Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor leren rijden.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motor leren rijden.

Heren, dames,

ik rijd nu 10jaar met de auto en heb al enkele jaren zo een kriebel om ook met de motor te rijden. Heb de laatste keren op het autosalon ook steeds verloren gelopen tussen de moto's daar, maar de kogel is door de kerk, in augustus die komt ga ik met de motor leren rijden via de rijschool. (welke weet ik nog niet, met de auto was indertijd bij AH in Gent, ik woon nu in Deinze, daar zit Lust, VAB en Van de Vyver), ex'en hebben respectievelijk met Lust & Van de Vyver leren rijden, waren beide beter in andere dingen, dus ik gok dat het VAB zal worden.

Mijn tweewieler ervaringen zijn zo goed als onbestaande, ik fiets wel 6op7dagen, maar gemotoriseerd, heb ik welgeteld één ritje op een brommer gehad, met mijn pa zijn brommerke als 15jarige en uitgekomen in de vitrine van de viswinkel, tot daar het succes.

Verder, als ik op het salon eens de moto's pas (in hoeverre ik een juiste rijhouding aanneem), dan voelen alle moto's te klein voor mij aan. Ik ben 1m96 en ik zit gelijk dubbelgeplooid.

Bedoeling is toch tegen de zomer een motor te hebben, maar als leek zomaar een winkel binnenstappen en me iets laten verkopen is niet mijn principe. Probleem is dus dat ik niet kan testrijden. Wat er me wel aanspreekt is een Kawasaki Versys 1000 of zo een elektrisch iets van Zero Electric spreekt ook wel aan.

Gebruik zou woon/werk zijn, enkel is dat 30km snelweg of 25km routes nationales.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met VAB als rijschool? Met die moto's? Of een idee hebben wat ik moet zoeken als grote mens? Ideeën en visies zijn welkom!

Ik heb mijn rijopleiding gevolgd bij VAB Wetteren-Aalst. Goede leraar en goed onderhouden materiaal. Daar gebruikt men Kawasaki Er-6n 's voor de lessen. Althans dat deden ze een jaar of 3 terug.

Verder zou ik zeker starten met een 2e hands en eigenlijk ook geen 1000cc. Maar dat is mijn mening. Anderen hier zullen zeggen dat dat perfect gaat. De lichtere versies zijn in mijn ogen net iets meer vergevingsgezind. O ja, ABS is zeker een aanrader ook. Zonder gaat ook, maar soms kan je wel eens schrikken dan

Als grote mens ga je ook moeten zoeken naar iets met verhoogd zadel eventueel.

Comment

Gohja, ik ben echt niet aan gebruikt, dus ik verkies iets nieuws en toch 5 jaar te houden (al lukt dat zelden). Vandaar ook niet te licht. Sowieso 650 of meer, met auto's ook >220 pk en 0-100 <6sec gewoon, motards gaan nu zeggen, dat is geen vergelijking met een motor, ik weet het, maar ik wil niet dat ik na een beperkte tijd te kort kom.
      Vermogen went zeg ik altijd, dus liever iets te veel om het te leren temmen, dan te weinig om het te moeten forceren hele dagen.

Comment

Men broer heeft ook een tijd geleden een moto willen kopen, maar hij mocht niet van zijn vriendin.

Ik geloof dat het net wel beter is om een te lichte motor te nemen (zodat je het gewoon wordt) ipv een zwaardere (en dat leren temmen). Moto’s zijn niet zo vergevingsgezind als auto’s.
        That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
        28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
        28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

ik heb de lessen bij Van De Vyver gevolgd.
          altijd positief over geweest.

ik heb wel een kameraad die les geeft bij VAB (moto's).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AeroBandit Bekijk Berichten
            Gohja, ik ben echt niet aan gebruikt, dus ik verkies iets nieuws en toch 5 jaar te houden (al lukt dat zelden). Vandaar ook niet te licht. Sowieso 650 of meer, met auto's ook >220 pk en 0-100 <6sec gewoon, motards gaan nu zeggen, dat is geen vergelijking met een motor, ik weet het, maar ik wil niet dat ik na een beperkte tijd te kort kom.
            Vermogen went zeg ik altijd, dus liever iets te veel om het te leren temmen, dan te weinig om het te moeten forceren hele dagen.
            Forceren, vanaf ge met een niet beperkte 600 a 800 zit moet je niets forceren hoor Elke moto die je kan kopen is voor normale verplaatsingen meer dan snel genoeg. Auto's vergelijken met een moto is trouwens echt niets zoals je zegt Mijne is een 500cc van 15 jaar oud met 35 pk en die gaat al in 6 tal seconden naar 100

Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
            Men broer heeft ook een tijd geleden een moto willen kopen, maar hij mocht niet van zijn vriendin.

Ik geloof dat het net wel beter is om een te lichte motor te nemen (zodat je het gewoon wordt) ipv een zwaardere (en dat leren temmen). Moto’s zijn niet zo vergevingsgezind als auto’s.
            Beginnen motorrijden voor je een vriendin hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Darkwing Duck Bekijk Berichten
              Beginnen motorrijden voor je een vriendin hebt
              Ja, ik wil ook wel graag een moto. Maar ik zou me er mee doodrijden.

Men moeder schiet me ook neer. Auto + mogelijk weekendauto + moto
              That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

Comment

Maar ik zou me er mee doodrijden
                hoor je zo vaak en eigenlijk vind ik dat zever.
                In het begin schijten de meeste los in de broek als ze aan de gas draaien.
                natuurlijk worden ze het op den duur gewoon en durven ze wel, maar is de vaardigheid er nog niet.
                dat is de gevaarlijkste moment!

Eens je het lef en de vaardigheid hebt, is de kans al veel kleiner.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                  hoor je zo vaak en eigenlijk vind ik dat zever.
                  In het begin schijten de meeste los in de broek als ze aan de gas draaien.
                  natuurlijk worden ze het op den duur gewoon en durven ze wel, maar is de vaardigheid er nog niet.
                  dat is de gevaarlijkste moment!

Eens je het lef en de vaardigheid hebt, is de kans al veel kleiner.
                  Ja, maar dan klopt het net wel. Ik zou te snel zelfverzekerd worden en risico's nemen.

Comment

maar je bent tegelijk ook slim genoeg om jezelf in te tomen... (denk ik dan)

Comment

maar je bent tegelijk ook slim genoeg om jezelf in te tomen... (denk ik dan)
                      Ik weet het niet goed hoor. Ik heb schrik van mezelf als ik daar over denk, ik weet niet hoe ik zou reageren.

Nu goed, als je rijschool neemt en toestanden dan leer je alles. Maar ik had dat bij mijn rijbewijs ook. Het eerste wat ik deed toen ik alleen in de auto zat? Te snel rijden...

Natuurlijk ben je wel extra voorzichtig en rij je niet echt snel (90 op baan van 70) maar toch. Op een moto is ook sneller iets gebeurd omdat je niet zo beschermd bent enzo.

Het kriebelt nochtans wel

Comment

weet je wat (jammer genoeg) helpt?
                        één van je beste maten zien verongelukken tijdens een ritje.

been there, done that.
                        dat heeft bij mij een knop omgedraaid...

Comment

Ik weet anders een ideale beginnersmoto staan, van een vriend die leerde motorrijden om motorijles te geven, achteraf heeft hij ingezien dat dat niet zo'n goed plan was om onervaren zelf te gaan lesgeven, hij had er teveel schrik op...

Ik heb hem die destijds aangeraden, testgereden en enkele ritjes met hem gedaan. Goeie moto voor weinig geld eigelijk.

Wat niet aan te raden is: zwaar beginnen met een moto van 100+ pk en vooral ook eentje met veel koppel is te vermijden. In het droge is het niet zo'n probleem, bij nat weer helaas...

Kwa rijschool: hangt volledig af van de leraar, ik heb er 2 gehad, die ene pipo kon nog iets leren van mij ipv ik van hem. Noob motorrijders als rij-instructeur...heel leerrijk!

Edit: dit weekend was ik met de auto aan het rijden toen een motor mij inhaalde en de bocht niet meer haalde, hij nam de volledige betonnen afsluiting mee en belande enkele meters verder in het gras...ff verschieten, die mens had gelukkig niets, moto was voort schroot.
                          2015 BMW S1000R
                          2010 Renault Clio RS Cup
                          1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Ik weet het niet goed hoor. Ik heb schrik van mezelf als ik daar over denk, ik weet niet hoe ik zou reageren.

Nu goed, als je rijschool neemt en toestanden dan leer je alles. Maar ik had dat bij mijn rijbewijs ook. Het eerste wat ik deed toen ik alleen in de auto zat? Te snel rijden...

Natuurlijk ben je wel extra voorzichtig en rij je niet echt snel (90 op baan van 70) maar toch. Op een moto is ook sneller iets gebeurd omdat je niet zo beschermd bent enzo.

Het kriebelt nochtans wel
                            Veel zit in het koppeke. Ik rijd heel wat kilometers voor mijn plezier. De gas gaat er soms op, maar enkel op plaatsen die ik echt ken en waar je een duidelijk overzicht hebt. Zo zal ik op gewone banen nooit echt te snel rijden. Verder haal ik enkel in als die voor mij echt te traag rijden waardoor ik erachter vast kom te zitten. Doe ik niet graag, zeker niet achter een vrachtauto. Je ziet veel minder. Plus een moto staat ook minder snel stil dan een auto.

Blijft nog steeds plezant, maar ik ben van nature ook redelijk kalm

Comment

Lijkt me verschrikkelijk ralph, sterke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

weet je wat (jammer genoeg) helpt?
                                één van je beste maten zien verongelukken tijdens een ritje.

been there, done that.
                                dat heeft bij mij een knop omgedraaid...
                                Dat kan ik geloven. Ik weet niet of ik nog op een moto zou kruipen

Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                                Ik weet anders een ideale beginnersmoto staan, van een vriend die leerde motorrijden om motorijles te geven, achteraf heeft hij ingezien dat dat niet zo'n goed plan was om onervaren zelf te gaan lesgeven, hij had er teveel schrik op...

Ik heb hem die destijds aangeraden, testgereden en enkele ritjes met hem gedaan. Goeie moto voor weinig geld eigelijk.

Wat niet aan te raden is: zwaar beginnen met een moto van 100+ pk en vooral ook eentje met veel koppel is te vermijden. In het droge is het niet zo'n probleem, bij nat weer helaas...

Kwa rijschool: hangt volledig af van de leraar, ik heb er 2 gehad, die ene pipo kon nog iets leren van mij ipv ik van hem. Noob motorrijders als rij-instructeur...heel leerrijk!

Edit: dit weekend was ik met de auto aan het rijden toen een motor mij inhaalde en de bocht niet meer haalde, hij nam de volledige betonnen afsluiting mee en belande enkele meters verder in het gras...ff verschieten, die mens had gelukkig niets, moto was voort schroot.
                                Goed gerief inderdaad die Yamaha! Zie ik wel zitten eigenlijk, had ik dat wat vroeger gezien

EDIT: Voila, mailke gestuurd naar mijn verzekering wat mij dat zou kosten
                                Last edited by ; 27/03/2015, 18:45.

Comment

Lijkt me verschrikkelijk ralph, sterke

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                  ach, zal nu in april 5j geleden zijn.
                                  het doet pijn, maar ik kan er over babbelen.
                                  dankzij hem ben ik veel verstandiger gaan rijden.
                                  het was ook maar dan dat ik besefte hoe gevaarlijk het allemaal is een hoe snel het voorbij kan zijn.

pas op, ik ben geen moraalridder of zo.
                                  hang zelf ook zeer graag een veel goed aan de gas, maar berekender. (als je dat zo kan noemen.)

Comment

Bij mij kriebelde het ook eens. Toen iemand met een moto mij vroeg waarom, haalde ik allerhande argumenten aan. De vrijheid van in open lucht te zitten, de kick van het blok tussen je benen, de snelheid, het geluid en ik zei toen ook dat het best cool is (de moto en kledij) waarop die zei: "maar gij zijt helemaal niet cool. Een moto gaat je niet cool maken" .

Vandaar dat ik dan maar een fiets heb gekocht.

Comment

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

Comment

Die Xj wordt alom gezien als een hele goeie moto, maar ik weet niet of die met je 1m96 heel comfortabel zal zitten.
                                        Ik ben sowieso ook grote liefhebber van naked bikes. Zo beleef je alle sensaties van het motorrijden zonder dat je 200 moet rijden. Vanaf een 140 moet je je echt al goed vasthouden.
                                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Working...
                                        X