Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW kondigt deelname aan Superbike wereldkampioenschap aan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW kondigt deelname aan Superbike wereldkampioenschap aan

    Oorspronkelijk geplaatst door BMW Press
    BMW Motorrad kündigt für das Jahr 2009 den Einstieg in die Superbike Weltmeisterschaft an.
    28.09.2007 München.
    BMW Motorrad öffnet ein neues Kapitel im Straßenrennsport-Engagement. Peter Müller, Leiter Entwicklung und Baureihen BMW Motorrad, auf der Pariser Motorradmesse Mondial du Deux Roues am Freitag, den 28. September: "2007 ist BMW Motorrad nach über 50 Jahren mit dem Sportboxer in den internationalen Straßenrennsport zurückgekehrt. In 2008 werden wir das Langstrecken-Engagement fortsetzen. Gleichzeitig werden wir uns intensiv auf den Einstieg in die Superbike Weltmeisterschaft in 2009 vorbereiten."
    Nähere Informationen zu Motorrad-Konzept und Teamstruktur werden zu einem späteren Zeitpunkt bekannt gegeben.
    Wat gaat dat geven? Enkele jaren "leren" met weinig resultaten?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Wat gaat dat geven? Enkele jaren "leren" met weinig resultaten?
    Wat bedoel je? zo een beetje als toyota in de F1 ?

    Ik denk wel dat BMW (net zoals Ducati) in 2009 een voordeel van 200 cc heeft. Dus dat zou al een deel van hun achterstand wegwerken hé.
    A Twist of the Wrist

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
      Wat bedoel je? zo een beetje als toyota in de F1 ?

      Ik denk wel dat BMW (net zoals Ducati) in 2009 een voordeel van 200 cc heeft. Dus dat zou al een deel van hun achterstand wegwerken hé.
      Leg 'es uit, want ik ken 't reglement van de Superbike géénszins.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Leg 'es uit, want ik ken 't reglement van de Superbike géénszins.
        Als ze met een boxer aantreden mogen ze net zoals de oa. Ducati twin 1200 cc cilinderinhoud hebben tegenover 1000cc voor de 3- en 4-cilinders. (reglementswijziging voor 2008 )
        A Twist of the Wrist

        Comment


        • #5
          Zouden ze dat echt met 'n boxer doen? Gebaseerd op de HP2 Sport, dan? Vreemd. Die cilinders gaan toch in de weg zitten, als je ziet hoe plat die Superbikes gaan...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Zouden ze dat echt met 'n boxer doen? Gebaseerd op de HP2 Sport, dan?
            Ik weet het niet, het zou ze op gebied van cilinderinhoud een voordeel geven + het is een productiemodel dat ietwat in het reglement past. Met een K1200 viercilinder hebben ze een 160cc teveel voor het model gehomologeerd te krijgen.

            Ter info: in '08-'09 moeten er 1.000 stuks gebouwd zijn van een motor voordat ze een superbike homologatie krijgen. Als ze op tijd de HP2 Sport uitbrengen en er genoeg van verkopen...
            A Twist of the Wrist

            Comment


            • #7
              Hoe zit het met de gewichtsverhoudingen? Gingen die niet uitgevlakt worden dan tegelijkertijd?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                Ik weet het niet, het zou ze op gebied van cilinderinhoud een voordeel geven + het is een productiemodel dat ietwat in het reglement past. Met een K1200 viercilinder hebben ze een 160cc teveel voor het model gehomologeerd te krijgen.

                Ter info: in '08-'09 moeten er 1.000 stuks gebouwd zijn van een motor voordat ze een superbike homologatie krijgen. Als ze op tijd de HP2 Sport uitbrengen en er genoeg van verkopen...
                De HP2 Sport komt in 't voorjaar van 2008 op de markt, en zij maar zeker dat de eerste 2 maand er al 1.000 verkocht gaan zijn.

                'k Denk ook niet dat BMW hun Superbike van de K1200 gaan afleiden, eerlijk gezegd. Zo'n instap in een toprace-circuit verdient toch op z'n minst een "nieuw" model.

                Maar een boxer-twin? Allez, serieus, zelfs in de Boxer Cup legden die mannen de cilinders tegen de grond. Dat gaat toch een enorm nadeel opleveren? Ook qua topsnelheid, lijkt me.

                Comment


                • #9
                  Ben ook eens benieuwd... Want een superbike moet inderdaad nauw aansluiten bij een seriemodel.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                  Bestelt
                  1995 Mazda MX-5 1.8

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                    Hoe zit het met de gewichtsverhoudingen? Gingen die niet uitgevlakt worden dan tegelijkertijd?
                    Dat is niet duidelijk, in het reglement staat in ieder geval dat ze het gewicht nog kunnen aanpassen in stappen van 3 kilogram en dat kan dus nog lager of hoger liggen.
                    A Twist of the Wrist

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      De HP2 Sport komt in 't voorjaar van 2008 op de markt, en zij maar zeker dat de eerste 2 maand er al 1.000 verkocht gaan zijn.

                      'k Denk ook niet dat BMW hun Superbike van de K1200 gaan afleiden, eerlijk gezegd. Zo'n instap in een toprace-circuit verdient toch op z'n minst een "nieuw" model.
                      Ik was niet zeker of de HP2 Sport een gelimiteerde editie ging zijn zoals de eerste HP2 (slechts 500 stuks dacht ik).
                      Zonder limiet zal het inderdaad wel mogelijk zijn om 1.000 stuks te verkopen in de eerste 2 maand met voorinschrijvingen. Kijk maar naar de verkoopstopper R1200GS waarvan in 2006 meer dan 2.500 stuks per maand verkocht werden.

                      Misschien verklaard dit ook wel de verschijning van sommige quasi fabrieks-r12s'en in het endurance-circuit in de open klasse.

                      Dan is dit misschien wel een soort test-mule voor de superbike-toekomst?

                      Bijgevoegde Bestanden
                      A Twist of the Wrist

                      Comment


                      • #12
                        Het zou nogal onlogisch en vrijwel uitgesloten zijn dat BMW met de HP2 sport zou aantreden. Het is quasi onmogelijk om daaruit een motor te destilleren die competitief (210 pk voor +- 160 kg) is en het superbike-reglement respecteert. Een Boxer watergekoeld maken is een mogelijkheid maar dan zouden de cilinderkoppen (zoals hierboven gezegd) te veel in de weg zitten.
                        Volgens een gerucht zou BMW een project lopen hebben dat intern 190/190 wordt genoemd. Een motor die 190 pk zou leveren en 190 kg (nat?) zou wegen. Een ander gerucht suggereert dat men leentje buur zou spelen met Aprilia voor hun V4 blok.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lord Speedy Bekijk Berichten
                          competitief
                          Bwah, hopeloos achterstaan zullen ze niet.

                          Kijk naar de boldor, waar ze 728 ronden hebben gereden in 24h met hun R1200S. De winnaar van die race heeft 801 ronden gereden met een R1. En trouwens, er is zelfs een SBK GSX-R 1k achter hun gefinished.
                          Die Benelli Tre 1130 (andere finisher in de open-klasse) had slechts 632 ronden afgelegd, en dat is volgens jou toch meer motorfiets dan die boxer. Die reden hun beste rondetijd de volle drie seconden hoger dan de R1200S.
                          A Twist of the Wrist

                          Comment


                          • #14
                            Hmmm. En toch geloof 'k 't niet, dat ze met een boxer twin zullen aantreden. 't Zou anders wél een ferme stunt zijn mochten ze 't proberen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Hmmm. En toch geloof 'k 't niet, dat ze met een boxer twin zullen aantreden. 't Zou anders wél een ferme stunt zijn mochten ze 't proberen.
                              Ze hadden vroeger toch al die watergekoelde race-boxer.
                              A Twist of the Wrist

                              Comment


                              • #16
                                Ja, dat kan wel, maar denk je ook niet dat de techniek in de racerij de dag van vandaag zó ver is doorgedreven dat de motoren die in de Superbike nu rondrijden, ongeveer zo snel zijn als mogelijk is op twee wielen? Ik vraag me dan ten stelligste af of BMW met een op dat vlak minder performant concept (beperkte inclinatie van de motor, luchtweerstand van de uitstekende cilinders, interne trillingen/onbalans van een boxer twin, ...) wil aantreden om dan bij wijze van spreken grandioos in 't stof te bijten.

                                Maar ik ken er niet genoeg van, dus 'k kan me behoorlijk vergissen.

                                Comment


                                • #17
                                  Een herwerkt F 800 blok zou logischer zijn. Maar of ze die kunnen opboren tot pakweg 1200 cc en zodoende een vermogensstijging van 150 % kunnen realiseren .

                                  @ Rob: een R 1200 S is een prima straatmotor in mijn ogen maar in een wereldkampionschap heb je toch iets anders nodig in mijn ogen .

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik kan me ook vergissen hoor, ik weet geen reet van beemers af.

                                    Anno 1990 hadden R100's standaard 60 pk als ik me niet vergis, en toen hadden ze al race-boxers met 140 pk uit 1.000cc. Die draaiden toen al 11.000 toeren maximum versus de 9.500 toeren van zo'n standaard HP2 Sport met rond de 130pk.

                                    edit:
                                    R100 ==> 60 pk @ 6.500
                                    R1200S ==> 122pk @ 8.250
                                    HP2 Sport ==> 130+pk @ 8.750



                                    Ter vergelijking; In 1990 had een FZR1000 ongeveer 145 pk @ 10.000, een CBR1000 een 130 @ 9.500 ofzo.

                                    En japanse straatmoto's liggen met hun PK's veel dichter bij hun race-equivalenten dan BMW's. Ook wil ik even vermelden dat Superbike viercilinders tegenwoordig minder pk's hebben als sommige kleinschaligere kampioenschappen door hun restrictoren. Een superbike zou ongeveer een 220-230 pk hebben terwijl een goede "ambachtelijk" geprepareerde 1.000 tegen de 240 pk aanloopt.

                                    Op die boxer-cuppers terugkomende met hun cilinders tegen de grond, ik denk niet dat er nog veel te winnen valt met grondspeling; er zijn nu ook mensen die klagen over hun grondspeling van hun racebanaan, die mensen zouden beter klagen over hun rijtechniek. Ik rij ook niet meer de laatste milimeters van mijn banden eraf, en er is niets mis met mijn bochtensnelheid.
                                    Ik denk dat het grootste probleem het in de begrenzer lopen zou zijn. Als je met een race-boxer (à la opgepepte R1100S) in de begrenzer loopt is het bij wijze van spreken alsof je tegen een muur rijdt. Bij een v-twin hoor ik het eerder dan dat ik het voel. Een goede piloot die ervaring heeft met het karakter van het blok kan hier punten op scoren.



                                    Tuurlijk, ik kan hier mis in zijn en over twee jaar staat er een 1.000cc superbike viercilinder met een wit "propeller'ke" met blauwe lucht in een cirkeltje op de tank op de startgrid (waarschijnlijk achteraan ) maar tegen dan staat dat topic hier toch in het archief.
                                    Last edited by 911turbo; 04/10/2007, 00:12.
                                    A Twist of the Wrist

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Lord Speedy Bekijk Berichten
                                      Een herwerkt F 800 blok zou logischer zijn. Maar of ze die kunnen opboren tot pakweg 1200 cc en zodoende een vermogensstijging van 150 % kunnen realiseren .
                                      Nog onwaarschijnlijker, een bombardier-rotax f800 blok, dus het type 804-blok heeft een balans-drijfstang en als je dat blok voor de racerij zou gaan gebruiken zou de derde kruktap verdwijnen, en dat is tegen het superbike-reglement.

                                      Maar wie een bmw f800s in actie wil zien op circuit moet op 6&7 oktober naar de supertwins gaan kijken, Pieter Ryckaert van MR doet mee tussen de ducati tweekleppers. voordeel is dat hij 4 kleppen per cilinder heeft.
                                      A Twist of the Wrist

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Lord Speedy Bekijk Berichten
                                        @ Rob: een R 1200 S is een prima straatmotor in mijn ogen maar in een wereldkampionschap heb je toch iets anders nodig in mijn ogen .
                                        Heeft er iemand eigenlijk een fatsoenlijke rondetijd van een R1200S op de Nordschleife? ik zou er niet van verschieten als die sneller zou zijn dan een K1200S.

                                        Gilles? Jij staat toch bekend als de bmw én 'ringmaniac.
                                        A Twist of the Wrist

                                        Comment

                                        Working...
                                        X