Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor met autorijbewijs, hoe werkt het nu juist?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Motor met autorijbewijs, hoe werkt het nu juist?

    Een vraag die al 100'en keren gesteld is, zonder twijfel.
    Maar gezien de recente ontwikkelingen wat betreft het motorrijbewijs, het opschuiven van de leeftijd etc, is het mij niet geheel meer duidelijk of de oude regeling nog geldt omtrent lichte moto's/brommers.

    Naar mijn weten was het dus zo dat, als je het B-rijbewijs twee jaar had, je met alles lager dan 125cc en 11 of 21kw? mocht rijden. Is dit nog steeds zo?

    Dank bij voorbaat.

  • #2
    "Als je een rijbewijs B (auto) hebt, mag je ook met bromfietsen, scooters, lichte motorfietsen
    en lichte vierwielers van de AM-klasse rijden.
    Wanneer je na 1 mei 2011 je rijbewijs B behaalde, mag je na twee jaar in het
    bezit van dit rijbewijs te zijn, rijden met een motorfiets of scooter met een
    maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/
    gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg, op voorwaarde dat je 4 uur opleidingin een rijschool volgt. Je moet geen theoretisch of praktisch examen afleggen.

    Wanneer je rijbewijs werd afgeleverd voor 1 mei 2011 moet je helemaal geen opleiding
    volgen om met een bromfiets of een scooter te rijden, al is het veiliger om dat wel te
    doen.
    Je mag onder deze omstandigheden (A1 bij rijbewijs B) alleen rijden in België. Wanneer je
    in het buitenland wil rijden met een dergelijke motorfiets, heb je een volwaardig rijbewijs
    categorie A1 nodig."


    wel interessant, dus je mag dan niet in frankrijk rijden met een 125 die je hier mag besturen, terwijl een 16 jarige franse tiener dat wel in frankrijk zelf. gek. nuja, regels in het buitenland ken ik niet

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
      "Als je een rijbewijs B (auto) hebt, mag je ook met bromfietsen, scooters, lichte motorfietsen
      en lichte vierwielers van de AM-klasse rijden.
      Wanneer je na 1 mei 2011 je rijbewijs B behaalde, mag je na twee jaar in het
      bezit van dit rijbewijs te zijn, rijden met een motorfiets of scooter met een
      maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/
      gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg, op voorwaarde dat je 4 uur opleidingin een rijschool volgt. Je moet geen theoretisch of praktisch examen afleggen.

      Wanneer je rijbewijs werd afgeleverd voor 1 mei 2011 moet je helemaal geen opleiding
      volgen om met een bromfiets of een scooter te rijden, al is het veiliger om dat wel te
      doen.
      Je mag onder deze omstandigheden (A1 bij rijbewijs B) alleen rijden in België. Wanneer je
      in het buitenland wil rijden met een dergelijke motorfiets, heb je een volwaardig rijbewijs
      categorie A1 nodig."


      wel interessant, dus je mag dan niet in frankrijk rijden met een 125 die je hier mag besturen, terwijl een 16 jarige franse tiener dat wel in frankrijk zelf. gek. nuja, regels in het buitenland ken ik niet
      Voor 1 mei 2011 behaald, maw ik mag nu met een 125cc rijden onder bepaalde voorwaarden, gewoon met mijn autorijbewijs.
      Bedankt voor de duidelijkheid!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
        Voor 1 mei 2011 behaald, maw ik mag nu met een 125cc rijden onder bepaalde voorwaarden, gewoon met mijn autorijbewijs.
        Bedankt voor de duidelijkheid!
        graag gedaan. en ja, dat mag je idd, doen zou ik zeggen!

        mag slotje op hier.

        Comment


        • #5
          Kheb zo de motor microbe te pakken gekregen, ook begonnen met een 125cc omdat ik niet direct rijbewijs wou.
          Kan wel aanraden om zo'n opleidingske te volgen (niet verplicht) soms zie je mensen met een 125cc gekke stoten uithalen, vooral wegpositie dan.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jokke36 Bekijk Berichten
            Kheb zo de motor microbe te pakken gekregen, ook begonnen met een 125cc omdat ik niet direct rijbewijs wou.
            Kan wel aanraden om zo'n opleidingske te volgen (niet verplicht) soms zie je mensen met een 125cc gekke stoten uithalen, vooral wegpositie dan.
            Dat is inderdaad een goede tip. Kan eventueel ook helpen voor een goede bochtentechniek en defensieve rijstijl.

            Comment


            • #7
              Effe copy paste van een ander (motor)forum :

              Gisteren een kennis tegengekomen op café die vol trots zijn nieuwe Daelim BlingBling kwam showen. Die gast was heel trots op zijn BlingBling dus uit beleefdheid een beetje dichter gaan kijken en maar gezegd dat ik het een toffe brommer vond. Hij op zijn teen getrapt want dat is een moto, genen brommer. Hij rijdt met een 125cc omdat hij voor iets zwaarder een rijbewijs nodig heeft. Een uitleg als een andere ...

              Kerel vertrekt met zijn machine, keert in de straat met al zijn voeten op de grond en goed kijken naar de geparkeerde auto's die wonderwel niet raakt. Tja, hoe lang gaat dat duren...

              Vanmorgen bericht op Facebook. Kerel ligt op gasthuisberg met enkele zware breuken.

              Ik snap echt niet hoe het komt dat er zonder enige vorm van opleiding met die dingen gereden mag worden. Dat is toch echt om ongelukken vragen?


              Comment


              • #8
                @Trx78, dat is dan nog "maar" een 125cc.

                Wat met al die mensen die zonder problemen op eender welke!! moto mogen rijden, van een chopper tot een 1000cc supersport en alles daartussen.

                Daarom ook dat ik vind dat die wetgeving nog steeds niet klopt.
                Iedereen heeft lang genoeg zijn kans gehad om te profiteren vanaf NU 'iedereen' verplichte opleiding, geen uitzonderingen meer.
                Akkoord dat een bv een jonge kerel zich dood kan rijden op zware machine, maar met een lichte machine (11kw, 25kw, 35kw) kan die zichzelf evengoed dood rijden...

                Comment


                • #9
                  Ge kunt u met de fiets ook dood rijden, wat is het volgende? Een rijbewijs om met de fiets te mogen rijden?

                  Het is tegenwoordig op geen enkele manier nog veilig om op de weg te komen, dan kunt ge u even goed gaan opsluiten in uwen atoomschuilkelder!
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk Berichten
                    Effe copy paste van een ander (motor)forum :

                    Gisteren een kennis tegengekomen op café die vol trots zijn nieuwe Daelim BlingBling kwam showen. Die gast was heel trots op zijn BlingBling dus uit beleefdheid een beetje dichter gaan kijken en maar gezegd dat ik het een toffe brommer vond. Hij op zijn teen getrapt want dat is een moto, genen brommer. Hij rijdt met een 125cc omdat hij voor iets zwaarder een rijbewijs nodig heeft. Een uitleg als een andere ...

                    Kerel vertrekt met zijn machine, keert in de straat met al zijn voeten op de grond en goed kijken naar de geparkeerde auto's die wonderwel niet raakt. Tja, hoe lang gaat dat duren...

                    Vanmorgen bericht op Facebook. Kerel ligt op gasthuisberg met enkele zware breuken.

                    Ik snap echt niet hoe het komt dat er zonder enige vorm van opleiding met die dingen gereden mag worden. Dat is toch echt om ongelukken vragen?


                    Ik deel uw mening.
                    U hoeft dit niet te lezen.

                    Comment


                    • #11
                      Zwijg toch over die rijbewijzen, ge brengt de staat nog op ideeën. We worden nu al langs alle kanten gepluimd met al die veel te dure rijbewijzen. Ik heb ook een hele poos probleemloos met een 125 gereden zonder motorrijbewijs. Ligt meer aan 't manneke dan aan dat rijbewijs hoor.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Zwijg toch over die rijbewijzen, ge brengt de staat nog op ideeën. We worden nu al langs alle kanten gepluimd met al die veel te dure rijbewijzen. Ik heb ook een hele poos probleemloos met een 125 gereden zonder motorrijbewijs. Ligt meer aan 't manneke dan aan dat rijbewijs hoor.
                        Wel dat is net het probleem hé, er zijn maar weinig 'mannekes' die echt kunnen rijden, ook al hebben ze een rijopleiding gedaan.
                        Ik ga er van uit dat hetzelfde principe dat geldt voor auto's (een hele grote groep zou nooit een rijbewijs mogen gehaald hebben als je ze bezig ziet), ook geldt voor moto's.
                        En idd, de staat is goed in het maken van nieuwe categorieën van rijbewijzen om de staatskas te spijzen en een vals gevoel van 'alles verloopt veilig', maar als het er op aan komt houdt die rijopleiding niets in of toch iig niets wat met echt kunnen rijden te maken heeft (beheersing van het voertuig in alle omstandigheden en vermoedelijk bij sommigen geheel niet aan te leren: verkeersinzicht!).

                        En wie vroeger met een brommer met versnellingen heeft gereden (en daar al een rijbewijs voor heeft gedaan) kan wss met alle motoren rijden (mits enige aanwezigheid van gezond verstand), iemand met enkel een autorijbewijs is in het begin wss een gevaar op de weg als hij nog nooit op een motor met versnellingen heeft gezeten...

                        Comment

                        Working...
                        X