Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wat is een ideale opstapmotor?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichteniets als een Yamaha XT 660, Honda FMX 650 of Bmw G 650 X, lijkt mij een ideale motor om het rijden met een motor aan te leren.
want ik rij al 20 jaar met den bike maar wat er nu allemaal op de markt is tegenover vroeger ken ik er niet zoveel
enkel de zware 1000 cc en R versies daar ken ik wel wat van maar dit zijn zeker geen instapmoto's he
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenToch kon je met uw XJ600'tje wedijveren met de 'zwaar kanonnen', juist?
Wedijveren betekent toch tegen ongeveer dezelfde snelheid over de wegen razen, niet?
Naar ik kan afleiden uit je schrijven ben jij dus een ervaren rot daar je in de clinch kon gaan met bangerikken op de 'zwaar kanonnen'. Misschien waren die 'zwaar kanonrijders' beginnelingen die voorzichtig met het gas omspringen, zou dat kunnen?
Ik wil hiermee gewoon zeggen dat beginnersmoto's eigenlijk niet bestaan naar mijn inziens. Het al dan niet gezonde verstand van een individu is veel belangrijker.
't gaat em niet om het "doodrijden" op zich eh. iedereen kan een verongelukken, niemand is vrij van ongevallen. 't gaat om het beheersen van ne moto. 't lijkt me duidelijk dat een cb'ke 500 makkelijker te beheersen is dan pakweg 't smetjen zijne gixxer (of mijne fazer )
wedijveren....ja in die zin dat ik mijn motooke tot 't uiterste moest pushen om die mannen hun sportief tempo te volgen. sommigen (lees de meeste) konden nog een pak harder (logisch!) maar anderen gaf ik ferm op hun doos. Dat is nu eenmaal zo, ge komt altijd mannen tegen die beter, harder gaan dan u. zeker op een circuit leert ge da en moet ge u daar bij neerleggen want u vastbijten bij ene da sneller is eindigd dikwijls in de zandbak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichtenfoto's ?
want ik rij al 20 jaar met den bike maar wat er nu allemaal op de markt is tegenover vroeger ken ik er niet zoveel
da zijn 1 cilinder trail-enduro-supermotard achtige machienes... gij als ancien in de motowereld kent wss wel een XR600? wel dat dus maar iets meer op straatgebruik gericht
Comment
-
Ik reed met een yamaha xj600N en die had zo'n 60 pk (denk ik) en ik ben er ook mooi mee gecrasht. Het hangt dus idd van de berijder af...
Als ik van mijn madam weer zou mogen rijden, het zou misschien zelfs weer een xj600 worden. Al je niet gewend bent te rijden, heeft dat ding echt wel genoeg kracht. Ik denk dat je ook binnen de 5 Ã 6 seconden aan 100 zit en das dubbel zo snel als veel auto's...Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten't gaat em niet om het "doodrijden" op zich eh. iedereen kan een verongelukken, niemand is vrij van ongevallen. 't gaat om het beheersen van ne moto. 't lijkt me duidelijk dat een cb'ke 500 makkelijker te beheersen is dan pakweg 't smetjen zijne gixxer (of mijne fazer )
Ik blijf erbij, je gas beheersen, daar gaat het om. Ik heb rijschool gevolgd met een CB500, als je op bochtige wegen dat spel doortrekt kan je u ook te pletter rijden, de ophanging vond ik trouwens nogal vrij slap, gevaarlijker bij bochtenwerk naar mijn gedacht dan een supersport. Racers hebben ook allerhande high-tech snufjes (slipperclutch, regelbare veringen, sterkere remmen,...) die het rijden alleen maar vergemakkelijken. Dingen die veel slappere broertjes moeten missen en waarmee je toch even snel door de bocht mee kan scheuren.
Comment
-
Hm, met een slappe vering voel je veel sneller dat het fout begint te gaan en kan je corrigeren. Met een superstrakke supersport zit je in d emiserie als je voelt dat het verkeerd begint te gaan, want dan zit je echt wel al op de limiet...
Ikzelf ben ervan overtuigd dat je met een 600cc, 100pk moto heel lang toekomt qua bevredigingIdleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichtenda zijn 1 cilinder trail-enduro-supermotard achtige machienes... gij als ancien in de motowereld kent wss wel een XR600? wel dat dus maar iets meer op straatgebruik gericht
MAAR: als je zoals ik de moto enkel gebruikt alst schoon weer is, nooit autostrade hoeft te doen, korte ritjes tot 25km ofzo in de omtrek doet, maar af en toe eens +100km/h wil doen, geen nood hebt aan opbergvakken, niet erg vindt om wa in de wind te zitten,... dan is het echt waar de zaligste moto die je u kan inbeelden. Het enige wat ik mis, is een 6e vitesse, maar bij de nieuwe modellen is dit uiteraard al lang opgelost. Eigenlijk moet je dit type moto zien als een hele snelle brommer, want de mijne weegt begot 120kg. Lekker spelen in de bochten en ff versnellen op een recht stuk, het vergt allemaal geen moeite. Gewicht is dan ook de grootste troef van deze moto, want kheb maar een dikke 40pk geloof ik. En das meer dan voldoende in mijn persoonlijke situatie (dus woon-unief-maten-...).
Dit is wel mn 2e moto, kheb leren rijden op een Yamaha XS400 '78 met 24kw, en die was veel soepeler en spoorde minder aan om agressief te rijden. Ik ben dan ook van mening dat het als beginneling veel beter is om met een tragere moto te beginnen, niet omdat een snellere moto gevaarlijk is, maar enkel om het feit dat je als motard het verkeer op een andere manier moet inschatten dan dat je tot nog toe zal gedaan hebben. Overal nog meer uit je doppen kijken, defensiever rijden, afstand zeker bewaren,... Dat kan je uiteraard ook allemaal met een R1 of wat dan ook, maar met een 'mindere god' ligt de snelheid niet voor de hand, en je hebt daar ook geen nood aan. Allee voor mij persoonlijk: ik heb met mn oude XS nooit de sportieve kant van het motorrijden beleefd, het was louter (maar wel altijd een heel leuke) verplaatsing van A naar B, waarbij ik de tijd nam om rustig de km's af te haspelen zonder dat de moto me tegenwerkte met agressieve vermogenspieken of sportieve houding e.d. Na een jaar vond ik dat ik de basis onder de knie had, en dan ben ik dus ook veranderd.
Nog geen seconde spijt gehad van mn jaar XS, noch van mn tijd met de XR nu. Als er ooit een opvolger komt, zal het zeer zeker weer een supermotard zijn!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichtendiegenen die hier een r1 of zelfs een supersport 600 omschrijven als een goede leermoto zijn goed zot
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichtendiegenen die hier een r1 of zelfs een supersport 600 omschrijven als een goede leermoto zijn goed zot
Een Ducati Monster 600 2de hands lijkt mij een haalbare keuze als instapper. Leuk imago is meegenomen. Als rond de kerktoren - stadsrijdertje is een Cagiva Planet leuk.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten...zegt degene die 20 is en met een M3 rijdt, goe bezig manneke.
rap op ons teentjes getrapt precies
en vergelijk aub geen 150kg wegende, 170pk sterke moto met een 200pk sterke wagen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
rap op ons teentjes getrapt precies
en vergelijk aub geen 150kg wegende, 170pk sterke moto met een 200pk sterke wagen
Ik op m'n tenen getrapt? Dan kent ge mij niet ze man, 'k zeg gewoon zoals het is.
Enfin, een M3 is een supersport van de auto's, de verzekeringen voor zulke wagens zijn voor jonge gasten op z'n zachtst gezegd vrij duur, en dat zal zo z'n redenen wel hebben zeker?
Trouwens, de verhouding Pk/gewicht voor een auto en een moto moet je niet gaan vergelijken. Een CB500 is een beginnersmoto zoals velen het hier plegen te zeggen. Als die zoveel zou wegen als uw M3 dan zou 'ie verhoudingsgewijs 332 Pk hebben, snap je 'm?
Geef een M3 aan een zot dan rijdt die 'm in de prak, ongeacht z'n leeftijd en ervaring. Geef een R1 aan een zot, dan rijdt 'ie 'm ook in de prak, ongeacht z'n leeftijd en ervaring, dat is net hetzelfde.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichtendiegenen die hier een r1 of zelfs een supersport 600 omschrijven als een goede leermoto zijn goed zot
zo ja waar ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichtenheb jij hier ergens gelezen dat een r1 een goede leermoto is Spyker?
zo ja waar ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichtenik lees hier toch tussen de regels dat sommigen hier geen graten zien in een r1 of andere supersport als eerste moto.
daarom mijn vraag waar het te lezen is Spyker
grts
Comment
-
beter opletten dan
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEen supersport 600 vind ik een heel goede leermotoOorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEr zijn mensen die met een R1 beginnen en na 15 jaar rijden nog geen enkele keer de grond gekust hebben.
Veel hangt af van het persoontje die de gashendel hanteert.
Comment
-
allemaal relatief.
ikzelf koop mij later ook direct een 1000cc. waarom? als weekendrijder ga ik niet eerst voor 2jaar een 600cc kopen omnadien deze te verkopen en een zwaardere aan te kopen.
Je moet gewoon er je verstand bijhouden.
Het blijven 2 wielen minder dan een wagen en ze gaan alletwee (600cc-1000cc) even rap op hun zij liggen.
Een harley is ook een 1000cc of zelfs zwaarder. en daar beginnen er ook veel mee. (andere manier van rijden, maar je snapt het punt)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichtenallemaal relatief.
ikzelf koop mij later ook direct een 1000cc. waarom? als weekendrijder ga ik niet eerst voor 2jaar een 600cc kopen omnadien deze te verkopen en een zwaardere aan te kopen.
Je moet gewoon er je verstand bijhouden.
Het blijven 2 wielen minder dan een wagen en ze gaan alletwee (600cc-1000cc) even rap op hun zij liggen.
Een harley is ook een 1000cc of zelfs zwaarder. en daar beginnen er ook veel mee. (andere manier van rijden, maar je snapt het punt)
wat voor een moto ben je van plan te kopen?
dat van die harley is echt wel een sterk argument, 1450cc en 60pk ofzo
Comment
Comment