Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW R1200R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
    't probleem bij 't aan de grond rijden van die kleppendeksels is dat het voorwiel opgelicht wordt, in 't beste geval heb je dan wa onderstuur en in't slechtste geval, wanneer 't kleppendeksel bruut tegen de grond wordt gekwakt, verliest het voorwiel gewoon contact met de weg en gaat ge onderuit. kijk maar naar beelden uit de boxercup, gebeurde veel.
    Ik hoef die beelden niet te zien om te weten wat er gaat gebeuren, hoor.

    Op lange, constante bochten (op circuit) legt men de cilinders inderdaad "veiliger" tegen de grond, deels omdat de carbon beschermingskap erop nog wat meegeeft, en omdat men zo diep in de bocht niet meer "kwakt". Bovendien zijn die machines hader afgeveerd, en veren ze dus niet zo diep in in de bocht, waardoor je dus nog dieper moet om die cilinders tegen de grond te krijgen. Da's toch al behoorlijk richting gripgrens.

    Op de openbare weg, doorgaans op standaad Beemerz, met gewone banden, en zéér vaak met ongeoefende rijders, loopt het, als het voorkomt, vaak slechter af. Het meest raken de cilinders de grond in een snelle diepe bocht, waarbij er een onverwachte bump wordt genomen en de motor extra inveert. Weinig Beemers hebben de plastic beschermingskapjes op de cilinders (die minder hard schrapen, meeveren, en ook wat kunnen ingeduwd worden), dus 't is meteen metaal tegen beton. Doorgaans is dat inveren dan nog net niet ten eind, omdat het gewicht van de motor en de motard, onder invloed van die middelpuntvliedende kracht nog versterkt, nog z'n "neerwaarts" beweging bezig is.
    Zeer vaak leidt dat tot een plots gripverlies van 't voorwiel, daarom nog niet volledig (want het voorwiel was ook ingeveerd en kan dus nog terug wat uitveren waardoor het desondanks nog contact met de weg behoudt, maar wel met gevoelig minder druk op de band dus minder grip), maar doorgaans is 't wel voldoende om de (ongeoefende) rijder zo hard te doen schrikken dat 'ie ofwel vanzelevnimeer zo diep gaat, ofwel een andere fout maakt en alsnog brokken rijdt (hopelijk niet te erg).

    In 't extreme geval, bij wijze van spreken alsof je je motor zou laten "omvallen", gaat het voorwiel inderdaad ogenblikkelijk van de grond, maar zo bochten rijden lukt niet met 'n standaard whimpy Beemer, eerlijk gezegd.





    Als je BMW-meetings afschuimt, dan zijn de boxers met krassen op de kleppendeksels quasi altijd R 1x00 S en "getunede" R 1xx0 R (dus met hardere vering en evt. de kortere Paralever-verbindingsstang). Duidelijk dus dat je 'n sportieve motor, sportieve banden en een sportieve ophanging nodig hebt om die dingen "makkelijk" aan de grond te leggen.

    Als ik mijn R 1100 R de middenbok goed hard tegen de grond reed, dan zaten de cilinders nog zo'n kleine 15 cm of een goeie 10 cm van de grond. Kan je nagaan hoe zot je zou moeten doen, of hoe veel je je middenbok zou moeten afslijten (alhoewel, die laat zich ook wel wat opzij duwen in zo'n geval), om de cilinders aan de grond te krijgen.
    Kennis van me met 'n getunede R 1150 R, die hoger staat en harder loopt, steekt z'n cilindertjes in elke bocht die 'ie wil mooi aan de grond.

    Comment


    • #42
      je moet met die 'ouwe rakkers' van de bmw club vlaanderen maar eens meetoeren, die leggen zelf de cilinders van hun GS tegen het asfalt

      Comment


      • #43
        gTa, ik begreep uw punt ook zonder tekeningetje hoor 1 goei remedie= middenbok eraf gooien dan hebde de voetsteunen aan grond maar aangezien die meeveren kunde nog vééél platter.

        op mijne pa zijne TDM900 staat ook ne middenbok, hij heeft die pas later laten monteren. das dus gewoon degoutant hoe snel die middenbok tegen de grond schuurt, echt no fun. vroeger kon je lekker vegen vooraleer de voetsteunen aan de grond zaten nu echt nimeer.

        nouja, 'k heb op men fazerkrel ook een middenbok (standaard) en ik rij die niet aan de grond en 'k zou 'm ook niet kunnen missen.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWE46 Bekijk Berichten
          je moet met die 'ouwe rakkers' van de bmw club vlaanderen maar eens meetoeren, die leggen zelf de cilinders van hun GS tegen het asfalt
          Bij ne GS gaat dat 'n stuk makkelijker dan bij 'n R, yep. Logisch: de GS staat ook 'n pak hoger.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
            nouja, 'k heb op men fazerkrel ook een middenbok (standaard) en ik rij die niet aan de grond en 'k zou 'm ook niet kunnen missen.
            Toen 'k nog motor reed, was dat ook zo. Ik reed verre van zot, en de keren dat ik m'n middenbok tegen 't tarmac vijlde, waren zeldzaam. 't Plezier van 't motorrijden was voor mij al maximaal zonder aan gevaarlijke snelheden te gaan bochten vegen...

            Nu ja, motorrijden is helemaal gedaan sinds vorig jaar, dus ik heb er geen last meer van. Nog veel meer dan vroeger word ik woest als ik die hersenloze fucko's in T-shirt en jeans op hun o-zo-stoere Japanse krijskrel zien trekken aan de lichten. Ze zouden die stommeriken écht 'es verplicht een kwart m² 3e graads brandwond moeten opleggen, zodat ze weten hoe stom ze bezig zijn.

            Ik mis het wel een beetje, maar ik heb er gewoon geen vertrouwen meer in. En ik wil vooral niet denken aan de verwondingen die je zo snel oploopt.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Toen 'k nog motor reed, was dat ook zo. Ik reed verre van zot, en de keren dat ik m'n middenbok tegen 't tarmac vijlde, waren zeldzaam. 't Plezier van 't motorrijden was voor mij al maximaal zonder aan gevaarlijke snelheden te gaan bochten vegen...

              Nu ja, motorrijden is helemaal gedaan sinds vorig jaar, dus ik heb er geen last meer van. Nog veel meer dan vroeger word ik woest als ik die hersenloze fucko's in T-shirt en jeans op hun o-zo-stoere Japanse krijskrel zien trekken aan de lichten. Ze zouden die stommeriken écht 'es verplicht een kwart m² 3e graads brandwond moeten opleggen, zodat ze weten hoe stom ze bezig zijn.

              Ik mis het wel een beetje, maar ik heb er gewoon geen vertrouwen meer in. En ik wil vooral niet denken aan de verwondingen die je zo snel oploopt.

              gTa nooit meer op de moto?

              Comment


              • #47
                Toch niet langs hier, neen. 'k Voel me langs geen kanten op m'n gemak, m'n handen gaan onmiddellijk zweten, ik zit meer in m'n achteruitkijkspiegels te loeren dan iets anders, ... Zo ga 'k zéker accidenten doen, dan. En 'k ben m'n leven niet beu.

                'k Ben vorig jaar onderuit gereden door een auto. Ik reed ca. 30 per uur toen een auto me van pal achteraan met ca. 90 km/u omver kegelde. Heb de auto nooit zien aankomen, totale verrassing (gelukkig want daardoor was ik "ontspannen", en hed ik gelukkig, mede door zéér robuste complete motorkledij, van degelijke merken en dus zonder enig ontbrekend stuk).

                Comment


                • #48
                  twas idd verschieten.
                  die foto's bezorgen me nog kippevel, en ik hoop dat je 35000 weesgegroetjes gedaan hebt. Want je hebt meer als 1 leven opgebruikt toen.

                  Comment


                  • #49
                    Per toeval heb ik vandaag anderhalf uur met een R1200R gereden! ik ging naar motorad latem om een testrit te maken met een F800S maar omdat die een panne had (viel om onverklaarbare reden na een paar minuten stil) heb ik een R1200R meegekregen.

                    't was een naakte, dus eentje zonder het optionele ruitje. verder was hij voorzien van 't gekende BMW ABS en een boordcomputer dat de gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik, nog af te leggen km's met de huidige benzinevoorraad en buitentemperatuur weergaf.

                    'k had er eerlijk gezegd niet echt hoge verwachtingen van, in tegendeel zelfs...

                    't was een verassing van formaat! zo'n leuk rijdende moto dat die roadster geworden is lekker lichtvoetig en strak bochtjes pikkend hield ik me eerst wat in, kwestie van wat gewoon te worden aan de signalen die zo'n telelever doorgeeft. 't is toch iets heel anders dan een gewoon huis-tuin-en keuken telescoopje. De eerste kilometers sneed ik elke bocht veel trager aan dan bedoeld. Wat remt zo'n Boxer toch lekker op de motorrem, gas dicht draaien is al genoeg om effectief te vertragen. daarnaast is de direct aangrijpende voorrem perfect doseerbaar en zeer krachtig, de achterrem deed wat hij moest doen zonder té krachtig te zijn.

                    na x aantal km was ik hier goed aan gewend en ben ik een paar stuurbaantjes gaan opzoeken. Daar kan je dat karakter dus ten volle benutten, wat een plezier om hiermee bochten aan elkaar te rijgen! strak sturen, voldoende grondspeling (hoewel de antennes in al men enthousiasme de grond raakten) Ik had echt niet de indruk met een zacht afgeveerde toerkist op de weg te zijn. mijn Fazer 1000 lijkt wel een vrachtschip, zo soppie geveerd en zwaar...

                    Bij een stoplichtsprintje trok ik het gas vol open en 't voorwiel kwam zelfs eventjes los van de grond, geen wheely van heb ik u daar maar toch dik 20cm hoog. eerlijk, dat had ik niet verwacht die 115nm laten zich echt wel gelden. Door de goed gespreidde versnellingsbak, die zich overgens op geen enkele fout liet betrappen, kwam ik echt nergens vermogen of kracht tekort. en das toch wel opmerkelijk wetende dat ik een japanese krel met 145pk en 110nm gewoon ben.
                    Met mijn vrij sportieve rijstijl kwam ik volgens de boordcomputer toe met 6,1l/100km wat een zeer goede waarde is, daar kan zeker nog met gemak 0,5 liter af en met wat moeite zelfs een dikke liter (bij gewoon rustig toerwerk moet dat lukken)

                    Nu ben ik het de volle 100% zeker, ik ben volledig overtuigd mijn fazer gaat enkel den hof af als een een BMW boxer in de plaats komt. Welke precies weet ik nog ni... ik dacht altijd dat een GS het sumum voor mij was maar nu ik die R gereden heb... durf ik 't zeggen? awel ja, hij maakt ook een grote kans...tot mijn eigen grote verbazing!

                    Comment


                    • #50
                      schitterend filmke van een GS , vooral goe luisteren

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Toch niet langs hier, neen. 'k Voel me langs geen kanten op m'n gemak, m'n handen gaan onmiddellijk zweten, ik zit meer in m'n achteruitkijkspiegels te loeren dan iets anders, ... Zo ga 'k zéker accidenten doen, dan. En 'k ben m'n leven niet beu.

                        'k Ben vorig jaar onderuit gereden door een auto. Ik reed ca. 30 per uur toen een auto me van pal achteraan met ca. 90 km/u omver kegelde. Heb de auto nooit zien aankomen, totale verrassing (gelukkig want daardoor was ik "ontspannen", en hed ik gelukkig, mede door zéér robuste complete motorkledij, van degelijke merken en dus zonder enig ontbrekend stuk).

                        Weet ik wel. Was verschieten

                        Comment


                        • #52
                          ik vind het toch een ferm machien ze

                          Comment


                          • #53
                            Hé, als je zo rijdt hangt je achterste nummerplaat compléét legaal !

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWE46 Bekijk Berichten
                              schitterend filmke van een GS , vooral goe luisteren

                              http://www.youtube.com/watch?v=BDMtRDTdfUo
                              wat schraapt er?

                              Comment


                              • #55
                                Vermoedelijk de voetsteuntjes.

                                Als ik me niet vergis heeft de GS standaard die cilinderbeschermers, en dat plastic schraapt niet, je hoort 't zelfs nauwelijks als die de grond raken.

                                Comment


                                • #56
                                  Ik ben vorig jaar ook onzacht in contact gekomen met moeder aarde na een val - compleet mijn schuld, maar alé.

                                  Ik heb onlangs beslist om toch mijn definitief rijbewij ste halen en dus opnieuw enkele lessen te nemen. Had geen idee hoe ik ging reageren op de moto (klamme handen, zenuwen gieren,...) maar het was direct wee dikke leute.
                                  Misschien helpt het dat ik totaal niets meer weet van het ongeluk, maar ik weet 1 ding: ik wil opnieuw een moto.

                                  Jammer genoeg komt deze boxer niet in aanmerking...
                                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                  Comment


                                  • #57
                                    Heb jij het bewustzijn verloren?

                                    Comment


                                    • #58
                                      Ja, ik moet gavallen zijn rond 2u 's nachts en ben rond 4u wakker geworden...
                                      Serieus m'n koppeke geschud

                                      edit: bij het herinoefenen van m'n maneuvers betrapte ik mezelf erop dat ik m'n knietje al eens liet hangen... zou niet zo'n goede indruk geven op het examen... denk ik.
                                      Last edited by Hayes; 02/05/2007, 14:43.
                                      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Vermoedelijk de voetsteuntjes.

                                        Als ik me niet vergis heeft de GS standaard die cilinderbeschermers, en dat plastic schraapt niet, je hoort 't zelfs nauwelijks als die de grond raken.

                                        idd, da zijn de voetsteuntjes. een GS heeft de cilinderbeschermers niet standaard hoor

                                        Comment


                                        • #60
                                          De 1150 dacht ik wel, maar 'k ben ook niet meer zeker.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X