Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
    Ik zit in mijn werkende leven toch al ruim aan een 1.25mio gereden km's intussen , en ook ik rij graag lange ritten aan één stuk ja... als jullie me daarvoor een onmens vinden dan heb ik daar geen probleem mee...elk zijn keuze zou ik zeggen ... soms moeten mensen eens leren dat hun visie niet perse de visie van iedereen hoeft te zijn... laat ieder in zijn eigen waarde zou ik zeggen ...
    Ik heb in het verleden vaak projecten gedaan waar ik bvb 8 maanden aan eens stuk elke week een rit naar Porsche Leipzig moest doen. Ik had daar toen elke woe voormiddag meeting/montageplanning van 7u tot rond de middag , wat ik toen simpelweg elke week deed was de dinsdagnamiddag rond 15u vertrekken en dat was dan een ritje van 850km voor me... ik deed dat zonder één probleem... de keren dat ik eens stopte kan ik op mijn één hand tellen denk ik ... de woendsdagnamiddag nog een en ander opmeten / bekijken en dan om 15 a 16u terug huiswaards ... Ik kan me niet voorstellen dat ik hierdoor iemand in gevaar gebracht heb.
    Zou dat lukken met een EV , zeker wel , maar ik zou zoiezo wat extra tijd moeten uittrekken daar ben ik vrijwel zeker van...

Wij hebben op het bedrijf ook enkele EV's gekocht intussen ( ID3 - Skoda Enyak ) ... de meesten zijn wel tevreden doorgaans , maar dat zijn hoofdzakelijk mensen die weinig snelweg doen... als ik daar nu naar kijk dan is er een zeer groot verschil wanneer je quasi uitsluitend op de snelweg zit... die zijn een stuk minder tevreden toch naar ik merk... en sinds het wat kouder aan het worden is... dan is het bereik toch alweer een heel stuk minder dan in de eerste 6 maanden gebruik van die auto's ....
    Voor mij hoefde het nog niet ... niet omdat een EV slecht zou rijden , maar voor mij persoonlijk heb ik nu ook niet het idee dat mijn huidige auto slechter rijden is... Dat het goedkoper rijden zou zijn ... tja misschien , maar degene die dat zeggen hebben hem meestal niet zelf moeten betalen natuurlijk... een EV voor 25K voor de particulier... dat zal een snuifdoosje zijn waar je amper met 2 en een kleine in gaat kunnen vrees ik... een eenvoudige ruime gezinswagen als EV zit tegenwoordig snel aan 50k en meer.... niet meer voor iedereen dus.
    Ik heb zelf ook ritten van 500km gedaan zonder stoppen, en ik durf toegeven dat dat op het einde minder veilig was. Feit is, als je af en toe eens een rustig stopje maakt, dan kom je gewoon frisser aan.

Lange ritten zijn zeker doenbaar, maar je moet selectiever zijn bij de keuze van de auto. Ik gebruik de lijst van Bjorn Nyland.

Open de tab 1000km, en kijk naar de auto's die 1000km doen in minder dan 10h. Dat zijn er ondertussen wel wat, en er zitten er ook een paar rond de 50k (Tesla 3, Y, Polestar SMLR, ...)

En wat betreft de 25k auto's. BYD Dolphin zit op 30k wat dus 25k wordt met de premie, de eC3 zit met premie zelfs onder de 20k, en dat zijn echt geen snuifdozen.
    Ik verwacht ook wel wat van de id2 en Tesla 2, maar die zijn er nog niet. Dat gaan ook geen snuifdozen zijn.

De Dacia Spring is na de introductie van de eC3 ineens duur, want dat is wel een heel compacte auto met een net te beperkte range en performance.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Maximale ononderbroken rijtijd

Niet alleen voor de totale rijtijd geldt een maximum, maar ook voor de ononderbroken rijtijd. Ononderbroken rijtijd is de totaal bij elkaar opgetelde gereden tijd tussen 2 onderbrekingen (pauzes) in. Of tussen een rusttijd en een onderbreking in.

Deze regels gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd:
      • De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur.
      • Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten. Aanvullend moet dan binnen de 4,5 uur rijtijd nog een pauze van minimaal 30 minuten worden genomen.
      • Een dubbelbemande vrachtwagen of autobus hoeft niet 45 minuten stil te staan na iedere 4,5 uur. Er is dan alleen een stop nodig om van chauffeur (en bestuurderskaart of registratieblad) te wisselen. Voorwaarde is dat de chauffeur die pauze neemt de chauffeur die het voertuig bestuurt niet helpt. Bijvoorbeeld met de navigatie.

Niet alleen rijden is werk, maar ook andere werkzaamheden, zoals laden en lossen. Als u meer dan 6 uur achter elkaar (onafgebroken) werkt, moet u ook een pauze nemen:
      • Werkt u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken op een dag? Dan moet u minstens 30 minuten pauze nemen.
      • Werkt u langer dan 9 uur onafgebroken? Dan moet u minstens 45 minuten pauze nemen.

Deze pauzes mag u ook in stukken van 15 minuten nemen.
      En neem daar ook nog bij dat ze om de 5 dagen weekend moeten nemen en binnen de 14 dagen ook nog eens een lang weekend.

Maar daar zit natuurlijk ook het verschil met wij die als "toeristen" ons eens aan een lange rit zetten. Dat eenmalige met de nodige voorbereidingen is natuurlijk ook een factor. Ik heb ook wel eens een namiddag dut gedaan om dan een nacht te rijden in alle rust terwijl mijn reisgezelschap slaapt.

Deze zomer op de boemel door Frankrijk hield ik het op 300 per dag met eenmalig eens 600 kilometer op een dag.

Mijn oordeel of het met een EV "te doen" is of niet zal volgen wanneer ik een lange vakantierit heb gedaan met onze EV, skivakantie hopelijk. Dat zal mijn beslissing beïnvloeden voor de vervanging van mijn diesel vrijetijdswagen.

Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

Comment

• we zouden beter dit topic hernoemen van 'Nieuwe auto's zijn te duur voor particulieren' naar 'zichzelf overschattende particulieren willen geen pauze pakken op lange trip'

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          we zouden beter dit topic hernoemen van 'Nieuwe auto's zijn te duur voor particulieren' naar 'zichzelf overschattende particulieren willen geen pauze pakken op lange trip'
          Juist. ... en behalve omdat een EV te duur is, zien ze het bovendien niet zitten dat dat te duur vehikel hen wegens ontoereikend bereik verplicht laadpauzes te nemen. Dat is voor watjes, net als snuifdozen.

Comment

• We zijn die tijd een beetje voorbij, maar in begin van forum dachten veel mensen hier dat snelheidsbeperkingen enkel waren voor mensen die de beperkingen van hun voertuig niet wisten

Ieder doet wat hij wil en ik deed het ook, maar door ev kan dat niet meer

Laatste lange reis met ice was tegen 90, max speed met caravan in frankrijk, met 2 vrouwen en 2 honden, denk niet dat we de 200 km aan 1 stuk hebben gereden, in een s350

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

• Wie dit klassement 20 jaar geleden zou gezien hebben viel minstens van zijn stoel. We gaan dringend ons grondgebied moeten uitbreiden om nog plaats te hebben om te rijden binnenkort

DE uitdaging voor de volgende 20 jaar?

Met wat vertraging door een probleem met de gegevensverwerking bij de DIV, publiceerde automobielfederatie Febiac vandaag de inschrijvingscijfers voor oktober 2023. Die zijn opnieuw sterk positief in vergelijking met vorig jaar. Voor het eerst sinds 2020 wordt ook nog eens de symbolische grens van 400.000 ingeschreven nieuwe auto’s doorbroken. BMW was opnieuw marktleider.  
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

• en altijd maar klagen dat auto's te duur zijn. ze moeten er nog 20% bij doen verdekke!

Comment

• Voila, 25% van de markt zij premioembakken van BMW, Audi en Mercedes. Doe er nog Volvo en Land Rover bij, en we zitten aan 30%…

Dacia: 4% van de markt.
                  Tesla haalt 3% marktaandeel en verkoopt dit jaar 4 keer zo veel auto’s als in 2022, en dat met eigenlijk maar 2 modellen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

Juist. ... en behalve omdat een EV te duur is, zien ze het bovendien niet zitten dat dat te duur vehikel hen wegens ontoereikend bereik verplicht laadpauzes te nemen. Dat is voor watjes, net als snuifdozen.
                    Gij zijt ook wel een bleiterke, hé?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Aha maar nu komen we er stilletjes aan zie: de leasing gebruiker die zijn leasekrel toch niet ontziet omdat hij iedere 4 jaar ene nieuwe krijgt
                      Ga je nu toch toegeven dat ze misschien wel "goed genoeg zijn" voor iemand dat niet zo heel veel km's doet per jaar, nee toch??

Deze die hier staat heeft er nu 76.000 km op 5 jaar (een typisch particulier gebruikscijfer mijn gedacht)
                      M'n ouders zijn sinds een jaar ook trotse Dacia-eigenaar. Hun eerste splinternieuw gekochte auto! Daarvoor altijd occasies. Een Sandero Stepway op LPG, nu een kleine 15k op de teller.

Moet zeggen, ik ben ook fan! Door het 'bang for buck' gehalte (m'n 10 jaar jongere zelf zou nu wss eens goed lachen ) Mijn vorige daily (E39), die ik​ van m'n ouders overgekocht had, was aan vervanging toe. Dus werd, omdat de 2dehandsmarkt tegenwoordig vrij rampzalig is en ik niet wist wat gekocht, me de kans aangeboden om hun auto (een first gen B180 met toen bijna 100k km op de teller) waar ze al een 4-tal jaar mee reden over te kopen. Wat ik dan gedaan heb, in de hoop nu eens een paar jaar gerust te zijn zonder (gezien mijn gebrek aan tijd en sleuteltalent) constant naar de garage te moeten.

Helaas inmiddels motorproblemen. Ligt op gas en vermoedelijk, volgens m'n garagist (geen gas fan), is dat de oorzaak (na 5 jaar probleemloos rijden), en m'n garagist betwijfelt of het nog de moeite is om er kosten aan te doen (bouwjaar 2009), dus rij ik er op zijn aanraden voorlopig mee verder tot aan de volgende keuring en te zien welke lijken er tegen dan al dan niet nog uit de kast vallen. Ik krijg helaas geen firmawagen, dus ik heb ook al een paar keer een nieuwe Sandero samengesteld in de configurator, gezien ze voor 2de hands Dacia's toch ook zeer veel blijven vragen. Prijs is wel 2- of 3000 eur omhoog gegaan vergeleken met vorig jaar.

Ik zie wel liever de gewone Sandero ipv de Stepway (te veel zwarte plastiek die ongetwijfeld een mooie grijze kleur zal krijgen na een paar jaar in de zon staan), maar het comfort van een Stepway (weet niet of de gewone stugger is qua ophanging?) zou me misschien toch voor een Stepway doen kiezen. Enkel jammer dat er geen automaat te krijgen is bij de versie op LPG, want manueel schakelt dat niet echt vloeiend, vooral in lage snelheden.

Ook eens wat reviews gelezen op TopGear.com en ook daar scoren ze (op de Logan MCV na) allemaal 8/10, wat toch niet slecht is.

Anderzijds blijf ik een oldtimer/autoliefhebber, en denk ik soms om van 2 (nu nog 3) auto's naar 1 auto te gaan, gezien de niet-daily('s) toch meer stilstaan dan rijden, sinds ik in tegenstelling tot 10 jaar geleden een huis heb (momenteel zonder garage) en minder tijd (en minder budget, met al die renovatie-eisen van tegenwoordig), dus dan lijkt een W211 of W204 me ook een leuk compromis om een oude daily en oldtimer te vervangen. Maar dan zit je weer met die hogere taksen en waardeloosheid over een paar jaar... Ofwel terug een (propere) W124/W201! (helaas worden dat ook oude auto's en het aanbod is tegenwoordig om van te huilen) Ik blijf met andere woorden een eeuwige twijfelaar op dat vlak. :')

E30SHOP.be
                      - Alles voor uw BMW E30.
                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten

Ik zie wel liever de gewone Sandero ipv de Stepway, maar het comfort van een Stepway (weet niet of de gewone stugger is qua ophanging?) zou me misschien toch voor een Stepway doen kiezen.
                        Heb een Logan Stepway gehad (vorig jaar pertotale gereden, iemand in 't gat gevlamd tegen 70-80 km/u...) en nu een gewone. In dit model is de Stepway zeker niet comfortabeler. Hij is juist harder afgeveerd en ook de zetels van een gewone zijn anders, iets zachter en meer op comfort gericht, terwijl een Stepway wat harder "sportiever" wil voorkomen/ aanvoelen.

Mocht je voor een Sandero gaan, je zou niet de eerste oud C&B'er zijn die erop aan het wachten is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Heb een Logan Stepway gehad (vorig jaar pertotale gereden, iemand in 't gat gevlamd tegen 70-80 km/u...) en nu een gewone. In dit model is de Stepway zeker niet comfortabeler. Hij is juist harder afgeveerd en ook de zetels van een gewone zijn anders, iets zachter en meer op comfort gericht, terwijl een Stepway wat harder "sportiever" wil voorkomen/ aanvoelen.

Mocht je voor een Sandero gaan, je zou niet de eerste oud C&B'er zijn die erop aan het wachten is
                          Ah vreemd, je zou net het omgekeerde verwachten qua comfort.

C&B reunie meeting en/of Dacia meeting zou nog een gedacht zijn, dan kom ik (indien ik er zelf nog geen heb) eens af met die van m'n ouders.

E30SHOP.be
                          - Alles voor uw BMW E30.
                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

• Impliciet weten we dat consumenten niet meer weten welke volgende auto ze moeten aankopen. Elektrische auto’s maken mensen bang. En het Observatoire Cetelem de l’Automobile 2024 legt uit waarom.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Vlaanderen heeft beslist om een aankoopsubsidie tot 5.000 euro toe te kennen voor nieuwe elektrische wagens. Ze is voorbehouden voor particulieren, maar blijkbaar niet voor wie kiest voor private leasing.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten

M'n ouders zijn sinds een jaar ook trotse Dacia-eigenaar. Hun eerste splinternieuw gekochte auto! Daarvoor altijd occasies. Een Sandero Stepway op LPG, nu een kleine 15k op de teller.

Moet zeggen, ik ben ook fan! Door het 'bang for buck' gehalte (m'n 10 jaar jongere zelf zou nu wss eens goed lachen ) Mijn vorige daily (E39), die ik​ van m'n ouders overgekocht had, was aan vervanging toe. Dus werd, omdat de 2dehandsmarkt tegenwoordig vrij rampzalig is en ik niet wist wat gekocht, me de kans aangeboden om hun auto (een first gen B180 met toen bijna 100k km op de teller) waar ze al een 4-tal jaar mee reden over te kopen. Wat ik dan gedaan heb, in de hoop nu eens een paar jaar gerust te zijn zonder (gezien mijn gebrek aan tijd en sleuteltalent) constant naar de garage te moeten.

Helaas inmiddels motorproblemen. Ligt op gas en vermoedelijk, volgens m'n garagist (geen gas fan), is dat de oorzaak (na 5 jaar probleemloos rijden), en m'n garagist betwijfelt of het nog de moeite is om er kosten aan te doen (bouwjaar 2009), dus rij ik er op zijn aanraden voorlopig mee verder tot aan de volgende keuring en te zien welke lijken er tegen dan al dan niet nog uit de kast vallen. Ik krijg helaas geen firmawagen, dus ik heb ook al een paar keer een nieuwe Sandero samengesteld in de configurator, gezien ze voor 2de hands Dacia's toch ook zeer veel blijven vragen. Prijs is wel 2- of 3000 eur omhoog gegaan vergeleken met vorig jaar.

Ik zie wel liever de gewone Sandero ipv de Stepway (te veel zwarte plastiek die ongetwijfeld een mooie grijze kleur zal krijgen na een paar jaar in de zon staan), maar het comfort van een Stepway (weet niet of de gewone stugger is qua ophanging?) zou me misschien toch voor een Stepway doen kiezen. Enkel jammer dat er geen automaat te krijgen is bij de versie op LPG, want manueel schakelt dat niet echt vloeiend, vooral in lage snelheden.

Ook eens wat reviews gelezen op TopGear.com en ook daar scoren ze (op de Logan MCV na) allemaal 8/10, wat toch niet slecht is.

Anderzijds blijf ik een oldtimer/autoliefhebber, en denk ik soms om van 2 (nu nog 3) auto's naar 1 auto te gaan, gezien de niet-daily('s) toch meer stilstaan dan rijden, sinds ik in tegenstelling tot 10 jaar geleden een huis heb (momenteel zonder garage) en minder tijd (en minder budget, met al die renovatie-eisen van tegenwoordig), dus dan lijkt een W211 of W204 me ook een leuk compromis om een oude daily en oldtimer te vervangen. Maar dan zit je weer met die hogere taksen en waardeloosheid over een paar jaar... Ofwel terug een (propere) W124/W201! (helaas worden dat ook oude auto's en het aanbod is tegenwoordig om van te huilen) Ik blijf met andere woorden een eeuwige twijfelaar op dat vlak. :')
                                Mijn filosofie in het leven is zowat 'value for money' bij alles wat ik koop. Nooit koop ik iets uit de onderste prijsklassses, maar al evenmin uit de hoogste.
                                Onze huidige Dacia Jogger is onze duurste auto ooit

Maar heb toch al met wat auto's gereden die minimum één klasse hoger zijn.
                                In alle eerlijkheid, ik rij het liefst van al met deze Dacia. Liever dan met onze Peugeots bijvoorbeeld.
                                We kozen voor de ECO versies, dus op LPG. De horrorverhalen over LPG zijn al lang voorbij en kwamen meestal (bijna altijd) van omgebouwde auto's.

We zitten gemiddeld op 8,7l/100km.
                                Dat komt snel uitgerekend op net geen 2000 euro.
                                De benzine versie zou circa 6 liter verbruiken. Snel uitgerekend is dat 3500 euro.
                                Tel daar nog bij dat je geen BIV betaalt en per jaar met deze moto 80 euro verkeersbelasting.
                                Dan zit ik na één jaar al aan een 2000 euro minder kosten.
                                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten

ah,mijn buurman de omvormer van zijn Taycan,die kan er weer 500km tegen
                                  Ik ben ook al aan mijn tweede idd. (uiteraard garantie)
                                  Mijne is van eind '21, blijkbaar vanaf '22 een nieuwe en betere versie gebruikt en die hebben geen probs meer
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

Comment

• De kogel is door de kerk: de Vlaamse aankooppremie van € 5.000 wordt toegekend aan nieuwe elektrische auto’s en lichte vrachtvoertuigen waarvan niet de catalogusprijs, maar de transactieprijs onder de € 40.000 inclusief btw ligt. Tweede verrassing: de premie van € 3.000 op een tweedehands-EV geldt enkel voor zover het voertuig minstens drie jaar en maximaal acht jaar oud is.

Comment

• Toch weer een aantal onbegrijpelijke randvoorwaarden aan verbonden...
                                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Het gaat ons gewoon weer allemaal geld kosten, de put nog wat groter maken mee hun subsidies

Comment

• Blij dat ik uiteindelijk niet in aanmerking was gekomen anders was het ne zure geweest.
                                          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                                          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                                          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Working...