Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwarring alom... lichte vracht - old-timer - BIV - VB - groene VB - homologatie....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verwarring alom... lichte vracht - old-timer - BIV - VB - groene VB - homologatie....

    Vooreerst al mijn excuses voor mijn indrukwekkende ontwetendheid. Gezien de diversheid van mijn vragen, zet ik ze hier, onder "Algemeen", hopende dat het de juiste rubriek is. Dank voor uw begrip.

    Mijn wens: ik zou me graag een Toyota HDJ80 kopen van begin jaren '90, om als reisvoertuig te gebruiken. Dit voertuig dient minstens drie zitplaatsen te hebben, aangezien mijn gezin drie leden telt.

    Mijn verwarringen/vragen:
    - de meeste van die voertuigen zijn momenteel lichte vracht, wat vrij vanzelfsprekend is, gezien de fiscale regels. Dus geschikt voor maar twee mensen. Ik zou daar dan weer een achterbank in laten monteren, zodat ik meerdere mensen kan meenemen. Dan kan die wagen natuurlijk geen lichte vracht meer zijn. Ik belde gisteren naar SBAT Erembodegem, en die mensen vertelden me dat ik die wagen dan - na de plaatsing van de achterbank - opnieuw zou moeten laten homologeren??? Sjonge. Alle info hierover is meer dan welkom.
    - Momenteel heb ik een exemplaar op het oog met als eerste inverkeerstelling april 1993. Het is een lichte vracht en ook een jaar te jong om als old-timer belast te worden. Wie kan mij zeggen wat de BIV en de VB zou zijn als ik dat voertuig van 't jaar als LV zou inschrijven? Bovendien, volgens wat ik op internet lees moet er tegenwoordig ook een groene verkeersbelasting betaald worden? Heeft iemand daar info over? Hoe kan ik weten hoeveel dat dan kost?
    - Verder zei me iemand dat particulieren zonder BTW-nummer vanaf 1/1/2023 geen LV meer kunnen hebben. Wat wilt dat dan concreet zeggen? Stel dat ik vanaf 1 juni zo'n ouwe Toyota als LV inschrijf, moet ik die dan op 31/12/22 asap inschrijven als een gewone wagen? Of wat?
    - Misschien gaat u mij adviseren om metéén een wagen te kopen van '92 of ouder, zodat het inderdaad al meer dan 30 jaar in het verkeer is. Blijft mijn vraag dezelfde: hoe kan ik weten wat de BIV en de VB zal zijn, en ga ik dan ook die groene verkeersbelasting moeten betalen?
    - afin, is er een specialist in de zaal die mij 't meest interessante scenario kan uiteenzetten?
    - Waarom de HDJ80? Omdat het een prachtig voertuig is! Zo sterk en stevig, zo robuust, zo betrouwbaar! Maar ook, zo oud, en meestal al een paar honderdduizend kms, en tegenwoordig ook heel duur! Mochten jullie suggesties hebben voor een ander merk/model waarmee ik met een gerust hart offroad pistes in pakweg Marokko of Bosnië kan rijden, laat het mij gerust weten. :-)

    Dank !

    Paul
    Last edited by Muug; 18/05/2022, 12:52.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk Berichten
    Vooreerst al mijn excuses voor mijn indrukwekkende ontwetendheid. Gezien de diversheid van mijn vragen, zet ik ze hier, onder "Algemeen", hopende dat het de juiste rubriek is. Dank voor uw begrip.

    Mijn wens: ik zou me graag een Toyota HDJ80 kopen van begin jaren '90, om als reisvoertuig te gebruiken. Dit voertuig dient minstens drie zitplaatsen te hebben, aangezien mijn gezin drie leden telt.

    Mijn verwarringen/vragen:
    - de meeste van die voertuigen zijn momenteel lichte vracht, wat vrij vanzelfsprekend is, gezien de fiscale regels. Dus geschikt voor maar twee mensen. Ik zou daar dan weer een achterbank in laten monteren, zodat ik meerdere mensen kan meenemen. Dan kan die wagen natuurlijk geen lichte vracht meer zijn. Ik belde gisteren naar SBAT Erembodegem, en die mensen vertelden me dat ik die wagen dan - na de plaatsing van de achterbank - opnieuw zou moeten laten homologeren??? Sjonge. Alle info hierover is meer dan welkom.
    - Momenteel heb ik een exemplaar op het oog met als eerste inverkeerstelling april 1993. Het is een lichte vracht en ook een jaar te jong om als old-timer belast te worden. Wie kan mij zeggen wat de BIV en de VB zou zijn als ik dat voertuig van 't jaar als LV zou inschrijven? Bovendien, volgens wat ik op internet lees moet er tegenwoordig ook een groene verkeersbelasting betaald worden? Heeft iemand daar info over? Hoe kan ik weten hoeveel dat dan kost?
    - Verder zei me iemand dat particulieren zonder BTW-nummer vanaf 1/1/2023 geen LV meer kunnen hebben. Wat wilt dat dan concreet zeggen? Stel dat ik vanaf 1 juni zo'n ouwe Toyota als LV inschrijf, moet ik die dan op 31/12/22 asap inschrijven als een gewone wagen? Of wat?
    - Misschien gaat u mij adviseren om metéén een wagen te kopen van '92 of ouder, zodat het inderdaad al meer dan 30 jaar in het verkeer is. Blijft mijn vraag dezelfde: hoe kan ik weten wat de BIV en de VB zal zijn, en ga ik dan ook die groene verkeersbelasting moeten betalen?
    - afin, is er een specialist in de zaal die mij 't meest interessante scenario kan uiteenzetten?
    - Waarom de HDJ80? Omdat het een prachtig voertuig is! Zo sterk en stevig, zo robuust, zo betrouwbaar! Maar ook, zo oud, en meestal al een paar honderdduizend kms, en tegenwoordig ook heel duur! Mochten jullie suggesties hebben voor een ander merk/model waarmee ik met een gerust hart offroad pistes in pakweg Marokko of Bosnië kan rijden, laat het mij gerust weten. :-)

    Dank !

    Paul
    Een lv zijn verkeersbelasting weet je pas na een weging maar dat is max 150 euro of zo.

    De homologatie is gewoon een procedure die moet doorlopen worden maar als dat een vrij courante wagen was en de invoerder nog bestaat zou dat normaal gezien vrij standaard moeten zijn. Je kan wel maar 2 keer een wagen opnieuw homologeren dacht ik.

    De lv regeling voor particulieren heb ik geen weet van dat er in Vlaanderen al iets officieel is dat die eindig zou zijn, maar er is wel al een tijd sprake van.
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • #3
      Onderschat die homologatie niet. Dat kan enkel als de constructeur/invoerder mee werkt. Als die daar 5000€ voor vraagt, dan ... heb je geen keuze.
      Vraag vooraf of ze daar aan willen mee werken, en wat het kost voor je die auto koopt.

      Als die wet over LV ingevoerd wordt, dan maakt dat voor jou toch niks uit, want je gaat dat voertuig als personenauto inschrijven.

      Reken maar op hoge BIV en rijtaks gezien de slechte euronorm en hoge CO2 uitstoot.
      Inschrijven als oldtimer beperkt je ook in de mogelijkheden tot gebruik. Enkel proefritten en trips van een naar manifestaties.

      Kan zijn dat ik hier een paar fouten maak, maar het is complex, en als het goedkoop moet, dan heb je ook sterke beperkingen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Onderschat die homologatie niet. Dat kan enkel als de constructeur/invoerder mee werkt. Als die daar 5000€ voor vraagt, dan ... heb je geen keuze.
        Vraag vooraf of ze daar aan willen mee werken, en wat het kost voor je die auto koopt.

        Als die wet over LV ingevoerd wordt, dan maakt dat voor jou toch niks uit, want je gaat dat voertuig als personenauto inschrijven.

        Reken maar op hoge BIV en rijtaks gezien de slechte euronorm en hoge CO2 uitstoot.
        Inschrijven als oldtimer beperkt je ook in de mogelijkheden tot gebruik. Enkel proefritten en trips van een naar manifestaties.

        Kan zijn dat ik hier een paar fouten maak, maar het is complex, en als het goedkoop moet, dan heb je ook sterke beperkingen.
        Oldtimer regeling is niet meer zo beperkend. Maar aangezien de topicopener schrijft om er mee te reizen ga ik er vanuit dat die niet op O-platen komt. Fiscaliteit is geen verschil of je die nu op dagelijkse of O-platen zet.

        Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment

        Working...
        X