Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW R1200R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    wil je hem testen?

    Comment


    • #23
      Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
      met graagte

      ik ga zaterdag naar Zottegem es gaan horen

      Comment


      • #24
        Lievens ?

        Zou je geen ander garage zoeken ?

        Comment


        • #25
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWE46 Bekijk Berichten
          Lievens ?

          Zou je geen ander garage zoeken ?
          Wij gaan daar ook. Niet content van?

          Comment


          • #26
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWE46 Bekijk Berichten
            Lievens ?

            Zou je geen ander garage zoeken ?
            tis da of Raf's motorshop in Deurle, da's direct een eind verder hé, veel keuze qua BMW-motorrad garage's heb ik niet hé

            of kan ik 'm bij mijn bmw autodealer laten onderhouden?

            Comment


            • #27
              BMW Brussels in Evere is een heel goeie garage, 't is misschien een stukske verder maar wel de moeite

              Comment


              • #28
                Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

                of kan ik 'm bij mijn bmw autodealer laten onderhouden?
                Romein fixt da wel

                't is trouwens nen bmw hé en gene jap. Eerste onderhoud is maar op 100000km. :-)))))

                Comment


                • #29
                  Da's eigenlijk de opvolger van mijn gummikoe (RIP).



                  Zo'n boxer is inderdaad wennen. Veel motorrijders moeten er niks van hebben, en dat komt vooral omdat je zo'n boxer niet leert kennen op een testritje van twee uur. Je moet er gaandeweg leren van houden. Z'n klank is niet echt mooi, 'ie trilt heus wat eigenlijk, en inderdaad die cardan samen met die motor kan een schokkerig rijgedrag opleveren bij deellast.
                  Bovendien is zo'n boxer geen geboren bochtenpikker, in tegenstelling tot wat je zou verwachten. Uiteraard rijdt 'ie geestig in bochtjes, maar 't is bovenal nog altijd een motor die zicht richt op de rustiger toerrijder die geen bakbuffel wil. De motor is zwaar, en valt niet in de bocht (géénszins), je moet 'm erin laten glijden, of, als je 't sneller/sportiever wil, in de bocht duwen/trekken (buitenhand trekken, binnenhand duwen). Pas ook op van vroeg in de bocht te hard op 't gas gaan, want in tegenstelling tot een lichte motor die je met je gewicht nog een tel in de bocht kan houden, gaat deze kerel met jou erop rechtop staan, éénmaal 'ie zich is beginnen oprichten.

                  Maar ... als je de motor kent, is 't een schitterend machien. 'n Beetje rauw en wat ongemanierd soms, maar zo leuk om mee bochtige baantjes te doen. Mettertijd leer je goed wat 'ie nodig heeft om 'm snel doorheen bochtencombinaties te loodsen, 't is écht "werken" (dat continu trekken/duwen + je gewicht verzetten is iets wat deze boxer wel nodig heeft, i.t.t. een Duc Monster of een andere typische bochtenverslindende naked), en dan nog werken om slechts 'n "matig snel" tempo te kunnen volhouden, volgens de "kenners/experts". Je kan ook no way met die andere motards mee, als die hun Ducje goed plat op de grond leggen voor je, mag je al snel in de remmen want reken maar dat je die bocht niet doorkomt aan dezelfde snelheid.

                  't Is dus een motor die véél karakter heeft (maar 't moet passen naast 't jouwe), af en toe een beetje een bitch, en die veel input vraagt om dan nog altijd geen duizelingswekkende tempi aan te houden zoals vele andere dat kunnen. 'Ie moet je gewoon liggen, that's all.




                  Wat de cilinderbeschermers betreft, eigenlijk dienen die niet meteen om de kleppendeksels te beschermen tijdens fervent bochtenwerk, maar wel om die te beschermen in 't geval dat je motor 'es omvalt. De dingen zijn van aluminium, en afhankelijk hoe je motor omver kleddert, kunnen die eigenlijk nog vrij makkelijk barsten. En dan sta je daar: verder rijden is niet meer mogelijk.
                  Of zelfs in minder erge gevallen : als je 'm om laat vallen, is die plastic cilinderbeschermer dan lichtjes bekrast (zie je nauwelijks), en niet dat knappe zilver metallic gespoten aluminium kleppendeksel (waarop je wél zeer goed krassen ziet). 't Is niet lelijk, en ze beschermen weldegelijk. Doen.

                  De verwarmde handgrepen zijn inderdaad zéér handig. Zelfs tijdens een autostraderit aan iets hogere tempi in de zomer, legde ik ze soms aan. Maar vooral op frissere lente-ochtenden of op de weg naar huis 's nachts in de zomer, zijn ze echt comfortverhogend. Kost niet zo denderend veel, dus : doen.

                  Comment


                  • #30
                    Je kan al redelijk plat gaan hangen met zo'n boxer eer die de grond raakt.

                    Comment


                    • #31
                      Dat is zeker waar, op een R (naked bike, dus) zal je niet gauw de kleppendeksels aan de grond duwen. De vering van de motor is te zacht, en je zet al veel eerder dan dat de hoeken van de (ingeklapte) middenbok aan de grond. Ik reed in Spanje (bij wijze van spreken) bocht na bocht m'n middenbok in vonken uiteen op dat magistrale asfalt ... maar de cilinders zaten nog een eindje van de tarmac af, hoor.

                      Comment


                      • #32
                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        ... maar de cilinders zaten nog een eindje van de tarmac af, hoor.
                        Dacht ik ook al.

                        Comment


                        • #33
                          Man, zo een R1200R is huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuge tov mijn CB600

                          Comment


                          • #34
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                            Man, zo een R1200R is huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuge tov mijn CB600

                            Waar wacht je nog op?
                            KOPEN nondedju!!

                            Comment


                            • #35
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Dacht ik ook al.
                              'k Denk dat enkel de R 1200 S voldoende grondspeling en voldoende harde vering heeft om de cilinders aan de grond te leggen. En dan nog : 'ie heeft op de footpegs van die slijtpinnetjes staan, dus 'k denk dat BMW voldoende beseft dat, als de rijder de cilinders tegen de grond kwakt, 'ie nog ergens anders zal tegenaan kwakken ook.

                              Comment


                              • #36
                                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Dat is zeker waar, op een R (naked bike, dus) zal je niet gauw de kleppendeksels aan de grond duwen. De vering van de motor is te zacht, en je zet al veel eerder dan dat de hoeken van de (ingeklapte) middenbok aan de grond. Ik reed in Spanje (bij wijze van spreken) bocht na bocht m'n middenbok in vonken uiteen op dat magistrale asfalt ... maar de cilinders zaten nog een eindje van de tarmac af, hoor.

                                serieus? ik heb ooit een paar uurtjes met een R1100R gereden en ik reed de kleppendeksels op mijn favoriet baantje constant tegen de grond. heel ambetant als dat bruut gebeurd want dan schuift em op zijne neus weg.

                                Met een R1100S reed ik ze ook aan de grond maar dan moest ik al fameus hard gaan én 't was er eentje zonder de sportvering. mét sportvering staat hij nog iets hoger dus heb je nog meer grondspeling.

                                Met een R1200GS is't me ni gelukt om iets aan de grond te rijden, fenomenaal gewoon hoe hard en plat dat je met dat ding door de bocht kan.

                                on topic: 't kofferrek en de zijkoffers en de boordcomputer zou ik zeker nemen als optie en eventueel een klein ruitje, maar dan gaat het roadster gevoel een beetje verloren. 't is wel handig op lange verbindingsritten op de autosnelweg.

                                de kleppendekselbeschermers zou ik in geen geval nemen, die beperken de grondspeling nog meer.

                                Comment


                                • #37
                                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  'k Denk dat enkel de R 1200 S voldoende grondspeling en voldoende harde vering heeft om de cilinders aan de grond te leggen. En dan nog : 'ie heeft op de footpegs van die slijtpinnetjes staan, dus 'k denk dat BMW voldoende beseft dat, als de rijder de cilinders tegen de grond kwakt, 'ie nog ergens anders zal tegenaan kwakken ook.

                                  euhm, hier zit je toch verkeerd denk ik. hoe harder (sportiever) uw vering, des te moeilijker ge iets aan de grond rijdt.

                                  met een zacht afgeveerde moto gaat de motorfiets bij hoge bochtensnelheden door de middelpuntvliedende kracht in zijn veren gedrukt worden, waardoor de moto dus lager "hangt" dan bij een hard afgeveerde. gevolg: voetsteunen, uitlaat en dergelijke hangen lager en zullen dus makkelijker tegen de grond schuren.

                                  't probleem bij 't aan de grond rijden van die kleppendeksels is dat het voorwiel opgelicht wordt, in 't beste geval heb je dan wa onderstuur en in't slechtste geval, wanneer 't kleppendeksel bruut tegen de grond wordt gekwakt, verliest het voorwiel gewoon contact met de weg en gaat ge onderuit. kijk maar naar beelden uit de boxercup, gebeurde veel.

                                  Comment


                                  • #38
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                    Man, zo een R1200R is huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuge tov mijn CB600


                                    heb je al eens een R1200GS adventure geprobeerd?

                                    voor mensen kleiner dan 1m85 zouden ze een trapladderke in de optielijst moeten aanbieden

                                    Comment


                                    • #39
                                      Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
                                      euhm, hier zit je toch verkeerd denk ik. hoe harder (sportiever) uw vering, des te moeilijker ge iets aan de grond rijdt.

                                      met een zacht afgeveerde moto gaat de motorfiets bij hoge bochtensnelheden door de middelpuntvliedende kracht in zijn veren gedrukt worden, waardoor de moto dus lager "hangt" dan bij een hard afgeveerde. gevolg: voetsteunen, uitlaat en dergelijke hangen lager en zullen dus makkelijker tegen de grond schuren.

                                      't probleem bij 't aan de grond rijden van die kleppendeksels is dat het voorwiel opgelicht wordt, in 't beste geval heb je dan wa onderstuur en in't slechtste geval, wanneer 't kleppendeksel bruut tegen de grond wordt gekwakt, verliest het voorwiel gewoon contact met de weg en gaat ge onderuit. kijk maar naar beelden uit de boxercup, gebeurde veel.
                                      Ja en neen. Je rijdt moeilijker iets aan de grond, da's waar, omdat je dan nog dieper moet. Da's wel waar.

                                      Maar bij de Beemer boxers ... met zachte vering rijd je zó de middenbok (if any) aan de grond, evt. de footpegs, pas met hardere vering leg je even makkelijk je cilinders tegen de grond. Je moet er nog een tikkie dieper voor, met die hardere vering, maar aangezien een Beemer met sportvering duidelijk strakker rijdt dan de whimpy standaardophanging, doe je dat ook vrij makkelijk.
                                      Ik heb 't weldegelijk bij 't rechte eind, hoor, al heeft 't effe geduurd voor ik 't geloofde, tot ik 't zág. Inderdaad 'ie veert dus in, maar dat maakt dat je nog sneller de middenbok en de voetsteunen aan de grond krijgt, en net niét de cilinders, omdat die "buiten bereik" komen omdat vooral de middenbok dan nog meer in de weg zit.

                                      Een collega R1100R-rijder van me geweest had een mod aan z'n Paralever achteraan (die 'm wat rechter trok en daardoor stond de bike een tik hoger). Eerst had 'ie z'n standaardophanging nog, later veranderde 'ie de shocks zodat 'ie ook harder reed. Met standaardshocks en standaard-Paralever kreeg 'ie (zelf nooit zien doen) de cilinders eigenlijk niet aan de grond. Met z'n Paralever-mod kreeg 'ie ze wel aan de grond, tegelijk met de middenbok. Pas als 'ie z'n sportievere vering stak en die hard zette achteraan, kreeg 'ie de cilinders aan de grond zonder de middenbok nog te laten krabben.

                                      't Is eigenlijk niet zo moeilijk te begrijpen, 't is zelfs zeer logisch. Maak maar 'es een tekeningetje, eentje ingeveerd en eentje uitgeveerd (of met hardere vering), als 'ie hoger staat of harder dus, heb je meer kans om je cilinders aan de grond te leggen.
                                      Last edited by ; 27/04/2007, 13:50.

                                      Comment


                                      • #40
                                        Hier, zelf 'es 'n tekeningetje gemaakt.


                                        klik


                                        Links schematisch 'n niet ingeveerde Beemer boxer (bovenste balk = cilinders, middelste balkjes = voetsteunen, onderste balke = opgeklapte middenbok), rechts dezelfde motor, maar dan ingeveerd (alle schematische balkjes komen samen, zonder de onderlinge afstand te wijzigen, wat naar onder).

                                        Bovenaan staan ze gewoon recht, met 'n schuine lijn getrokken om de aliniëring van de onderdelen te illustreren. De drie onderdelen zijn qua verhouding tgo. elkaar principieel correct (uiteraard niet qua schaal) met mijn ex 1997 R1100R : de ingeklapte middenbok stak 't meeste uit, als je hard in de bocht ging. Liet je de motor bij wijze van spreken vallen (dus inclinatie niet-ingeveerd), dan raakte die middenbok de grond niet maar wel meteen de voetsteunen (klappen op). De cilinders raakten in beide gevallen 't laatste de grond, dus na middenbok en voetsteunen.

                                        Middelse twee tekeningen tonen dezelfde motoren in een hoek van 45° geinclineerd. Je ziet dat je met 'n zachtere vering (dus ingeveerde motor in de bocht) sneller iets aan de grond rijdt, zoals je al zei.

                                        Onderste twee grafiekjes tonen maximale inclinatie. De linker, niet-ingeveerde motor kan platter gaan, en daardoor komen de cilinder mooi dicht bij de grond. De rechter, dieper inverende motor, raakt al zo hard met z'n middenbok en/of voetsteunen de grond, dat je eigenlijk die cilinders bijna niet meer kan aan de grond krijgen.





                                        Wat dus illustreert dat, zoals 'k al zei, je bij 'n BMW boxer de cilinders makkelijker aan de grond krijgt als de motor meer grondspeling heeft (hoger staat) of 'n hardere ophanging. Da's trouwens een duidelijk geweten feit bij de Beemer-rijders : wil je je kleppendeksel schaven, dan met je je banden upgraden en een sportvering steken.

                                        Uiteraard is 't zo dat, hoe slapper de vering, je sneller dingen aan de grond zet. Da's nogal wiedes. Een theoretisch compleet slappe vering zet de motor zelfs aan de grond als 'ie loodrecht staat.

                                        Neenee : harder + hoger = makkelijker cilinders aan de grond.
                                        Last edited by ; 10/06/2008, 18:49.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X