Oorspronkelijk geplaatst door soepap
Bekijk Berichten
Op lange, constante bochten (op circuit) legt men de cilinders inderdaad "veiliger" tegen de grond, deels omdat de carbon beschermingskap erop nog wat meegeeft, en omdat men zo diep in de bocht niet meer "kwakt". Bovendien zijn die machines hader afgeveerd, en veren ze dus niet zo diep in in de bocht, waardoor je dus nog dieper moet om die cilinders tegen de grond te krijgen. Da's toch al behoorlijk richting gripgrens.
Op de openbare weg, doorgaans op standaad Beemerz, met gewone banden, en zéér vaak met ongeoefende rijders, loopt het, als het voorkomt, vaak slechter af. Het meest raken de cilinders de grond in een snelle diepe bocht, waarbij er een onverwachte bump wordt genomen en de motor extra inveert. Weinig Beemers hebben de plastic beschermingskapjes op de cilinders (die minder hard schrapen, meeveren, en ook wat kunnen ingeduwd worden), dus 't is meteen metaal tegen beton. Doorgaans is dat inveren dan nog net niet ten eind, omdat het gewicht van de motor en de motard, onder invloed van die middelpuntvliedende kracht nog versterkt, nog z'n "neerwaarts" beweging bezig is.
Zeer vaak leidt dat tot een plots gripverlies van 't voorwiel, daarom nog niet volledig (want het voorwiel was ook ingeveerd en kan dus nog terug wat uitveren waardoor het desondanks nog contact met de weg behoudt, maar wel met gevoelig minder druk op de band dus minder grip), maar doorgaans is 't wel voldoende om de (ongeoefende) rijder zo hard te doen schrikken dat 'ie ofwel vanzelevnimeer zo diep gaat, ofwel een andere fout maakt en alsnog brokken rijdt (hopelijk niet te erg).
In 't extreme geval, bij wijze van spreken alsof je je motor zou laten "omvallen", gaat het voorwiel inderdaad ogenblikkelijk van de grond, maar zo bochten rijden lukt niet met 'n standaard whimpy Beemer, eerlijk gezegd.
Als je BMW-meetings afschuimt, dan zijn de boxers met krassen op de kleppendeksels quasi altijd R 1x00 S en "getunede" R 1xx0 R (dus met hardere vering en evt. de kortere Paralever-verbindingsstang). Duidelijk dus dat je 'n sportieve motor, sportieve banden en een sportieve ophanging nodig hebt om die dingen "makkelijk" aan de grond te leggen.
Als ik mijn R 1100 R de middenbok goed hard tegen de grond reed, dan zaten de cilinders nog zo'n kleine 15 cm of een goeie 10 cm van de grond. Kan je nagaan hoe zot je zou moeten doen, of hoe veel je je middenbok zou moeten afslijten (alhoewel, die laat zich ook wel wat opzij duwen in zo'n geval), om de cilinders aan de grond te krijgen.
Kennis van me met 'n getunede R 1150 R, die hoger staat en harder loopt, steekt z'n cilindertjes in elke bocht die 'ie wil mooi aan de grond.
Comment