Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stille en zuinige 50cc scooter voor woon-werk verkeer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Stille en zuinige 50cc scooter voor woon-werk verkeer

    Hallo,

    Ik overweeg of het interessant zou zijn om een 50cc (klasse B - 45km/u) scooter aan te kopen in de toekomst (mijn woon-werk afstand zal volgend jaar vergroten na verhuis) voor dagelijks woon-werkverkeer (10 km in één richting), naar het station.

    Nu doe ik een stuk van dit traject (momenteel nog goeie 5 km) met de fiets of auto. Fiets = soms te traag en ook maar doenbaar bij gematigd weer (niet te warm of koud en droog --> nat en zweten). De auto... iedereen kent het wel. Van de ene file aan de verkeerslichten naar de andere om nog maar te zwijgen van parking (€€)...

    Omdat ik nogal een hekel heb aan die (opgevoerde) 50cc dingen die je van 3 straten ver kan horen waar menig 16-jarige mee rondrijd, zoek ik iets wat zo stil mogelijk is:
    • 2-takt zal al uit de boot vallen neem ik aan (luidruchtig + hoog verbruik?)
    • 125-cc is niet interessant in mijn geval: enkel stadsverkeer (50 km/u), je staat mee in de files (je mag er niet mee op fietspad uiteraard, wat met 50cc vaak wel mag), hogere aankoop, belasting op inverkeersstelling, hogere verzekering,...
    • Dus zal het iets in de richting van 4-takt moeten zijn.


    Tot nu toe ben ik enkel bij de Yamaha Neo's 4 uitgekomen. Wat gegoogeld, verbruik zou tussen de 2 en 3 liter/100 km zijn. Gebruikers klagen wel her en der over slechte achterrem en "hobbelen" van voorwiel (slechte vering?).

    Zijn er hier mensen die nog ervaring hebben met andere stille en zuinige 50cc scooters? Elektrische scooters mogen ook mee in de round-up, maar je betaald toch makkelijk 4000 euro voor ene met lithium batterijen (lichter en krachtiger dan loodbatterijen, minder energieverlies bij lage temperaturen) waardoor ik betwijfel of er daar veel van rondrijden. Tegen dat je die lagere elektriciteitsprijs en minder onderhoud teruggewonnen hebt...

    Alvast bedankt voor de tips en suggesties.
    Last edited by TomG83; 04/09/2011, 03:19.

  • #2
    Zie PM. Ik zou sowieso geen duizenden euro's geven voor een scooterke dat 45 loopt, dat is toch een beetje dom

    Comment


    • #3
      Als je een 50cc 4-takt scooter wil heb je heel weinig keuze. Voor zover ik weet is de Honda Zoomer de enige, buiten wat chinese/koreaanse scooters die gebruik maken van nagemaakte Hondamotoren.
      Powered by Detroit Diesel.

      Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
        Als je een 50cc 4-takt scooter wil heb je heel weinig keuze. Voor zover ik weet is de Honda Zoomer de enige, buiten wat chinese/koreaanse scooters die gebruik maken van nagemaakte Hondamotoren.
        vespa lx50
        - enorm stil
        - rijd vrij sloom (= 50cc)
        - comfortabel
        - zonder gepruts redelijk zuinig
        - handige koffer onder zadel
        - ...

        dit in vergelijking met mijn dax, laag tegen de grond, nogal luid en veel te snel voor 50cc
        enigste wat een minpunt is: zien er nogal "wijvescooters" uit (wat ze tegenwoordig allemaal zijn), maar daar kan tegenwoordig veel aan gedaan worden.

        waar ik ook rekening mee zou houden, zeker bij verkoop:
        - de neo's zijn jongeren scooters (voor de ronnies die ni kunnen schakelen...) en er zijn er al enorm veel van dus minder vraag
        - de vespa kan iedereen wel bekoren + tegenwoordig zijn ze nogal in de mode

        mvg

        Comment


        • #5
          speedfight 3 4 takt ?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
            Zie PM. Ik zou sowieso geen duizenden euro's geven voor een scooterke dat 45 loopt, dat is toch een beetje dom
            Zie startpost. Volledige traject is bebouwde kom, dus 50km/u. 125cc scooter heb ik ook al overwogen, maar daar mag je niet mee op fietspad en op een 2x1 weg moet je ook niet tussen auto's beginnen slalommen... Dat wil dus zeggen: aan 45km/u op fietspad zal snelste zijn, gezien de rijen auto's die je oversteekt...
            Budget voor 50cc scooter is max ergens begin de €2000. De Neo's 4 is dus in feite al maximum budget dat ik er wil aan spenderen.

            Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
            Als je een 50cc 4-takt scooter wil heb je heel weinig keuze. Voor zover ik weet is de Honda Zoomer de enige, buiten wat chinese/koreaanse scooters die gebruik maken van nagemaakte Hondamotoren.
            Ik zie dat er nochtans wel meer merken zijn die 50cc 4-takts hebben:

            Oorspronkelijk geplaatst door dax-77 Bekijk Berichten
            vespa lx50
            - enorm stil
            - rijd vrij sloom (= 50cc)
            - comfortabel
            - zonder gepruts redelijk zuinig
            - handige koffer onder zadel
            - ...

            dit in vergelijking met mijn dax, laag tegen de grond, nogal luid en veel te snel voor 50cc
            enigste wat een minpunt is: zien er nogal "wijvescooters" uit (wat ze tegenwoordig allemaal zijn), maar daar kan tegenwoordig veel aan gedaan worden.

            waar ik ook rekening mee zou houden, zeker bij verkoop:
            - de neo's zijn jongeren scooters (voor de ronnies die ni kunnen schakelen...) en er zijn er al enorm veel van dus minder vraag
            - de vespa kan iedereen wel bekoren + tegenwoordig zijn ze nogal in de mode

            mvg
            Goh, moet zeggen dat ik niet zo van die "vintage" scooters zoals Vespa hou. :s Deze is met z'n €2800 ook gans stuk boven budget...

            Het moet uiteraard geen Neo zijn, maar ik was op deze gebotst omwille van z'n verbruik/geluid. Maar er zouden blijkbaar fabricagefouten zijn gerelateerd aan de (voor)banden waardoor die vaak hobbelt... Geen idee of dat nog actueel is voor huidige verkochte modellen.

            Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
            speedfight 3 4 takt ?
            Ook al gezien dat Peugeot toch redelijk wat betaalbare modellen in z'n gamma heeft... Iemand hier ervaring mee?
            Last edited by TomG83; 05/09/2011, 12:04.

            Comment


            • #7
              Als je stil wil rijden .... elektrisch.
              Aangezien je dagelijks een kilometer of 20 zal rijden,
              moet je bij een autonomie van 75 kilometer zal jij best om de 3 dagen herladen.
              Met een herlaadcyclus van 1000 keer kan jij dus 3000 dagen rijden.
              5 keer per week, dat zijn 600 weken.

              Er zijn ook elektrische scooters met een bereik van een goede 100 kilometer, maar die zijn nog duurder natuurlijk.

              Je rijdt stil, goedkoop (0,4 euro/100km), accelereert sneller en bespaart, als je zonnepanelen zou hebben, het milieu een beetje ;-)
              En je hoeft je geen zorgen te maken over een tankstation in de buurt, gewoon 's nachts aan het kabeltje hangen.



              Maar komt helaas wel duurder uit.
              (misschien zijn er modellen die beter betaalbaar zijn???)

              EDIT:
              Dit misschien? http://www.consentec.be/elektrische-...reet-city.html
              KLIK |&| KLAK

              Comment


              • #8
                Vergelijking tss elektrisch en benzine: http://www.evt-scooter.be/Nederlands...%20benzine.htm
                KLIK |&| KLAK

                Comment


                • #9
                  De 2 beste 4 takt's op dit moment zijn nog steeds de Kymco's (vooral de agility is heel populair, zelf jaren best verkochte scooter in Nederland en tevens is hij even krachtig als een gemiddelde 2takt) en de Sym, waar de mio de populairste is (2-3jaar best verkochte scooter geweest bij ons).

                  Er is bij beide merken wel 1 belangrijk punt : de kleppen MOETEN gesteld worden binnen de eerste 1500km. Doe je dat niet, dan krijg je vroeg of laat kleppen soep...

                  Binnen dat aspect is het dus wel best dat je zo iets bij een motordealer koopt die ook scooters doet, dan een velomaker die ook scooters doet. Bij die laatste blijkt het gevoel met de 4takt vaak niet aanwezig te zijn.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                    Als je stil wil rijden .... elektrisch.
                    Aangezien je dagelijks een kilometer of 20 zal rijden,
                    moet je bij een autonomie van 75 kilometer zal jij best om de 3 dagen herladen.
                    Met een herlaadcyclus van 1000 keer kan jij dus 3000 dagen rijden.
                    5 keer per week, dat zijn 600 weken.

                    Er zijn ook elektrische scooters met een bereik van een goede 100 kilometer, maar die zijn nog duurder natuurlijk.

                    Je rijdt stil, goedkoop (0,4 euro/100km), accelereert sneller en bespaart, als je zonnepanelen zou hebben, het milieu een beetje ;-)
                    En je hoeft je geen zorgen te maken over een tankstation in de buurt, gewoon 's nachts aan het kabeltje hangen.



                    Maar komt helaas wel duurder uit.
                    (misschien zijn er modellen die beter betaalbaar zijn???)

                    EDIT:
                    Dit misschien? http://www.consentec.be/elektrische-...reet-city.html
                    Is te overwegen, maar...

                    De initiële aankoop is met €4000 is niet bepaald goedkoop. Volgens uw berekening zou je met die ene accu in werkdagen meer dan 10 jaar mee moeten kunnen rijden... Ik moet zeggen dat ik al over herlaadcyclussen van 500x ook gelezen heb.

                    En da's tegelijk het nadeel: op het einde van de rit (letterlijk ) weet je niet echt waar je uitkomt op termijn.

                    Aangezien de accu(s) de duurste factoren zijn (en naarmate je een betere technologie neemt worden die lichter, krachtige rmaar vooral veel duurder) zou ik bvb kunnen overwegen om het goedkoopste model met lood accu's te kiezen met een autonomie van 55 km (om de 2 dagen herladen).

                    Vraag blijft dan: hoeveel nieuwe accu(s) zal je moeten aanschaffen tov de levenstuur van 1 li-ion?
                    Of om het anders te stellen: hoeveel km's kan je gedurende de volledige levensduur uit een loodaccu en uit een li-on accu halen? In functie van wat ze elk kosten, kan je zo beslissen welke het wordt... Want voor de autonomie hoef ik het in elk geval niet te doen: de loodaccu is daarvoor voldoende.

                    Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
                    Vergelijking tss elektrisch en benzine: http://www.evt-scooter.be/Nederlands...%20benzine.htm
                    Sta me toe om te zeggen dat deze cijfers erg gunstig zijn: 15 cent voor een kWh? Tegenwoordig is dat al snel rond de 20...
                    Last edited by TomG83; 06/09/2011, 21:59.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door TomG83 Bekijk Berichten
                      Aangezien de accu(s) de duurste factoren zijn (en naarmate je een betere technologie neemt worden die lichter, krachtige rmaar vooral veel duurder) zou ik bvb kunnen overwegen om het goedkoopste model met lood accu's te kiezen met een autonomie van 55 km (om de 2 dagen herladen).



                      Ja. Idd. Kijk maar naar laptops, door de "duurdere" batterijen blijven de prijzen van die dingen maar stijgen. Dito met GSM's en alle andere dingen waar hi-tech batterijen in zitten..........................
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten


                        Ja. Idd. Kijk maar naar laptops, door de "duurdere" batterijen blijven de prijzen van die dingen maar stijgen. Dito met GSM's en alle andere dingen waar hi-tech batterijen in zitten..........................
                        Dat valt allemaal nog mee. De batterij kost daar nog altijd een pak minder dan het apparaat zelf.

                        Voor scooters en auto's kan dat wel een andere zaak zijn. Als je weet dat een scooter met een loodaccu bvb €2400 kost, kost dezelfde met lithium-ion dan €4000.

                        Nog wat opgezocht/gelezen en een ander groot nadeel van loodaccu's is dat ze in de winter tussen de 15 à 30% van hun capaciteit verliezen (akkoord, een koude benzinemotor zal ook meer verbruiken maar ie blijft niet koud en tanken is op veel plaatsen mogelijk). Dat kan het verschil maken tussen wel of niet op uw bestemming geraken. Je kan ze ook maar tussen de 300 à 700 keer heropladen tegenover 1000 à 2000 keer voor een li-ion.

                        Als je het goed wil doen, zie je dus tegen een aankoopprijs van €4000 of meer voor een scooter met li-ion accu. En da's er voor mij teveel aan.

                        Onderhoud- en benzinekosten van een benzinescooter kan je tenminste nog spreiden over de tijd en de technologie heeft zich al lang bewezen. In dat opzicht ben ik bereid iets meer te investeren in een betrouwbare, zuinige en (relatief) stille benzinescooter dan een wel erg dure elektrische scooter.
                        Last edited by TomG83; 07/09/2011, 14:01.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TomG83 Bekijk Berichten
                          Sta me toe om te zeggen dat deze cijfers erg gunstig zijn: 15 cent voor een kWh? Tegenwoordig is dat al snel rond de 20...
                          Lampiris!
                          7.67 €c/kWh en 40 euro per jaar abo + transportkosten. 15 lijkt me redelijk correct.


                          Hier is er eentje voor €3299,-
                          kliknekeerhier
                          Dan ga je inderdaad onmiddellijk 1200 euro meer moeten investeren.
                          Dan moet je hopen dat je batterij niet stuk gaat en je effectief 1000 laadcycli kan doen....

                          Elk voordeel heeft zijn nadeel....
                          KLIK |&| KLAK

                          Comment


                          • #14
                            Bon, ben alvast al eens bij een dealer geweest en mijn oog viel op een 2de hands (maar in nieuwstaat) MBK Ovetto 4 takt. Heeft nog maar 5-tal km op te teller (sterfgeval) en gaat weg voor 1600-tal euro.

                            Ff mee op de parking gereden en ziet er wel goed uit.

                            Volgens de dealer is dat de broer/zus van de Yamaha Neo's 4 (op het eerste zicht ziet die ook er hetzelfde uit qua model enzo).

                            Pro's? Contra's? Meningen?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door TomG83 Bekijk Berichten
                              Bon, ben alvast al eens bij een dealer geweest en mijn oog viel op een 2de hands (maar in nieuwstaat) MBK Ovetto 4 takt. Heeft nog maar 5-tal km op te teller (sterfgeval) en gaat weg voor 1600-tal euro.

                              Ff mee op de parking gereden en ziet er wel goed uit.

                              Volgens de dealer is dat de broer/zus van de Yamaha Neo's 4 (op het eerste zicht ziet die ook er hetzelfde uit qua model enzo).

                              Pro's? Contra's? Meningen?
                              Ovetto en Neo's zijn identiek. De Neo's is op zich zowat de beste en meest praktische scooter die je kopen kan. Daar is geen twijfel over. Het ding zit zéér degelijk in elkaar, is heel eenvoudig om aan te werken (=lage onderhoudskost), gaat lang mee, is beduidend minder roest gevoelig dan de meeste andere scooters, heeft een heel grote koffer, goede windbescherming, goede voorvork en ga zo maar door. Ook ge gewichts verdeling is beter dan bij de gemiddelde scooter (meer gewicht op voorwiel, waardoor hij een stuk stabieler is)

                              Van het viertaktblok kan ik helaas niets zeggen... Geen ervaring mee...

                              Neo's/Ovetto is voor mij altijd de beste scooter geweest. Toen ik jong was regelmatig eens aan een scooterke gesleuteld en geen enkel was zo fijn als de Ovetto. Ik heb er zelf ook 2 gehad, in sweetheart red. Ik was niet de coolste van de klas.



                              Mijn eerste is na een perto naar nen maat gegaan. Mits wat eigenhandig oplapwerk terug op de baan gekomen en zonder ooit kosten aan te hebben heeft die het bijna 40.000km uitgezongen (op 1 piston en liep op einde van zijn leven nog steeds even vlot naar de 80 als in de eerste km)
                              Grootste nadeel zijn de looks.
                              Last edited by Tjeu; 09/09/2011, 19:38.
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

                              Comment


                              • #16
                                Ik heb zelf ooit nog een Homda Zoomer gehad, een aanrader als je iets zuinigs, betrouwbaars, vlot en (relatief) waardevast zoekt. Ben er zelf nooit toe gekomen, maar als je de vario vervangt kan je hem tot een tolerabele 55km/h krijgen.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
                                  Ik heb zelf ooit nog een Homda Zoomer gehad, een aanrader als je iets zuinigs, betrouwbaars, vlot en (relatief) waardevast zoekt. Ben er zelf nooit toe gekomen, maar als je de vario vervangt kan je hem tot een tolerabele 55km/h krijgen.
                                  Van de Zoomer heb ik toch veel klachten gehoord. Toen ik nog in de scooter wereld werkte was er praktisch geen enkele dealer die ze nog wou verkopen. Ze waren de naam Honda niet waardig. Voornaamste problemen waren vorken die alle 5 stappen lek gingen, voorkanten die los kwamen en roestvorming.
                                  Bovenden is zo een zoomer echt wel de minst praktische scooter op de markt die bovendien nog eens 0 bescherming geeft.

                                  Me don't like Zoomer.....
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                  Motoren & Tjeurisme

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het is dan uiteindelijk de MBK Ovetto 4T geworden. Ondertussen een goeie 400 km mee gereden en tevreden van! Rijd stil, zeker in vergelijking van die 2-taks van menig 16-jarige. Gebruikt om en bij de 3 liter/100 km.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door TomG83 Bekijk Berichten
                                      Het is dan uiteindelijk de MBK Ovetto 4T geworden. Ondertussen een goeie 400 km mee gereden en tevreden van! Rijd stil, zeker in vergelijking van die 2-taks van menig 16-jarige. Gebruikt om en bij de 3 liter/100 km.
                                      3 liter? Ik vind dat veel.... Mijn neef zijn CB250 verbruikte 3.5 max. En dat was constant alles open. Mijn ovetto 50cc 2T deed 2.5... (en het ding reed dan nog eens 75km/h door lichtjes aangepaste vario en Navigator uitlaat). Tot zover het voordeel van de 4T
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hmmm, blijkbaar klopte mijn berekening niet helemaal.

                                        Ik had in het totaal rekening gehouden met wat ik laatst getankt heb (maar nog niet leeg gereden heb). Blijkt dus rond de 2,6 liter/100 km zijn momenteel.

                                        Om het echt zeker te zijn zou het natuurlijk beter zijn x-aantal liter te tanken en die oprijden totdat je stil valt...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X