Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vanwaar de liefde van de regering voor CNG en niet LPG?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vanwaar de liefde van de regering voor CNG en niet LPG?

    Men zit tegenwoordig CNG als vrij groene brandstof te pushen, maar eigenlijk begrijp ik niet goed waarom.
    Theoretisch heeft CNG een iets lagere stikstof uitstoot dan LPG en is CNG veiliger want da vervliegt omhoog, terwijl LPG blijft hangen in de parkeergarages (als het vrijkomt, zou toch niet mogen!)
    Ook worden de CNG wagens van de fabrikant geleverd en vervalt je garantie niet, wat meestal bij LPG inbouw wel is. (maar de inbouwer geeft wel garantie)
    Nadeel van CNG is dat je er toch nog niet veel tankstations voor vind, terwijl LPG toch vrij courant is.
    Grote vrees bij LPG was ook altijd de druk van de tank (7,5 bar), maar bij CNG is die 25x hoger met 200 bar!

    Theoretisch is de uitstoot dus lager volgens deze links:


    (grappig is wel dat volgens de 1e link LPG en CNG vergelijkbaar zijn qua CO2 uitstoot, maar in de 2e LPG meer CO2 uitstoot dan diesel)

    Als je echter weell-to-wheel rekent komt LPG er veel beter uit volgens deze studie:

    Dit omdat CNG hier wordt gemaakt en dus reeds getransporteerd is.

    Ook vind ik het wel wat raar dat men in Nederland aardgasverwarming ontmoedigd, terwijl men in België net nog meer op aaardgas ingezet.
    En de Nederlanders hebben dan zelf aardgas in de grond zitten en wij niet. Begrijp wie begrijpe kan.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Ook vind ik het wel wat raar dat men in Nederland aardgasverwarming ontmoedigd, terwijl men in België net nog meer op aaardgas ingezet.
    En de Nederlanders hebben dan zelf aardgas in de grond zitten en wij niet. Begrijp wie begrijpe kan.
    In Nederland gaat men stoppen met de productie van hun eigen gas (door de aardbevingen)
    • Dus moeten ze hun gas via Duitsland en/of België gaan invoeren of zelf een Terminal bouwen zoals in Zeebrugge, wat politiek nog niet beslist is….en de regering er vol voor windmolens wil gaan …
    Daarom zal de omschakeling naar hoogcalorisch CNG, in België (2/3 is al hoogcalorisch CNG) eenvoudiger en goedkoper zijn als in Nederland…

    Met LPG auto's zijn regelmatig problemen, omdat bij inbouw er veel installaties geplaatst werden met motoren die geen geharde kleppen hadden….en de factuur later (na de garantie) voor de klant was….(zo’n € 2500)

    Ook nu zijn er véél motoren die geen LPG kunnen verdragen (inbouwers vergeten dat graag) …af fabriek (CNG of LPG) heb je dat probleem niet….

    Comment


    • #3
      Zijn misschien goede redenen, maar ik geloof niet dat men bij de regering wakker ligt van motor problemen bij LPG wagens.
      Dan hadden ze er al wel eerder iets aan gedaan.
      En er zijn ook veel motoren die wel perfect op LPG kunnen rijden.

      Allee, mij werd toch altijd gezegd dat LPG milieuvriendelijker was dan benzine of diesel.
      Volgens de links die ik aanhaalde kan dat wel kloppen, maar toch wordt een LPG installatie extra belast en CNG niet.
      Dat vind ik raar.

      Comment


      • #4
        Bij LPG haakte de klant af, na teveel problemen….en er kwam een diesel alternatief…

        Diesel is beter voor de Co² uitstoot en dus ging de politiek (EU) voor diesel (na lobby werk van de fabrikanten)
        • De diesel lobby beloofde het roet en stikstofoxide problemen op te lossen (kregen uitstel van de EU om alles op te lossen)
        • Toen dat niet lukte, (na metingen van de luchtvervuiling) zei de diesel lobby, dat de oude diesels de oorzaak waren. Zo konden ze meer nieuwe auto’s verkopen.....
          • oorzaak zijn eigenlijk voor 50% de sjoemelende eigenaars in de EU (met Egr-klep en roetfilter)
        Dus besliste de politiek (Duitsland) om LEZ-zone in de voeren… (In België ruim 5 jaar later....)
        • Na 2015 (sjoemel-software VW) ontplofte in Duitsland een politieke atoombom en verloor de auto-industrie er alle (politiek) credit.
        Maar de politiek besefte wel dat die auto-industrie essentieel is voor de economie van Duitsland.
        • Dus kreeg de industrie er uitstel en zoekt men er nu naar diverse alternatieven, voorlopig ook AdBlue diesels, (kent men al van vrachtwagens) hybride, CNG, waterstof….(elektrisch gaat niet volledig want er bestaan niet voldoende grondstoffen)
        Om niet meer met sjoemelende fabrikanten en consumenten geconfronteerd te worden komen er ook praktijk controles in de EU, maar dat moet nog in de praktijk gezet worden
        • (van 01/09/2018 moeten alleen de constructeurs deze praktijk test ondergaan)

        Comment


        • #5
          't Is heel simpel uit te leggen. Vroeger betekende LPG goedkoop rijden en dat wilde de overheid niet promoten. Nu met het dieselschandaal en de groene golf durven ze CNG niet extra te belasten (in tegendeel) en zijn ze LPG uit het oog verloren.

          Comment


          • #6
            Accijns op LPG is te laag, verdienen er te weinig aan.
            Z4 M40i

            Comment


            • #7
              De regering is nog niet bewust dat cng fossiel is...

              Comment


              • #8
                Cng is gewonnen fossiel uit de grond,rioolgas of door vergisting van afval , niet enkel fossiel dus . in Nederland gebeurt dit reeds industrieel. Ik ben overgestapt van diesel naar cng omdat ik op 110000km reeds aan mij derde turbo en egr klep toe was . Ik rij nu belastingvrij , maar vind het niet kunnen dat iemand met zware porsche dit ook kan omdat er een tank van 1kgr gas inzit , Ik heb 25kgr in mij zafira 1600cc/150pk en een verbruik van < dan 5kgr/5,25€/100km bij hoog caloris gas van DATS te Ninove.Dit is na mijn opel omega 23D de beste wagen die ik heb gehad .Volgens mij zal de toekomst elektrisch zijn met brandstofcel gevoed door waterstof of CNG.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                  Cng is gewonnen fossiel uit de grond,rioolgas of door vergisting van afval , niet enkel fossiel dus . in Nederland gebeurt dit reeds industrieel. Ik ben overgestapt van diesel naar cng omdat ik op 110000km reeds aan mij derde turbo en egr klep toe was . Ik rij nu belastingvrij , maar vind het niet kunnen dat iemand met zware porsche dit ook kan omdat er een tank van 1kgr gas inzit , Ik heb 25kgr in mij zafira 1600cc/150pk en een verbruik van < dan 5kgr/5,25€/100km bij hoog caloris gas van DATS te Ninove.Dit is na mijn opel omega 23D de beste wagen die ik heb gehad .Volgens mij zal de toekomst elektrisch zijn met brandstofcel gevoed door waterstof of CNG.
                  Dus in plaats van te sukkelen met één grondstof, namelijk wat je voor de batterijen gaat gebruiken, ga je kiezen voor sukkelen met twee grondstoffen? Want een brandstofcel heeft een paar ertsen nodig die niet zo makkelijk te vinden zijn...

                  Comment


                  • #10
                    Wat ik hier niet lees is dat CNG ombouw ook volle pot moet beginnen betalen vanaf 2021. Dus dat is zo lang ook niet meer. En je kan het amper tanken.

                    LPG en vooral de LPI installaties zijn toch ook al veel wijder verspreid. Ook in garages maar LPI wel had ik vernomen.

                    Moest CNG echt zo goed zijn zou je toch al die pickups op CNG ipv op LPG/LPI zien rijden...
                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                    Comment


                    • #11
                      Hoi, ben pas lid. Daarom de late reactie op dit topic.
                      Ik heb een Daewoo Lanos gehad waar achteraf lpg is geïnstalleerd.
                      Dit vond ik de beste oplossing en zou dit waarschijnlijk terug doen als ik volgende wagen koop:
                      Ik heb de Daewoo na een 6tal jaar aan mijn nicht doorverkocht voor een mini-prijsje en ze heeft daar nog ongeveer 8 jaar mee gereden ( in totaal ongeveer 200000 km )

                      Als antwoord op de oorspronkelijke vraag sluit ik mij aan bij het antwoord van camaro 68 rs

                      Comment


                      • #12
                        Bij mij kriebelde het toch ook even om te antwoorden.

                        Ik vind het enigszins jammer dat de overheid, onder milieuvriendelijke auto's, verstaat 'hybride', 'elektrisch', 'CNG', ... maar niet lpg.
                        Daarnaast zeg ik niet dat lpg de ideale milieubewuste brandstof is, maar CNG is ook niet 'milieuvriendelijk'. Ik vind het jammer dat de overheid mensen op zo'n manier beïnvloed en hun (en uiteindelijk ook hunzelf) dingen laat geloven, die niet waar zijn. In België is CNG gewoon nog steeds een fossiele brandstof, ook al kan het zoveel zijn. Lpg is een gerecupereerd afvalproduct.

                        En hoewel iedereen altijd spreekt van 10-13% minder CO2 bij lpg, kan geen enkel bedrijf dat dit beweert, aangeven of dat dit per liter of per energiedichtheid bedoeld is.
                        Als er bij de verbranding van 1 liter benzine 13% meer CO2 vrijkomt dan bij 1 liter lpg, is benzine de betere CO2-oplossing, want lpg bevat 20% minder energie, en je moet er dus meer van gebruiken. Diesel is nog een betere oplossing, in dat geval, maar toch ook niet meer de favoriet bij uitstek.
                        Maar gezien de meer volledige en propere verbranding, heb je natuurlijk wel minder van die andere rommel (roet, fijn stof, ...).

                        Persoonlijk vind ik lpg een goede brandstof voor veel personen. Voorwaarde is gewoon dat de installatie goed is, en de motor geschikt.
                        Dat de overheid hem niet promoot vanwege het niet-heffen van accijns, daar kan ik mee leven. Ze hebben een extra taks op lpg ingevoerd, dus denk ik dat ze verder het lpg-verhaal moeten laten. Als ze nu nog accijns zouden heffen (zonder de taks te laten vallen), zijn ze heel hebberig, maar ik denk dat hoe ze het nu doen, het goed is.
                        Daarnaast vervalt het CNG-voordeel ook binnen 2 jaar, en de premie voor aardgasvoertuigen hebben ze exact maar 28 dagen gegeven, omdat het 'te succesvol' was. Wat een grap, je stimuleert iets, en stopt er dan mee omdat het 'te geliefd wordt'. Daar gaat de bezorgdheid voor het milieu van de overheid ineens.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                        Moest CNG echt zo goed zijn zou je toch al die pickups op CNG ipv op LPG/LPI zien rijden...
                        Goede opmerking. Ik denk dat dit vooral komt omdat lpg toch echt goedkoper is. De Zafira die hierboven werd aangehaald, wel, stel dat die 7,5l/100km op benzine doet, en 9 op lpg, dan kost hij net iets meer dan €4,53/100 km met de lpg-prijs aan mijn lokale pomp (50,4c/l). In Limburg kan het 38 cent zijn, zelf 5 km verder bij mij is het 44,5 cent.
                        Daarnaast is een tank, even groot als je reservewiel in een SUV, vaak al 90 liter (netto) groot. Daarmee rij je toch al wat.
                        In de pick-ups waar jij het over hebt, zit er vaak een cilindertank van een 180 liter netto, goed voor 900 km en het pakt niet meer dan 30 centimeter in lengte van de laadbak af. Bij CNG is dat helemaal niet het geval, daar is veel meer ruimte voor stockage nodig, daarom ook de reden dat veel CNG-voertuigen nog steeds maar een relatief lage actieradius hebben (200 km) waarbij een lpg-tank van hetzelfde formaat hun misschien 500 km had gegeven.
                        Pick-ups betalen ook de lpg-taks niet (zou nog steeds weinig uitmaken), alsook minder belasting op hun grote motoren. Ik heb recent nog met de 5.7 liter V8 RAM op lpg gereden, en in een gewoon voertuig (zelfde motor steekt in een Dodge Durango / Charger / Challenger / ...) is het qua taks op lpg (of benzine) heel duur. Dan zou CNG een mogelijkheid zijn, om taksen tijdelijk te omzeilen.

                        Ookal heb ik ook al opgemerkt dat veel verzekeringen (perongeluk?) lpg-wagens als aardgas inschrijven? Omzeilen zij dan ook de taks?

                        Comment


                        • #13
                          cng is colruyt en d'ietren = wrs veel aandeelhouders uit de politiek

                          ni te veel zagen over de extra lpg tax, dat zijn peanuts, 3 tanks vullen en dat extra is er uit

                          je mag ook nooit kg en liter door elkaar halen, een liter benzine heeft in dat opzicht meer energie, ga je dat per kg rekenen is dat al veel minder, goegel zegt veel in dat opzicht

                          edit vag vervangen door dietren
                          Last edited by bobo; 22/12/2018, 18:45.

                          Comment


                          • #14
                            voordeel bij een pickup is dan nog dat je LPG onderbouw kan doen zodat je de laadruimte volledig kunt benutten (of daar ook een tank leggen)
                            Bij een pickup heb je eigenlijk ruimte genoeg voor een CNG tank maar zal LPG/LPI goedkoper zijn qua plaatsing en verbruik.
                            Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              cng is colruyt en d'ietren = wrs veel aandeelhouders uit de politiek
                              Ik werk zelf voor Coltuyt en zie ook hun nauwe samenwerking met VAG voor bedrijfswagens (Skoda, VW, zelf voor Audi krijg je nog een 'voordeel' als je die als lease pakt).
                              Ikzelf heb geen bedrijfswagen, enkel een gedeelde bureauwagen (Volkswagen diesel).

                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ni te veel zagen over de extra lpg tax, dat zijn peanuts, 3 tanks vullen en dat extra is er uit
                              Daar zaagt ook niemand over. Het ding is alleen: het zou oneerlijk zijn om, zoals in Nederland (maar dat komt deels door hun belastingssysteem per gewicht), een extra taks te heffen op rijden op lpg én dan nog een accijns op de brandstof.
                              Zoals het nu zit is het denk ik goed, en loont al vrij snel om groener te rijden. Daar is iedereen blij mee, denk ik dan.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              je mag ook nooit kg en liter door elkaar halen
                              Dat doe ik niet, maar ik denk wel dat het eerlijk is een liter lpg te vergelijken met een kg CNG. Zo reken je het ook af aan de pomp.
                              Een liter benzine of een liter diesel hebben ook niet dezelfde energiewaarden, en toch gebruiken we ze naast elkaar.
                              Een liter CNG zou minder energie bevatten, naar mijn opvatting.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                              Bij een pickup heb je eigenlijk ruimte genoeg voor een CNG tank maar zal LPG/LPI goedkoper zijn qua plaatsing en verbruik.
                              Ergens is dat correct, want in Amerika (of Canada) bv. heeft Dodge (bekend om hier op lpg rond te tuffen) ook een CNG-model uitgebracht waarbij de laadruimte iets later begint en er tanks tussen de cabine en laadruimte zaten. Echter pakken ze op die manier 2 keer de plaats in van de gemiddelde tank die hier in de laadbak ligt (als men niet voor onderbouw kiest).
                              Met 1 tank lpg in bak heb je een 900-tal km te gaan, met de CNG-tanks (exact 2 keer de lpg-tank qua grotte), maar 410 km. Zelf met de 95 liter benzinetank raak je net iets verder.
                              Verschil is dus dat als je dezelfde plaats voor CNG had benut voor lpg, je 4 keer verder geraakt.
                              Een tank van pakweg 70 kg klinkt heel leuk, maar hou er ook rekening mee dat zo'n ding misschien 3 à 4 keer meer verbruikt.

                              Afgezien van de plaatsing en verbruik, die zoals u aangeeft, goedkoper zijn op lpg, denk ik dat plaats voor velen ook nog een belangrijke factor is, zeker in de vraagstelling waarom sommigen nog voor lpg kiezen. Hoe moeilijk deden de mensen vroeger al niet om zo'n "bom" in hun koffer te laten plaatsen met lpg...

                              Comment


                              • #16
                                als je per kg gaat vergelijken, hebben de brandstoffen net omgedraaide energiedichthedi

                                lpg 13.7kwh per kg
                                benzine 13.1kwh
                                diesel 12.4
                                aardgas 10.5

                                dat geeft weer een heel ander beeld kwa rendement vreemd genoeg, waterstof scoort het hoogst per kg met bijna 40kwh, alleen zijn de tanks zo zwaar door de hoge druk dat het voor vliegtuigen onbegonnen werk is

                                Comment


                                • #17
                                  wij rijden met de lesauto's sinds een jaar op lpg. 1.4 motortje met 35 liter tank op de plek van het reservewiel. Is vanuit de fabriek ingebouwd zodat het als voordeel heeft dat je het verbruik goed kan volgen. Met lpg zitten we rond de 9 liter verbruik. Met de diesel vroeger zaten we aan 4.5l. Verschil in kostprijs is er wel degelijk. LPG tanken we aan 0.33 de liter, diesel afhankelijk van de periode tussen 1.4 en 1.3 de liter. Dus zelfs met het verbruik van 9 liter, maakt mijn baas in vergelijking met vroeger winst door enkel met lpg te rijden.
                                  Dat ik op een rijdende gasbom zou rijden... nou... lpg tank is veiliger dan de benzinetank. CNG is vergelijkbaar met duikflessen en die kunnen heeeeeeeeeeeeel wat aan. Als die het al begeven is de auto zo erg beschadigd dat je er zelf al het loodje bij hebt gelegd.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    vroeger werd er veel gekloot met de max vulbeveiliging van 80%, ik beken ik deed het ook op mijn 20e...maar gas is mijn sector dus ik dacht beter te weten, vandaag zou ik het niet meer doen

                                    tank warmde een beetje op door in garage te parkeren, overdrukbeveiliging gaat wat open en je hebt een lek, ook zelfmekaniekers die hun eigen onderhoud deden en wat gas lieten ontsnappen, een put in hun garage om onder hun auto te kunnen, lpg 'valt' daarin...en boem

                                    Comment


                                    • #19
                                      daarom dat het nu enkel erkende installateurs zijn en niet jan-om-de-hoek of erger... eigen inbouw van lpg installaties. 't is door die klojo's dat lpg zo'n slechte naam heeft gekregen terwijl het eigenlijk niet veel meer gepromoot zou moeten worden.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        en wat als iedereen cng rijdt?gaat er dan nog gas genoeg zijn voor onze verwarming?????
                                        doordenkertkje voor alle zwartkijkers

                                        Comment

                                        Working...
                                        X