Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motornavigatie-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Motornavigatie-topic

    Heb hier geen gelijkaardig topic gevonden over motornavigatie en gezien ik zelf op zoek ben naar systeem voor op de ninja kunnen we hier misschien een aantal ervaringen, tips en voorbeelden van montage van het toestel delen :-)

    Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de mindere dure versies van Garmin en TomTom namelijk de Garmin zumo 340 en de TomTom rider ... Heeft er iemand hier ervaring met een van deze toestellen? Bedoeling is om sporadisch een aantal leuke ritten te doen ... Via 'bochtige wegen' binnendoor van A naar B, routes laden aangeraden door anderen, niet te groot maar toch makkelijk te bedienen, etc en daar lijken beide toestellen toch aan te voldoen ...

    Dus ... Delen maar die ervaringen :-)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1978 BMW E21 323i
    2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
    2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

  • #2
    Topic om te volgen.

    Comment


    • #3
      ben zelf ook aan het twijfelen tussen de nieuwe Garmin 590 dacht ik LM en de veel goedkopere TOM TOM Rider 5

      tom tom - gebruikers zeggen "tom tom kopen, zonder twijfel" , maar de Garminners willen enkel de Garmin...

      Ik weet het alvast niet meer

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten
        ben zelf ook aan het twijfelen tussen de nieuwe Garmin 590 dacht ik LM en de veel goedkopere TOM TOM Rider 5

        tom tom - gebruikers zeggen "tom tom kopen, zonder twijfel" , maar de Garminners willen enkel de Garmin...

        Ik weet het alvast niet meer
        Als je het zo stelt maakt het niet veel uit wat je koopt. Eens je het hebt hoor je tot "die groep" en ben je er tevreden over

        Persoonlijk denk ik dat de Garmins wel een streep voor hebben op de moto, en dan vooral omdat je er de Onroute mappen kunt in zetten http://www.onroute.nl/
        Ik heb nochtans zelf een TomTom in de auto, waar ik voor dagelijks gebruik heel blij mee ben, maar denk er toch aan om voor "leukere" ritten een Garmin met Onroute aan te schaffen.

        Comment


        • #5
          Wij gebruiken de Rider en zijn er tevreden over , de Garmin zal wel even goed zijn , ieder heeft z'n favo merk hè ...
          TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

          Comment


          • #6
            Ik heb de TomTom gehad en die deed zijn werk perfect.
            Wel had ik een paar probleempjes die soms de kop op staken maar heb meteen een nieuwe gekregen.
            Ook heel zuiver geluid tijdens het bellen op de snelweg.
            Was bij mij gemonteerd op een Ktm990 Sm en dat ging gemakkelijk.
            Heb hem wel enkel gebruikt om van punt A naar B te gaan en om te bellen.
            Zit nu op een Fireblade (2010) gemonteerd.

            Heb mij ook een Garmin gekocht voor op de fiets.
            Die werkte al niet goed van op dag één.
            Vastlopen, 's avonds batterij opladen en 's morgens leeg.
            Heb hem na 5 dagen terug gebracht en hij is daar al 4 weken.
            Tot daar mijn ervaringen met Garmin.
            Had wel verwacht dat ik meteen een nieuwe zou krijgen.




            Tapatalk Pro
            den borre


            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


            Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DDke
              Nadeel aan TomTom is dat de routes niet altijd te delen zijn, daar het overgrote deel van de mensen een Garmin heeft.
              Ik heb een Garmin Zumo 550 en ding doet z'n werk perfect!
              ik zag dat TomTom daarvoor werkt met TyrePro? en dan heb je nog Upload en GO ofzoiets?
              1978 BMW E21 323i
              2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
              2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

              Comment


              • #8
                ik heb de Zumo 660, toen ik die kocht was Tom Tom nog geen optie. Die liepen toen nog te vaak vast (niet schokbestendig genoeg). Moest ik nu eentje moeten kopen, het zou zeker een tomtom zijn.
                Zeker nu tijdens mijn lange reis erger ik mij dood aan de Garmin. Hij is gewoon te traag. Misschien dat de nieuwe beter zijn, maar de mijne is echt te traag. Loopt te vaak achter de feiten aan.
                Komt vooral omdat de schaal tussen rap en traag rijden verandert. Dat gaat te traag, duurt te lang. Ook op ronde punten draait hij te veel en te traag rond.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

                Comment


                • #9
                  Maar ge rijdt dan ook wel stevig door, die GPS kan gewoon niet volgen
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                    Maar ge rijdt dan ook wel stevig door, die GPS kan gewoon niet volgen


                    Maar is echt wel zo, als het te snel gaat loopt die nog meer achter.

                    Bovendien vind ik ook de ontvangst te vaak slecht. Zeker in de bergen heb ik vaak dat hij me 200meter naast de baan lokaliseert. Erg vervelend. Je moet dan uitzoomen en 'van op afstand' volgen en navigeren.

                    Het inladen van routes heeft ook zijn beperkingen. Wanneer je GPX-tracks in laat (bijvoorbeeld routes die je op internet vindt), dan loopt hij wel erg vaak vast. Tijdens mijn ritten moest ik gemiddeld 10 keer per dag ofwel de route opnieuw selecteren, ofwel toestel uit-aan doen omdat hij bleef zoeken naar een punt dat ik over had geslaan (volgens hem). Je mag dan nog perfect de route blijven volgen, hij blijft dan zeggen dat je terug moet.

                    Bij routes die je van internet haalt geeft hij ook vaak te pas en ten onpas 'nadert' weer als melding. Waarom weet ik niet. Maar dat moet je dan heel den tijd bevestigen. Tijdje terug een route gehad waarbij ik dat iedere km heb moeten doen. Dat steekt wel tegen.

                    Voor HET premium toestel te zijn vind ik dat allemaal zware fouten.
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • #11
                      Met de snelheid mag zo een toestel eigenlijk geen probleem hebben.
                      Gisteren was de garmin even de verbinding kwijt en toen die terug was bleef hij mij maar terug sturen naar het laatste punt ipv de route te herberekenen.


                      Tapatalk Pro
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • #12
                        Vandaag op GPS naar Portugal gereden, met de misses.
                        Uur van aankomst lag twintig minuten in het verleden. Erg raar. Zelf na reset bleef die in het verleden hangen. Het heeft even geduurd tegen dat ik wist hoe het kwam....

                        Nog iets vervelend aan de Garmin; De misses wou hem programmeren, vertrekkende van ons hotel en dan stap voor stap waar we heen willen, tot we rond de 100km zaten. Maar dat gaat niet. Je kan geen via-punten ingeven die pas na je eerste punt komen. Je moet steeds eerst het verste in geven, dan het op een na verste en zo terug werken. Erg vervelend dat het omgekeerd niet gaar.
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

                        Comment


                        • #13
                          Nog iets heel erg vervelend, wanneer je een route upload, en je wil die omgekeerd rijden, dan kan je kiezen om 'de punten om te keren'. Leuk!, zo denk je. Maar nee hoor, hij keert enkel begin en eindpunt om, alle punten die ertussen liggen slaat hij over en je mooie route wordt een saai stuk.

                          En nog iets. Ik heb net die route van Motoplus erin willen steken, 1600kilometer. Het (GPX)Spoor omgezet naar een route in basecamp. Daarbij heb ik Basecamp zelf laten kiezen hoeveel waypoints die wil gebruiken. Je steeks ze dan in de GPS en die kan ze niet laden wegens te veel waypoints... Dafuq.... Ge hebt ze zelf gekozen... Waarom kan het programma er meer kiezen dan dat het toestel mee om kan gaan??? Wa nut heeft dat nu... En waarom kan de GPS maar zo weinig waypoints aan... Hoeveel keer dat al niet een probleem is geweest... En laad je het in als spoor, dan is het vaak te lang.

                          Ik weet niet of Tom Tom het beter doet, maar Garmin heeft alleszins nog veeeeeeel ruimte voor verbetering, zeker naar gebruiksgemak. Voor binnen België allemaal weinig problemen, maar als je die zoals ik écht gebruikt in het buitenland, dan heb je toch vaak miserie. Denk daarbij ook aan mijn trip naar Montenegro, waarbij het (toen?) niet mogelijk was om een kaart te verkrijgen van Bosnië en Montenegro.... Dan heb je een GPS, ben je er absoluut helemaal niets mee. Vree wijs!
                          Voor een toestel van die prijs vind ik dat écht missers!
                          En helaas zal ik er nog een hele tijd verder mee moeten, want naast de echte trips gebruik ik die zoveel niet...
                          Last edited by Tjeu; 19/05/2014, 01:01.
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

                          Comment


                          • #14
                            die goedkope Tomtom begint nu toch ineens interessant te worden
                            1978 BMW E21 323i
                            2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                            2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                              Nog iets heel erg vervelend, wanneer je een route upload, en je wil die omgekeerd rijden, dan kan je kiezen om 'de punten om te keren'. Leuk!, zo denk je. Maar nee hoor, hij keert enkel begin en eindpunt om, alle punten die ertussen liggen slaat hij over en je mooie route wordt een saai stuk.

                              En nog iets. Ik heb net die route van Motoplus erin willen steken, 1600kilometer. Het (GPX)Spoor omgezet naar een route in basecamp. Daarbij heb ik Basecamp zelf laten kiezen hoeveel waypoints die wil gebruiken. Je steeks ze dan in de GPS en die kan ze niet laden wegens te veel waypoints... Dafuq.... Ge hebt ze zelf gekozen... Waarom kan het programma er meer kiezen dan dat het toestel mee om kan gaan??? Wa nut heeft dat nu... En waarom kan de GPS maar zo weinig waypoints aan... Hoeveel keer dat al niet een probleem is geweest... En laad je het in als spoor, dan is het vaak te lang.

                              Ik weet niet of Tom Tom het beter doet, maar Garmin heeft alleszins nog veeeeeeel ruimte voor verbetering, zeker naar gebruiksgemak. Voor binnen België allemaal weinig problemen, maar als je die zoals ik écht gebruikt in het buitenland, dan heb je toch vaak miserie. Denk daarbij ook aan mijn trip naar Montenegro, waarbij het (toen?) niet mogelijk was om een kaart te verkrijgen van Bosnië en Montenegro.... Dan heb je een GPS, ben je er absoluut helemaal niets mee. Vree wijs!
                              Voor een toestel van die prijs vind ik dat écht missers!
                              En helaas zal ik er nog een hele tijd verder mee moeten, want naast de echte trips gebruik ik die zoveel niet...

                              Hoezo geen kaart te vinden?
                              http://garmin.openstreetmap.nl/ , Daar kan je alles downloaden. De kwaliteit van de OSM maps is echt wel OK.
                              Enkel voor enduro rijden heb je nog de topomap nodig, maar al de andere kaarten gebruik ik niet.

                              Zelf heb ik een Garmin Oregon 450 die ik met een RAM-mount bevestig op zowel mijn WR250F als op mijn ex-K1100rs.
                              2 AA cellen doe je ongeveer 10 uur mee. 's avonds herladen en klaar. Geen noodzaak om 12V aansluiting op elke moto te voorzien.

                              Basecamp is niet echt gebruiksvriendelijk, maar eens ik het goed doorhad ben ik er toch wel tevreden over. De leercurce is vrij steil, dit in de tijd van google maps waar je gewoon moet gaan slepen etc., maar goed, het werkt.

                              TomTom zou voor mij uitgesloten zijn wegens de meeste routes die je kunt vinden allemaal .gpx zijn, en het omzetten voor zover ik op de meeste plaatsen lees toch niet altijd zo eenvoudig is (.gpx naar tomtom etc.)

                              Comment


                              • #16
                                BMW Navigator IV - Garmin. Content van!


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                U hoeft dit niet te lezen.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik dacht toch een navigator 5 aan te kopen, het dashboard van mijn GTL is dan toch meer af.
                                  In duitsland gevonden aan 599 (incl BTW), alleen doen ze daar nogal moeilijk om de BTW te laten vallen. Allerlei attesten met de post opsturen is de moeite ook niet waard.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Motornavigatie-topic

                                    Is toch 100% aftrekbaar en kost = telecom! Koop dat gewoon hier bij uw Dealer

                                    t Sop is de kolen niet waard om dat via buitenland te doen. De V is een pak beter dan de IV

                                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    U hoeft dit niet te lezen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tja, was wel nog bijna 200€ duurder bij de dealer. Voor iets dat ik maar 2x op een jaar gebruik vind ik dat te duur, als ik 'm echter als koopje kon vinden wilde ik't wel doen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Blijkbaar een heel interessant topic gemist.

                                        1) Tjeu, je gebruikt je Zumo helemaal verkeerd. Als je niet je route voorbereid, dan loopt dat inderdaad in het honderd als je simpelweg van Googlemaps recht naar je Zumo gaat laden. Want je Zumo krijgt dan enkel een lijst van waypoints, die hij zelf maar moet fantaseren hoe die op mekaar volgen. Als je dan ook niet laat herberekenen, dan heb je dus een hoop rechte stukken die tot niets leiden.

                                        2) TomTom vs Garmin... TomTom heeft nogal lastige limieten naar tussenpunten, en je zit vast aan Tyre, waarvan de geavanceerde versie betalend is. Garmin kent heel wat meer tussenpunten per route, dus je kan langere en meer gedetailleerde routes maken. De Garmin toestellen zijn handig genoeg, maar de moeilijkheid zit 'm erin wanneer je de geavanceerde functies gaat gebruiken. Voordeel is wel dat er een zee aan informatie beschikbaar is, ook Nederlandstalig, dankzij diverse fora en MrGPS filmpjes.

                                        Ik heb 3,5 jaar een Zumo 660 gebruikt, en sinds 2 weken nu een Navigator V. De V is beter dan de 660, maar de 660 is ook een zeer goed ding. En het feit dat je er Openstreetmap kaarten kan opladen is ook een voordeel.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X