Mededeling

Collapse
No announcement yet.

6 maanden of 1 jaar garantie ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 6 maanden of 1 jaar garantie ?

Beste ,

Ik heb even een vraag omtrent de duur van mijn garantie.
    Ik kocht mijn auto (2dehands) bij een erkende garage.
    Onlangs ontdek ik dat op mijn verkoop-papieren staat
    '6maanden waarborg, volledig nazicht'

Nu vraag ik mij af of ik na deze 6maanden nog steeds het recht heb op garantie , tot een jaar na aankoop van de auto. Ik ga er vanuit van wel omdat het wettelijk verplicht is (?) om 1jaar garantie aan te bieden?

hier een foto van het document.

1jaar garantie is verplicht.

Comment

volgens de papieren is het een nieuwe chevrolet

Comment

Raar:

"de koper bestelt hierbij bij de verkoper het hierna nader omschreven nieuw autovoertuig Chevrolet:"

terwijl het toch om een 2e handse Opel Corsa gaat?

Comment

Bwa, t'is een papierke hé.
          Ik had indertijd met een tweedehands Alfa ook een factuur van ne nieuwe Fiat
          Wat betreft die garantie, voor zover ik weet is die 1 jaar verplicht, maar hebt ge op dit papier een handtekening gezet ? (want dan tekent ge toch voor akkoord met die 6 maanden ? Of maakt dat niks uit mbt die wettelijke verplichting ?)

Comment

Ik denk omdat je uw handtekening gezet hebt je geen volledig jaar meer zal kunnen eisen. Langs de andere kant staat er dus wel een fout in 't document mbt de Chevrolet dus als je echt hard wilt spelen kan je wel zo ver gaan.

Comment

De inhoud van de garantie op consumptiegoederen is bij wet vastgesteld. Zij wordt dus beschouwd als een "wettelijke garantie". De professionele verkoper moet deze wet eerbiedigen. Hij kan u deze wettelijke garantie dus niet ontnemen door andersluidende contractuele bepalingen vast te stellen.
              Commerciële garanties zijn contractueel en dus facultatief. Zij moeten duidelijk en begrijpelijk zijn en hebben als doel een grotere bescherming te bieden (duur, inhoud, geografische dekking...).
              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Net als dat Apple maar één jaar garantie wil geven op zijn producten, zijn ze bij wet verplicht 2 jaar garantie te geven aan particulieren.
                Ze zullen misschien wel moeilijk doen als je in dat 2e jaar afkomt, maar contacteer hen via je advocaat en ge zult uw garantie kunnen aanspreken.

Comment

Ik denk zelfs dat je twee jaar garantie hebt. Wettelijk zijn ze verplicht minimum één jaar te geven en maximum twee jaar. Wanneer er niks over garantie op de factuur staat dan is het automatisch twee jaar.

Die zes maand die op jou factuur staat is dus in feite niet geldig en zou dus twee jaar kunnen worden.

Comment

Bedankt voor jullie reacties , deze bevestigen mijn vermoeden.

Ik ging er van uit dat dit blad eigenlijk van weinig waarde was, ook al heb ik het getekend.
                    Volgens mij ondermijnt dit blad de wed zelfs... ik vergelijk even met een duidelijk voorbeeld

Piet laat jan een brief tekenen dat hij Piet mag vermoorden.
                    Toch zal Jan gestraft worden omdat hij een moord begaan heeft.... desondanks hij de toestemming had van piet ....

Natuurlijk zou ik die gerechtelijk kunnen aanvechten wanneer de garagist er moeilijk over doet , maar hier heb ik zoals 90% van de vlamingen geen zin in . Daarom wil ik gewoon erg stevig in mijn schoenen staan , zodat de garagist niet eens moeilijk wil doen .
                    Welke argumenten haal ik best aan ? zonder zenuwachtig te worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
                      Net als dat Apple maar één jaar garantie wil geven op zijn producten, zijn ze bij wet verplicht 2 jaar garantie te geven aan particulieren.
                      Ze zullen misschien wel moeilijk doen als je in dat 2e jaar afkomt, maar contacteer hen via je advocaat en ge zult uw garantie kunnen aanspreken.
                      Inderdaad, dan moet je naar zo'n raar hoofdkwartier in Schotland uw ongenoegen faxen en dan is alles ineens ok.... Maar de brave consument moet er wel wat voor doen

K'denk dat hier dezelfde vlieger opgaat, als je op uw strepen moet staan zul je wel uw gelijk halen.

Comment

Wanneer je particulier bent, is de garage verplicht 1 jaar waarborg te geven.
                        Let wel, is er een gebrek na de eerste 6 maanden van de waarborg, moet je kunnen bewijzen dat het gebrek zich al voordeed in de eerste 6 maanden.

Wanneer je de wagen aankoopt op BTW nummer, is de garage niet verplicht waarborg te geven.

Comment

Working...
                        X