Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
een infotopic, wat zijn de voordelen, de nadelen (gekende problemen), over de BMW R1200R naked bike, de mogelijke opties (die handig zijn) zoals ABS en instelbare vering met een druk op de knop
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
Ik kan niets zeggen over de R1200R maar wel over de R1200GS.
Het blok rijdt soepel zonder veel trillingen en veel koppel op lage toeren.
De handvatverwarming kan ik zeker aanraden ook al kom je der niet mee buiten in de winter. bvb op een vroege morgen in de zomer ben je blij dat je dit hebt zodat je gewoon zomer handschoenen kunt aandoen van 's morgens.
ABS is een extra veiligheid als je nooit aan voelt springen zo veel te beter maar je bent blij die ene keer dat je het nodig hebt. ( Ik denk dat je lang kunt wachten op je moto als je geen ABS wilt hebben bij BMW)
BMW heeft een lijst met moto's die geproduceerd gaan worden met de opties al bij.
Uit deze lijst kunnen de dealer's reserveren. Als een model met bepaalde opties niet in die lijst voorkomt komt hij achteraan deze lijst bij. Dus een wachttijd van 4 maanden minimum.
Ik vind zo'n R1200R ook best wel mooi.
'k Zal even opsommen wat de voor- en nadelen van zo'n R1200R zijn (naar mijn gedacht hé!).
Voordelen:
- Een hoge restwaarde
- Oerdegelijk blok
- Koppel onderin en vermogen
- Cardanaandrijving
- Afwerkingskwaliteit
Nadelen:
- De boxers lusten wel wat olie
- Duur in aankoop
- De trillingen van het blok, ik ken iemand die zich een splinternieuwe GS had gekocht, ermee naar huis reed en onderweg van ellende gestopt is omdat hij zo ontgoocheld was door de trillingen van links naar rechts, vooral bij optrekken en in vrijloop. Hij was het echter snel gewoon en heeft ondertussen al zo'n 80.000 km op de teller staan.
Eigenlijk was het een kwestie van gewoonte, dat ie van een vier-in-lijn kwam zal daar veel mee te maken hebben gehad.
Ik zou toch eerst eens met zo'n boxer BMW een testritje doen vooraleer er eentje aan te schaffen. Dan weet je onmiddellijk of dat type motor je ligt ja of neen.
Voor de doorsnee rijder met gewoon bochtengedrag niet echt, maar als je met de moto er altijd op kickt van je knie aan de grond te krijgen en je slijtbouten helemaal weg te schuren. Tja, dan zal dit misschien wel een nuttige optie zijn.
Maar voor de prijs van de kleppendeksels moet je het niet echt doen. De doorsnee knieslider is duurder.
Nadelen:
- De boxers lusten wel wat olie
- Duur in aankoop
- De trillingen van het blok, ik ken iemand die zich een splinternieuwe GS had gekocht, ermee naar huis reed en onderweg van ellende gestopt is omdat hij zo ontgoocheld was door de trillingen van links naar rechts, vooral bij optrekken en in vrijloop. Hij was het echter snel gewoon en heeft ondertussen al zo'n 80.000 km op de teller staan.
Eigenlijk was het een kwestie van gewoonte, dat ie van een vier-in-lijn kwam zal daar veel mee te maken hebben gehad.
Ik zou toch eerst eens met zo'n boxer BMW een testritje doen vooraleer er eentje aan te schaffen. Dan weet je onmiddellijk of dat type motor je ligt ja of neen.
dat van die olie had ik al gehoord
die trillingen, zou dat zo neig zijn dat je die pistons voelt slaan in de zijdelingse cilinders??
Voor de doorsnee rijder met gewoon bochtengedrag niet echt, maar als je met de moto er altijd op kickt van je knie aan de grond te krijgen en je slijtbouten helemaal weg te schuren. Tja, dan zal dit misschien wel een nuttige optie zijn.
Maar voor de prijs van de kleppendeksels moet je het niet echt doen. De doorsnee knieslider is duurder.
die trillingen, zou dat zo neig zijn dat je die pistons voelt slaan in de zijdelingse cilinders??
Bij optrekken in lage toeren en in vrijloop ga je dat zeker voelen, maar dat hoeft niet persé storend te zijn hé. Zoiets hoort gewoon bij de charme van zo'n boxer.
Mijn V-twin blok bokt ook als gek als ik in lage toeren volgas geef, maar 'k vind dat net leuk.
Wil je een heel comfortabele moto, dan moet je je gewoonweg een vier-in-lijn kopen, die zijn nagenoeg trillingsvrij, hebben geen felle motorrem (want dat heeft zo'n tweecilinder ook). Met een cardan rijden (zoals bij BMW) is ook anders als met een ketting rijden. Een cardan geeft niets mee, als je gas geeft worden de krachten onmiddellijk doorgegeven en dat kan soms wel eens resulteren in een schokkerig rijgedrag. Een ketting geeft wat mee, die spant zich eerst wat op als het ware.
Maar ja, een beetje werken mag op een moto hé, anders is het ook maar een saaie bedoening, niet?
Comment