Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motornavigatie-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Nee Wooter, ik gebruik mijn Zümo voor andere dingen dan jij, ik rij daar ook gigantisch veel verder mee. En dan schiet die gewoon weg te kort. Ook wanneer ik wel via Basecamp ga. Bij Tom Tom zit je vast aan Tyre, bij Garmin aan Basecamp. Dan liever Tyre, werkt veel makkelijker.

    Zumo kan veel, maar er is hoegenaamd geen samenhang tussen de functies. Steek je er een route in, dan kan je naar die route navigeren, maar hij zet je gewoon ergens af en houdt er geen rekening mee in welke richting je begint. Zo zette hij mij laatst af op de snelweg in de verkeerde richting.

    Wanneer je een route rijdt, moet je steeds je instellingen gaan wijzigen, zodat hij de route niet kan herberekenen, doe je dat niet, dan sta je binnen de kortste keer terug bij af (indien de route een lus is). Daarbij kan je ook niet tussentijds naar je route navigeren. Dus wanneer je een wegomlegging tegen komt, moet je zelf maar terug op de route zien te komen. In België geen probleem, maar in het buitenland kan dat soms wel moeilijk zijn en verlies je daardoor veel tijd.
    Je kan tijdens het navigeren ook zomaar niet eens rondscrollen op het scherm. En een route omkeren, om ze in tegenovergestelde richting te rijden, gaat ook al helemaal niet.

    Wanneer je een route van internet (GPX) via basecamp in de GPS steekt heb je kans dat ze als 'spoor' te lang is en dus niet gaat, ofwel zet je ze om naar een 'route', daarbij kan je de optie aanklikken dat Basecamp zelf kiest hoeveel waypoints gebruikt worden. Laadt je die dan op in je GPS, dan heb je kans dat die de melding geeft 'kan route niet laden, te veel waypoints'. WTF zeg.... Gans den boek herbeginnen. Noppes samenhang. EDIT, blijk ik al vermeld te hebben....

    Sorry ze, maar voor een GPS van 600 euro van een merk dat zichzelf beter vindt dan de rest, is dat erg teleurstellend.

    Scoezie als er dingen dubbel in staan, maar had gisteren een lange post geschreven en die is verdwenen, dus vergeet dan al eens wat in die post van gisteren stond en wat er eerder al vermeld was.

    @ jan van gent, dat zijn geen garmin kaarten, maar kaarten die passen op een garmin. Ik ben niet thuis op die grijze markt. Garmin had/heeft bosnie niet voor Zumo 660. Wel voor hun goedkopere modellen. Voor een ex topmodel vind ik dat niet kunnen. Ook montenegro hebben ze niet. Zonde, want dat is wel het land met de mooiste wegen waar ik ooit al gereden heb.
    Last edited by Tjeu; 23/05/2014, 23:43.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #22
      Tjeu, ik ben er zeker van dat ik mijn Zumo voor veel meer ingewikkelde dingen gebruik dan jij... Wielerwedstrijden met vijfentachtig keer keren en 8 plaatselijke lussen en van die dingen. In dat opzicht is een route naar Spanje peanuts.

      De enige manier om bv in de verkeerde richting op een snelweg te geraken is als je je waypoint op die snelweg in de verkeerde richting zet...

      Voor wielerkoersen en dergelijke zet ik inderdaad het herberekenen af, omdat ik het me daar niet kan permitteren om lukraak terug de route te vinden als ik ergens een bocht gemist heb. Voor normale routes kan je dat herberekenen wel laten staan, als je accepteert dat als je een kruising mist, je gewoon verder genavigeerd wordt naar het volgende 'zachte' tussenpunt en het gemiste 'zachte' tussenpunt gewoon negeert.

      De enige manier om, als je het herberekenen aan hebt staan, te snel bij je startpunt terug uit te komen bij een lus is als er onvoldoende 'zachte' tussenpunten in de route staan. Als je dan eentje mist, dan herberekent hij naar het volgende punt, en als het volgende punt jouw eindpunt is, dan ben je inderdaad terug naar start aan het rijden bij een lus.

      Een route omkeren gaat zeker en vast, maar is niet aan te raden omdat in ideale omstandigheden je je tussenpunten net na een kruising hebt geplaatst, wat natuurlijk om zeep is als je de route omgekeerd gaat afleggen en de tussenpunten net voor een kruising geplaatst worden.

      Als je een GPX laad via internet, ga je vaak ofwel een route, een lijst van tussenpunten of een spoor. Als je al een spoor inlaad dat je Zumo 660 niet aankan, is het vermoedelijk al niet een spoor dat je op een dag kan afrijden. Als je het dan als track omvormt, en het aantal waypoints vermindert, kijk dan alsjeblieft na dat die waypoints 'zacht' zijn zodat je Zumo inderdaad niet over z'n nek gaat, want je kan na elk hard tussenpunt 125 zachte tussenpunten plaatsen. Dat zou toch voldoende moeten zijn.

      Mah bon, je moet bovenstaande wat voor jou niet werkt op je Zumo maar eens proberen op een TomTom. De Rider 5 is dan nog het beste toestel in hun aanbod voor motorrijders, maar komt qua limieten en functionaliteiten niet in de buurt van de Zumo's.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Tjeu, ik ben er zeker van dat ik mijn Zumo voor veel meer ingewikkelde dingen gebruik dan jij... Wielerwedstrijden met vijfentachtig keer keren en 8 plaatselijke lussen en van die dingen. In dat opzicht is een route naar Spanje peanuts.
        Die is wel goed.

        Comment


        • #24
          Zo ziet 3 jaar koersen en begeleidingen eruit in Basecamp.



          En dit is een route voor 8 dagen, en er zal op geen enkel moment een stuk tussen zitten dat ik al spookrijdend op een snelweg ga uit komen.



          Een goede voorbereiding is wel een noodzaak als je op route wil gaan rijden. Je doet er alles aan om zo min mogelijk zelf iets met Basecamp te doen maar het is net een must om je route daar correct te krijgen alvorens door te schuiven naar je Zumo.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Die is wel goed.
            Leven en laten leven. Garmin is het 'duurste' merk en daarvoor ook het beste en heilige voor Wooter.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #26
              Ik was er op aan het wachten dat je met zo een logica mijn punt zou verdedigen...

              Als ik je iets duur had willen aansmeren, had ik je een app op een iPhone aangeraden, of nog erger: een iPad op je stuur monteren.

              Elk platform heeft zijn eigen manier van berekenen, en in een GPX kan je 3 soorten data in opslaan, waarbij maar 1 soort ook effectief een route is. Bij alle andere soorten ga je rekenen op de herberekening van het toestel waarop je de GPX wil gebruiken, en dan is het vanzelfsprekend dat er verschillen in de route gaan zitten.

              Bijgevolg heb je de meeste kans op succes als je een route voorbereid op Garmin Basecamp die dezelfde versie van kaart gebruikt als de versie van kaart in jouw toestel. Omdat je in dat geval ook echt de route doorstuurt, en niet een collectie viapunten die je toestel zelf maar moet berekenen.

              Het feit dat je toestanden krijgt als directe routering, of het missen van viapunten en lekker tot 50 km voorbij je eindpunt blijven rijden, is direct gevolg van het niet correct voorbereiden van je route, maar simpelweg de route in je Zumo laden, laten herberekenen en zonder controle beginnen rijden. Ik vermoed zelfs dat je de routes niet opsplitst per dag, maar gewoon 1 route invoert. Dat kan ook verklaren waarom je track te lang zou zijn om in te laden.

              In alle geval is dit een pure vorm van PEBKAC, en dan heb je nog het geluk om met een Garmin Zumo onderweg te zijn, en niet een TomTom Rider, want die had omwille van de beperktere limieten al veel vroeger het spel opgegeven.

              De voorkeur van Tyre begrijp ik niet. Met hetzelfde gemak maak ik in Basecamp een route aan, met als extra dat Basecamp nog veel krachtiger is.

              Leven en laten leven: TomTom Rider is geschikt voor situaties waar je ergens wil motorrijden, maar niet de tijd en moeite in een route wil steken. Je weet het startpunt, het eindpunt, misschien een paar stops, en daar tussen laat je het ding zelf maar een bochtige route berekenen. De Garmin Zumo lijn daarentegen is beter geschikt om naast start- en eindpunt, en wat tussenpunten, ook specifiek bepaalde wegen op voorhand te bepalen die je wil afrijden.

              Ik zeg ook nergens dat je een Zumo 660 of 590 moet kopen. De Zumo 3xx reeks zijn ook erg capabele machines.

              Er is een reden dat de TomTom Rider niet de duurste is...

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten

                Leven en laten leven: TomTom Rider is geschikt voor situaties waar je ergens wil motorrijden, maar niet de tijd en moeite in een route wil steken. Je weet het startpunt, het eindpunt, misschien een paar stops, en daar tussen laat je het ding zelf maar een bochtige route berekenen.
                Voor mij persoonlijk is zo'n TomTom rider op dit moment meer dan voldoende ... Ik ben niet de man die uren gaat spenderen aan een route voor te bereiden (alle respect voor de mensen die dit wel doen ;-) ) Denk dat dit 'm wel zal worden. Nog even 'sparen' en een volgende maanden aankopen.

                Juist nog eens zien hoe ik 'm juist ga bevestigen. Zou 'm graag in het midden van her stuur hebben aan het balhoofd.


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                1978 BMW E21 323i
                2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                Comment


                • #28
                  ben ook meer geneigd om de tomtom te nemen, ben ook geen type dat even veel tijd voor de pc zit om een route te maken, dan om de route te rijden :-)

                  En het schijnt dat de optie "kronkelroutes" op de tomtom wel redelijk toffe baantjes oplevert, hier en daar wel wat N-wegen maar dat neem ik er dan wel bij...

                  Er is nu trouwens een actie dacht ik bij tomtom : 30 dagen proberen of geld terug ?

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    Ik was er op aan het wachten dat je met zo een logica mijn punt zou verdedigen...

                    Als ik je iets duur had willen aansmeren, had ik je een app op een iPhone aangeraden, of nog erger: een iPad op je stuur monteren.

                    Elk platform heeft zijn eigen manier van berekenen, en in een GPX kan je 3 soorten data in opslaan, waarbij maar 1 soort ook effectief een route is. Bij alle andere soorten ga je rekenen op de herberekening van het toestel waarop je de GPX wil gebruiken, en dan is het vanzelfsprekend dat er verschillen in de route gaan zitten.

                    Bijgevolg heb je de meeste kans op succes als je een route voorbereid op Garmin Basecamp die dezelfde versie van kaart gebruikt als de versie van kaart in jouw toestel. Omdat je in dat geval ook echt de route doorstuurt, en niet een collectie viapunten die je toestel zelf maar moet berekenen.

                    Het feit dat je toestanden krijgt als directe routering, of het missen van viapunten en lekker tot 50 km voorbij je eindpunt blijven rijden, is direct gevolg van het niet correct voorbereiden van je route, maar simpelweg de route in je Zumo laden, laten herberekenen en zonder controle beginnen rijden. Ik vermoed zelfs dat je de routes niet opsplitst per dag, maar gewoon 1 route invoert. Dat kan ook verklaren waarom je track te lang zou zijn om in te laden.

                    In alle geval is dit een pure vorm van PEBKAC, en dan heb je nog het geluk om met een Garmin Zumo onderweg te zijn, en niet een TomTom Rider, want die had omwille van de beperktere limieten al veel vroeger het spel opgegeven.

                    De voorkeur van Tyre begrijp ik niet. Met hetzelfde gemak maak ik in Basecamp een route aan, met als extra dat Basecamp nog veel krachtiger is.

                    Leven en laten leven: TomTom Rider is geschikt voor situaties waar je ergens wil motorrijden, maar niet de tijd en moeite in een route wil steken. Je weet het startpunt, het eindpunt, misschien een paar stops, en daar tussen laat je het ding zelf maar een bochtige route berekenen. De Garmin Zumo lijn daarentegen is beter geschikt om naast start- en eindpunt, en wat tussenpunten, ook specifiek bepaalde wegen op voorhand te bepalen die je wil afrijden.

                    Ik zeg ook nergens dat je een Zumo 660 of 590 moet kopen. De Zumo 3xx reeks zijn ook erg capabele machines.

                    Er is een reden dat de TomTom Rider niet de duurste is...
                    ja, zo zit jij nu eenmaal in elkaar. Compleet merken blind.

                    Wat heb je nu aan een GPS die zogezegd veel beter is om bestaande routes in te laden, als je ze eerst in basecamp om moet zetten, daar de originele GPX bewaren, want als je er een route van maakt, dan heb je al veel kans dat Basecamp er iets anders van maakt, je dan de gemaakte fouten moet corrigeren, dan nog eens zélf harde en zachte punten moet beginnen toevoegen en blablabla.
                    Er is een reden waarom Windows populairder is dan Linux : gebruiksgemak, eenvoud, samenhang. Allemaal zaken die een Garmin niet heeft. Ik zeg niet dat een Tom Tom dat wel heeft, daar spreek ik mij niet over uit, maar een Garmin is lang niet heilig en er is daar nog gigantisch veel ruimte voor verbetering. Die dingen lopen gewoon keihard achter op hun tijd.

                    Wat mensen, zoals Tracer, willen, is een route van internet rechtstreeks in de garmin laden en rijden! En dat is niet het geval bij de Garmin.

                    En er zitten nog veel fouten in. Toen ik deze morgen in Bugeat, op 750 km van huis, vroeg om me de kortste weg naar huis te geven, bleek die dezelfde te zijn al de snelste weg, ik voegde alles opnieuw in en kreeg hetzelfde resultaat. Tijdens het rijden had ik niet de indruk dat dit de kortste weg was. Wanneer ik op minder dan 500km van huis was nog eens laten herberekenen en dan zat er plots wél een (groot) verschil op. Dus blijkbaar zit daar ook nog ergens een beperking op.

                    De instellingen die je het meeste wijzigt tijdens het rijden zijn 'snelste tijd, kortste afstand', zaken 'vermijden' en herberekenen aan/uit. Daarvoor moet je eerst naar menu, dan extra, instellingen, navigatie en pas dan kan je zaken wijzigen. Eens gedaan moet je drie maal op terug duwen en dan opnieuw op kaart bekijken. Dat zijn negen 'bewegingen' die je moet maken voor zaken die van belang zijn tijdens het rijden. Dat is helemaal niet logisch en érg vervelend. Ook de spatie knop bij het ingeven van een bestemming valt niet te bedienen met een handschoen aan, die zit veel te veel in het hoekje.

                    Ook het ingeven van bestemmingen is vervelend. Zeker in vergelijking met een Tom Tom, daar maak ik het vergelijk wel. Wanneer ik naar Avenida de America 95 te Rivas-Vaciamadrid moest, dan moet je dat volledig in geven en mag je geen fout typen. Een serieus werkje. Je moet het je ook niet wagen om de postcode te gebruiken ipv de naam in te geven, want dat lukt zo goed als nooit, hij gaat dan steeds geen straten vinden. Bij een Tom Tom is dat niet het geval. Daar geef je voor plaats gewoon rivas-v in en de rest vindt hij zelf. Voor straat geef je america in en ook daar zal hij de rest aanvullen. In andere talen staat de 'straat' vaak vooraan, zo ook in het frans 'Rue de' xxxxx, bij een tom tom moet je dat niet schrijven, je schrijft gewoon wat erachter staat, bij de Zumo 660 moet je alles juist én volledig schrijven, anders vindt hij het niet.
                    Wanneer een plein omringd is door straten, dan zal hij die straten kennen, maar niet het plein. Bij het vinden van hotel adressen is dat weer zoiets dat véél problemen opleverd.
                    Bijvoorbeeld :
                    Plaza Cónsules

                    45700 Consuegra
                    Toledo, Spanje

                    Dat vindt mijn Zumo niet. Mijn Tom Tom wél. Bij de Garmin moet je dan opnieuw de PC erbij halen, zorgen dat je internet hebt (niet vanzelfsprekend in het buitenland), en een aanliggende straat gaan zoeken die hij wel kent. Das gewoon super vervelend!
                    In dit geval is 'calle Gladiadores' een aanliggende straat. Maar ga je zoeken op postcode, geef je dan 45700 in en dan die straat, dan zal hij ze ook niet vinden. Om mottig van te komen.

                    Ook als je een route aan wilt passen, dan moet je er de PC bij halen. Allemaal goed voor kleine zaken of uitstapjes, dan heb je daar tijd voor. Maar als je voor langer weg bent, dan gaat dat zomaar allemaal niet. Eens je meer dan 4000km binnendoor begint te rijden, dan heb je plots veel meer zaken/factoren niet meer in de hand. Je moet dan soeplesse hebben om alles aan te kunnen passen naar de verlangens op dat moment. Tenzij je natuurlijk niet meer dan 400km doet over 'goede' vlotte banen.

                    Daarnaast is jouw geliefde Basecamp ook niet goed als je routes doet zoals ik, baantjes met erg gemengde samenstelling, wegen die verlaten zijn, in slechte staat zijn,... Als je zo een dag samenstelt, dan moet je weten wat je te wachten staat. Je kan geen 600 kilometer op een dag afhandelen over rotslechte banen. Je moet een goede mix hebben, anders haal je de avond niet, of toch zeker niet voor het vallen van de avond. Bijgevolg wil ik de wegen kunnen zien. Bij bijvoorbeeld Routeyou.com kan je dat. Je kan daar gewoon je Streetview manneke in zetten en je ziet wat je te verwerken zal krijgen. Bij Basecamp gaat dat niet. Je moet dan al Google Maps naast Basecamp gaan gebruiken.
                    Uiteindelijk heb je er véél meer werk aan dan gewoon een kaart te nemen en te gaan rijden. Bij mijn trip naar Bosnië en Montenegro heb ik effectief méér werk gehad aan mijn routes waar de Garmin wél werkte, dan de stukken die ik puur op kaart heb gereden. En die gingen minstens even vlot. Je moet een kaart ook nooit resetten, een Zumo wel. Vaak.

                    Oja, en had je mijn topic gevolgd, dan wist je dat mijn routes allemaal mooi opgesplitst waren. Daarbij ben je ook verplicht om die sporen die je van internet kan halen om te zetten in basecamp, want je kan maar tien 'sporen' in je GPS laden. Alweer zo een nutteloze beperking...

                    Mensen die een GPS willen en denken dat ze zomaar een routeke van internet af kunnen halen en inladen en dan perfect rijden, komen met een Garmin bedrogen uit. Ik zeg niet dat de Tom Tom beter is, maar Garmin rijden is niet zo vanzelfsprekend als dat het zou moeten zijn.

                    En de reden waarom Tom Tom goedkoper is, is omdat ze Atlas overgenomen hebben, waardoor ze zelf hun kaarten niet meer moeten maken, maar alles pasklaar hebben, niet omdat ze minder goed zijn. Verder vinden ze bij Garmin dat je ook voor de badge moet betalen, want dan heb je een product met een klinkende naar die je overal tegen komt. Die gasten smijten met sponsor gelden dat het geen naam heeft. Ze zouden het beter gebruiken om hun producten verder op punt te stellen.
                    Last edited by Tjeu; 24/05/2014, 21:48.
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • #30
                      Er is een heel simpele reden waarom je een route die je van internet prikt manueel moet nalopen: net zoals de effectieve wegsituatie verandert je kaartinformatie ook. Als je dus een route van 2005 achteloos gaat afrijden, dan ga je in problemen komen als de kaartdata van degene die de route maakte niet overeen komt met de kaartinformatie op je Garmin of TomTom.

                      Windows is niet makkelijker en eenvoudiger dan Linux. Mensen zijn gewoon al jarenlang gewoon om met Windows te werken. Als je dan toch wil vergelijken, dan moet je TomTom met een iPhone vergelijken en Garmin met Android. De ene is eenvoudiger in gebruik, de andere flexibeler.

                      Je hebt geen PC nodig om een route op een Garmin aan te passen. Het is makkelijker met een groter scherm in Basecamp, maar ik heb al ad-hoc routes gemaakt, en dat ding zelfs de meest optimale route laten berekenen doorheen bezienswaardigheden, zodat ik niet nodeloos kilometers moest maken (http://en.wikipedia.org/wiki/Travell...lesman_problem).

                      Ik vind wel dat mijn Navigator V veel makkelijker POI's en adressen vind dan de Zumo 660.

                      Bottom line is dat je je route op RouteYou hebt gemaakt, en dat is kaartdata van Google Maps. Maar dat is niet dezelfde kaartdata van in je Garmin... Ergo...

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten

                        @ jan van gent, dat zijn geen garmin kaarten, maar kaarten die passen op een garmin. Ik ben niet thuis op die grijze markt. Garmin had/heeft bosnie niet voor Zumo 660. Wel voor hun goedkopere modellen. Voor een ex topmodel vind ik dat niet kunnen. Ook montenegro hebben ze niet. Zonde, want dat is wel het land met de mooiste wegen waar ik ooit al gereden heb.
                        Kijk eens naar andere kaarten dan de Garmin Citynavigator kaarten. Er gaat een hele wereld voor je open gaan.
                        Allroadmap, openMTBmap, Topomap, OpenSourceMap,... Er zijn veel kaarten op GRATIS markt die echt wel de moeite zijn.
                        Waarom de moeite doen van naar de winkel te gaan, op zoek gaan naar kaarten voor Montenegro (en moeten betalen indien ze dit hebben), terwijl je zo direct gratis OSM kaarten kan downloaden.
                        Een grijze/zwarte markt kan je dit noemen, want volledig legaal en van hoge kwaliteit.

                        Vooral allroad map zou ideaal zijn voor jou. De wegen die heerlijk zijn voor aan allroad zijn daar allemaal groen aangeduid. Is wel niet meer te downloaden maar ik de install nog wel ergens heb staan voor je als je wilt.

                        Ivm Basecamp: Wooter heeft gelijk op het vlak dat Basecamp echt wel krachtig is, en brood nodig voor een goede route voorbereiding.
                        Is het gebruiksvriendelijk? Neen!
                        Wil je een Garmin tegoei gebruiken dan moet je er wat verdiepingswerk in steken.

                        Nu zijn we (vriendin + ik) onze roadtrip in de VS aan het plannen in Basecamp, echt wel handig met de nieuwe versie waarin je trips helemaal kan uitstippelen, met vertrek uren, pauze momenten, stops,... om zo je hele dag te kunnen inplannen.

                        Wel vind ik de Garmin motor varianten wat overpriced, als je vergelijkt met bv een oregon etc.
                        Last edited by jan.van.gent; 25/05/2014, 12:02.

                        Comment


                        • #32
                          Ik gebruik ook die trips functie voor multidagtrips. Je kan daar ook perfect per stop aangeven hoe lang je denkt daar te blijven, zodat je perfect je aankomsturen kan controleren. Dan weet je of het nog zin heeft een rit te doen om een museum te kijken, of je best een hotel zoekt en het museum voor de volgende dag plant.

                          En ja, direct toegang tot Streetview zou heel leuk zijn, maar sinds enkele jaren moet je betalen om de Google Maps API te gebruiken in je software, en Basecamp is gratis. Beetje van de pot gerukt dat een firma als Garmin plots Google zou moeten betalen... Maar bon. Je kan nog altijd je route via 1 klik exporteren naar Google Earth en laten aflopen. Zo verken ik gevaarlijke punten van wielerkoersen.

                          Comment


                          • #33
                            Toevallig is iemand een duurtest van een TomTom Rider vs Garmin aan het doen.

                            Niet zo goed voor de TomTom...

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                              Voor mij persoonlijk is zo'n TomTom rider op dit moment meer dan voldoende ... Ik ben niet de man die uren gaat spenderen aan een route voor te bereiden (alle respect voor de mensen die dit wel doen ;-) ) Denk dat dit 'm wel zal worden. Nog even 'sparen' en een volgende maanden aankopen.

                              Juist nog eens zien hoe ik 'm juist ga bevestigen. Zou 'm graag in het midden van her stuur hebben aan het balhoofd.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Hier heb ik nog een mooie alu gefreesde motorsteun op overschot, met gaten voorbereid voor de TomTom Rider (gekocht bij: http://www.gps-motorsteun.nl/ )

                              Laat maar weten als je interesse hebt :-)

                              De bottomline is hier al eens voorbij gekomen. De TomTom Rider is een uitstekend apparaat, perfect geschikt voor motorrijders met zeer weinig fouten en gebreken. Hij is echter minder geavanceerd dan een Garmin met als voordeel dat je er geen ingenieursdiploma voor nodig hebt om er goed mee uit de voeten te kunnen met als nadeel dat je zult moeten accepteren dat je ultieme wens soms niet mogelijk is en dat uitwisseling met andere gebruikers enkel via een tussenstap mogelijk is (gpx bestanden via tyre omzetten naar itn bestanden)
                              Maar die legendarische uitwisselbaarheid tussen Garmins onderling is ook niet zonder zorgen, je zult dan wel over dezelfde kaarten moeten beschikken. Anders kan je ook op verrassingen stuiten.

                              Twee jaar rijd ik nu met de TomTom. Zelf al routes gemaakt, routes al ingeladen van anderen, en routes omgezet van anderen. Dat laatste was altijd even opletten voor het overige ben ik er tevreden over. Helaas had ik geen lifetime upgrade van kaarten en heeft Garmin sinds kort ook de optie kronkelwegen beschikbaar (vanaf versie 390 en hoger). Mogelijk dat ik volgend jaar omschakel naar de 390.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                Hier heb ik nog een mooie alu gefreesde motorsteun op overschot, met gaten voorbereid voor de TomTom Rider (gekocht bij: http://www.gps-motorsteun.nl/ )

                                Laat maar weten als je interesse hebt :-)

                                De bottomline is hier al eens voorbij gekomen. De TomTom Rider is een uitstekend apparaat, perfect geschikt voor motorrijders met zeer weinig fouten en gebreken. Hij is echter minder geavanceerd dan een Garmin met als voordeel dat je er geen ingenieursdiploma voor nodig hebt om er goed mee uit de voeten te kunnen met als nadeel dat je zult moeten accepteren dat je ultieme wens soms niet mogelijk is en dat uitwisseling met andere gebruikers enkel via een tussenstap mogelijk is (gpx bestanden via tyre omzetten naar itn bestanden)
                                Maar die legendarische uitwisselbaarheid tussen Garmins onderling is ook niet zonder zorgen, je zult dan wel over dezelfde kaarten moeten beschikken. Anders kan je ook op verrassingen stuiten.

                                Twee jaar rijd ik nu met de TomTom. Zelf al routes gemaakt, routes al ingeladen van anderen, en routes omgezet van anderen. Dat laatste was altijd even opletten voor het overige ben ik er tevreden over. Helaas had ik geen lifetime upgrade van kaarten en heeft Garmin sinds kort ook de optie kronkelwegen beschikbaar (vanaf versie 390 en hoger). Mogelijk dat ik volgend jaar omschakel naar de 390.
                                Wat moet je er nog voor hebben? Mag anders via pm hoor ;-)

                                Deze past ook op de laatste TomTom rider?


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                1978 BMW E21 323i
                                2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                                2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tracer Bekijk Berichten
                                  Wat moet je er nog voor hebben? Mag anders via pm hoor ;-)

                                  Deze past ook op de laatste TomTom rider?


                                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                                  Past op alle TOmTOm's :-)

                                  €50 lijkt me redelijk

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                    Past op alle TOmTOm's :-)

                                    €50 lijkt me redelijk
                                    Ok, ik laat u nog iets weten :-)


                                    Sent from my iPad using Tapatalk
                                    1978 BMW E21 323i
                                    2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                                    2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                                    Comment


                                    • #38
                                      zijn er mensen die een headset gebruiken bij hun motor gps om de gesproken aanwijzingen te horen? Zo ja welke genieten jullie voorkeur? Zijn er voor- en nadelen aan sommige sets?
                                      1978 BMW E21 323i
                                      2011 Seat Leon 1.6TDI Ecomotive
                                      2007 Kawasaki ZX6-R Ninja

                                      Comment


                                      • #39
                                        In 2 moto magazines is er momenteel een uitgebreide test van de Garmin vs de TomTom.

                                        Ik gebruik de headset die bij de gps zat en die doet zijn werk heel goed.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • #40
                                          Ik gebruik al 2-3 jaar een Sena SMH-10 via bluetooth, na anderhalf jaar een bedrade Starcom gehad te hebben.

                                          Starcom:
                                          + geen batterijen op te laden
                                          - altijd storend gezoem van alternator gehoord
                                          - aansluitingen roesten, storingen, gaan kapot
                                          - kabel blijft na een tijd niet meer zitten in de stekkers
                                          - je hebt altijd een kabel mee

                                          Sena SMH-10:
                                          - je moet dat ding een keer per week opladen
                                          - jog dial op mijn BMW motorfiets kan geen volume regelen, dat gaat enkel via jog dial op Sena
                                          + accu gaat lang mee
                                          + betere geluidskwaliteit dan de Starcom
                                          + geen kabel
                                          + kan al rijdende opgeladen worden
                                          + eenvoudig te koppelen met motorfiets en GPS zonder kuipdelen te moeten demonteren
                                          + ondersteunt 2 HFP verbindingen en 1 A2DP verbinding, dus bv muziek van de radio of GSM, headset van de GPS en een bluetooth mini coyote verbinding.
                                          + afneembaar van de helm, dus je kan 1 Sena SMH-10 voor meerdere helmen gebruiken, en ook meenemen om op je bureau op te laden zonder dat je je helm moet meenemen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X