Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nut van een supersport/hypersport op de openbare weg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nut van een supersport/hypersport op de openbare weg?

    Oorspronkelijk geplaatst door soepap
    zo gek over? ik vind die 600cc machienes zwaar overdreven. die gaan snoeihard, das een feit maar op de openbare weg ben je er weinig of niks mee. veel te venijnig van karakter.
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
    Ben je met een R1 of Fireblade wel iets op de openbare weg?
    Oorspronkelijk geplaatst door Tracer
    mja dat is een eeuwige discussie hé een blade of r1 kan je op koppel rijden maar eerlijk gezegd vind ik een 600 toch ook meer dan genoeg koppel hebben in het verkeer.
    Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen
    prachtige keuze van motorfiets (volgens mij dan), hoewel niet evident in het huidige verkeer.

    Ik kan het toch niet nalaten om te schrijven : rij voorzichtig en anticipeer (nog meer dan met de wagen) , maar geniet met volle teugen. Zo'n motorfiets schittert natuurlijk op bijna elk circuit.


    Dat zijn ook een beetje de vragen die ik me stel, ik ga er van uit dat je je motorfiets toch voor het grootste deel op de openbare weg gebruikt en in het huidige Belgische klimaat waar op bijna elk druk kruispunt een flitspaal staat...

    Ben je op de openbare weg echt iets met een echt sportieve motorfiets, of kan je beter een ietwat gematigder type kopen dat meer comfort zal bieden waarbij je ook nog enkele duizenden €'s minder betaalt?

    Of denk er aan dat je voor het geld dat je spendeert aan een nieuwe racer je een in goede staat verkerende of nieuwe straatmoto kunt kopen + een ietwat oudere racer voor de circuit-uitstapjes.

    Wat vind je van je huidige keuze van motorfiets en zou je wisselen met een andere motorfiets (bvb die van een andere motorrijder op AW)

    Welke keuze (indien niet beperkt budget) zou je maken als je moet kiezen tussen een moto waar je in de garage uren extra kunt naar geilen omdat ie de laatste nieuwe compleet instelbare veer-demping-technologie heeft die het verschil maakt in bochtensnelheid? Of een dure Harley waar je evenveel plezier in het poetsen hebt als met het rijden met een 315-405 geluid waar je de 81'ers vanaf moet slaan...
    ...Of dan toch een moto met minder sex-appeal maar het gebruiksgemak vanaf druipt, die wel meters laat liggen op anderen in de bocht maar de honderden kilometers extra afmaalt omdat ie niet vermoeit (tourer / sport-tourer)

    En wat vind je van de unexperienced rijders die wel een sportieve motorfiets hebben, maar de ouwe rotten op een wrak of mannen met een V-strom, Caponord, BMW GS, multistrada of een Tiger Triple rijden er cirkeltjes rond...

    Last-but not least: Kan jij je vering zelf optimaal instellen, ken je er geen bal van of zit de waarheid ergens in het midden.


    hou je niet in om je mening te geven.
    Last edited by 911turbo; 03/01/2007, 15:40.
    A Twist of the Wrist

  • #2
    ik rij nu al toch 21jaar met de moto en heb al veel modelletjes gehad of eens testgereden
    mijn eerste was een suzuki gsx600f nieuw aangekocht waar ik vele jaren rijplezier heb mogen beleven ( lees rijervaring opdoen )
    niet vergeten dat ik vroeger jaarlijks 15000 km tot 20000 km met de moto rondreed( werk/hobby)
    vanaf dan heb ik met zowat alles gereden waar veel power achter zat...
    suzuki gsxr 750cc,gsxr 1100 , honda vfr750 , kawa zxr 750 ,en dan 3 verschillende fireblade's
    nu rijd ik met mijn 2de R1 en dit is altijd mijn droommoto geweest
    te veel power ? kweet niet want als we gaan biken met vrienden kan ik je verzekeren dat je de haybusa's en honda blackbird's met een gsxr600 niet bijhoudt in de bochten en zeker niet in rechte lijn
    met een R1 of de laatste fireblade's wel , en ik spreek uit ervaring hoor niet van horen zeggen ..........
    als er een andere moto komt is het waarschijnlijk de laatste R1,
    niet om de snelste te hebben maar gewoon omdat ik hem bloedmooi vind.

    Comment


    • #3
      Ik vind een supersportmodel bloedmooi en als jonge gast wilde ik altijd een supersport hebben moest 'k ooit mijn motorrijbewijs halen. Nu heb ik een dik jaar geleden mijn motorijbewijs behaald en geen supersport gekocht.

      Waarom niet?
      Ik ben voortgegaan op de vele verhalen die ik in de loop der jaren heb gehoord. Mijn broer bijvoorbeeld rijdt al vijftien jaar met de moto, hij is begonnen met een Kawasaki KR1-S, vervolgens een Honda Rebel (iets chopperachtig), een Honda VFR (leuk in 't begin maar na een tijd te weinig power), en dan een Fireblade (2003 - 150PK). Die Fireblade was z'n laatste supersport. Hij heeft 'm verkocht omdat hij de snelheidsbeperkingen (de 70 zones en flitspalen schoten als paddestoelen uit de grond toen) grondig beu was. Hij zei altijd: "Een racer rijdt pas leuk als je rond de 120 km/h kan bollen, daaronder krijg je op den duur alleen maar pijn in de polsen na lange ritten". Hij heeft zich dan een Honda CB600 aangeschaft, leuk ding en megabetrouwbaar, maar oersaai qua uiterlijk, toen 'ie mijn Bulldog zag heeft 'm zich enige tijd later er ook eentje aangeschaft en daar rijdt hij nu nog mee.

      'k Vind persoonlijk dat een racer niet echt meer nuttig is in ons dichtgeslibt wegennet. Ga je regelmatig naar de Ardennen of andere dunbevolkte gebieden, of bezoek je op regelmatige basis een circuit dan vind ik een racer nog nut hebben. Maar voor hier rond de kerktoren te rijden (en dat doen veel supersportrijders) vind ik het niet echt kunnen. Daarbij zie je nog dikwijls bij sommige racers dat hun banden schaamranden hebben van 2 cm, en dat vind ik eigenlijk redelijk belachelijk. Vrij normaal natuurlijk als je rond die kerktoren rijdt.

      Als je kijkt op de tweedehandsmarkt zie je heel veel (héél) jonge tweedehandsracers te koop staan. De meeste gekocht met 'ne zotte kop'.
      De markt van de meer comfortabele 'naked bikes' is in volle expansie en dat heeft zijn redenen...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Als je kijkt op de tweedehandsmarkt zie je heel veel (héél) jonge tweedehandsracers te koop staan. De meeste gekocht met 'ne zotte kop'.
        De markt van de meer comfortabele 'naked bikes' is in volle expansie en dat heeft zijn redenen...
        Rood: Dat is een feit, maar niet alleen racers, bvb ook choppers enzo.

        Er stond ongeveer een jaar geleden nog een paginagroot artikel in de (Financieel Economische) Tijd over dat ongeveer 60% van de motorrijders (als eerste moto) een verkeerde moto koopt.

        edit: ik heb dat nog uitgescheurd en ergens bijgehouden.
        A Twist of the Wrist

        Comment


        • #5
          een supersport vind ik op straat uit den boze. en niet omwille van de prestaties maar omwille van het comfort dat er niet is en het schichtige karakter.

          Das meteen ook de reden waarom ik een fazer 1000 heb. dat ding gaat even hard als een '98 R1 en is pakken comfortabeler door het zachter afgeveerd rijwielgedeelte en door de rechtop zithouding.

          in het dagdaaglijkse verkeer rijdt een fazer 1000 véél makkelijker dan een R1, neem maar eens aan lage snelheid een krappe rotonde of draai u maar eens over 't straat in 1 vlotte beweging zonder als een beginnerke mee te peddelen op een R1....
          of een km of 20-30 file rijden....amai men polsen op zo'n sportmoto.

          ik neem nu die 2 yamaha's als voorbeeld maar er zijn genoeg types die in aanmerking komen. ik denk maar aan ZX9R-Z1000, 1000ss-multistrada/monster 1000 enzovoorts

          Ikzelf rij te sportief voor die fazer 1000 in standaardtrim. Ik vind de vering te slap en de grondspeling belachelijk klein. dat laatste heb ik makkelijk kunnen oplossen, met da eerste heb ik leren leven. nu ga ik joe bar gewijs door het leven en denk wel eens "whobbel, whobbel, leuke asfalt" conaiseurs zullen mij wel begrijpen

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
            Dat is een feit, maar niet alleen racers, bvb ook choppers enzo.
            ...
            Dat is ook waar, maar toch heb ik persoonlijk de indruk dat er meer racers met heel weinig km's te koop staan dan andere modellen, er zijn ook veel tweedehandschoppers enzo, maar die hebben doorgaans meer km's. Ook als 'k eens een tweedehandsmotozaak binnenstap heb ik die indruk, 'k zeg wel, ik heb de indruk dat het zo is, cijfers ofzo heb ik daar niet van, 't kan dus goed zijn dat het een verkeerd gedacht is.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
              60% van de motorrijders (als eerste moto) een verkeerde moto koopt.
              nou niet dat ik me motard beschouw, maar ik was daarbij

              nu zit ik juist op mijne vespa

              Comment


              • #8
                tja, een hypersport van vandaag is eigenlijk ongeschikt voor het huidige straatbeeld.
                Veel verkeer, veel wegen in slechte staat en die machines worden enkel maar performanter (vermogen, gewicht, framestijfheid, vering.....).

                Zijn totaal oncomfortabel (hard afgeveerd, zelfs in standaardsetting), korte stuuruitslag, nogal sportieve rijhouding (geplooide kniëen , gebogen rug). Ik rij ondertussen ook al een 20 jaar rond op zo'n supersportievelingen (voornamelijk gsxr, maar ook eens een fireblade) en heb al met veel ander modellen (600cc, duc monsters...., cb hornets...) gereden waarvan ik denk dat deze toch bruikbaarder zijn.

                Voor mij is het jaar na jaar een vaststelling dat het aantal km's op de openbare weg met de motorfiets alsmaar afnemen (in het begin 25000km per jaar, nu nog 6000 km). Ook beginnen er meer en meer kwaaltjes op te duiken die gevolgen zijn van valpartijen met de motorfiets (schouderblessure, rugblessure, knieblessure, duimblessure). Elementen die ik allemaal weggelachen heb in mijn jeugd, maar die nu regelmatig roet in het eten gooien.

                En toch, mijn gsxr 1000 staat te koop op Kapazaa. Als deze verkocht is komt er zeker een andere . Believe me or not , hetzij een fireblade repsol, hetzij een gsxr 1000 K7 (met vermogensswitch 120, 145, 185pk). Ze zijn zo verslavend en ik laat er mij steeds aan vangen, met plezier

                Ik zal een macho zijn zekers

                Comment


                • #9
                  er worden gewoon minder chopperkes verkocht dan andere motoren. vandaar dat je die indruk hebt wss.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten

                    Ik zal een macho zijn zekers
                    Dat heeft niks met macho te maken, als jij je 'r goed met voelt dan moet jke dat gewoon kopen hé.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                      er worden gewoon minder chopperkes verkocht dan andere motoren. vandaar dat je die indruk hebt wss.
                      Zoals ik al wist te zeggen staan er ook veel niet-racers te koop, toch heb ik de indruk dat die meer km's hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Zoals ik al wist te zeggen staan er ook veel niet-racers te koop, toch heb ik de indruk dat die meer km's hebben.
                        logisch...die zijn gemaakt om mee te rijden. en dan bedoel ik verder dan een toerke rond de kerktoren VFR rijders bijvoorbeeld draaien door de band genomen veel km's. sportief toeristische motoren zijn doorgaans motoren waar veel mee gereden wordt, lange dagtrips, reizen, weekenduitstapjes. noem maar op. 't spreekt voor zich: de doorsnee sport-toer motor (das een ruim begrip hoor) heeft een grote benzinetank, is lekker comfortabel en stuurt toch nog lekker strak, of toch, strak genoeg om hard de bocht door te kunnen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                          logisch...die zijn gemaakt om mee te rijden. en dan bedoel ik verder dan een toerke rond de kerktoren VFR rijders bijvoorbeeld draaien door de band genomen veel km's. sportief toeristische motoren zijn doorgaans motoren waar veel mee gereden wordt, lange dagtrips, reizen, weekenduitstapjes. noem maar op. 't spreekt voor zich: de doorsnee sport-toer motor (das een ruim begrip hoor) heeft een grote benzinetank, is lekker comfortabel en stuurt toch nog lekker strak, of toch, strak genoeg om hard de bocht door te kunnen.
                          Je kan gelijk hebben, 'k vind het alleen niet normaal dat iemand een racer koopt om 'm dan na 3.000 km al te verkopen, dat kan de bedoeling toch niet zijn?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Je kan gelijk hebben, 'k vind het alleen niet normaal dat iemand een racer koopt om 'm dan na 3.000 km al te verkopen, dat kan de bedoeling toch niet zijn?
                            Ik denk dat dat voor het grootste deel de beginners zijn die zich echt mispakt hebben op een racer. Het lijkt allemaal zo simpel als ge motoGP of Superbike zit te zien ... maar als ze dan zelf op een moto zitten vlot het niet zo goed.
                            A Twist of the Wrist

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                              Ik denk dat dat voor het grootste deel de beginners zijn die zich echt mispakt hebben op een racer. Het lijkt allemaal zo simpel als ge motoGP of Superbike zit te zien ... maar als ze dan zelf op een moto zitten vlot het niet zo goed.
                              Zou je voor de meeste gevallen het zo kunnen stellen?
                              De racers met weinig km's die te koop staan, staan te koop omdat de rijders zich mispakt hebben op het oncomfortabele aspect en het te grote (onhandelbare) vermogen en in mindere mate om esthetische redenen.

                              De andere modellen worden vooral verkocht omdat de rijders ervan iets nieuw willen na een bepaalde tijd (vooral esthetische reden dus) en om het kilometeraantal.

                              Comment


                              • #16
                                Boeiend!

                                Ieder diertje zijn pleziertje zeker? Er zijn ook wagens waar je vandaag de dag niets mee op de baan kan aanvangen...
                                Last edited by ; 03/01/2007, 22:00.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                  Boeiend!
                                  Echt?



                                  Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                  Ieder diertje zijn pleziertje zeker?
                                  Inderdaad.



                                  Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                  Er zijn ook wagens waar je vandaag de dag niets mee op de baan kan aanvangen...
                                  't Gaat 'm vooral over de zithouding op een moto en het daarbijhorende comfortgevoel dat er al dan wel of niet is met al de snelheidsbeperkingen heden ten dage. Auto's kan je daar niet echt mee vergelijken.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Je kan gelijk hebben, 'k vind het alleen niet normaal dat iemand een racer koopt om 'm dan na 3.000 km al te verkopen, dat kan de bedoeling toch niet zijn?

                                    ook niet vergeten dat veel supersport kopers héél nieuwgezind zijn. na 2 jaar heb je al een "oud"model. en 't gemiddelde km/jaar ligt in belgië rond de 5000km...

                                    ik zit gelukkig nog boven het dubbele van dat gemiddelde en hoop dit jaar terug boven het 3dubbele te komen, net zoals andere jaren.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                      als er een andere moto komt is het waarschijnlijk de laatste R1,
                                      niet om de snelste te hebben maar gewoon omdat ik hem bloedmooi vind.
                                      Heb al mijn motos weggedaan omdat ik het beu was... (had monobikes, crossen en ook 2 R1' s en een r6). Het kriebelt soms toch om terug een moto te hebben, maar het is zo gevaarlijk aan het worden. Je moet begrijpen dat wie een supersport koopt, ergens een zot gen heeft die hem steeds aanspoort om het gashendeltje naar achter te trekken. Komt daarbij dat die snelheid, die versnelling enz enz zooooo verslavend is... ik weet nu dat ik beter niet terug met motoren begin omdat het rijden... je hangt achter een vrachtwagen en je weet dat je er in een flits voorbij bent... maar je hebt een gezin thuis die liever je zonder problemen terugziet. Om dan maar te zwijgen van een lege baan voor je neus... gas open en je bent zo op je achterwiel...

                                      persoonlijk vind ik een r1 een fantastisch speelgoed. Snel en zo verdomd mooi!!! op een circuit ben ik zeker dat een R6 het minstens even goed doet. Heb een aantal high-siders gehad puur door de power die zo snel komt, power die een r6 veel makkelijker te controleren geeft.

                                      een monobike is zoveel makkelijker wel om te rijden op de openbare baan. Ok, je wordt om de 10' tegengehouden omdat je met niets in orde bent en het maakt zo'n schandalig lawaai, maar puur fun is dit ongeëvenaard. Wheelies in de gietende regen, optrekken en remmen als een superbike en je alles alles eraan is fun!! kost minder, minder rap dure kosten en zuiniger... om domme redenen aan te geven.

                                      ik ga slapen... niet dromen van motos... danke danke danke om hier deze laatavond post te lezen... volledige catharsis... walk in memory lane...

                                      stijne (in een vorig leven fuckeronspeed... http://users.telenet.be/fuckeronspeed/ voor de motofans indertijd...)

                                      ps: circuitrijden is enigste manier om een supersport te rijden... baanrijden is aan 0,1% van wat de motor kan...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door stijne Bekijk Berichten

                                        persoonlijk vind ik een r1 een fantastisch speelgoed. Snel en zo verdomd mooi!!! op een circuit ben ik zeker dat een R6 het minstens even goed doet. Heb een aantal high-siders gehad puur door de power die zo snel komt, power die een r6 veel makkelijker te controleren geeft.

                                        ...
                                        Oorspronkelijk geplaatst door soepap
                                        zo gek over? ik vind die 600cc machienes zwaar overdreven. die gaan snoeihard, das een feit maar op de openbare weg ben je er weinig of niks mee. veel te venijnig van karakter.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door toerke
                                        heb al enkele keren met een suz R6 gereden op het scherpst van de snede
                                        en ik vind een R1 of een fireblade minder gevaarlijk rijden
                                        een R6 voelt nog veel lichter aan ook ...
                                        Wie oh wie spreekt de waarheid, kan iemand het mij vertellen?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X