Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ik moet Jakkel hier wel gelijk geven hoor Tracer
mijn eerste moto was een suzuki gsx 600F en die vond ik meer dan goed om mee te leren motorijden... ik heb er toch 4of 5 jaar mee gereden en hij had 50 000 km toen ik hem verkocht ( was nieuw aangekocht)
we die tijd altijd mee gaan werken door wind en regen met den bike
een goede leerschool heb ik gehad met die moto
ik moet Jakkel hier wel gelijk geven hoor Tracer
mijn eerste moto was een suzuki gsx 600F en die vond ik meer dan goed om mee te leren motorijden... ik heb er toch 4of 5 jaar mee gereden en hij had 50 000 km toen ik hem verkocht ( was nieuw aangekocht)
we die tijd altijd mee gaan werken door wind en regen met den bike
een goede leerschool heb ik gehad met die moto
ik heb mijn leergeld al betaald dus dat is al iets...ik weet nu ondertussen al een beetje wat er verkeerd kan lopen
edit: op zich kan je met alles leren rijden, maar het ligt gewoon aan jezelf of je de keuze maakt te wennen aan de motor en rekening houden met je eigen kunnen of je kiest ervoor om er zot mee te doen ...
ik ben op circuit gegaan om de motor op dat vlak meer te leren kennen, omdat het op de weg niet verantwoord is, en ben daar twee keer onderuit gegaan...nu weet ik de moto zijn limieten (en die van mij ) ook.
edit: op zich kan je met alles leren rijden, maar het ligt gewoon aan jezelf of je de keuze maakt te wennen aan de motor en rekening houden met je eigen kunnen of je kiest ervoor om er zot mee te doen ...
ik ben op circuit gegaan om de motor op dat vlak meer te leren kennen, omdat het op de weg niet verantwoord is, en ben daar twee keer onderuit gegaan...nu weet ik de moto zijn limieten (en die van mij ) ook.
Er zijn mensen die met een R1 beginnen en na 15 jaar rijden nog geen enkele keer de grond gekust hebben.
Veel hangt af van het persoontje die de gashendel hanteert.
als ge met een CB500'tje begint en ge wilt zo wa sportmachienen volgen zijt ge verplicht om altijd de goei versnelling te kiezen om toch iets of wa vooruit te komen. 1 versnelling te hoog de bocht uitkomen en 't is platte kaas... (op 't scherp van de snee wel te verstaan) ge zijt meteen ook verplicht om uw vermogenshandicap te compenseren door goed te remmen, lijnen rijden enzovoorts.
met zo'n sportieve 600 of meer steekt da allemaal ni. da heeft kracht genoeg, 1 of 2 versnellingskes te hoog geeft ni want dienen bak trekt toch overal. ge leert de finesse niet.
Er zijn mensen die met een R1 beginnen en na 15 jaar rijden nog geen enkele keer de grond gekust hebben.
Veel hangt af van het persoontje die de gashendel hanteert.
nen R1 is nog maar op de markt van '98 dus da gaat moeilijk worden
maar ik begrijp wat je bedoelt de meerderheid van die mannen worden dan ook te kakken gezet bij de eerste beste bocht door veel minder sportieve moto's (en rijders)
ik maaktte er in den tijd (hoor mij! den ouwe zak ) een sport van om met mijn XJ600S'ke in de clinsh te gaan met de zwaar kanonnen zalig tijden, zalige toogverhalen
ik maaktte er in den tijd (hoor mij! den ouwe zak ) een sport van om met mijn XJ600S'ke in de clinsh te gaan met de zwaar kanonnen zalig tijden, zalige toogverhalen
Eigenlijk kan je dus met een 600'tje even gevaarlijk omspringen als met pakweg een R1, of zie ik dat verkeerd?
Eigenlijk kan je dus met een 600'tje even gevaarlijk omspringen als met pakweg een R1, of zie ik dat verkeerd?
met een 600 zoals tracer de zijne wel ja.... die vermogensafgifte is ook giftig. met een 50-60pk ding niet, da blijft iet of wat bevattelijk. 150pk+ kan je niet bevatten als beginner. 't is voor een ervaren motorrijder al geen kattepis...als ze eerlijk zijn tenminste
als ge met een CB500'tje begint en ge wilt zo wa sportmachienen volgen zijt ge verplicht om altijd de goei versnelling te kiezen om toch iets of wa vooruit te komen. 1 versnelling te hoog de bocht uitkomen en 't is platte kaas... (op 't scherp van de snee wel te verstaan) ge zijt meteen ook verplicht om uw vermogenshandicap te compenseren door goed te remmen, lijnen rijden enzovoorts.
met zo'n sportieve 600 of meer steekt da allemaal ni. da heeft kracht genoeg, 1 of 2 versnellingskes te hoog geeft ni want dienen bak trekt toch overal. ge leert de finesse niet.
klopt soepap...
als ik dit lees doet mij dat eraan denken aan den tijd dat ik met mijn suzuki gsx 600f reed en dan ook met snelheidsmoto's moest concurreren in de motoclub
was hard werken ( maar plezierig) om mee te kunnen met die kanonnen ...
en klopt met de R1 is het nu gemakkelijker rijden om de andere een stapje voor te blijven terwijl het vroeger een stapje achter was... ( klein stapje hoor )
moet er wel bij vertellen dat sedert ik kids heb veel voorzichtiger rij dan vroeger,
( al beweert mijn vrouw van niet en is ze doodbang als ik met den bike weg ben
ze wil dat ik hem verkoop maar ik krijg het niet over mijn hart alhoewel er daar al veel discussies over zijn geweest...
als motorrijder begrijp je dat wel
met een 600 zoals tracer de zijne wel ja.... die vermogensafgifte is ook giftig. met een 50-60pk ding niet, da blijft iet of wat bevattelijk. 150pk+ kan je niet bevatten als beginner. 't is voor een ervaren motorrijder al geen kattepis...als ze eerlijk zijn tenminste
Toch kon je met uw XJ600'tje wedijveren met de 'zwaar kanonnen', juist?
Wedijveren betekent toch tegen ongeveer dezelfde snelheid over de wegen razen, niet?
Naar ik kan afleiden uit je schrijven ben jij dus een ervaren rot daar je in de clinch kon gaan met bangerikken op de 'zwaar kanonnen'. Misschien waren die 'zwaar kanonrijders' beginnelingen die voorzichtig met het gas omspringen, zou dat kunnen?
Ik wil hiermee gewoon zeggen dat beginnersmoto's eigenlijk niet bestaan naar mijn inziens. Het al dan niet gezonde verstand van een individu is veel belangrijker. Ik heb iemand gekend die zich heeft doodgereden met een opgefokte Camino, zo zie je maar...
Mijn eerste auto was een 130 Pk sterk 850 kg wegend autootje, na acht jaar rijden in perfecte staat verkocht, begrijp je?
Edit: Btw, dit weekend heeft een dertiger zich te pletter gereden tegen een geparkeerde auto, z'n zoon die achterop zat is zwaargewond... en dat is dan geen beginner.
mijn vrouw heeft de zondagskrant al onder mijn neus geschoven ivm de ongevallen met moto's
meeste ongevallen met moto's zijn de motorijders wel in hun recht maar daar zijn we vet mee
dus opletten is de boodschap jakkel
Eerst en vooral een vraag aan de mods, kan deze (veelgevoerde) interessante discussie over beginnersmoto's niet naar een nieuw topic verplaatst worden. het is topicvervuiling, maar vooral zeer interessant.
Edit: Btw, dit weekend heeft een dertiger zich te pletter gereden tegen een geparkeerde auto, z'n zoon die achterop zat is zwaargewond... en dat is dan geen beginner.
Enorm erg zo'n zaken, als je met de moto rijdt moet je al voor 200% opletten, maar als je iemand achterop neemt moet je de veiligheidsmarges nog dubbel zo ruim nemen. Zot doen met iemand achterop is gewoon compleet onverantwoord. Wel deze motard heeft de doodstraf gekregen, hopelijk komt zijn kind er beter vanaf. Was die geen 14 jaar oud?
Misschien wel een teken van het teveel aan vertrouwen dat mensen hebben in hun moto, maar een moto blijft een wild roofdier, als je het teveel vertrouwd en niet oplet bijt het uw kop eraf.
Die persoon kende waarschijnlijk zijn moto vanbinnen en vanbuiten als ie er alleen op zat en nu met iemand achterop zullen de rij-eigenschappen zodanig veranderd zijn dat er iets is gebeurd dat ie niet verwachtte. Zijn achterwiel was weggeslipt had ik gehoord, Hoogst-waarschijnlijk een slecht afgestelde veer-demper vanachter.
Bwah, niet vergeten, velen stellen het uit na hun 20ste voor de pk-limiet te omzeilen en dan komt het er niet meer van wegens het kopen woning ofzo, en dan rond hun dertigste hebben ze meer geld en begint het weer op te komen.
Natuurlijk kunnen het ook gewoon dertigers geweest zijn die aan hun machien beginnen te wennen, en dan verslapt de concentratie...
met een 600 zoals tracer de zijne wel ja.... die vermogensafgifte is ook giftig. met een 50-60pk ding niet, da blijft iet of wat bevattelijk. 150pk+ kan je niet bevatten als beginner. 't is voor een ervaren motorrijder al geen kattepis...als ze eerlijk zijn tenminste
wel...ik ben daar altijd eerlijk in. De dikke kanonnen (en ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat de mijne daar ook mag bijgerekend worden) zijn voor weinigen kattepis (ik ken er wel een paar die daar vlot mee omgaan).
Zelf heb ik al enkele honderdduizenden km's achter de rug met zware jongens (laten we zeggen telkens met de zware jongens van die tijd) en ik durf nog altijd beweren dat dat vermogen niet noodzakelijk is voor de gewone baan en zelfs voor de meeste circuits.
Veelal ligt het probleem evenwel bij de berijder, die ondoordacht het vermogen aanspreekt in situaties die hiervoor niet geschikt zijn.
En nogmaals het verschil tussen een 600 en een 1000 ligt aan de verkeerde kant van de 200-250 km/h streep.
Als ik echt wil kan ik de gsxr1000 ook giftig laten reageren. Die wil is er gelukkig heel zelden.
mijn vrouw heeft de zondagskrant al onder mijn neus geschoven ivm de ongevallen met moto's
meeste ongevallen met moto's zijn de motorijders wel in hun recht maar daar zijn we vet mee
dus opletten is de boodschap jakkel
Ik heb het hier dit weekend ook al moeten horen, en ik hoor het altijd als er iets op het nieuw is met motards.
Ik ben me bewust van de gevaren (ongeacht de ervaring dat een motorrijder heeft). Enkele jaren geleden heb ik het zelf meegemaakt en de herinnering blijft vers in het geheugen zitten.
Als ik iemand een motor moet aanraden om mee te beginnen dan zal ik liever iets te zwak dan te krachtig aanraden. GS500, ER-5,CB500, F650GS funduro, XT660R... ideale beginnersmoto's. (er zijn trouwens genoeg mensen die met een 11 kW rondbollen en er genoeg plezier aan beleven.)
Liever een kennis die na een tijd denkt van hier mag een paar pk extra inzitten als 'em het spel opentrekt dan nog een kennis die in een kist steekt.
Comment