Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koppeling vervangen kawasaki ER5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Koppeling vervangen kawasaki ER5

    Hoi,

    Ik heb dus een kawasaki er-5 van het jaar 99.

    Een tijdje geleden heb ik de motor terug uit de garage gehaald na een winter aan de kant te staan, met als gevolg dat mijn vlotters vast gelopen waren en de motor plots alle benzine mooi heeft laten op de grond lopen . Aangezien dat al niet de 1ste keer was heb ik de motor dan maar gewoon terug naar de garage gebracht om alles proper te laten kuisen.

    Nu is het probleem dat ik sinds kort geen grip meer heb op mijn koppeling, als ik vanuit stilstand wil vertrekken gaat hij hoog in toeren maar hij gaat gewoon niet meer vooruit. Ik vermoed dat de koppeling helemaal versleten is. Ik heb de service manual gedownload maar ik heb daar enkele vragen bij.

    Ze maken gebruik van een speciale tang om de koppeling te plaatsen, is die nodig of kan dat met gewoon wat prutswerk ook?

    De olie is sinds de laatste beurt vervangen (ik heb er sindsdien 200km mee gereden), zou ik die opvangen en er terug ingieten? Moeten de koppelingsveren ook mee vervangen worden?

    Als ik de handleiding bekijk lijkt het me allemaal vrij logisch, zijn er mensen die dit al zelf gedaan hebben en tips kunnen geven?

    Mvg,
    Bram

  • #2
    Heb je de kabel van je koppeling al eens aangespannen? Ik rijd zelf ook met een ER-5 en dacht dat de koppeling er door was, maar de kabel aanspannen hielp heel wat. Mijne is ook een MY99 als ik mij niet vergis, en heeft ondertussen 65.000km. Ik weet niet wat uw km-stand is, maar zo snel gaat die koppeling niet stuk volgens mij. Op mijn fiets is ze nog niet vervangen denk ik. (Kan mij toch niet herinneren dat dat op de facturen staat). Ook zouden ze dat gemerkt hebben bij de garage denk ik, als de koppeling klaar was voor vervanging. Wat wel vaak gebeurt is dat er iets misgaat met de kabel zelf.

    Maar angezien je denkt om de koppeling te vervangen kan ik er ook compleet naast zitten. Wat de tang betreft denk ik wel dat je die gaat nodig hebben. Heb al redelijk wat gesleuteld aan de mijne, en als je ziet hoeveel moeite het kost om een simpele bougie te vervangen, zou ik er ook niet van schrikken dat je een speciale tang nodig hebt voor die koppeling.

    Wat de olie betreft zou ik gewoon een verse bus halen. Je weet nooit wat er bijraakt bij het opvangen. En voor die 3,5l die er in moet

    Comment


    • #3
      mwa, koppeling van een motor kan lang meegaan. ik zou zoeken of niets anders het probleem is, of een garagist laten kijken
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

      Comment


      • #4
        Zonder die tool ga je brokken maken. Je kan die vaak wel zelf bestellen bij een Kawa dealer, maar dan zal je er maar weinig prijsvoordeel uithalen. Dat uw koppeling van de ene moment op de andere plots helemaal weg is kan niet. Wss gewoon uw kabel die door is. Of een veer die gebroken is, maar dan moet je in eerste zeker nog kunnen vertrekken.

        En ja, als je de platen wisselt, wissel dan ook direct de veren. Ze moeten er toch uit en die kosten niets.
        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
        Motoren & Tjeurisme

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasvf Bekijk Berichten
          Heb je de kabel van je koppeling al eens aangespannen? Ik rijd zelf ook met een ER-5 en dacht dat de koppeling er door was, maar de kabel aanspannen hielp heel wat. Mijne is ook een MY99 als ik mij niet vergis, en heeft ondertussen 65.000km. Ik weet niet wat uw km-stand is, maar zo snel gaat die koppeling niet stuk volgens mij. Op mijn fiets is ze nog niet vervangen denk ik. (Kan mij toch niet herinneren dat dat op de facturen staat). Ook zouden ze dat gemerkt hebben bij de garage denk ik, als de koppeling klaar was voor vervanging. Wat wel vaak gebeurt is dat er iets misgaat met de kabel zelf.
          Ik heb bovenaan al eens aan beide regelschroeven gedraaid, ze zowel meer als minder aangespannen maar dat helpt niet veel. De laatste keer kon ik mijn koppeling gewoon lossen zonder dat mijn moto begon te rijden, ik moest hem zelfs in gang lopen.

          Comment


          • #6
            De garagist kan ik volledig inkomen, het probleem is dat die moto mij ondertussen al teveel gekost heeft en ik op het punt sta om hem of te verkopen voor 10 euro, of er zelf begin aan te sleutelen.

            Op de vorige km teller had hij 23k km, ik heb die vervangen omdat hij boven de 70KM / uur hevig begon op en neer te gaan. en ik heb daar nu een goeie 1500km mee gereden.

            Ik heb er momenteel aal 2000 euro kosten aan gedaan waardoor het wat veel begin te vinden.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
              Zonder die tool ga je brokken maken. Je kan die vaak wel zelf bestellen bij een Kawa dealer, maar dan zal je er maar weinig prijsvoordeel uithalen. Dat uw koppeling van de ene moment op de andere plots helemaal weg is kan niet. Wss gewoon uw kabel die door is. Of een veer die gebroken is, maar dan moet je in eerste zeker nog kunnen vertrekken.

              En ja, als je de platen wisselt, wissel dan ook direct de veren. Ze moeten er toch uit en die kosten niets.
              Super bedankt voor het duidelijke antwoordt.

              Wat doet de moto nog, rijden. Als ik op het gemak kan optrekken kan ik aan een snelheid geraken. Komt er dan iets van tegenwind,bergop, dan merk je dat hij hoger in toeren gaat maar gewoon niet sneller. Vertrekken gaat ook niet meer, ik kan mijn koppeling volledig loslaten en ik ga gewoon ter plaatse blijven staan.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door bugoff Bekijk Berichten
                De garagist kan ik volledig inkomen, het probleem is dat die moto mij ondertussen al teveel gekost heeft en ik op het punt sta om hem of te verkopen voor 10 euro, of er zelf begin aan te sleutelen.

                Op de vorige km teller had hij 23k km, ik heb die vervangen omdat hij boven de 70KM / uur hevig begon op en neer te gaan. en ik heb daar nu een goeie 1500km mee gereden.

                Ik heb er momenteel aal 2000 euro kosten aan gedaan waardoor het wat veel begin te vinden.
                2000 euro kosten vind ik persoonlijk heel wat voor een moto van 15 jaar oud. Volgens mij is er ergens iets anders grondig mis, een koppeling die stuk is na 25k km lijkt mij wel heel sterk. Kan altijd natuurlijk. Hopelijk vind je snel wat er mis is.

                Comment


                • #9
                  Dat is inderdaad het probleem, 1ste keer wou de motor niet meer starten, dan maar binnen gedaan om dat te fixen + terwijl onderhoud laten doen, dan gemerkt dat de km teller niet meer werkte, dan liep de naft er allemaal uit toen ik hem wou starten, na 2-3 weken stil staan in de winter liep de naft er terug uit. Dan 200km mee gedaan en dan heb ik nu dit probleem Ik had hem toen ook maar gekocht om mee te leren rijden (eind vorig jaar pas mijn rijbewijs behaald), maar hij heeft al meer stil gestaan dan gereden Daardoor had ik nu het idee om er gewoon zelf beginnen aan te sleutelen. Je kan toch niks kapot maken die al kapot is natuurlijk

                  Comment


                  • #10
                    Ik weet niet of het een natte of droge koppeling is maar, je haalt aan dat de olie recent vervangen is. Ben je zeker dat je de juiste specificatie van olie hebt gebruikt? Indien niet (en natte koppeling) is er veel kans dat de olie het probleem is.

                    Comment


                    • #11
                      Is een natte koppeling.

                      Laat weten als je hem weg doet voor 'tien euro', dan kom ik em wel halen. Als ie in orde staat en het was geen grote kost, dan kan je hem steeds terug kopen voor een appel en een ei. Is het te duur, dan zet ik hem openbaar te koop.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk Berichten
                        Ik weet niet of het een natte of droge koppeling is maar, je haalt aan dat de olie recent vervangen is. Ben je zeker dat je de juiste specificatie van olie hebt gebruikt? Indien niet (en natte koppeling) is er veel kans dat de olie het probleem is.
                        De olie is vervangen geweest in de garage bij het onderhoud, dus ik hoop dat zij weten wat ze doen

                        Comment


                        • #13
                          Als je zin hebt om eraan te sleutelen en vergoed te worden voor de kosten, kom gerust af

                          Comment

                          Working...
                          X