Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dit een normaal factuurbedrag voor radiator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Is dit een normaal factuurbedrag voor radiator?

    Alfa romeo Giulietta 1.6 JTD 2011 met lekkende koelvloeistof.

    Eerst werd gezegd dat het waterverdeelstuk lek was. Dan was het ook de radiator. Weinig communicatie later kreeg ik een factuur van 809,28 EUR.

    Antivries motor: 7liter x 9 EUR = 63 EUR (? + BTW!)
    Waterverdeelstuk: 86,29 EUR
    Radiator: 138,60 EUR
    Werkuren 8 x 45,45 EUR
    Vervangwagen 15 EUR
    BTW: 140,45 EUR

    Totaal: 809 EUR voor een nieuwe radiator (en een waterverdeelstuk?)

    Op de website van deze garage staat dat een vervangwagen gratis is...


    Last edited by ; 30/05/2018, 19:29.

  • #2
    prijs voor die radiator lijkt me wel normaal...wel veel werkuren maar ja een dag is rap voorbij hé als ze wat moeten zoeken en dan zien dat ook nog de radiator lek is.... een auto kost geld als je het niet zelf kan ....

    Comment


    • #3
      koelvloeistof 76 EURO... da's een flinke marge. is die website niet bindend qua belofte ivm vervangwagen?

      Comment


      • #4
        ja idd da's duur die koelvloeistof, zal overgevlogen zijn van Italië
        Ik zou het hen eens zeggen dat het zo op hun site staat en luisteren wat ze zeggen hé

        Comment


        • #5
          8u werk voor een radiator lijkt me niet realistisch. foute diagnose is niet mijn fout. Was eerder binnen voor remmen. Daar was diagnose: lek aan waterverdeelstuk. Afspraak gemaakt dan maar.... en dus het was plots OOK de radiator... ik vind dat raar maar ok, dat kan... maar is het dan fair om mij al die werkuren aan te rekenen?

          Comment


          • #6
            Een nieuwe radiator voor mijn Ford Escort kostte mij vorig jaar 249 euro, plaatsing inclusief

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              Een nieuwe radiator voor mijn Ford Escort kostte mij vorig jaar 249 euro, plaatsing inclusief
              Wow, en tegelijk volledig hipster :-)

              Comment


              • #8
                Die vervangwagen aan 15 Euro is misschien de brandstof die ze aanrekenen als je niet bijgetankt hebt ? Acht uur werk is veel, maar geen idee wat ze allemaal moeten uitbouwen bij dit type auto. Eerst waterverdeelstuk gemonteerd en dan gezien dat die nog lekte omdat het niet volledig duidelijk was. Is techniek, kan altijd tegenvallen. Zoveel mogelijkheden...
                In ieder geval, een auto kost wel wat geld als er iets stuk is.
                Hoe sneller je de rekening betaalt, des te sneller ben je ze vergeten .

                Comment


                • #9
                  Autoconstructeurs zijn regelrechte bandieten. Je waterverdeelstuk kost wellicht nog geen 20 euro om te produceren.

                  In plaats van de ­werke­lijke kosten aan te rekenen voor wissel­stukken lieten Renault, Peugeot en Citroën klanten een veel hogere prijs betalen. Met dank aan ingenieuze software.


                  Franse autoconstructeurs dreven prijs kunstmatig op

                  In plaats van de *werke*lijke kosten aan te rekenen voor wissel*stukken lieten Renault, Peugeot en Citroën klanten een veel hogere prijs betalen. Met dank aan ingenieuze software.

                  Eigenaars van auto’s van de Franse constructeurs Renault en PSA (de fabrikant van Peugeot en Citroën) hebben jarenlang te diep in de buidel moeten tasten. Voor wisselstukken waarbij klanten geen andere keuze hadden dan die te kopen via de constructeurs zelf, dreven Renault en PSA de prijs sinds eind 2000 met gemiddeld zeker vijftien procent op. Dat gebeurde op een gecoördineerde manier, blijkt uit vertrouwelijke documenten die de Franse onlinekrant Mediapart in handen kreeg. Ze werden geanalyseerd door de partners van het medianetwerk European Investigative Collaborations (EIC), in samenwerking met De Standaard.

                  De prijsverhogingen hebben Renault en PSA jaarlijks minstens honderd miljoen euro extra opgeleverd, blijkt uit de documenten. In tien jaar tijd hebben de twee Franse autogiganten hun klanten wereldwijd op die manier anderhalf miljard euro te veel aangerekend. In België is Renault de op een na grootste autoverkoper: vorig jaar verkocht het merk hier 49.015 wagens. Het moet alleen Volkswagen laten voorgaan. Ook Peugeot en Citroën staan in de top tien, respectievelijk op plaats vier en acht.

                  Toverwoord? ‘Geschatte waarde’

                  Concreet steeg de verkoopsprijs van bijvoorbeeld de sensoren aan de gaspedaal van een Renault Mégane in enkele jaren van 51,71 euro naar 110,22 euro – meer dan een verdubbeling. De winstmarge voor Renault werd enorm, want de productiekosten bedragen zo’n 12 euro. Ook wisselstukken van Dacia, het budgetmerk in de Renaultgroep, werden aangepast. Wieldoppen kostten 76 in plaats van 21 euro, een stijging met 264 procent. Het toverwoord voor de verhoging van de prijzen is de ‘geschatte waarde’: hoeveel denkt de klant dat een wisselstuk kost?

                  De magische software die het antwoord op die vraag berekende, heet Partneo. Die software is ontwikkeld door een Franse consultant en expert in de optimalisatie van industriële winsten. Hij stapte er in september 2006 mee naar Renault en overtuigde de constructeur om de algoritmes los te laten op de catalogus met wisselstukken. Renault was zo tevreden dat het in 2008 aan de ontwikkelaar van Partneo de ‘award voor de winstgevendheid’ uitreikte.

                  Het adviesbureau Accenture, dat consultancy inzake *management en technologie levert, zag ook brood in Partneo. In eerste instantie begon het bureau in 2009 een verregaande samenwerking met ontwikkelaar Laurent Boutboul, waarna PSA werd aangesproken om de software toe te passen. Ook met resultaat: de bouwer van Peugeot en Citroën wijzigde de prijs van 47.000 onderdelen en behaalde 110 miljoen euro extra winst. Uiteindelijk kocht Accenture het bedrijf achter Partneo in 2010 zelfs op.

                  Rechtszaak

                  Maar er kwam een haar in de boter. De oorspronkelijke ontwikkelaar van de software vond het niet kunnen dat Partneo mogelijk werd gebruikt om prijsafspraken te maken tussen de autoconstructeurs. Volgens hem namen ze een loopje met het mededingingsrecht. Hij begon voor de handelsrechtbank van Parijs een rechtszaak tegen Accenture, Renault en PSA. Op de vraag om een reactie verkoos de advocaat van Boutboul om geen commentaar te geven. Volgens Accenture is de informatie die we verkregen onjuist, is de rechtszaak tegen hen ongegrond en hebben ze altijd volgens de regels van de eerlijke concurrentie gewerkt. PSA ontkent met klem alle beweringen in verband met de toepassing van Partneo. Renault tot slot zegt dat het op geen enkele manier afspraken heeft gemaakt met PSA, en dat de prijsverhoging met vijftien procent en de toegenomen winsten niet overeenstemmen met hun eigen data.

                  Comment


                  • #10
                    verwondert me niks !! Laatste keer dat ik bij Peugeot de prijs voor een onderdeel ging vragen (oliecarter) zat ik aan het drievoudige van de prijs op een andere onderdelensite. Een gewoon stuk geperst staal....

                    Comment


                    • #11
                      Zijn onderdelen voor franse wagens eigenlijk hoger dan gelijkaardige onderdelen voor niet-franse wagens ?

                      Comment


                      • #12
                        Laat ons duidelijk maken, PSA en Renault doen niks verkeerd door de prijzen van hun exclusieve wisselstukken omhoog te duwen, als dat op eigen initiatief gaat. Nergens in de wet staat er dat je een prijs moet bepalen op basis van kost vermenigvuldigd met x.
                        Hetgeen illegaal is, is dat Renault bv infomatie van PSA gebruikt om de prijs vast te stellen die recthstreeks verkregen is.

                        Een bakker mag 5€ per brood vragen, maar mag niet afspreken mijn zijn dorpsgenoot. dat ze allebei de prijs van 2 naar 3€ gaan brengen.

                        Comment


                        • #13
                          In dit geval ligt het toch wel gevoelig omdat dit kosten zijn waar je niet onderuit kan. Ze maken reclame met aantrekkelijke kortingen op de aanschafprijs maar als je ziet wat zo'n fransoos je aan onderhoud en reparaties kan kosten achteraf...
                          Bij bepaalde herstellingen zijn er afspraken met de verzekeringssector - die willen niet te veel betalen voor een nieuwe bumper na een aanrijding - maar als consument met een kapotte radiator heb je nul komma nul te zeggen en daar maken ze handig gebruik van bij het bepalen van hun prijzen. Je kan enkel maar betalen en 'proberen te vergeten'.
                          Last edited by sunking; 31/05/2018, 12:33.

                          Comment


                          • #14
                            Collega van t'werk heeft een Giulietta 1750 Tbi Quadrifoglio Verde , ook is de radiaror lek geweest, als ik het goed voor heb koste die radiator tussen de 3 en 400 euro (zal het nog een navragen)
                            Maar radiator en verdeelstuk beiden lek is twijfelachtig, foutje van de hersteller zou ik zeggen.
                            Z4 M40i

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Autoconstructeurs zijn regelrechte bandieten.
                              Omdat de Duitse 3 veel succes hebben, zijn de consumenten die prijzen gewoon geworden

                              De Franse autoconstructeurs passen hun prijzen, dus gewoon aan het denkproces van de klant aan…

                              Een MB A 200 i AT en 180 d AT was en is tenslotte voor bijna 75% van de onderdelen een Megane…

                              Wie is er dan eigenlijk de bandiet??

                              De bende van 3 doet het al jaren ... tot grote tevredenheid van de klant....

                              Comment


                              • #16
                                als ik zeg autoconstructeurs, dan bedoel ik dus zeker niet enkel de franse
                                maja bon je ziet het eig ook binnen het VAG concern, waar skoda en audi grotendeels dezelfde onderdelen gebruiken, en dan zwijg ik nog over de optiepolitiek.

                                Comment


                                • #17
                                  Goedkoopste merken voor onderdelen -> DE.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    Autoconstructeurs zijn regelrechte bandieten. Je waterverdeelstuk kost wellicht nog geen 20 euro om te produceren
                                    Als ze eerst 100% marge namen, namen ze er nu 110 a 115.
                                    Dus ipv 40 betaalden de klanten 42 a 43
                                    En de productieprijs is natuurlijk slechts een deeltje van de kostprijs.

                                    KLIK |&| KLAK

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zo'n rekening is niet abnormaal als je in de fiat groep bent terechtgekomen. Een correcte diagnose en oplossing is wel niet gegarandeerd.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Laat ons duidelijk maken, PSA en Renault doen niks verkeerd door de prijzen van hun exclusieve wisselstukken omhoog te duwen, als dat op eigen initiatief gaat. Nergens in de wet staat er dat je een prijs moet bepalen op basis van kost vermenigvuldigd met x.
                                        Hetgeen illegaal is, is dat Renault bv infomatie van PSA gebruikt om de prijs vast te stellen die recthstreeks verkregen is.

                                        Een bakker mag 5€ per brood vragen, maar mag niet afspreken mijn zijn dorpsgenoot. dat ze allebei de prijs van 2 naar 3€ gaan brengen.
                                        Uhu klopt volledig.

                                        Ivm die 8uren werk.. valt eigenlijk nog mee voor uw radiator, bij mij hebben ze navigatie-update gedaan bij maserati en dit was 4u werk.(ze hebben wel maar 1.5u aangerekend rest waren was wss uploadtijd)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X