Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai Ionic plug-in

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai Ionic plug-in

    Beste,
    Wie rijdt er al met een Ionic plug-in en wat zijn de ervaringen.
    Hoeveel km kan je zuiver elektrisch rijden op een normale manier?
    Is deze wagen zijn geld waard?

    Joske

  • #2
    Geen ervaringen mee, of geen kennis van de afstand.

    Maar ik kan je wel al met 99% zekerheid op de laatste vraag antwoorden. Puur vanuit een financieel standpunt is een plug-in hybride zijn geld niet waard.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
      Geen ervaringen mee, of geen kennis van de afstand.

      Maar ik kan je wel al met 99% zekerheid op de laatste vraag antwoorden. Puur vanuit een financieel standpunt is een plug-in hybride zijn geld niet waard.
      en als je voornamelijk afstanden van pakweg 30km doet en daartussen aan de stekker kan hangen ?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

        en als je voornamelijk afstanden van pakweg 30km doet en daartussen aan de stekker kan hangen ?
        Hoe lang denk je dat het duurt om een verschil van zo'n 10000 euro terug te verdienen? (Zowat het prijsverschil tussen de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in.)

        Edit: Even verder :
        Elektrische wagen zit op zoiets van een 18Kwh/100km. Aan zo'n 23 cent per Kwh. €4,14/100km
        Gewone hybride met een verbruik van 5 liter/100km. Aan €1.362 (lokale prijs Dats). €6,81/100km
        Verschil van 2,67 euro.

        Met een prijsverschil van 10000 euro ben je 374 532km verder voor je dat terugverdient hebt. (Als je PUUR elektrisch rijdt.) Dan heb ik wel geen rekening gehouden met belastingsvoordeel voor de elektrische wagen welliswaar. Groter dan 2000 euro zal dat echter niet zijn op een jaar of zeven tijd. Dus pakt 8000 euro verschil dan is het 299 625km puur elektrisch rijden dat je winst begint te maken. Pakt dat je op een of andere manier het prijsverschil kunt drukken tot 5000 euro, dan ben je na 187 265km puur elektrisch rijden goedkoper af.

        Als je er vanuit gaat dat je max 50km/dag puur elektrisch kunt rijden, en dit ook effectief elke dag doet, dan heb je pas na meer dan 10 jaar die 187 000 km PUUR elektrisch gereden.
        Last edited by Phate; 14/10/2018, 20:43.

        Comment


        • #5
          hangt er toch in de eerste plaats vanaf waarmee de TS vergelijkt, om te beginnen al wat betreft aankoopprijs.
          Plus, dat brandstofprijzen nog gaan blijven stijgen en er wel wat mogelijkheden zijn om goedkoper te laden dan wat je hier voorrekent.
          Ik vind je conclusie nogal voorbarig en vooral met teveel simpele veronderstellingen.

          Comment


          • #6
            Hoezo waarmee de TS vergelijkt? De Ioniq is er in plugin-hybrid en in hybrid. Een veel eerlijkere vergelijking kun je niet maken omdat het verder dezelfde auto is. Het werkelijk verbruik van deze hybride zou zelfs nog lager zijn dan 5 liter ook. Er zijn natuurlijk veel factoren om mee rekening te houden. Als je zonnepanelen op overschot hebt, kan het ook interessanter zijn, maar de prijs van elektriciteit is de laatste tijd alleen maar harder gestegen dan die van benzine.

            Maar je noemt het te simpel, maar bied zelf geen verdere verklaringen aan?

            Edit: Ik zal eens op een andere manier tellen, wat meer in het voordeel van de elektrische wagen.
            Prijs naft 1.5 euro * verbruik van 4.7 liter = 7.05 euro per 100km
            Prijs elektriciteit 0.2 euro * verbruik van 18kwh = 3.6 euro per 100km

            Een verschil van 3.45.
            Taks is 95.65 BIV voor de gewone Ioniq Hybride en 221.17 euro per jaar aan verkeersbelasting.Niets voor de plug-in hybride.

            Als je op alle werkdagen de maximale elektrische afstand aflegt van zo'n 50km. Is dat 50*220 = 11000km. (= 379.5 euro voordeel aan "naft")
            Als je alle DAGEN die maximale afstand aflegt is dat 18250km. (= 630 euro voordeel aan "naft")

            Het prijsverschil pakt van 6500 euro. Min BIV = 6404.35.

            Dit prijsverschil gedeeld door "naftvoordeel + Verkeersbelastingvoordeel":

            6404.35 / (379.5 + 221.17) = 10.66
            6404.35 / (629.625 + 221.17 ) = 7.527

            Dus in het MEEST optimistische scenario, met goedkopere stroom dan nu, duurdere naft dan nu, waarbij ELKE dag het maximale bereik van de batterij opgereden word, duurt het 7.5 jaar voordat het prijsverschil terugverdient is.

            *Edit2*: Pas op, ik ben sterk "voorstander" achter het principe van een plugin hybride. Maar financieel gezien is het momenteel gewoon nog niet zo interessant. Als je groen wilt rijden, dan ben je financieel beter af door naar CNG te kijken.
            Last edited by Phate; 14/10/2018, 23:01.

            Comment


            • #7
              Ik weet niet waarmee TS wil vergelijken, en maak daar ook geen veronderstellingen over.

              Heel wat mensen kijken gewoon wat ze voor hun budget kunnen krijgen, dus TS kan evengoed voor 35-40K een andere wagen kopen en dan komt het financieel voornamelijk op running costs uit. En dan geeft brandstof een veel grotere doorslag dan op basis van een TCO.
              Genoeg mensen die gewoon een aankoopbudget in gedachten hebben en daarbij de afweging tussen brandstof/opties etc naast elkaar zetten en daardoor niet per definitie bij aankoop een bedrag extra uitgeven of uitsparen door deze of gene keuze te maken.

              Daarom ben ik het niet met je eens over je besluit dat 99% van de PHEV financieel niet interessant is.

              Maar je hebt TS de nodige elementen gegeven om daar bij stil te staan.

              Comment


              • #8
                Ik zeg dan ook niet meer dan dat het FINANCIEEL GEZIEN niet interessant is. Ik heb geen verdere veronderstellingen gedaan. Ik heb twee EXACT dezelfde wagens, op de aandrijving na, vergeleken. Op FINANCIEEL vlak.

                Je bent het niet eens met het besluit dat het financieel niet interessant is, maar geeft NUL redenen aan waarom niet. Ik geef een uitgebreide analyse om dat te staven, en jij geeft NIETS aan. Zegt genoeg denk ik. Wat minder blind en arrogant kan ook.
                Last edited by Phate; 15/10/2018, 06:30.

                Comment


                • #9
                  Elke hybride is anders als het op de taksen aankomt.
                  De RAV4 kost u jaarlijks 500€ aan taksen.
                  De Outlander 0€.

                  We zullen dus wagen per wagen moeten blijven rekenen.
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • #10
                    Beste,
                    Ik kijk alleen naar wagens die maximaal netto 35.000 euro kosten, dus die Rav4 en Outlander gaan daar niet bij horen. Dat je heel veel moet elektrisch rijden is een feit om winst te maken op zeer lange termijn. Komt daar nog bij dat je in de winter de hulp nodig hebt van de benzinemotor om verwarming te hebben en dat verbruik zou uit komen op 2.5 l / 100 km zelfs als je volledig elektrisch rijdt. Indien de batterij opgebruikt is gaat de benzinemotor dan ook nog een keer de batterij proberen op te laden en dan kom je aan een verbruik die minstens even hoog is als een vergelijkbare wagen met een normale benzinemotor, dus dat zit eigenlijk ook niet al te goed. Het wordt door het merk allemaal rooskleurig voor gesteld, maar is dat wel zo? Daarom peilde ik naar de ervaringen, en blijkbaar zijn deze nog zeer sporadisch.
                    Joske

                    Comment


                    • #11
                      Mijn zoon is in de ideale situatie om een EV (in casu een Mitsu Outlander PHEV) te gebruiken : praktijk met max 40km/dag huisbezoeken, veel thuis om bij te laden. Nochtans zal hij het experiment niet verlengen. Het hoog verbruik op langere ritten vernietigt grotendeels de winst van de PHEV.
                      Dus geen mirakel...

                      Comment


                      • #12
                        Beste,

                        Net even prijs gaan vragen bij de verdeler, 35.500 euro voor de goedkoopste versie. Korting krijg je niet, het is de prijs wat op internet is vermeld. Een trekhaak kan je alleen verkrijgen om een fietsrek op te plaatsen, een aanhangwagentje er achter mag niet. Het ziet er wel een mooie auto uit, netjes afgewerkt en een behoorlijke koffer, mag wel voor die prijs.
                        De gewone hybride kost slechts 28.000 euro, dus 7.500 extra voor dat groter batterijtje, oplader en zijn sturing, de rest is bijna allemaal het zelfde. Als ik er van uit ga dat de gewone hybride 6 liter / 100 km verbruikt kom ik aan 165.000 km eer ik winst ga maken met de plug in t.o.v. de gewone hybride, en dan moeten deze kilometers allemaal elektrisch afgelegd worden, wat bijna onmogelijk is, Die 300.000 km dat eerder is vernoemd zal wel een meer realistischer beeld weer geven. Dus dit gaat het waarschijnlijk niet worden.

                        Joske

                        Comment


                        • #13
                          In mijn opzoekwerk kwam ik tegen dat de gewone hybride iets minder dan 5 liter verbruikt.

                          Comment


                          • #14
                            Alles staat of valt naargelang het gebruik van de wagen. Van zodra de batterij van de PHEV leeg is drinkt hij als een Pool, zeker als het een SUV is. In het geval van de Mitsu is dat 10/12 liter...
                            Mijn zoon is in 2017 met de Mitsu naar Corsica gereden, dit jaar was het terug... met de vliegtuig !
                            Last edited by guyugy; 15/10/2018, 18:30.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Alles staat of valt naargelang het gebruik van de wagen. Van zodra de batterij van de PHEV leeg is drinkt hij als een Pool, zeker als het een SUV is. In het geval van de Mitsu is dat 10/12 liter...
                              Mijn zoon is in 2017 met de Mitsu naar Corsica gereden, dit jaar was het terug... met de vliegtuig !
                              Ik ben met de nieuwe (2.5) niet boven de 7,6 geraakt wat heel goed meevalt voor zo een grote wagen.
                              De oudere 2.0 verbruikt meer heb ik al gelezen.
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Joske501 Bekijk Berichten
                                Beste,

                                Net even prijs gaan vragen bij de verdeler, 35.500 euro voor de goedkoopste versie. Korting krijg je niet, het is de prijs wat op internet is vermeld. Een trekhaak kan je alleen verkrijgen om een fietsrek op te plaatsen, een aanhangwagentje er achter mag niet. Het ziet er wel een mooie auto uit, netjes afgewerkt en een behoorlijke koffer, mag wel voor die prijs.
                                De gewone hybride kost slechts 28.000 euro, dus 7.500 extra voor dat groter batterijtje, oplader en zijn sturing, de rest is bijna allemaal het zelfde. Als ik er van uit ga dat de gewone hybride 6 liter / 100 km verbruikt kom ik aan 165.000 km eer ik winst ga maken met de plug in t.o.v. de gewone hybride, en dan moeten deze kilometers allemaal elektrisch afgelegd worden, wat bijna onmogelijk is, Die 300.000 km dat eerder is vernoemd zal wel een meer realistischer beeld weer geven. Dus dit gaat het waarschijnlijk niet worden.

                                Joske
                                Dat is wel raar, ik ken iemand die de volledig electrische versie gekocht heeft, deze kost officieel net iets meer dan de plug-in.
                                Wel hij heeft daar wel een serieuze korting op gekregen waardoor de prijs uiteindelijk op een kleine 27.000 euro uit kwam!
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                                  Ik ben met de nieuwe (2.5) niet boven de 7,6 geraakt wat heel goed meevalt voor zo een grote wagen.
                                  De oudere 2.0 verbruikt meer heb ik al gelezen.
                                  Was dat met een platte batterij ?
                                  een benzinewagen van 2,2 ton die onder de 8 liter komt, dat moet ik nog zien, zelfs met een ei onder de rechter voet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Die kon nog 7 km volgens de teller maar reed toen al lang in de oplaad modus.
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Dat is wel raar, ik ken iemand die de volledig electrische versie gekocht heeft, deze kost officieel net iets meer dan de plug-in.
                                      Wel hij heeft daar wel een serieuze korting op gekregen waardoor de prijs uiteindelijk op een kleine 27.000 euro uit kwam!
                                      Beste,

                                      Dan wil ik toch heel graag weten waar ik die auto tegen deze prijs kan kopen! Ik denk dat je er juist 10.000 naast zit.

                                      Joske

                                      Comment

                                      Working...
                                      X