Mededeling

Collapse
No announcement yet.

3 wielige brommer trike maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 3 wielige brommer trike maken

    Hallo,

    Weet niet of ik dit in de juiste categorie vraag maar kan het is proberen.


    Het zit zo. Ik denk dat ik een maas in de Belgische wetgeving over 3 wielige bromfietsen ontdekt heb. Ik heb gezien (of toch wat ik denk) dat 3 wielige bromfietsen geen maximum gewich,lengte of breedte hebben. Nu is mijn vraag of ik een 3 wielige trike kan maken (die word aangedreven met bv. een aerox motor) die kan laten homologeren en dan kan laten keuren en inschrijven als brommer, Zoals in de foto (al is dit wel een trike van 900cc+ maar je begrijpt het punt)


    Foto 1: De soort trike waar ik het dan over heb (alleen dan wel in 50cc formaat) :




    Foto 2: De soort trike die tot hiertoe gebruikt maakt van die specifieke wetgeving :





    Alvast bedankt om te lezen. Hopende op een positieve reactie, Elias

  • #2
    Wat wil je daar mee bereiken?

    Waarvoor wil je dat ding gebruiken?

    Comment


    • #3
      Snap niet waarvoor je al die moeite wil doen als er eigenlijk al zoiets bestaat met vier wielen... een PGO 50CC bvb. Die kan je verbouwen zoveel je wil en is gereed gehomologeerd. Of koop een 50CC quad of trike met homologatie.
      Of leuker... een Twizy beperkt tot 45 km per uur. Allemaal te besturen vanaf 16 jaar.

      Maar zelfs iets bouwen en dit homologeren, dat zal beetje moeilijker liggen. Je kan zoveel dingen bestellen in 50 cc zonder homologatie... krijg je zelf nooit in orde. Kijk maar ne keer bij wat de Ali express-achtigen allemaal aanbieden voor een appel en een ei...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Wat wil je daar mee bereiken?

        Waarvoor wil je dat ding gebruiken?
        Kzou graag zelf is een projectje hebben da ik aan kan werken maar op het einde dan ook iets kunnen doen met het resultaat.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
          Snap niet waarvoor je al die moeite wil doen als er eigenlijk al zoiets bestaat met vier wielen... een PGO 50CC bvb. Die kan je verbouwen zoveel je wil en is gereed gehomologeerd. Of koop een 50CC quad of trike met homologatie.
          Of leuker... een Twizy beperkt tot 45 km per uur. Allemaal te besturen vanaf 16 jaar.

          Maar zelfs iets bouwen en dit homologeren, dat zal beetje moeilijker liggen. Je kan zoveel dingen bestellen in 50 cc zonder homologatie... krijg je zelf nooit in orde. Kijk maar ne keer bij wat de Ali express-achtigen allemaal aanbieden voor een appel en een ei...
          ja maar de pgo is gewoon een 2 wielige scooter (als ik het toch juist heb opgezocht...?) en dan zou ik alleen de achterbrug,motorblok,achterwiel en de variator (versnellingsbak) gebruiken en ik denk dat dat dan niet meer gehomologeerd is omdat die onderdelen in principe toch niet bij het Pgo frame horen..?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Etvl Bekijk Berichten

            Kzou graag zelf is een projectje hebben da ik aan kan werken maar op het einde dan ook iets kunnen doen met het resultaat.
            Projectje: Check
            Aan kunnen werken: Check
            Iets kunnen doen met het resultaat: FAIL

            Het gaat U hopen geld kosten, en op het einde krijg je dit niet meer in orde, want niet te homologeren.

            Koop U gewoon 2 geaccidenteerde/kapotte brommers, en maak er terug een van die werkt, en er beter uit ziet dan de 2 samen.
            Je kan een beetje prutsen, en je mag daar mee rijden nadien.

            Comment


            • #7
              Is het je bedoeling dat je via die 'maas' in de wetgeving zelf iets kan maken wat niet aan afmetingen gebonden is ?
              Als je een idee hebt moet je ervoor gaan en je zeker niet te snel laten ontmoedigen, alle grootse dingen beginnen ooit met een klein idee, kijk naar Tesla

              Comment


              • #8
                Hou er wel rekening mee dat je met 50cc geen 300kg vlot in gang zal krijgen...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                  Is het je bedoeling dat je via die 'maas' in de wetgeving zelf iets kan maken wat niet aan afmetingen gebonden is ?
                  Als je een idee hebt moet je ervoor gaan en je zeker niet te snel laten ontmoedigen, alle grootse dingen beginnen ooit met een klein idee, kijk naar Tesla
                  ja, zoiets : https://i.pinimg.com/originals/de/0d...95ef246f24.jpg

                  en ik wil me niet laten ontmoedigen ze Ik wil gewoon eerst weten of het wel degelijk mogelijk is voordat ik al die moeite en tijd erin steek
                  Last edited by ; 19/04/2018, 16:46.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                    Hou er wel rekening mee dat je met 50cc geen 300kg vlot in gang zal krijgen...
                    weet ik hoor, maar ik heb ook geen insane design met veel luxe in min hoofd just 3 wielen,ne stoel en een stuur eigenlijk (maar dan ook wel de standaar zaken zoals op een wagen, pinkers etc..)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                      Projectje: Check
                      Aan kunnen werken: Check
                      Iets kunnen doen met het resultaat: FAIL

                      Het gaat U hopen geld kosten, en op het einde krijg je dit niet meer in orde, want niet te homologeren.

                      Koop U gewoon 2 geaccidenteerde/kapotte brommers, en maak er terug een van die werkt, en er beter uit ziet dan de 2 samen.
                      Je kan een beetje prutsen, en je mag daar mee rijden nadien.
                      kheb al een brommerke

                      Comment


                      • #12
                        Dag Mensen,

                        Ik heb ondertussen dit gevonden (verbaasd me dat ik er zelf niet eerder aan dacht). Zou zoiets legaal zijn? Dan gebruik je zogezegd nog wel het originele frame...


                        Video --> https://www.youtube.com/watch?v=E6Nm0OFhjY0

                        (bv, een Yamaha TZR gebruiken..)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Etvl Bekijk Berichten
                          Dag Mensen,

                          Ik heb ondertussen dit gevonden (verbaasd me dat ik er zelf niet eerder aan dacht). Zou zoiets legaal zijn? Dan gebruik je zogezegd nog wel het originele frame...


                          Video --> https://www.youtube.com/watch?v=E6Nm0OFhjY0

                          (bv, een Yamaha TZR gebruiken..)
                          Ik heb dit niet willen schrijven omdat ik er niet zeker van ben : eens horen waaien dat, zolang je het balhoofd met identificatieplaatje/chassisnummer gebruikt van een moto (of bromfiets ? ) je daar compleet je zin kan mee doen .... maar totaal geen idee of het klopt.... dus zaag een balhoofd van een brommer en begin maar te lassen :-). Jaarlijkse keuring heb je niet. Misschien kan je beginnen rondrijden tot de eerste agent je tegenhoudt ? 'Manneke met wat zijt gij op baan ? ' 'Heu....nen brommer meneer de flik', 'toon ne keer uw papieren manneke ' .... en ge zijt vertrokken
                          Maar...een brommer moet op het fietspad, toch maar eens nakijken of het begrip fietspad geen limieten oplegt ?

                          Comment


                          • #14
                            Met 50cc ga je daar niet veel plezier aan beleven.
                            Onderschat ook het maken van een stuurinrichting en ophanging niet.

                            Maar legaal.... denk het niet.
                            In de VS doe je zowat wat je wil, tot het mis gaat, en dan kloppen de advokaten U financieel dood.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                              eens horen waaien dat, zolang je het balhoofd met identificatieplaatje/chassisnummer gebruikt van een moto (of bromfiets ? ) je daar compleet je zin kan mee doen .... maar totaal geen idee of het klopt.... dus zaag een balhoofd van een brommer en begin maar te lassen :-)
                              Dat lijkt me een broodjeaapverhaal te zijn aangezien die bromfiets een prototypekeuring onderging welke resulteerde in een gelijkvormigheidsattest ...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

                                Ik heb dit niet willen schrijven omdat ik er niet zeker van ben : eens horen waaien dat, zolang je het balhoofd met identificatieplaatje/chassisnummer gebruikt van een moto (of bromfiets ? ) je daar compleet je zin kan mee doen .... maar totaal geen idee of het klopt.... dus zaag een balhoofd van een brommer en begin maar te lassen :-). Jaarlijkse keuring heb je niet. Misschien kan je beginnen rondrijden tot de eerste agent je tegenhoudt ? 'Manneke met wat zijt gij op baan ? ' 'Heu....nen brommer meneer de flik', 'toon ne keer uw papieren manneke ' .... en ge zijt vertrokken
                                Maar...een brommer moet op het fietspad, toch maar eens nakijken of het begrip fietspad geen limieten oplegt ?
                                fietspad is alleen verplicht buiten de bebouwde kom en aangezien ik in Deurne woon is da geen probleem

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Met 50cc ga je daar niet veel plezier aan beleven.
                                  Onderschat ook het maken van een stuurinrichting en ophanging niet.

                                  Maar legaal.... denk het niet.
                                  In de VS doe je zowat wat je wil, tot het mis gaat, en dan kloppen de advokaten U financieel dood.
                                  ja maar die 50cc is dan alleen voor de keuring he daarna nen dikke 80cc of meer erop en ja da vink wel spijtig in Amerika zijn ze weer net iets te los vink en bij ons zijn ze veeeeeeeeeeeeeeeel te streng Dast zelfde zoals een andere motor in u auto leggen, da mag wel maar alleen is super specifieke gavallen en zelfs dan is het papierwerk moeilijk en als ze u dan afkeuren bij de keuring staat ge ook nergens . Dus het mag maar het is ni aan te raden :'(.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

                                    Dat lijkt me een broodjeaapverhaal te zijn aangezien die bromfiets een prototypekeuring onderging welke resulteerde in een gelijkvormigheidsattest ...
                                    ja maar een bromfiets moet niet gekeurd worden voor nieuwe modificatie's, zolang ge dus het frame gebruikt (en in de meeste gevallen de originele motor) dan kunt ge eigelijk doen wa ge wilt

                                    Comment


                                    • #19
                                      Maar wa ik me wel afvraag is of ge da dan tegen u verzekering moet zeggen? Want toen ik mijn brommer wou verzekeren vroegen ze ook of hij 2 of 3 wielen had...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wees maar zeker dat, als ge zoiets maakt, heel dikwijls gaat tegen gehouden worden. Toen ik met mijn buggy's indertijd rondreed en ze zagen dat je vlot mee kon met het verkeer, ook op 90-banen waar je dan een goeie 100 rijdt, in een open constructie zonder helm (niet verplicht omwille de gordels)... had ge prijs en kon je op kant. Deels uit interesse van de flikken zelf, deels om alles te checken (hing er beetje vanaf). Homologatiepapiertje en verzekeringsbewijs had je best altijd mee . Vooral met mijn AXR Crossbones ben ik dikwijls staande gehouden, 1 keer zelfs toen ik mijne oprit nog niet af was. Kwam naar beneden gereden en ze hadden het gezien en stonden me op te wachten.
                                        Eerst de obligatoire papieren en dan hoe snel gaat dat, waar koop je dat, welk merk is dat eigenlijk, nog nooit gezien, ziet er tof uit, heeft dat vitessen...
                                        Deerde me niet want was toch volledig in orde en vond het wel leuk dat ze interesse toonden na controle.



                                        Maar reden andere dingen rond ook zulle. Zo waren er destijds PGO 250's waarvan de motor gewisseld werd door een motomotor. En dan speelde op veel vlakken met vuur. Veel te snel voor de constructie, niet verzekerd, niet gehomologeerd, ongeschikte remmen,...

                                        Testrit, zijn nog wat verbeter punten. Schakelmechanisme is nog wennen, schiet van 1 in neutraal zoals je kan horen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X