Mededeling

Collapse
No announcement yet.

125cc scooter: honda vs vespa

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 125cc scooter: honda vs vespa

Hoi,

Wegens verhuis hebben wij een tweede voertuig nodig. Nu fiets ik nog naar het werk (6km enkel), maar binnenkort is het 20km enkel, dus dat is wat te ver.

De kosten voor een 2e auto zien we niet zitten, en ons oog is gevallen op een scooter.

Het enige probleem is dat we niets van scooters kennen. Behalve dat je, tot aan 125cc, je geen rijbewijs nodig hebt.

Ik zou hem voor dagelijks woonwerk verkeer willen gebruiken, op gewestwegen (70 per uur max, weinig of nooit files). Maar ik zou graag hebben dat hij ook occasionneel eens kan gebruikt worden voor een langere verplaatsing. Dus een max. snelheid van rond de 90 à 100 lijkt me wel nodig.

Mijn vrouw en ik hebben eens een scootertochtje gedaan (op een vespa, max. snelheid rond de 45km/u), en die modellen zijn wel tof.

Maar in de eerste instantie interesseert me:

- verbruik
    - betrouwbaarheid van de onderdelen, motor, ...
    - veiligheid, ook bij hogere snelheden.

Ik zag op het werk iemand met een honda pcx 125cc, en dat model zag er super uit, en volgens hem doe je met een tank van 6l, meer dan 200km. Kostprijs rond de 2600 euro, dat lijkt me nog net te doen.

Mijn vrouw is meer te vinden voor de vespa look. Ik vind die look ook wel leuk, maar ergens denk ik dat dat meer stadsscooters zijn voor de kortere afstand. Ik vermoed dat die meer verbruiken ook omdat ze er net iets minder gestroomlijnd uitzien. Maar ik kan heel verkeerd zijn he.

Ik heb zitten zoeken naar tijdschriften met vergelijkende testen van meerdere scooters, maar tot op heden nog niets gevonden.

Graag een beetje tips, of misschien een verwijzing naar een of ander tijdschrift / website met zo'n (recente) scootertest ?

alvast bedankt.

Tom

De Vespa zak kwalitatief de Honda als zijn meerdere moeten erkennen denk ik, maar heeft dan weer pakken meer uitstraling...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
      De Vespa zak kwalitatief de Honda als zijn meerdere moeten erkennen denk ik, maar heeft dan weer pakken meer uitstraling...

Zonder twijfel. De Italianen blijven soms wel raar uit de hoek komen... Kijk ook maar naar het topic over ENO zijn Piaggio MP3...

En verder, zoek u gewoon een jonge 2dehands 125. Kan je steeds mooie slagen mee doen.
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

Comment

Heb ook al vaak zitten denken om ipv een 2de auto een 125cc scooter te kopen als vervanging.

M'n vader heeft een Vespa en is er zeer tevreden van, maar is een 250cc. Dus ik mag er niet mee rijden zonder motorrijbewijs (hij wel omdat hij z'n rijbewijs al langer heeft dan bepaalde tijd).

Welke 125cc's zijn er goed, qua verbruik, duurzaamheid, looks... t.o.v. een Vespa 125cc? Want van 2-wielers ken ik dus totaal niets.

E30SHOP.be
        - Alles voor uw BMW E30.
        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Ik blijf de X-max een knap ding vinden. Heeft een no-nonsense uitstraling.

Comment

Mijn vader heeft zo'n Pcx. Dat bolt fantastisch en in prijs/kwaliteit/onderhoudskost/rijplezier is die onklopbaar volgens mij.
            Het is niet voor niks dat Honda moeite had om te blijven volgen met de productie ervan.
            Zo'n Vespa is dacht ik ook 1000€ duurder en zal kwalitatief toch minder betrouwbaar zijn.

Minpuntjes van de Pcx: het lage ruitje (kan je vervangen uiteraard) en de vering achteraan is nogal aan de harde kant

Zoek hier anders nog is op het forum. Hier zijn er hier meerdere met zo'n Pcx.

Comment

Dit is zo'n Vespa wanna-be zeker?

Tweedehands, nieuwe en occassions Diverse merken Scooters kopen of gratis verkopen? Het meest diverse gebruikte aanbod van België. Eenvoudig, persoonlijk en relevant.

E30SHOP.be
              - Alles voor uw BMW E30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                Met allle respect, maar daar zou ik toch afblijven hoor, 2 jaar oud, 2000km en maar 750 euro. Ik zou daar niet gerust op zijn.

Comment

een honda zal wel beter zijn, maar een vespa is geen sléchte scooter

mijn beestje is 26 en start nog steeds van 3de kick

Comment

Honda is om te gebruiken, Vespa om te posen.
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Ik heb sinds april dit jaar mijn 2de wagen weggedaan en een Honda PCX 125 gekocht. Ondertussen bijna 6500km op de teller (gebruik hem hoofdzakelijk voor woon/werk).

Doet +- 110km/h op teller (is begrensd, om de riem e.d. wat te sparen vermoed ik, dus ook op een zeer sterke afdaling ga je nooit harder gaan), zelfs met tegenwind en extra gewicht altijd gemakkelijk boven de 90 km/h te houden.

Voor een realistisch verbruik:

Da's de mijne. Spotgoedkoop. En superbetrouwbaar, start elke ochtend en namiddag gewoon opnieuw.

Ook relatief veel opbergruimte (integraalhelm + handschoenen + zonnenbril + boorddocumenten in plastic zak = geen probleem).

De lage ruit vind ik persoonlijk géén probleem, indien dat wel het geval is kan je die uiteraard vervangen door een middelhoog of hoog exemplaar.

De vering is aan de harde kant achteraan, maar ook dat stoort mij niet. Jochen hier op't forum heeft zijn achtervering aangepast en is er toch tevreden over.

Op gebied van de looks is de Vespa voor mij dan opnieuw duidelijk winnaar. Maar ik zou er niet elke dag mee willen rijden (60 km per dag bij mij), al was het maar omwille van zijn kleinere wielen (minder stabiliteit).
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                        Ik heb sinds april dit jaar mijn 2de wagen weggedaan en een Honda PCX 125 gekocht. Ondertussen bijna 6500km op de teller (gebruik hem hoofdzakelijk voor woon/werk).

Doet +- 110km/h op teller (is begrensd, om de riem e.d. wat te sparen vermoed ik, dus ook op een zeer sterke afdaling ga je nooit harder gaan), zelfs met tegenwind en extra gewicht altijd gemakkelijk boven de 90 km/h te houden.

Voor een realistisch verbruik:

Da's de mijne. Spotgoedkoop. En superbetrouwbaar, start elke ochtend en namiddag gewoon opnieuw.

Ook relatief veel opbergruimte (integraalhelm + handschoenen + zonnenbril + boorddocumenten in plastic zak = geen probleem).

De lage ruit vind ik persoonlijk géén probleem, indien dat wel het geval is kan je die uiteraard vervangen door een middelhoog of hoog exemplaar.

De vering is aan de harde kant achteraan, maar ook dat stoort mij niet. Jochen hier op't forum heeft zijn achtervering aangepast en is er toch tevreden over.

Op gebied van de looks is de Vespa voor mij dan opnieuw duidelijk winnaar. Maar ik zou er niet elke dag mee willen rijden (60 km per dag bij mij), al was het maar omwille van zijn kleinere wielen (minder stabiliteit).

Dat is echt wel zuinig! Spijtig dat dat niet ideaal is voor op autostrades.. Zijn 250cc of 400cc motorscooters ook zo zuinig?
                        BMW E61 525d LCI '09
                        Suzuki Bandit 1250NA /07
                        Fiesta Red Edition '16

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                          Dat is echt wel zuinig! Spijtig dat dat niet ideaal is voor op autostrades.. Zijn 250cc of 400cc motorscooters ook zo zuinig?
                          Met de SH300i zit ik tussen de 3.5 en de 8liter/100km. Voor 8 te halen moet je wel een hele tank compleet bonkers rijden.
                          Hou je rekening met de gecijferde borden langs de weg, dan zal je toch makkelijk onder de 4 blijven.
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

Comment

Zullen ook wel zuinig zijn, maar een PCX lijkt me een echte zuinigheidskampioen: laag gewicht, smalle bandjes, start/stop, ...

Autostrade doe ik er niet mee. Wat iedereen ook zegt, het is gewoon te licht. Je kan wel mee met de vrachtwagens en iets sneller, maar dan zit je constant 100% van de mechaniek te vergen. Lijkt me niet ideaal.

Er is nu al een PCX 150. Iets krachtiger, verbruikt niets meer blijkbaar. Mocht dit in 250/300 bestaan, dan zou het ook perfect lukken op autostrade.

Als 'opvolger' (binnen x-aantal jaren dan, en sorry voor de offtopic) wil ik zoiets:

Soort kruising tussen een scooter en een moto (met DCT, ABS, ... 670cc en minder dan 4l/100 km).
                            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Ik zou zeker voor de PCX gaan. Die heeft tov de Vespa tal van voordelen:

+ grotere ruimte onder het zadal. Ik krijg er met gemak een helm, twee paar handschoenen en een jasje in kwijt.
                              + grotere wielen dus stabieler en minder last van slecht wegdek
                              + technisch staat hij ook mijlen voor op een Vespa. Injectie, waoterkoeling, combi brake, start/stop en gebruikt zijn alternator om te starten ipv een aparte starter
                              + door die technologie is hij vinniger en tegelijk zuiniger (2,3-2,4l/100km). hij reageert echt beter op het gas dan een Vespa met carbu en trek ook gewoon sneller op.

De verlichting vind ik ook goed. Duidelijke lichten, pinkers, stoplicht. Iets wat ik toch belangrijk vind...

De minpunten vind ik persoonlijk:

- het zadel. Dat is wat krap bemeten, vooral in de breedte dan. Ook wat hard.
                              - de achtervering is hard te noemen, en wat me het meest stoorde was het springerige karakter. Zeker niet rampzalig maar je merkt het wel.

Het is echt een super scootertje, zeker voor dat geld. Rijdt gewoon echt goed. Ik heb er al ritten van 150km mee gedaan en dat gaat echt goed, enkel wat pijn aanmijn gat dan
                              Je gaat er zeker geen spijt van krijgen
                              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

op motor-forum is een hele groep pcx freaks, die zijn ook uitermate positief over de brommer.

inderdaad zeer betrouwbaar, zeer lage gebruikskosten, de aanschafprijs is prima, heel wat opties voor al (andere veringen, ruiten, etc), extreem zuinig.
                                hij heeft alleen niet zoveel pit, max snelheid is net te traag om autostrade te doen. natuurlijk dient een 125 er niet voor, maar alsj e af en toe in Brussel op de ring ofzo een paar honderd meter wilt doen is het toch handig dat hij snel 90 haalt om bij de trucks aan te sluiten, en dat schijnt moeilijk te zijn.

Comment

Zo'n PCX is ook duidelijk iets voor mij dan mocht ik mij ooit een 2-wieler aanschaffen.

Als ik de Civic kan verkopen voor eind deze maand, ga ik het toch eens serieus overwegen denk ik. Dat of een 'zuinige' oldtimer (Golf II diesel ofzo) of oldie op LPG.

E30SHOP.be
                                  - Alles voor uw BMW E30.

Comment

Op autostrade is minimumsnelheid toch nog steeds 70? Geen probleem dan toch als je daar aan 90 rijdt? Als het 's morgens wat druk is dan rijd je op autostrade toch maar rond de 100-110.
                                    BMW E61 525d LCI '09
                                    Suzuki Bandit 1250NA /07
                                    Fiesta Red Edition '16

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                                      Op autostrade is minimumsnelheid toch nog steeds 70? Geen probleem dan toch als je daar aan 90 rijdt? Als het 's morgens wat druk is dan rijd je op autostrade toch maar rond de 100-110.
                                      ja goed maar je wilt tohc niet tegen 70 door camiosn voorbijgestoken worden daarop? het is daarom ook dat er een pcx 150 cc gaat komen, die 25 cc's doen veel maja is vooral voor azie waar die pcx en ook veel rondrijden (vooral in thailand gigantisch veel), maar hier is dat met de wetgeving natuurlijk niet interessant, dan heb je direct een motorijbewijs nodig, heb ik wel.. maar dan koop ik wel een tmax :-)

Comment

Toch nog even aanvullen op mijn laatste post:

Nog een 'nadeel' is de wat mindere bescherming tegen wind en regen. Maar eigenlijk is dat geen nadeel maar eerder de aard van het beestje. Het is geen maxi-scooter zoals de t-max die hier al eens is aangehaald.
                                        De PCX is opmerkelijk kleiner maar ook een stuk lichter. Eeb tmax weegt 200kg dacht ik terwijl een PCX slechts 110kg weegt. Dat maakt hem dus wendbaarder en handiger.
                                        Wil je echt uit de wind zitten dat zal je eerder naar zoiets moeten neigen...
                                        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Working...
                                        X