Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is een ideale opstapmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
    Nav een discussie in het topic van Tracer.
    Wat zouden jullie aanraden als een opstapmotor en waarom?
    iets als een Yamaha XT 660, Honda FMX 650 of Bmw G 650 X, lijkt mij een ideale motor om het rijden met een motor aan te leren.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
      iets als een Yamaha XT 660, Honda FMX 650 of Bmw G 650 X, lijkt mij een ideale motor om het rijden met een motor aan te leren.
      foto's ?
      want ik rij al 20 jaar met den bike maar wat er nu allemaal op de markt is tegenover vroeger ken ik er niet zoveel
      enkel de zware 1000 cc en R versies daar ken ik wel wat van maar dit zijn zeker geen instapmoto's he

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Toch kon je met uw XJ600'tje wedijveren met de 'zwaar kanonnen', juist?
        Wedijveren betekent toch tegen ongeveer dezelfde snelheid over de wegen razen, niet?

        Naar ik kan afleiden uit je schrijven ben jij dus een ervaren rot daar je in de clinch kon gaan met bangerikken op de 'zwaar kanonnen'. Misschien waren die 'zwaar kanonrijders' beginnelingen die voorzichtig met het gas omspringen, zou dat kunnen?
        Ik wil hiermee gewoon zeggen dat beginnersmoto's eigenlijk niet bestaan naar mijn inziens. Het al dan niet gezonde verstand van een individu is veel belangrijker.

        't gaat em niet om het "doodrijden" op zich eh. iedereen kan een verongelukken, niemand is vrij van ongevallen. 't gaat om het beheersen van ne moto. 't lijkt me duidelijk dat een cb'ke 500 makkelijker te beheersen is dan pakweg 't smetjen zijne gixxer (of mijne fazer )

        wedijveren....ja in die zin dat ik mijn motooke tot 't uiterste moest pushen om die mannen hun sportief tempo te volgen. sommigen (lees de meeste) konden nog een pak harder (logisch!) maar anderen gaf ik ferm op hun doos. Dat is nu eenmaal zo, ge komt altijd mannen tegen die beter, harder gaan dan u. zeker op een circuit leert ge da en moet ge u daar bij neerleggen want u vastbijten bij ene da sneller is eindigd dikwijls in de zandbak.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
          foto's ?
          want ik rij al 20 jaar met den bike maar wat er nu allemaal op de markt is tegenover vroeger ken ik er niet zoveel

          da zijn 1 cilinder trail-enduro-supermotard achtige machienes... gij als ancien in de motowereld kent wss wel een XR600? wel dat dus maar iets meer op straatgebruik gericht

          Comment


          • #25
            Ik reed met een yamaha xj600N en die had zo'n 60 pk (denk ik) en ik ben er ook mooi mee gecrasht. Het hangt dus idd van de berijder af...

            Als ik van mijn madam weer zou mogen rijden, het zou misschien zelfs weer een xj600 worden. Al je niet gewend bent te rijden, heeft dat ding echt wel genoeg kracht. Ik denk dat je ook binnen de 5 à 6 seconden aan 100 zit en das dubbel zo snel als veel auto's...
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
              't gaat em niet om het "doodrijden" op zich eh. iedereen kan een verongelukken, niemand is vrij van ongevallen. 't gaat om het beheersen van ne moto. 't lijkt me duidelijk dat een cb'ke 500 makkelijker te beheersen is dan pakweg 't smetjen zijne gixxer (of mijne fazer )
              't Gaat 'm uiteindelijk wel over doodrijden (in het slechtste geval), als men spreekt over een moto beheersen dan gaat het over schuiven, vallen, bochten missen,... en het meest spijtige gevolg, zich doodrijden, dingen die onlosmakelijk met mekaar zijn verbonden. Deze discussie is uiteindelijk ontstaan naar aanleiding van de schuivers van Tracer, schuivers en de eventuele gevolgen hebben dus alles te maken met het beheersen van een moto.

              Ik blijf erbij, je gas beheersen, daar gaat het om. Ik heb rijschool gevolgd met een CB500, als je op bochtige wegen dat spel doortrekt kan je u ook te pletter rijden, de ophanging vond ik trouwens nogal vrij slap, gevaarlijker bij bochtenwerk naar mijn gedacht dan een supersport. Racers hebben ook allerhande high-tech snufjes (slipperclutch, regelbare veringen, sterkere remmen,...) die het rijden alleen maar vergemakkelijken. Dingen die veel slappere broertjes moeten missen en waarmee je toch even snel door de bocht mee kan scheuren.

              Comment


              • #27
                eigenlijk vergeten te vermelden , maar mijn Suzuki gsx 600F was mijn opstapmoto , maar daarvoor had ik wel 3 jaar met een Honda MTX 50 cc leren rijden .
                en daar heb ik leren mee rijden en regelmatig eens een schuiver gemaakt
                een goeie leerschool hoor

                Comment


                • #28
                  Hm, met een slappe vering voel je veel sneller dat het fout begint te gaan en kan je corrigeren. Met een superstrakke supersport zit je in d emiserie als je voelt dat het verkeerd begint te gaan, want dan zit je echt wel al op de limiet...

                  Ikzelf ben ervan overtuigd dat je met een 600cc, 100pk moto heel lang toekomt qua bevrediging
                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                    da zijn 1 cilinder trail-enduro-supermotard achtige machienes... gij als ancien in de motowereld kent wss wel een XR600? wel dat dus maar iets meer op straatgebruik gericht
                    Ik rijd nu 2.5 jaar met zon XR600 supermotard, en voor mij persoonlijk is het echt de hemel! Wel moet je rekening houden met de (vele) nadelen aan zoiets: geen kuip, geen windscherm, trillingen, luid , zelfs geen contact, geen pinkers, geen claxon, geen spiegels, geen opbergvakken, redelijk hard zadel... Nu, hier en daar kan je daar wel een mouw aanpassen, maar om echt km's mee af te malen, nee dank u. En autostrade is al helemààl uit den boze. Aan 120km/h word je eraf geblazen, en bovendien is er boven de 100km/h bijna geen vermogen meer beschikbaar.
                    MAAR: als je zoals ik de moto enkel gebruikt alst schoon weer is, nooit autostrade hoeft te doen, korte ritjes tot 25km ofzo in de omtrek doet, maar af en toe eens +100km/h wil doen, geen nood hebt aan opbergvakken, niet erg vindt om wa in de wind te zitten,... dan is het echt waar de zaligste moto die je u kan inbeelden. Het enige wat ik mis, is een 6e vitesse, maar bij de nieuwe modellen is dit uiteraard al lang opgelost. Eigenlijk moet je dit type moto zien als een hele snelle brommer, want de mijne weegt begot 120kg. Lekker spelen in de bochten en ff versnellen op een recht stuk, het vergt allemaal geen moeite. Gewicht is dan ook de grootste troef van deze moto, want kheb maar een dikke 40pk geloof ik. En das meer dan voldoende in mijn persoonlijke situatie (dus woon-unief-maten-...).

                    Dit is wel mn 2e moto, kheb leren rijden op een Yamaha XS400 '78 met 24kw, en die was veel soepeler en spoorde minder aan om agressief te rijden. Ik ben dan ook van mening dat het als beginneling veel beter is om met een tragere moto te beginnen, niet omdat een snellere moto gevaarlijk is, maar enkel om het feit dat je als motard het verkeer op een andere manier moet inschatten dan dat je tot nog toe zal gedaan hebben. Overal nog meer uit je doppen kijken, defensiever rijden, afstand zeker bewaren,... Dat kan je uiteraard ook allemaal met een R1 of wat dan ook, maar met een 'mindere god' ligt de snelheid niet voor de hand, en je hebt daar ook geen nood aan. Allee voor mij persoonlijk: ik heb met mn oude XS nooit de sportieve kant van het motorrijden beleefd, het was louter (maar wel altijd een heel leuke) verplaatsing van A naar B, waarbij ik de tijd nam om rustig de km's af te haspelen zonder dat de moto me tegenwerkte met agressieve vermogenspieken of sportieve houding e.d. Na een jaar vond ik dat ik de basis onder de knie had, en dan ben ik dus ook veranderd.

                    Nog geen seconde spijt gehad van mn jaar XS, noch van mn tijd met de XR nu. Als er ooit een opvolger komt, zal het zeer zeker weer een supermotard zijn!

                    Comment


                    • #30
                      diegenen die hier een r1 of zelfs een supersport 600 omschrijven als een goede leermoto zijn goed zot

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
                        diegenen die hier een r1 of zelfs een supersport 600 omschrijven als een goede leermoto zijn goed zot
                        ...zegt degene die 20 is en met een M3 rijdt, goe bezig manneke.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
                          diegenen die hier een r1 of zelfs een supersport 600 omschrijven als een goede leermoto zijn goed zot
                          Ok, kzal ik het dan zeggen, ik heb 24 jaar moto ervaring

                          Een Ducati Monster 600 2de hands lijkt mij een haalbare keuze als instapper. Leuk imago is meegenomen. Als rond de kerktoren - stadsrijdertje is een Cagiva Planet leuk.
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            ...zegt degene die 20 is en met een M3 rijdt, goe bezig manneke.

                            rap op ons teentjes getrapt precies
                            en vergelijk aub geen 150kg wegende, 170pk sterke moto met een 200pk sterke wagen

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten

                              rap op ons teentjes getrapt precies
                              en vergelijk aub geen 150kg wegende, 170pk sterke moto met een 200pk sterke wagen

                              Ik op m'n tenen getrapt? Dan kent ge mij niet ze man, 'k zeg gewoon zoals het is.

                              Enfin, een M3 is een supersport van de auto's, de verzekeringen voor zulke wagens zijn voor jonge gasten op z'n zachtst gezegd vrij duur, en dat zal zo z'n redenen wel hebben zeker?
                              Trouwens, de verhouding Pk/gewicht voor een auto en een moto moet je niet gaan vergelijken. Een CB500 is een beginnersmoto zoals velen het hier plegen te zeggen. Als die zoveel zou wegen als uw M3 dan zou 'ie verhoudingsgewijs 332 Pk hebben, snap je 'm?

                              Geef een M3 aan een zot dan rijdt die 'm in de prak, ongeacht z'n leeftijd en ervaring. Geef een R1 aan een zot, dan rijdt 'ie 'm ook in de prak, ongeacht z'n leeftijd en ervaring, dat is net hetzelfde.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
                                diegenen die hier een r1 of zelfs een supersport 600 omschrijven als een goede leermoto zijn goed zot
                                heb jij hier ergens gelezen dat een r1 een goede leermoto is Spyker?
                                zo ja waar ?

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                  heb jij hier ergens gelezen dat een r1 een goede leermoto is Spyker?
                                  zo ja waar ?
                                  ik lees hier toch tussen de regels dat sommigen hier geen graten zien in een r1 of andere supersport als eerste moto.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
                                    ik lees hier toch tussen de regels dat sommigen hier geen graten zien in een r1 of andere supersport als eerste moto.
                                    ik heb nochtans alles goed gevolgd maar nergens gelezen dat ze hier een r1 of andere supersport aanprijzen als eerste moto ...
                                    daarom mijn vraag waar het te lezen is Spyker

                                    grts

                                    Comment


                                    • #38
                                      beter opletten dan

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Een supersport 600 vind ik een heel goede leermoto
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Er zijn mensen die met een R1 beginnen en na 15 jaar rijden nog geen enkele keer de grond gekust hebben.
                                      Veel hangt af van het persoontje die de gashendel hanteert.
                                      dat van die r1 is natuurlijk niet letterlijk maar ik maak hier toch uit op dat Jakkel een r1 of een andere supersport wel ok vindt als eerste moto
                                      Last edited by ; 19/02/2007, 18:27.

                                      Comment


                                      • #39
                                        allemaal relatief.
                                        ikzelf koop mij later ook direct een 1000cc. waarom? als weekendrijder ga ik niet eerst voor 2jaar een 600cc kopen omnadien deze te verkopen en een zwaardere aan te kopen.
                                        Je moet gewoon er je verstand bijhouden.
                                        Het blijven 2 wielen minder dan een wagen en ze gaan alletwee (600cc-1000cc) even rap op hun zij liggen.
                                        Een harley is ook een 1000cc of zelfs zwaarder. en daar beginnen er ook veel mee. (andere manier van rijden, maar je snapt het punt)

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                          allemaal relatief.
                                          ikzelf koop mij later ook direct een 1000cc. waarom? als weekendrijder ga ik niet eerst voor 2jaar een 600cc kopen omnadien deze te verkopen en een zwaardere aan te kopen.
                                          Je moet gewoon er je verstand bijhouden.
                                          Het blijven 2 wielen minder dan een wagen en ze gaan alletwee (600cc-1000cc) even rap op hun zij liggen.
                                          Een harley is ook een 1000cc of zelfs zwaarder. en daar beginnen er ook veel mee. (andere manier van rijden, maar je snapt het punt)

                                          waarom ben je er zo zeker van dat je die 600 terug zal willen verkopen?
                                          wat voor een moto ben je van plan te kopen?
                                          dat van die harley is echt wel een sterk argument, 1450cc en 60pk ofzo

                                          Comment

                                          Working...
                                          X