Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dialectwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• dialectwoorden

misschien eens tof om te lezen, dialectwoorden ivm auto's en automechanica.
    (zag daarnet in een ander topic het woord carénage en vond het wel leuk, vind dat je minder en minder dialectwoorden hoort en ze klinken nochtans zo sappig
    Tijdje geleden een garagist nog een het woord 'chargebuize' horen zeggen, haha de max.
    Nog mensen die leuke dialectwoorden kennen ?

Uit vervlogen tijden:
    viesplatinee

Comment

Gardebou

Comment

veel zogenaamde dialectwoorden zijn gewoon verbasterde Franse woorden zoals carénage, gardebou, visplatinées

zelfde met phares, capot, vilebrequin (krukas), pont

Comment

roulementen, bougies, amortisseurs, frein, echappement,...

Comment

pare-choc

Comment

het mer is probleme me uwe ambrejage dan gade ni mer lache

Comment

of nog me uwe zwijn de kulasse........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                  veel zogenaamde dialectwoorden zijn gewoon verbasterde Franse woorden zoals carénage, gardebou, visplatinées

zelfde met phares, capot, vilebrequin (krukas), pont
                  Dat komt gewoon voort uit de vroegere jaren waarbij onze groot en overgrootouders nog zo goed als tot gedeeltelijk onderwijs in het frans kregen. De tijd toen de Vlamingen helemaal niets te zeggen hadden.
                  Ik zit al 20 jaar in den bouw en nu beginnen de woorden eruit te gaan, maar in mijn beginjaren, spraken al die bouwvakkers die al een stuk in de 50 waren continu over: mortie, morteau, betonneus, semellen, ...

Ivm met motoren weet ik dat ze voor de drijfstang het woord bjèle gebruiken, of afgekort, BL.

Comment

...en nu hebben we meer ver-engelsing in onze woordenschat

Comment

ja inderdaad,dialecten vinden ze maar niets,maar ondertussen verkrachten ze hun eigen taal wel met engelse termen.
                      niets leuker dan een echte kempenaar die een conversatie voert met een echte gentenaar bv

Comment

pinkboite

triangle
                        Z4 M40i

Comment

Sjarspaaip ;-)

Comment

totaal verkracht : 'pwamor'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ...en nu hebben we meer ver-engelsing in onze woordenschat
                              Thans hoor ik ook graag ne Nederlander over de 'kapoooh' van zijn 'peugoooh' praten En jawel, hij heeft er ook nog een 'fotoooh' van

Comment

sjarzebeuzze :-)

Comment

A clignoteurs marcheren precies ni hé manneke!!
                                  2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

Thans hoor ik ook graag ne Nederlander over de 'kapoooh' van zijn 'peugoooh' praten En jawel, hij heeft er ook nog een 'fotoooh' van
                                    Bah, Hollanders

Vervolgens vragen ze wat "nou het Franse woord voor Sjudorans" is, of bestellen ze "een sjudorans van appel".
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

ge moet tegen nen hollander eens klappen over de cendrier in uwen auto, dan kijken ze pas raar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

Bah, Hollanders

Vervolgens vragen ze wat "nou het Franse woord voor Sjudorans" is, of bestellen ze "een sjudorans van appel".
                                        lol

Comment

Working...
                                        X