Hallo allemaal,
Mijn vriendin en mezelf willen dit jaar nog graag een tweedehands Volvo XC60 T8 Momentum kopen. Aangezien ze zelfstandig is, kan ze nog genieten van de verhoogde aftrek voor hybride wagens aangezien de Momentum 49 g/km uitstoot en de batterij groot genoeg is. Daarenboven zal er effectief zeer veel puur elektrisch mee gereden worden wegens korte afstanden naar haar patiënten en mogelijkheid tot opladen tussendoor. Na overleg met de boekhouder bleek een T8 Momentum van max. 60 000 euro voordeliger te zijn na afschrijving dan een D3/D4 van maximum 38.000 euro.
De zoektocht naar een jonge tweedehands T8 Momentum voor minder dan 60 000 euro is dus volop bezig. Hierbij kijk ik ook naar de Duitse markt wegens een veel groter aanbod en iets gunstigere prijzen. We zijn niet bang om een wagen te importeren, zeker niet met de uitgebreide gids die hier te vinden is, maar we hebben wel enkele bedenkingen bij de inschrijving in België mbt CO2 uitstoot:
- In België komt enkel de XC60 T8 Momentum onder de 50g C02/km uit. Echter kan ik in Duitsland Inscription modellen vinden waarbij de uitstoot ook onder de grens ligt. Waarschijnlijk worden hier dus de originele NEDC waarden getoond, en niet de geüpdatete NEDC 2.0 waarden op basis van de WLTP cyclus. Aangezien de wagen in Duitsland dus al een Europees attest van conformiteit heeft, met een voldoende lage CO2 uitstoot, kunnen wij dan ook bij invoer in België genieten van deze lage uitstoot? Of wordt de uitstoot aangepast bij inschrijving in België naar de waarden die Volvo België meedeelt op hun website? (52 g CO2/km voor een Inscription).
- Ik heb ook gelezen dat na december 2021, de NEDC 2.0 waarden niet meer gebruikt zullen worden, maar de echte WLTP waarden. Betekent dit dat de XC60 T8 dus vanaf dan (januari 2022) als een nep-hybride wordt beschouwd en wij vanaf dan een hogere jaarlijkse taks zullen betalen? Indien dit zo is, schrijven we dus best de wagen af over 3 jaar om nog net voor de wisseling van wetgeving de grootste kosten gemaakt te hebben?
De Volvo bevindt zich duidelijk op het randje van de huidige wetgeving, en we willen zeker zijn dat we niet verrast worden met verhoogde inschrijving, wegentaks en een verlaagde inbreng in de boekhouding..
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Vriendelijke groeten
Tim
Mijn vriendin en mezelf willen dit jaar nog graag een tweedehands Volvo XC60 T8 Momentum kopen. Aangezien ze zelfstandig is, kan ze nog genieten van de verhoogde aftrek voor hybride wagens aangezien de Momentum 49 g/km uitstoot en de batterij groot genoeg is. Daarenboven zal er effectief zeer veel puur elektrisch mee gereden worden wegens korte afstanden naar haar patiënten en mogelijkheid tot opladen tussendoor. Na overleg met de boekhouder bleek een T8 Momentum van max. 60 000 euro voordeliger te zijn na afschrijving dan een D3/D4 van maximum 38.000 euro.
De zoektocht naar een jonge tweedehands T8 Momentum voor minder dan 60 000 euro is dus volop bezig. Hierbij kijk ik ook naar de Duitse markt wegens een veel groter aanbod en iets gunstigere prijzen. We zijn niet bang om een wagen te importeren, zeker niet met de uitgebreide gids die hier te vinden is, maar we hebben wel enkele bedenkingen bij de inschrijving in België mbt CO2 uitstoot:
- In België komt enkel de XC60 T8 Momentum onder de 50g C02/km uit. Echter kan ik in Duitsland Inscription modellen vinden waarbij de uitstoot ook onder de grens ligt. Waarschijnlijk worden hier dus de originele NEDC waarden getoond, en niet de geüpdatete NEDC 2.0 waarden op basis van de WLTP cyclus. Aangezien de wagen in Duitsland dus al een Europees attest van conformiteit heeft, met een voldoende lage CO2 uitstoot, kunnen wij dan ook bij invoer in België genieten van deze lage uitstoot? Of wordt de uitstoot aangepast bij inschrijving in België naar de waarden die Volvo België meedeelt op hun website? (52 g CO2/km voor een Inscription).
- Ik heb ook gelezen dat na december 2021, de NEDC 2.0 waarden niet meer gebruikt zullen worden, maar de echte WLTP waarden. Betekent dit dat de XC60 T8 dus vanaf dan (januari 2022) als een nep-hybride wordt beschouwd en wij vanaf dan een hogere jaarlijkse taks zullen betalen? Indien dit zo is, schrijven we dus best de wagen af over 3 jaar om nog net voor de wisseling van wetgeving de grootste kosten gemaakt te hebben?
De Volvo bevindt zich duidelijk op het randje van de huidige wetgeving, en we willen zeker zijn dat we niet verrast worden met verhoogde inschrijving, wegentaks en een verlaagde inbreng in de boekhouding..
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Vriendelijke groeten
Tim