Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LAMBORGHINI Lovers
Collapse
X
-
Comment
-
Vijftig jaar geleden was de Lamborghini Countach een blauwdruk voor alle Lambo's erna
Buitenaards
Veel vijftigers van nu hadden vroeger in hun jongenskamer een poster van de Lamborghini Countach aan de muur. Deze auto herdefinieerde de supercar en vormde de blauwdruk voor alle latere Lamborghini’s. Het icoon vierde dit jaar zijn vijftigste verjaardag.
Hoe zag het aanlooptraject eruit?
Misschien was het maar goed ook dat de Lamborghini Countach een vrij lange aanloop kende. Zodoende kon het publiek rustig wennen aan de bolide die van een andere planeet leek te komen. Al in 1971 werd het prototype getoond. Die LP 500 (code naam LP 112, waarbij de letters stonden voor longitudinale posteriore, wat sloeg op de in lengterichting geplaatste V12) was een ontwerp van de zich allengs als meesterdesigner ontpoppende Gandini en herbergde een 5.0 V12. Designhuis Bertone, waar Gandini in dienst was, had reeds eerder bijzondere conceptcars met wigvorm getoond, zoals de Alfa Romeo Carabo, maar deze LP 500 ging nog een stap verder. Buitenspiegels ontbraken en dankzij een periscoop kreeg de bestuurder toch een idee van wat zich achter hem bevond.
Om het concept productierijp te maken werd de Lamborghini gedurende drie jaar beetje bij beetje fijngeslepen. Uiteindelijk zouden er buitenspiegels komen, en de luchtinlaten in het dak werden groter om de koeling van de twallfcilinder te verbeteren. Die V12 zou een liter minder inhoud krijgen, de reden waarom de eerste Countach de naam LP 400 kreeg. De naam Countach was geen verwijzing naar een vechtstier, zoals gebruikelijk bij Lambo’s. ‘Countach’ is een uitdrukking van verbazing, die te horen was uit de mond van een boer in de regio Piemonte die de auto voorbij zag rijden tijdens de ontwikkelingsperiode. Gandini is uit dezelfde streek afkomstig en die overtuigde zijn baas Nuccio Bertone, Ferruccio Lamborghini en diens collega Paolo Stanzani de nieuwe bolide LP 400 te noemen. Het gele exemplaar is gebruikt voor crashtests.
Hoe werd de Countach onthaald door de pers?
Het Amerikaanse ‘Road and Track’ kwam superlatieven te kort bij het beschrijven van hun ervaringen met de Countach. Dat was in 1976, en al vond de maanlanding zeven jaar daarvoor plaats, toch haalden ze die gebeurtenis aan, zo veel indruk maakte de Lamborghini op de redactie. Het was de snelste auto die ze ooit hadden getest. En dan te bedenken dat ze bij de eigen acceleratiemetingen niet eens in de buurt van de opgegeven tijd voor de 0-100-sprint kwamen. Bijna 7 seconden had de dienstdoende redacteur nodig om de 375 pk sterke Countach op een snelheid van 100 km/h te krijgen. De fabrieksopgave was 5,4 seconden.
Wat waren de keuzes bij de marktintroductie?
Er was slechts een variant, de LP 400 met 375 pk. Kopers konden direct uit een reeks zeer uiteenlopende lakkleuren kiezen. Dat was typisch Lamborghini, want bij de Miura, de supercar van de jaren 60, hadden klanten eveneens een ruime kleurkeuze. Sommige vroege kopers van een Countach kozen voor ‘special paints’ en zelfs two tone-kleurenschema’s. Diverse kopers kozen zelfs goudkleurige wielen, maar die zagen we al eerder. Inderdaad, bij de Miura.
Wat waren de concurrenten van de Countach?
Het sterkste antwoord op de Countach kwam al snel van de aartsrivaal uit Modena. In 1976 presenteerde Ferrari de 512 BB met zijn platte twaalfcilinder. Tijdens de lange levensloop van de Countach, hij ging mee tot 1990, stonden er in Modena telkens weer nieuwe tegenstrevers op. De Ferrari 288 GTO, de Testarossa en natuurlijk de F40. Kijken we nog even naar Italië dan kunnen we nog de De Tomaso Pantera en Maserati Bora als tegenstrevers uit de eerste jaren van de Countach noemen. En uit Duitsland? De Porsche 911 Turbo begon zijn loopbaan met 260 pk en kreeg na een paar jaar 300 pk. Veel minder dan wat de Countach te bieden had, maar de Porsche was lichter en reken maar dat ze de 911 Turbo in Sant’Agata Bolognese altijd serieus hebben genomen.
Van de BMW M1 zijn de Italianen naar verluidt nauwelijks nerveus geworden, hoogstens hebben ze de Duitser als een ‘interessante ontwikkeling‘ gezien. Aardig weetje: aanvankelijk had de M1 bij Lamborghini gebouwd moeten worden! Porsche had tenslotte met de 959 een vanaf het midden van de jaren 80 een echte supercar in huis, maar toen zat de Countach al in de herfst van zijn carrière.
Hoe revolutionair was de Countach?
Alle sportwagens die tot dan toe uit de fabrieken in Italië, Groot-Brittannië en Duitsland waren gerold, leken in één klap verouderd. Hij herdefinieerde de sportwagen met zijn wigvorm, omhoogklappende portieren en de voor de achteras geplaatste twaalfcilinder middenmotor met de versnellingsbak direct achter de cockpit. De carrosserie was vervaardigd uit trapeziumvormige panelen van aluminium die op een buizenchassis van staal zijn bevestigd.Het betrof een doorontwikkeling van het chassis van de Miura, met als grootste verschil de niet langer dwars, maar in lengterichting geplaatste V12. Dat was de bekende 3.929 cc Miura-V12, maar dan met 375 pk.
Hoe werd de Countach onthaald?
In 1971 moet het studiemodel LP 500 een buitenaardse verschijning hebben geleken bij zijn debuut op de Autosalon van Genève. Drie jaar later, bij zijn marktintroductie, was hij dat in feite nog steeds. De achterzijde zag eruit alsof die met de botte bijl was gekortwiekt. Gandini wilde er dolgraag achterlichten monteren die passend waren bij het onwerp, maar Lamborghini koos voor een goedkopere oplossing. De achterlichten van de Alfetta kregen een plek, het gedeelte eromheen werd rood gespoten. Het was een briljante oplossing, waarover niemand klaagde. Iedereen was domweg compleet overweldigd. En een halve eeuw later overweldigt de Countach nog steeds.
Hoe zag de levensloop eruit?
In 1978 puntte Lamborghini de Countach bij, met een herziening van de wielophanging en de remmen. De toegenomen spoorbreedte voor en achter maakte de wat minder fraaie spatbordverbredingen nodig. Dee Countach LP 500 S loste in 1981 de LP 400 S af, met een tot 4.754 cc vergrote V12, die 400 pk leverde. Vanaf 1985 hing de fabrikant een 5,2-liter motor achterin, voorzien van vier kleppen per cilinder. Die 455 pk LP 500 Quattrovalvole maakte de Countach opnieuw de snelste auto ter wereld, een titel die de Countach kwijtraakte aan de Ferrari Testarossa. Overigens bleef de Countach in Europa altijd trouw aan de zes Weber-carburateurs. In de VS werd de QV geleverd met injectie, maar die motorvariant had slechts 420 pk. Pas met de komst van de Diablo ging Lamborghini in Europa over op inspuiting. Lamborghini vierde in 1988 het 25-jarig bestaan met een speciale editie: de Countach 25th Anniversary. De Diablo verving uiteindelijk in 1990 de Countach.
Welke uitvoering spreekt het meest tot de verbeelding?
Wij gaan voor de LP 500 S, de derde evolutie van de Countach. Net als bij diens voorganger, de LP 400 S, kon je die met de grote achtervleugel bestellen. Zo’n spoiler deed misschien wat afbreuk aan het oerontwerp van Gandini, maar daardoor oogt hij nadrukkelijk als een supercar uit de jaren 80. Want de Countach maakte in dat decennium nog steeds een onuitwisbare indruk. In de film ‘The Canonballrun‘ speelde een zwarte LP 400 S met achterspoiler een promnente rol en die auto staat ons nog steeds helder voor de geest. We kiezen al met al toch voor de 500, want die heeft met 400 pk een vermogen waarmee je anno 2024 nog enigszins indruk kunt maken.
Wat is de impact van de Countach?
Hoewel er maar 151 exemplaren van de LP 400 het levenslicht zagen, is dat aantal hoog genoeg om ervoor te zorgen dat Lamborghini het hoofd boven water kon houden. Het ging in de jaren 70 immers slecht met de zaken.Zijn impact was enorm, want het was een van de eerste supercars ooit. De Mercedes 300 SL uit de jaren 50 had weliswaar ook vleugeldeuren, maar na die indrukwekkende Benz verschafte de Countach het begrip supercar zonder enige twijfel een geheel nieuwe dimensie. Elke nieuwe Lamborghini sinds de Countach heeft diens extreme trekjes overgenomen, alsof elke ontwerper een schaalmodel van een Countach op zijn tekentafel heeft staan.
Hoeveel zijn er gebouwd en hoeveel zijn er nog over?
Diverse fora melden 2.042 exemplaren maar wij houden het op de aantallen die we op de officiële website van Lamborghini zien staan: 1.999 stuks. Hoeveel er nog over zijn is niet bekend, maar ingewijden menen dat 15 procent van de gebouwde Countachs inmiddels niet meer rijdend is.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment