Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Motor leren rijden.
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Darkwing Duck Bekijk BerichtenNee, een gekleurde helmden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Investeer vooral in een degelijke opleiding.
Onderschat niet wat een ervaren motorinstructeur op korte tijd kan bereiken met een beginneling.
Niet alleen naar motorbeheersing maar ook voor belangrijke tips naar defensief rijden op de openbare weg.
Die zaken kan je beter te vroeg weten dan te laat.
Een motor heeft maar twee wielen en geen veiligheidsgordel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenRalphke kan grave bochten pakken, maar ik heb toch de coolste outfit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk BerichtenInvesteer vooral in een degelijke opleiding.
Onderschat niet wat een ervaren motorinstructeur op korte tijd kan bereiken met een beginneling.
Niet alleen naar motorbeheersing maar ook voor belangrijke tips naar defensief rijden op de openbare weg.
Die zaken kan je beter te vroeg weten dan te laat.
Een motor heeft maar twee wielen en geen veiligheidsgordel.
Comment
-
lichte moto, zware moto... beide zijn goed om te beginnen en beide hebben ook hun nadelen.
bij een lichte moto ga je al snel het maximum eruit halen, ga je in bochten volgas durven geven en ga je al snel het vermogen gewend zijn en wil je zwaarder. en dan komt het... de eerste keer dat je dan met u zwaar machien op de baan zijt en ge de eerste keer in ne bocht weer gas geeft ... ge gaat eens goed verschieten of ge zit het decor in.
begin je met een zware moto te rijden, dan zal diene u van de eerste rit op u plaats zetten en gaat ge beseffen dat diene moto met u rijd ipv gij met de moto. ge gaat geleidelijk aan moeten leren gasgeven en u van in het begin moeten inhouden. het vermogen went ook, maar ge gaat niet moeten upgraden.
ikzelf heb leren rijden met een oude CB900 en na 3maand weggedaan wegens te zwaar in gewicht (ikzelf woog 55kg en ben meermaals met het ding onderuit gegaan door die achterwaarts van de oprit te duwen). heb toen een fireblade (CBR900RR) gekocht. ding was 70kg lichter als die CB.
van de eerste rit dat ik deed ging al direct het voorwiel omhoog (ik had nogthans licht gas gegeven) en k was afgeleerd van de gashendel snel open te draaien. ik heb winter en zomer naar de avondschool en werk gereden ermee. ook tijdens sneeuw en ijs.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichtenje moet toch een gesloten helm dragen?
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichtengetrokken op de baan van Kallo naar Doel?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichtenmotogp op eurosport!
Gent-Wevelgem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenBerekoers op sporza!
Gent-Wevelgem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenEn waarom dan wel??RIP Den borre!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenVoor alle duidelijkheid, met die helm rij ik nooit rond. Als je met dat ding op je kop 100 rijdt, dan snijdt dat riempje haast uw keel over, om nog maar te zwijgen van de wind die tussen de flappen raast. En qua bescherming voldoet ie uiteraard ook niet. Is een helm van m'n pa in zijn jonge tijd, die hij toen ook al tweedehands gekocht had. Moet van ergens eind jaren '50 begin jaren '60 zijn. Deze foto is gewoon in scène gezet.RIP Den borre!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenlichte moto, zware moto... beide zijn goed om te beginnen en beide hebben ook hun nadelen.
bij een lichte moto ga je al snel het maximum eruit halen, ga je in bochten volgas durven geven en ga je al snel het vermogen gewend zijn en wil je zwaarder. en dan komt het... de eerste keer dat je dan met u zwaar machien op de baan zijt en ge de eerste keer in ne bocht weer gas geeft ... ge gaat eens goed verschieten of ge zit het decor in.
begin je met een zware moto te rijden, dan zal diene u van de eerste rit op u plaats zetten en gaat ge beseffen dat diene moto met u rijd ipv gij met de moto. ge gaat geleidelijk aan moeten leren gasgeven en u van in het begin moeten inhouden. het vermogen went ook, maar ge gaat niet moeten upgraden.
ikzelf heb leren rijden met een oude CB900 en na 3maand weggedaan wegens te zwaar in gewicht (ikzelf woog 55kg en ben meermaals met het ding onderuit gegaan door die achterwaarts van de oprit te duwen). heb toen een fireblade (CBR900RR) gekocht. ding was 70kg lichter als die CB.
van de eerste rit dat ik deed ging al direct het voorwiel omhoog (ik had nogthans licht gas gegeven) en k was afgeleerd van de gashendel snel open te draaien. ik heb winter en zomer naar de avondschool en werk gereden ermee. ook tijdens sneeuw en ijs.
En de commentaren over de deftige opleiding én ene goede uitrusting is sowieso het plan.
Ik zie dat vele scholen 14uur ook aanbieden, met twee uur extra op de manoeuvres, wat me qua beheersing in den beginnen wel goed lijkt. Een serieus kostuum en een goede helm zijn sowieso een must voor mij.
Comment
-
Die 2 extra uren zijn volgens mij een opfrissing voor uw examen, althans dat was het toch bij mij. Als ik het een dikke 2 jaar terug deed was het zo:
Je volgt uw 6u (nu 12u) rijopleiding, nadien beslist de instructeur of uw stuurmanskunsten voldoende zijn voor op de baan te mogen. Is dit het geval krijg je uw papier om uw tijdelijk rijbewijs op te halen. Nadien oefen je enkele weken maanden uw rijtechniek.
Dan ben je klaar om examen te doen. Je kan dit direct, maar je hebt natuurlijk nergens die opstellingen staan om eens te oefenen. Plus, examen is meestal ook met de motor van de rijschool en niet met uw eigen bolide. Je moet er dus terug aan wennen. Daarvoor dienden die 2 uur bij mij. Je oefent dan op het terrein van de rijschool met de moto waar je examen mee gaat doen. Als de instructeur nog foutjes ziet gaat deze dat melden, ook eventueel tips geven om het makkelijker te maken.
Nadien ga je naar je examen
Comment
-
Ik zou toch ook wat lichter starten. Mijn laatste motor was volgens velen een startersmoto, maar reed ik toeren mee met de zware jongens, moest ik enkel op de rechte stukken onderdoen. Het was een cbf500abs met 58pk. Toegegeven, met 2pers al een stuk minder krachtig en op de autostrade was de 2/3 de regel (6000 van max 9500 toeren)qua toerental goed voor 132kmu...
Mijn raad: koop u voor het eerste jaar iets 2de hands middenklasse, zie of het iets voor u is, en ga het jaar daarop voor hetgeen je wil... het is niet enkel het vermogen dat van tel is, maar na een tijd vindt je mss het totale concept van het type motor je niet aanstaan. Zo zou ik bv nooit meer een chopper willen ( moest ik nog kunnen) omwille van het extra kuiswerk of een 4cilynder omdat deze voor mij te nerveus is... Deze dingen weet je enkel door de ervaring.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk BerichtenIk zou toch ook wat lichter starten. Mijn laatste motor was volgens velen een startersmoto, maar reed ik toeren mee met de zware jongens, moest ik enkel op de rechte stukken onderdoen. Het was een cbf500abs met 58pk. Toegegeven, met 2pers al een stuk minder krachtig en op de autostrade was de 2/3 de regel (6000 van max 9500 toeren)qua toerental goed voor 132kmu...
Mijn raad: koop u voor het eerste jaar iets 2de hands middenklasse, zie of het iets voor u is, en ga het jaar daarop voor hetgeen je wil... het is niet enkel het vermogen dat van tel is, maar na een tijd vindt je mss het totale concept van het type motor je niet aanstaan. Zo zou ik bv nooit meer een chopper willen ( moest ik nog kunnen) omwille van het extra kuiswerk of een 4cilynder omdat deze voor mij te nerveus is... Deze dingen weet je enkel door de ervaring.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door aerobandit Bekijk Berichteniets van advies van lichtere machine dat geschikt is om met mijn grote comfortabel op te zitten (weten dat mijn knieën kapot zijn) en dus niet dubbelgeplooid.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichtennc750x?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk BerichtenMijn raad: koop u voor het eerste jaar iets 2de hands middenklasse, zie of het iets voor u is, en ga het jaar daarop voor hetgeen je wil... het is niet enkel het vermogen dat van tel is, maar na een tijd vindt je mss het totale concept van het type motor je niet aanstaan. Zo zou ik bv nooit meer een chopper willen ( moest ik nog kunnen) omwille van het extra kuiswerk of een 4cilynder omdat deze voor mij te nerveus is... Deze dingen weet je enkel door de ervaring.
verder is het idd zo dat ge best eens wat motos test.
ik ben begonnen met ne CB900, veel te zwaar ding (255kg en 100pk ofzo). wel plezant om naked te rijden maar ik zette toch een glas erop,
na 3maand over gegaan naar een CBR900RR (185kg en 125pk). fantastisch machien, rijd heel plezant op hoge snelheden (+160km/h), ge hebt totaal GEEN snelheidsgevoel door die kuipen. 120 lijkt wel geschikt voor zone 70 en op de autosnelweg zijt ge zo boven de 200. bij een naked daarentegen hangt ge als een vlag te wapperen op 120km/h en moet ge u al goed vasthouden.
k heb dan eens met ne maat zijne CB600 hornet gereden (95pk en een pak lichter dan mijne cb900 ervoor). dat naked spel is fantastisch. ge trekt eens door naar 90 en da voelt precies of ge kweenie hoe snel aan t vliegen zijt . als ge daar 180-200mee doet, zijt ge al sterk bezig (terwijl dit gevoel pas bij de CBR kwam als ge boven de 250 zijt).
ik heb eruit geleerd:
-als ge met zo een racemachien 6-8uur gaat rondtoeren in de ardenne, zijt ge een gebroken man. uwe rug, uw benen, uw armen... dat zijn echt geen cruize motos.
-zo een racemachien rijd niet leuk in zone 30. alles onder de 4500rpm reed ik bougies kapot. 120km/h in 1e = 12 000rpm. dat wil dus zeggen dat alles onder de 70km/h niet goed was voor diene moto. na een zone 30 of bebouwde kom stotterde de moto als ik weer gas gaf. paar keer boven de 10 000rpm (das dus MINSTENS 100km/h en als ge eens schakeld, is da zo +160) en die kwam er weer door.
-zo een racemachien met grote tank is NIET handig. ge zweeft daar niet boven zoals ze beweren. dat zweven is er wel, maar ge moet dan wel +160 rijden. al de rest steunt ge ofwel met u polsen, ofwel met uwe rug en benen. het doet allemaal zeer als ge een paar uur rondtoert.
als ik nu nog een moto zou kopen, zou het wel ne naked zijn als ik sportief wil rondtoeren, ofwel ne dikke chopper om te cruizen (chopper is stijl van valkyrie, intruder of men favoriet rocket 3. nen dikke 2300 3cyl . schakelen is nietmeer nodig als ge iemand wilt dubbelen).
hoog snelheidsgevoel en plezierig om rond te toeren zonder u rijbewijs kwijt te zijn ( rijbewijs verliezen kan ook, maar dan zijt ge al goed aan het doorvlammen. met ne racer is rijbewijs verliezen kinderspel, dat gebeurt als als ge traag rijd)
Comment
Comment