Krijg ik deze morgen een mailtje van mijn dealer of ik een proefrit wil doen, net als ik wil vertrekken voor een nieuw pak. Ik kom dus een kwartiertje later aan, en kan direct al opstappen. Eric van Peter Motor Works zet de motorfiets buiten en stelt 'm in op 'Dynamic' en ik kan vertrekken. Foeifoei, wat een nerveus beest is me dat zeg!
Enkele bochten verder ga ik toch ff stoppen om doorheen het menu te bladeren om de instellingen wat minder ruw te zetten. Nervositeit op "Rain", en de ESA op één berijder en baggage. Dat voelt al direct wat beter aan.
Al snel valt me op dat de zitpositie niet veel verschilt tegenover mijn RT. De ruit bied dezelfde bescherming, en ook alle andere bedieningsorganen zijn op dezelfde manier gerangschikt, inclusief de nieuwe manier van richting aangeven door het ene knoppetje dat toch mijn voorkeur draagt. Ook valt me snel op dat de motorfiets ondanks zijn hoger gewicht niet zwaarder aanvoelt, en door zijn vermogen misschien zelfs lichter aanvoelt. Ik kan eenvoudig de fiets in bochten dwingen met net evenveel - of eerlijk even weinig - kracht als op mijn RT. Eigenlijk wel een speelse fiets die niet noodzakelijk altijd rechtdoor wilt. De spiegels zitten ook op het koetswerk, maar in tegenstelling tot de RT staan ze hoger en geven een zeer goed en trillingvrij beeld van wat er achter me gebeurt. De ESA filtert zeer veel oneffenheden weg, en omdat de zes cilinders veel soepeler draaien dan de boxer op de RT geeft dit een erg zacht effect. Bij de RT heb je altijd een trilling in het frame, die in deze GT gewoon niet is.
Er komt belachelijk veel vermogen uit het blok, en het is toch wel even wennen om goed te doseren. Aan "Rain" valt de nervositeit nog mee, en aan "Road" gaat de fiets erg goed vooruit, maar aan "Dynamic" aan +5000 tpm krijg je het gevoel op een sportmotorfiets te zitten, ook al hangen er twee zijkoffers aan. Echt wel een volwassen motorfiets.
Eens de snelweg af merk ik ook dat het meergewicht geen nadelig effect heeft op trage manoevers, het is net een RT, met dit verschil dat het motorblok nog soepeler draait en je de koppeling niet opstookt. Ook is het blok zo soepel dat je perfect aan 60 km/u kan cruisen in 6e versnelling, en op de snelweg vind ik dat de fiets misschien een 7e overdrive-versnelling mist. Echt wel een tourer.
Conclusie is dat deze fiets alles wat goed is van de RT behoudt, en er een blok in steekt dat in zovele opzichten beter is dan de boxer. De boxer is zeker geen slecht blok, maar het is het verschil tussen een 520d en 530i: beide zeer goed uitgeruste wagens waar je lange trips mee kan doen, maar het verschil in cilinders betekent een groot verschil in loopcultuur en comfort. En met het vermogen dat zo een GT kan ontwikkelen heb je er nog een schizofreen luik aan, net zoals in mijn //M.
Ik moet dus geen S1000RR meer hebben. Doe mij maar die GT.
Kijk zeker ook vanaf 5:30, want daar heb ik eens opgetrokken vanaf 2e... Foeifoei
Enkele bochten verder ga ik toch ff stoppen om doorheen het menu te bladeren om de instellingen wat minder ruw te zetten. Nervositeit op "Rain", en de ESA op één berijder en baggage. Dat voelt al direct wat beter aan.
Al snel valt me op dat de zitpositie niet veel verschilt tegenover mijn RT. De ruit bied dezelfde bescherming, en ook alle andere bedieningsorganen zijn op dezelfde manier gerangschikt, inclusief de nieuwe manier van richting aangeven door het ene knoppetje dat toch mijn voorkeur draagt. Ook valt me snel op dat de motorfiets ondanks zijn hoger gewicht niet zwaarder aanvoelt, en door zijn vermogen misschien zelfs lichter aanvoelt. Ik kan eenvoudig de fiets in bochten dwingen met net evenveel - of eerlijk even weinig - kracht als op mijn RT. Eigenlijk wel een speelse fiets die niet noodzakelijk altijd rechtdoor wilt. De spiegels zitten ook op het koetswerk, maar in tegenstelling tot de RT staan ze hoger en geven een zeer goed en trillingvrij beeld van wat er achter me gebeurt. De ESA filtert zeer veel oneffenheden weg, en omdat de zes cilinders veel soepeler draaien dan de boxer op de RT geeft dit een erg zacht effect. Bij de RT heb je altijd een trilling in het frame, die in deze GT gewoon niet is.
Er komt belachelijk veel vermogen uit het blok, en het is toch wel even wennen om goed te doseren. Aan "Rain" valt de nervositeit nog mee, en aan "Road" gaat de fiets erg goed vooruit, maar aan "Dynamic" aan +5000 tpm krijg je het gevoel op een sportmotorfiets te zitten, ook al hangen er twee zijkoffers aan. Echt wel een volwassen motorfiets.
Eens de snelweg af merk ik ook dat het meergewicht geen nadelig effect heeft op trage manoevers, het is net een RT, met dit verschil dat het motorblok nog soepeler draait en je de koppeling niet opstookt. Ook is het blok zo soepel dat je perfect aan 60 km/u kan cruisen in 6e versnelling, en op de snelweg vind ik dat de fiets misschien een 7e overdrive-versnelling mist. Echt wel een tourer.
Conclusie is dat deze fiets alles wat goed is van de RT behoudt, en er een blok in steekt dat in zovele opzichten beter is dan de boxer. De boxer is zeker geen slecht blok, maar het is het verschil tussen een 520d en 530i: beide zeer goed uitgeruste wagens waar je lange trips mee kan doen, maar het verschil in cilinders betekent een groot verschil in loopcultuur en comfort. En met het vermogen dat zo een GT kan ontwikkelen heb je er nog een schizofreen luik aan, net zoals in mijn //M.
Ik moet dus geen S1000RR meer hebben. Doe mij maar die GT.
Kijk zeker ook vanaf 5:30, want daar heb ik eens opgetrokken vanaf 2e... Foeifoei
Comment