Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW F700 GS of Triumph Bonneville

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW F700 GS of Triumph Bonneville

Hallo,

Ik wil me een moto kopen, en na lang wikken en wegen heb ik deze 2 moto's overgehouden. Ik wil een makkelijk rijdende moto met een comfortabele (rechte) rijhouding, gewoon om rustig te cruisen. Ik ben klein van gestalte, dus een laag zadel is voor mij ook een must (de BMW zou ik kopen met verlaagde ophanging)

Mijn eerste gedacht was altijd een F700 geweest, maar op het salon heb ik die Triumph leren kennen en zowel qua looks als zithouding spreekt me deze enorm aan.
    Mijn gevoel zegt voor de Triumph te gaan, maar rationeel gezien is misschien de BMW de beste keuze ? Ik weet het dus niet meer

Suggesties ? Thx

Oorspronkelijk geplaatst door Senna4ever Bekijk Berichten
    Hallo,

Ik wil me een moto kopen, en na lang wikken en wegen heb ik deze 2 moto's overgehouden. Ik wil een makkelijk rijdende moto met een comfortabele (rechte) rijhouding, gewoon om rustig te cruisen. Ik ben klein van gestalte, dus een laag zadel is voor mij ook een must (de BMW zou ik kopen met verlaagde ophanging)

Mijn eerste gedacht was altijd een F700 geweest, maar op het salon heb ik die Triumph leren kennen en zowel qua looks als zithouding spreekt me deze enorm aan.
    Mijn gevoel zegt voor de Triumph te gaan, maar rationeel gezien is misschien de BMW de beste keuze ? Ik weet het dus niet meer

Suggesties ? Thx
    wel 2 volledig verschillende motoren natuurlijk, de Triumph heeft natuurlijk geweldige looks, ik heb ook getwijfeld tussen de bonneville en de r9t , maar uiteindelijk toch voor de bmw gegaan, ik heb reeds een speed triple gehad en kwalitatief zit die bmw toch iets beter in elkaar. En in mijn geval heeft deze ook bakken meer vermogen. Een Ducati scrambler misschien ook een optie?
    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Een totaal ander concept maar zoals jij de situatie beschrijft zal je beter af zijn met de BMW.

Sent from here
      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Eerste moto toch niet, ofwel?

Comment

Een moto met verlaagde ophanging is altijd een slecht idee. Dat rijdt voor geen meter meer. Dus de Bonneville!

Aan de Bonneville ga je in het algemeen wel meer plezier hebben, zowel om naar te kijken als om mee rond te dokkeren. Het zal wel ietsje meer 'werken' zijn.
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

Comment

Ja, het is inderdaad mijn eerste moto.
            Wat maakt een verlaagde moto slechter dan een niet verlaagde ? (miss stomme vraag, maar ik ben redelijk leek op motorgebied)

Comment

Ik geen van beide kiezen als eerste moto. Maar als ik toch moet kiezen de bonneville . Tis eens iets anders dan de zoveelste gs

Comment

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar een R nine T vind je ook al 2dehands
                2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Dubbel
                  Last edited by Schussboelie; 28/01/2015, 15:53.
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Het zijn beide staande twins dus de motorcultuur zal gelijkaardig zijn.
                    Het verschil in vermogen (7PK in het voordeel van de BMW) ga je niet of amper voelen.
                    De F700GS staat bekend als een bijzonder goed sturende fiets en is wellicht iets makkelijker te rijden en vergevingsgezinder dan de Bonnie. De Bonnie is ook wel 15kg zwaarder...
                    Als je gevoel echter Triumph zegt dan moet je vooral dat doen.
                    Probeer met beiden eens een testrit te versieren en dan zal je het wel weten.

Oorspronkelijk geplaatst door Senna4ever Bekijk Berichten
                    Ik ben klein van gestalte, dus een laag zadel is voor mij ook een must
                    Ben je daar zeker van?
                    Het is een fabel dat je met beide voeten plat op de grond moeten kunnen om veilig en/of comfortabel met de moto te kunnen rijden.
                    Het is heel af en toe iets handiger om de moto met de voeten te manouvreren maar dat is het dan ook.

Wat de impact van verlagen betreft, dat hangt ook wel wat af van hoe je het doet.
                    Met gewoon een verlaagd zadel verander je de geometrie en dus de rijeigenschappen niet maar heb je wellicht wat minder kussen onder je kont, voor sommigen kan dat een probleem worden op langere reizen maar dat is lang niet voor iedereen zo.
                    Indien de verlaging gebeurt door bijvoorbeeld andere dogbones en dergelijke te steken wordt het al een andere zaak.
                    Om te beginnen verlies je dan al meteen wat grondspeling.

Mag ik vragen hoe klein van gestalte je dan wel bent?
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Ben je daar zeker van?
                      Het is een fabel dat je met beide voeten plat op de grond moeten kunnen om veilig en/of comfortabel met de moto te kunnen rijden.
                      Het is heel af en toe iets handiger om de moto met de voeten te manouvreren maar dat is het dan ook.

Correct. Zelf meet ik 1m75 en mijn zadelhoogte bedraagt +/-990mm op de 1190 Adventure.
                      Als beginner heb je graag wat meer vertrouwen, maar zelf heb ik in de eerste 10 jaar eigenlijk nooit een motorfiets gehad waar ik comfi met beide voeten aan de grond kon en heb dat ook nooit als een probleem ervaren.

Op de KTM kan ik amper met twee tippen aan de grond.
                      Motoren & Tjeurisme

Comment

Het is toch handig als je met beide voeten goed plat op de grond kan. Mijn motorbotten zijn Daytona clubmans met een héél dunne zool, in de zomer rij ik soms met jeansbroek en legerbottines, met een veel dikkere zool. Dat is soms toch een pak handiger hoor. En niet alleen bij het manoeuvreren.

Comment

Een verlaagde moto kan best, zolang je vooraan en achteraan hetzelfde verlaagt wijzig je niets aan de geometrie. Oké, grondspeling wordt wat minder en de zijsteps gaan sneller de grond raken bij wat steviger bochtenwerk, maar voor de gewone sterveling maakt dat niet veel uit.

Comment

Ik meet een volle 1m62...
                            Echt met platte voet op de grond hoeft voor mij niet, maar als ik maar de grond kan raken met mijn tippen zoals een ballerina, voelt het voor mij als beginnend rijder toch niet echt vertrouwd aan... Misschien dat ik me na 1000 km al aanvraag waarover ik ooit een probleem heb gemaakt, kan zijn...

BMW levert een verlaagde F700 als fabrieksoptie (3 cm lager zadel + 2,5 cm verlaging ophanging), dus ik durf er dan toch van uitgaan dat dit niet teveel ten koste gaat van het rijgedrag. Grondspeling zal idd lager zijn (zelfs een middenbok is dan niet meer mogelijk)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Een verlaagde moto kan best, zolang je vooraan en achteraan hetzelfde verlaagt wijzig je niets aan de geometrie. Oké, grondspeling wordt wat minder en de zijsteps gaan sneller de grond raken bij wat steviger bochtenwerk, maar voor de gewone sterveling maakt dat niet veel uit.
                              Er verandert veel als je aan het veerwerk begint te prutsen.
                              Eerst en vooral zal je wielbasis wijzigen, verder zal de hardheid van je veren veranderen, zal de ingaande veerweg korter worden, de uitgaande langer en zullen ze de veren iets harder moeten maken om dat te compenseren.

Komt er ook bij dat de achterbrug onder een andere hoek komt te staan, waardoor de veerkarakteristiek ook wijzigt.

Uiteindelijk zal de motor compleet anders rijden. zelf met een kit van BMW zal hij nooit even leuk rijden als origineel, waardoor verlagen altijd een slecht idee is. Je bent dan beter af met iets te zoeken waar je standaard een beter gevoel bij hebt. Er zijn altijd opties genoeg. Al is het maar beginnen met een goedkope lage occasie en eens het vertrouwen er is overstappen naar een hogere standaard motor.
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                Er verandert veel als je aan het veerwerk begint te prutsen.
                                Eerst en vooral zal je wielbasis wijzigen, verder zal de hardheid van je veren veranderen, zal de ingaande veerweg korter worden, de uitgaande langer en zullen ze de veren iets harder moeten maken om dat te compenseren.

Komt er ook bij dat de achterbrug onder een andere hoek komt te staan, waardoor de veerkarakteristiek ook wijzigt.

Uiteindelijk zal de motor compleet anders rijden. zelf met een kit van BMW zal hij nooit even leuk rijden als origineel, waardoor verlagen altijd een slecht idee is. Je bent dan beter af met iets te zoeken waar je standaard een beter gevoel bij hebt. Er zijn altijd opties genoeg. Al is het maar beginnen met een goedkope lage occasie en eens het vertrouwen er is overstappen naar een hogere standaard motor.
                                Dat is de pure theorie, en je hebt gelijk hoor. Maar dat zijn echt wel details, die voor de meesten onder ons zelfs niet voelbaar zijn. Ik heb ooit met m'n Bulldog ook wat geëxperimenteerd met de veringhoogtes. Vooraan had ik de veerpoten verder in de kroonplaat geschoven (hardheid vering wijzigt op die manier dus al niet). Dus vooraan was ie verlaagd, en achteraan had ik 'm hoger gezet door verlengde bandijzers te monteren onderaan de vering. Een redelijke wijziging van de geometrie dus door 'm vooraan lager en achteraan hoger te zetten. Je voelde dat lichtjes, en dat reed anders, maar anders is daarom niet persé gevaarlijker. Ik ben verre van een held op de moto, maar ik reed nog even vlotjes als voordien hoor. Ik vond het zelfs net iets prettiger rijden, door de licht scherpere balhoofdhoek was het wat leuker sturen in korte bochtjes. Elke moto heeft zijn roeping, standaard afstelling die de fabrikant vooropstelt voor een bepaald doelpubliek, maar er zullen ook moto's zijn die dezelfde geometrie van de fabriek af hebben dan die gewijzigde bulldog van me, net omdat de fabrikant een andere groep rijders wil aanspreken ofzo. En die BMW die je verlaagt zal inderdaad voor sommigen misschien niet meer zo leuk als voordien rijden, vooral de vlottere rijder zal zich op den duur gaan storen dat de steps de grond wel eens durven raken. Maar voor de gewone (kleinere) rijder gaat het veel praktischer zijn, amper tot niet voelbaar en zeker niet gevaarlijker als voordien, en dat is eigenlijk waar het om gaat.

Last edited by Jakkel; 29/01/2015, 10:50.

Comment

Niemand beweert ook dat een gewijzigde geometrie per definitie gevaarlijker is, het is wel gewoon een andere geometrie.
                                  Mijn TLR heb ik destijds ook een tikkeltje door de kroonplaat laten zakken en de kont wat opgekrikt, omdat ik bewust een snediger stuurgedrag wou.
                                  Mijn madam heeft echter een verlaagde F650CS Scarver en dat ding stuurt echt niet fijn, terwijl dat normaal gezien een super stuurfiets is.
                                  Het heeft zelfs niet zoveel met grondspeling te maken maar met de andere positionering van het zwaartepunt en het gevoel meer IN een gevoelsmatig 'langere' moto te zitten.

Mijn punt is gewoon, als je voor een verlaagde gaat, doe dat dan bewust en weet wat de eventuele consequenties zijn én besef dat een verlaging misschien zo noodzakelijk is dan je denkt.
                                  Toegegeven, 1m62 is niet groot maar mijn madam is ook maar 1m60 en de verlaagde dogbones zullen toch vervangen worden door standaard onderdelen, enkel het dunnere en smallere zadel blijft voorlopig.
                                  Nog beter, maak eens een testrit met een gewone F700GS en zie of die echt te hoog is.
                                  Maak daarna eens een testrit met een verlaagde en zie of je een verschil in rijgedrag voelt.
                                  Maak pas daarna je weloverwogen keuze gebaseerd op je eigen ervaring.

Comment

Niemand beweert ook dat een gewijzigde geometrie per definitie gevaarlijker is, het is wel gewoon een andere geometrie.
                                    Mijn TLR heb ik destijds ook een tikkeltje door de kroonplaat laten zakken en de kont wat opgekrikt, omdat ik bewust een snediger stuurgedrag wou.
                                    Mijn madam heeft echter een verlaagde F650CS Scarver en dat ding stuurt echt niet fijn, terwijl dat normaal gezien een super stuurfiets is.
                                    Het heeft zelfs niet zoveel met grondspeling te maken maar met de andere positionering van het zwaartepunt en het gevoel meer IN een gevoelsmatig 'langere' moto te zitten.

Mijn punt is gewoon, als je voor een verlaagde gaat, doe dat dan bewust en weet wat de eventuele consequenties zijn én besef dat een verlaging misschien zo noodzakelijk is dan je denkt.
                                    Toegegeven, 1m62 is niet groot maar mijn madam is ook maar 1m60 en de verlaagde dogbones zullen toch vervangen worden door standaard onderdelen, enkel het dunnere en smallere zadel blijft voorlopig.
                                    Nog beter, maak eens een testrit met een gewone F700GS en zie of die echt te hoog is.
                                    Maak daarna eens een testrit met een verlaagde en zie of je een verschil in rijgedrag voelt.
                                    Als het voor geen meter stuurt kan je dat ook enigszins interpreteren als gevaarlijk om te rijden. Ik wilde gewoon maar duidelijk maken dat een eventuele verlaging echt niet de wereld van verschil zal geven.

En inderdaad, testrijden is de beste manier om te weten hoe of wat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Als het voor geen meter stuurt kan je dat ook enigszins interpreteren als gevaarlijk om te rijden. Ik wilde gewoon maar duidelijk maken dat een eventuele verlaging echt niet de wereld van verschil zal geven.

En inderdaad, testrijden is de beste manier om te weten hoe of wat.
                                      Ik heb nog op zo een verlaagde baby-beemer onder de kont gehad, rijdt echt voor geen meter. Was wel nog een voorloper van de 800 reeks.
                                      Dito met een verlaagde SV, en een verlaagde 748.
                                      Allen stuurden echt pokke lomp. Viel geen hok aan te beleven.

Hem scherper zetten is idd iets ander. Heb ik ook nog op mijn motoren gedaan. Valt echt niet te vergelijken met een verlaging.
                                      Motoren & Tjeurisme

Comment

Als je geen ervaring hebt, zoals TS, wat zegt zo een test dan. Je kan niet vergelijken, je zit niet op je gemak en je mag al blij zijn als je hoegenaamd een motor mee krijgt....
                                        Motoren & Tjeurisme

Comment

Working...
                                        X