Oorspronkelijk geplaatst door BMW Press
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW kondigt deelname aan Superbike wereldkampioenschap aan
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenWat gaat dat geven? Enkele jaren "leren" met weinig resultaten?
Ik denk wel dat BMW (net zoals Ducati) in 2009 een voordeel van 200 cc heeft. Dus dat zou al een deel van hun achterstand wegwerken hé.A Twist of the Wrist
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk BerichtenWat bedoel je? zo een beetje als toyota in de F1 ?
Ik denk wel dat BMW (net zoals Ducati) in 2009 een voordeel van 200 cc heeft. Dus dat zou al een deel van hun achterstand wegwerken hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenLeg 'es uit, want ik ken 't reglement van de Superbike géénszins.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenZouden ze dat echt met 'n boxer doen? Gebaseerd op de HP2 Sport, dan?
Ter info: in '08-'09 moeten er 1.000 stuks gebouwd zijn van een motor voordat ze een superbike homologatie krijgen. Als ze op tijd de HP2 Sport uitbrengen en er genoeg van verkopen...A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk BerichtenIk weet het niet, het zou ze op gebied van cilinderinhoud een voordeel geven + het is een productiemodel dat ietwat in het reglement past. Met een K1200 viercilinder hebben ze een 160cc teveel voor het model gehomologeerd te krijgen.
Ter info: in '08-'09 moeten er 1.000 stuks gebouwd zijn van een motor voordat ze een superbike homologatie krijgen. Als ze op tijd de HP2 Sport uitbrengen en er genoeg van verkopen...
'k Denk ook niet dat BMW hun Superbike van de K1200 gaan afleiden, eerlijk gezegd. Zo'n instap in een toprace-circuit verdient toch op z'n minst een "nieuw" model.
Maar een boxer-twin? Allez, serieus, zelfs in de Boxer Cup legden die mannen de cilinders tegen de grond. Dat gaat toch een enorm nadeel opleveren? Ook qua topsnelheid, lijkt me.
Comment
-
Ben ook eens benieuwd... Want een superbike moet inderdaad nauw aansluiten bij een seriemodel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk BerichtenHoe zit het met de gewichtsverhoudingen? Gingen die niet uitgevlakt worden dan tegelijkertijd?A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenDe HP2 Sport komt in 't voorjaar van 2008 op de markt, en zij maar zeker dat de eerste 2 maand er al 1.000 verkocht gaan zijn.
'k Denk ook niet dat BMW hun Superbike van de K1200 gaan afleiden, eerlijk gezegd. Zo'n instap in een toprace-circuit verdient toch op z'n minst een "nieuw" model.
Zonder limiet zal het inderdaad wel mogelijk zijn om 1.000 stuks te verkopen in de eerste 2 maand met voorinschrijvingen. Kijk maar naar de verkoopstopper R1200GS waarvan in 2006 meer dan 2.500 stuks per maand verkocht werden.
Misschien verklaard dit ook wel de verschijning van sommige quasi fabrieks-r12s'en in het endurance-circuit in de open klasse.
Dan is dit misschien wel een soort test-mule voor de superbike-toekomst?
Bijgevoegde BestandenA Twist of the Wrist
Comment
-
Het zou nogal onlogisch en vrijwel uitgesloten zijn dat BMW met de HP2 sport zou aantreden. Het is quasi onmogelijk om daaruit een motor te destilleren die competitief (210 pk voor +- 160 kg) is en het superbike-reglement respecteert. Een Boxer watergekoeld maken is een mogelijkheid maar dan zouden de cilinderkoppen (zoals hierboven gezegd) te veel in de weg zitten.
Volgens een gerucht zou BMW een project lopen hebben dat intern 190/190 wordt genoemd. Een motor die 190 pk zou leveren en 190 kg (nat?) zou wegen. Een ander gerucht suggereert dat men leentje buur zou spelen met Aprilia voor hun V4 blok.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lord Speedy Bekijk Berichtencompetitief
Kijk naar de boldor, waar ze 728 ronden hebben gereden in 24h met hun R1200S. De winnaar van die race heeft 801 ronden gereden met een R1. En trouwens, er is zelfs een SBK GSX-R 1k achter hun gefinished.
Die Benelli Tre 1130 (andere finisher in de open-klasse) had slechts 632 ronden afgelegd, en dat is volgens jou toch meer motorfiets dan die boxer. Die reden hun beste rondetijd de volle drie seconden hoger dan de R1200S.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenHmmm. En toch geloof 'k 't niet, dat ze met een boxer twin zullen aantreden. 't Zou anders wél een ferme stunt zijn mochten ze 't proberen.A Twist of the Wrist
Comment
-
Ja, dat kan wel, maar denk je ook niet dat de techniek in de racerij de dag van vandaag zó ver is doorgedreven dat de motoren die in de Superbike nu rondrijden, ongeveer zo snel zijn als mogelijk is op twee wielen? Ik vraag me dan ten stelligste af of BMW met een op dat vlak minder performant concept (beperkte inclinatie van de motor, luchtweerstand van de uitstekende cilinders, interne trillingen/onbalans van een boxer twin, ...) wil aantreden om dan bij wijze van spreken grandioos in 't stof te bijten.
Maar ik ken er niet genoeg van, dus 'k kan me behoorlijk vergissen.
Comment
-
Een herwerkt F 800 blok zou logischer zijn. Maar of ze die kunnen opboren tot pakweg 1200 cc en zodoende een vermogensstijging van 150 % kunnen realiseren .
@ Rob: een R 1200 S is een prima straatmotor in mijn ogen maar in een wereldkampionschap heb je toch iets anders nodig in mijn ogen .
Comment
-
Ik kan me ook vergissen hoor, ik weet geen reet van beemers af.
Anno 1990 hadden R100's standaard 60 pk als ik me niet vergis, en toen hadden ze al race-boxers met 140 pk uit 1.000cc. Die draaiden toen al 11.000 toeren maximum versus de 9.500 toeren van zo'n standaard HP2 Sport met rond de 130pk.
edit:
R100 ==> 60 pk @ 6.500
R1200S ==> 122pk @ 8.250
HP2 Sport ==> 130+pk @ 8.750
Ter vergelijking; In 1990 had een FZR1000 ongeveer 145 pk @ 10.000, een CBR1000 een 130 @ 9.500 ofzo.
En japanse straatmoto's liggen met hun PK's veel dichter bij hun race-equivalenten dan BMW's. Ook wil ik even vermelden dat Superbike viercilinders tegenwoordig minder pk's hebben als sommige kleinschaligere kampioenschappen door hun restrictoren. Een superbike zou ongeveer een 220-230 pk hebben terwijl een goede "ambachtelijk" geprepareerde 1.000 tegen de 240 pk aanloopt.
Op die boxer-cuppers terugkomende met hun cilinders tegen de grond, ik denk niet dat er nog veel te winnen valt met grondspeling; er zijn nu ook mensen die klagen over hun grondspeling van hun racebanaan, die mensen zouden beter klagen over hun rijtechniek. Ik rij ook niet meer de laatste milimeters van mijn banden eraf, en er is niets mis met mijn bochtensnelheid.
Ik denk dat het grootste probleem het in de begrenzer lopen zou zijn. Als je met een race-boxer (à la opgepepte R1100S) in de begrenzer loopt is het bij wijze van spreken alsof je tegen een muur rijdt. Bij een v-twin hoor ik het eerder dan dat ik het voel. Een goede piloot die ervaring heeft met het karakter van het blok kan hier punten op scoren.
Tuurlijk, ik kan hier mis in zijn en over twee jaar staat er een 1.000cc superbike viercilinder met een wit "propeller'ke" met blauwe lucht in een cirkeltje op de tank op de startgrid (waarschijnlijk achteraan ) maar tegen dan staat dat topic hier toch in het archief.Last edited by 911turbo; 04/10/2007, 00:12.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lord Speedy Bekijk BerichtenEen herwerkt F 800 blok zou logischer zijn. Maar of ze die kunnen opboren tot pakweg 1200 cc en zodoende een vermogensstijging van 150 % kunnen realiseren .
Maar wie een bmw f800s in actie wil zien op circuit moet op 6&7 oktober naar de supertwins gaan kijken, Pieter Ryckaert van MR doet mee tussen de ducati tweekleppers. voordeel is dat hij 4 kleppen per cilinder heeft.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lord Speedy Bekijk Berichten@ Rob: een R 1200 S is een prima straatmotor in mijn ogen maar in een wereldkampionschap heb je toch iets anders nodig in mijn ogen .
Gilles? Jij staat toch bekend als de bmw én 'ringmaniac.A Twist of the Wrist
Comment
Comment