V-strom lijkt me een groter model.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Motor leren rijden.
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenik zou ook nooit nieuw beginnen. ne nieuwe moto kost geld en verliest ook kapitaal, en als ge der dan eens mee valt zijn het direct grote kosten. ne benzinetank is rap gedeukt/bekrast en ook een carnage van ne racemoto is rap gebarsten. en die dingen kosten veeeel geld.
verder is het idd zo dat ge best eens wat motos test.
ik ben begonnen met ne CB900, veel te zwaar ding (255kg en 100pk ofzo). wel plezant om naked te rijden maar ik zette toch een glas erop,
na 3maand over gegaan naar een CBR900RR (185kg en 125pk). fantastisch machien, rijd heel plezant op hoge snelheden (+160km/h), ge hebt totaal GEEN snelheidsgevoel door die kuipen. 120 lijkt wel geschikt voor zone 70 en op de autosnelweg zijt ge zo boven de 200. bij een naked daarentegen hangt ge als een vlag te wapperen op 120km/h en moet ge u al goed vasthouden.
k heb dan eens met ne maat zijne CB600 hornet gereden (95pk en een pak lichter dan mijne cb900 ervoor). dat naked spel is fantastisch. ge trekt eens door naar 90 en da voelt precies of ge kweenie hoe snel aan t vliegen zijt . als ge daar 180-200mee doet, zijt ge al sterk bezig (terwijl dit gevoel pas bij de CBR kwam als ge boven de 250 zijt).
ik heb eruit geleerd:
-als ge met zo een racemachien 6-8uur gaat rondtoeren in de ardenne, zijt ge een gebroken man. uwe rug, uw benen, uw armen... dat zijn echt geen cruize motos.
-zo een racemachien rijd niet leuk in zone 30. alles onder de 4500rpm reed ik bougies kapot. 120km/h in 1e = 12 000rpm. dat wil dus zeggen dat alles onder de 70km/h niet goed was voor diene moto. na een zone 30 of bebouwde kom stotterde de moto als ik weer gas gaf. paar keer boven de 10 000rpm (das dus MINSTENS 100km/h en als ge eens schakeld, is da zo +160) en die kwam er weer door.
-zo een racemachien met grote tank is NIET handig. ge zweeft daar niet boven zoals ze beweren. dat zweven is er wel, maar ge moet dan wel +160 rijden. al de rest steunt ge ofwel met u polsen, ofwel met uwe rug en benen. het doet allemaal zeer als ge een paar uur rondtoert.
als ik nu nog een moto zou kopen, zou het wel ne naked zijn als ik sportief wil rondtoeren, ofwel ne dikke chopper om te cruizen (chopper is stijl van valkyrie, intruder of men favoriet rocket 3. nen dikke 2300 3cyl . schakelen is nietmeer nodig als ge iemand wilt dubbelen).
hoog snelheidsgevoel en plezierig om rond te toeren zonder u rijbewijs kwijt te zijn ( rijbewijs verliezen kan ook, maar dan zijt ge al goed aan het doorvlammen. met ne racer is rijbewijs verliezen kinderspel, dat gebeurt als als ge traag rijd)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk BerichtenV-strom lijkt me een groter model.
V-Strom is altijd een goede keuze.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichtenzeker de 650!Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Niets voor niks 2 jaar op rij de Alpen test gewonnen.
Sent from hereden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Sorry dat ik dit oud topic weer even ophaal, zit in namelijk dezelfde situatie. Sinds klein manneke zijnde heeft een moto mij steeds een bepaalde kriebel gegeven. Echter door een vader die een hemelse afkeer heeft aan moto's nooit eens mogen meerijden als jong ventje(op een bepaalde braderij stond er steeds een motorclub waar je voor een klein bedragje een toerken mocht meerijden - kreeg echter steeds een vette NEE als antwoord van mijn vader), op mijn 16de brommerken weer een dikke NEE(argument van mijn vader was dat we twee jaar later een auto kregen, dus een brommerken was weggegooid geld). Mijn nonkel die een motor kocht, meerijden weer uitgesloten en uiteindelijk het maar laten rusten. Ondertussen ook gaan samenwonen, huisje gebouwd, nog veel kosten aan huis waar we nu dus volledig mee rond zijn, ondertussen twee kindjes. Maar nu is het moment er weer dat het serieus kriebelt(eigenlijk door hier de topics van moto's te doorlezen).
Echter heb ik zelf ook wel wat twijfels: als motorrijder ben je eigelijk ook wel een "zwakke"weggebruiker. Een ongeval met een moto kan verstrekkende gevolgen hebben. Ken een paar mensen waar ongeval nare gevolgen had. kennis heeft een verlamde arm door motorongeval waarbij zijn zenuwen los getrokken zijn uit zijn ruggewervel, gevolg: continue kleine stroomstootjes door zijn arm, soms voelt het alsof ze met een stroomstootwapen op zijn arm zitten. Vroegere buur twee jaar lang met pinnen door heel zijn been gezeten na een ongeval. Kan dus nu ook niet meer normaal rondlopen,is zelfs moeten verhuizen naar een woning waar alles beneden is(rijdt nu wel terug op zijn motor:-)) dus de schrik zit er wel in om zoiets mee te moeten maken wanneer je met de motor begint te rijden. Over mijn eigen heb ik niet zo zeer schrik, oud genoeg om te beseffen wat er tussen je benen zit en thuis wachten er nog kleine kindjes en een vriendin die je niet wilt alleen laten door een beetje zot te doen op de motor. Echter ben je niet alleen op de openbare weg en zitten er andere weggebruikers soms te "slapen"in hun wagen/vrachtwagen en zorgen dus dat je zelf in zware miserie terecht komt.
Zaten jullie als beginnende motorrijders met dezelfde twijfels en hoe staan jullie daar nu tegenover? Wat type van moto raden jullie aan een iemand zonder ervaring? Heb zelf er wat zitten zoeken op het net, een yamaha xj6 spreekt mij wel enorm aan. Echter heb ik geen enkel flauw idee of dit een snelle motor is, eentje waar je mee moet oppassen of of dit wel een goede startermoto is? Kent er nog iemand goede motorfora?
Comment
-
zou je er geen proberen huren om te zien of het je wel ligt ? Is altijd wel normaal dat je je bewust bent van het gevaar. Het gevaarlijkste met een moto is niet geconcentreerd zijn en met andere dingen in je hoofd bezig zijn. Eigenlijk moet je met de moto rijden als je ontspannen bent, je bent dan bezig met het rijden en met niks anders. Als je met de moto rijdt mag je aan niks anders denken enkel het rijden. En dat is ook het ontspannende eraan.
Als je in de wagen zit kan het gebeuren dat je je gedachten eens laat gaan....en als je dan iets tegenkomt kan je nog geluk hebben, bij een moto is het meestal dikke pech....
Zou beginnen met een lichte tourmoto, 400 tot 600 geen chopper, vind dat je daar te passief op zit
Comment
-
Elke moto is snel en extra defensief rijden is de boodschap.
Er zit heel veel volk onoplettend in hun 1500 kg wegend blik niet beseffend dat ze eigenlijk een moordwapen in handen hebben.
Zelf was ik als kind al bezeten en ben op mijn 16 de beginnen moto rijden.
Begin er niet aan als je zelf veel twijfels hebt.
Voor de rest is de XJ6 een moto waar je als beginner en ervaren rijder veel lol kan mee beleven.
Zou wel voor een moto met abs kiezen in uw geval.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichtenzou je er geen proberen huren om te zien of het je wel ligt ? Is altijd wel normaal dat je je bewust bent van het gevaar. Het gevaarlijkste met een moto is niet geconcentreerd zijn en met andere dingen in je hoofd bezig zijn. Eigenlijk moet je met de moto rijden als je ontspannen bent, je bent dan bezig met het rijden en met niks anders. Als je met de moto rijdt mag je aan niks anders denken enkel het rijden. En dat is ook het ontspannende eraan.
Als je in de wagen zit kan het gebeuren dat je je gedachten eens laat gaan....en als je dan iets tegenkomt kan je nog geluk hebben, bij een moto is het meestal dikke pech....
Zou beginnen met een lichte tourmoto, 400 tot 600 geen chopper, vind dat je daar te passief op zit
het is ook niet de bedoeling om het uiterste eruit te halen. Hoef niet met 200+ over de autostrade te vlammen, de bochten tegen de maximale snelheid te halen, ... Gewoon beetje rondcruisen, bij goed weer woon-werkverkeer ( al is,dat maar 4km).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
het is ook niet de bedoeling om het uiterste eruit te halen. .
Comment
-
Het beste wat je, naar mijn gevoel, kan doen is gewoon lessen nemen. Ik zat vier jaar geleden een beetje met hetzelfde dilemma. Veel vrienden van me reden met de motor, maar wist zelf ook niet goed of het iets voor mij zou zijn. Ik heb toen 10 uren les genomen en mijn rijbewijs gehaald. Ik was in elk geval snel overtuigd. De rijschool heeft toen voor alles gezorgd, dus investering was relatief beperkt. Ze hadden de lesmotoren, helm, handschoenen, kledij,... Ik heb toen leren rijden op een BMW F800GS. Die was ideaal om mee te leren rijden (en examen af te leggen), lekker licht en wendbaar. Pas nadien, als ik overtuigd was en mijn rijbewijs had, heb ik motor en kledij gekocht. Heb tijdens de lessen ook veel gepraat met de instructeur rond wat voor type motor ik wou, wat dan de beste keuze zou zijn, etc. Zo heb ik dan in 2011 een tweedehands Honda VFR800Vtec gekocht om rustig aan te wennen en bij te leren. Die heb ik dan begin dit jaar met amper verlies doorverkocht en een nieuwe Honda VFR1200F in huis gehaald. De VFR800 was voor mij echt ideaal als eerste motor. Een ideale mix tussen touren en sportief en nog niet al te veel vermogen. Misschien wel een beetje aan de zware kant, zeker in vergelijking met een XJ6.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenElke moto is snel en extra defensief rijden is de boodschap.
Er zit heel veel volk onoplettend in hun 1500 kg wegend blik niet beseffend dat ze eigenlijk een moordwapen in handen hebben.
Zelf was ik als kind al bezeten en ben op mijn 16 de beginnen moto rijden.
Begin er niet aan als je zelf veel twijfels hebt.
Voor de rest is de XJ6 een moto waar je als beginner en ervaren rijder veel lol kan mee beleven.
Zou wel voor een moto met abs kiezen in uw geval.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beverkeizer Bekijk BerichtenHet beste wat je, naar mijn gevoel, kan doen is gewoon lessen nemen. Ik zat vier jaar geleden een beetje met hetzelfde dilemma. Veel vrienden van me reden met de motor, maar wist zelf ook niet goed of het iets voor mij zou zijn. Ik heb toen 10 uren les genomen en mijn rijbewijs gehaald. Ik was in elk geval snel overtuigd. De rijschool heeft toen voor alles gezorgd, dus investering was relatief beperkt. Ze hadden de lesmotoren, helm, handschoenen, kledij,... Ik heb toen leren rijden op een BMW F800GS. Die was ideaal om mee te leren rijden (en examen af te leggen), lekker licht en wendbaar. Pas nadien, als ik overtuigd was en mijn rijbewijs had, heb ik motor en kledij gekocht. Heb tijdens de lessen ook veel gepraat met de instructeur rond wat voor type motor ik wou, wat dan de beste keuze zou zijn, etc. Zo heb ik dan in 2011 een tweedehands Honda VFR800Vtec gekocht om rustig aan te wennen en bij te leren. Die heb ik dan begin dit jaar met amper verlies doorverkocht en een nieuwe Honda VFR1200F in huis gehaald. De VFR800 was voor mij echt ideaal als eerste motor. Een ideale mix tussen touren en sportief en nog niet al te veel vermogen. Misschien wel een beetje aan de zware kant, zeker in vergelijking met een XJ6.
nu ik doe het niet omdat vrienden met de moto rijden, maar omdat ik dit zelf wil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenElke moto is snel en extra defensief rijden is de boodschap.
Er zit heel veel volk onoplettend in hun 1500 kg wegend blik niet beseffend dat ze eigenlijk een moordwapen in handen hebben.
Zelf was ik als kind al bezeten en ben op mijn 16 de beginnen moto rijden.
Begin er niet aan als je zelf veel twijfels hebt.
Voor de rest is de XJ6 een moto waar je als beginner en ervaren rijder veel lol kan mee beleven.
Zou wel voor een moto met abs kiezen in uw geval.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichtenzou je er geen proberen huren om te zien of het je wel ligt ? Is altijd wel normaal dat je je bewust bent van het gevaar. Het gevaarlijkste met een moto is niet geconcentreerd zijn en met andere dingen in je hoofd bezig zijn. Eigenlijk moet je met de moto rijden als je ontspannen bent, je bent dan bezig met het rijden en met niks anders. Als je met de moto rijdt mag je aan niks anders denken enkel het rijden. En dat is ook het ontspannende eraan.
Als je in de wagen zit kan het gebeuren dat je je gedachten eens laat gaan....en als je dan iets tegenkomt kan je nog geluk hebben, bij een moto is het meestal dikke pech....
Zou beginnen met een lichte tourmoto, 400 tot 600 geen chopper, vind dat je daar te passief op zit
het gevaarlijkste op de moto is hoogmoed. Hoogmoed komt voor de val, zo men zegt.
En zelf heb ik dat ook al meer dan 1 keer mogen ervaren. Knieën zijn al jaren omzeep, gehoor is slecht, veel gewrichtsproblemen, nek problemen, gans stuk van mijn been waar ik geen gevoel meer in heb, vroeger relatie problemen, geld problemen, plaatsproblemen in huis, ... Maar we blijven rijden en genieten. Tegenwoordig staat de wagen weer op stal en rijden we terug 97% van de tijd op 2 wielen. Maakt me zo gelukkig! Zelf bij regen verkies ik nog steeds 2 wielen boven 4 (alst niet te ver is).
Tis een ziekte.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Motorrijden is en blijft 'gevaarlijk'. Maar als je goed oplet en jezelf onder controle kan houden kan je dat echt wel beperken. Constant geconcentreerd rondrijden en telkens het onverwachte proberen verwachten. Hou marge, kijk in je spiegels, kies een slimme plek op de baan. Ik merk het zelf ook, als ik kwaad ben, of moe ben dan steek ik soms minder slimme dingen uit.
Maar als je nu al bedenkingen gaat maken over de eventuele gevaren dan zou ik er toch nog eens goed over nadenken. Qua starter kan je veel kanten uit, misschien iets zoeken van 1000 a 2000 euro, veel verlies doe je daar niet op dan. Of eventueel eens een 125cc kopen/huren om te zien of het verkeer op 2 wielen u wel ligt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beverkeizer Bekijk BerichtenInderdaad, sowieso lessen nemen. Let wel op, de meeste rijscholen geven geen motorlessen tijdens het winterseizoen, dacht ik.
Comment
Comment