Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SKODA Lovers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Skoda-geschiedenis: Laurin en Klement, de grondleggers.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• SUCCESVOLLE STAP

OVERNAME SKODA DOOR VOLKSWAGEN GROUP 30 JAAR GELEDEN

Het is deze week 30 jaar geleden dat Skoda werd ingelijfd in de Volkswagen Group. Een mooi moment om eens stil te staan bij wat er sinds 1991 zoal met het Tsjechische merk is gebeurd.

Wie 30 jaar geleden aan Skoda dacht, dacht ongetwijfeld 'goedkope oostblokauto's'. Het merk was op dat moment een merk in financiële problemen, met veelal verouderde producten en een niet al te geweldig imago. In 1989 kwam Tsjechoslowakije onder het juk van het communistische regime vandaan en ging de deur naar het westen wagenwijd open. Volkswagen was toen al jaren geen onbekende van Skoda, immers werd er vanaf eind jaren 70 al gesproken over samenwerkingen en vanaf midden jaren 80 bemoeide Volkswagen zich al met de ontwikkeling van de Skoda die uiteindelijk als Favorit op de markt kwam. Het testte onder meer een prototype van die auto met een VW-motor, maar uiteindelijk zou het niet verder dan dat komen.

Het was echter de opmaat naar meer, want na de Fluwelen Revolutie van 1989 was het voor Volkswagen een logische stap om de banden verder aan te halen. In 1990 kwam het tot een eerste concrete bespreking, toen de toenmalige Tsjechische regering Skoda wilde privatiseren door het deels aan te bieden aan een grote autofabrikant uit het westen. Uiteindelijk ging het tussen Renault en Volkswagen en bleek die tweede het winnende bod te doen. Op 28 maart 1991, nu dus pakweg 30 jaar geleden, werd beklonken dat 30 procent van Skoda in handen kwam van de Volkswagen Group.

Groeiende invloed

In de jaren die volgden, bouwde Volkswagen z'n aandeel in Skoda verder uit, om uiteindelijk in 2000 over te gaan tot de volledige overname van het merk. De invloed van de Duitsers was ondertussen al duidelijk zichtbaar geworden. De Favorit was de laatste Skoda uit het oude tijdperk en die werd opgevolgd door nog deels 'oude Skoda' Felicia. Die borduurde voor een belangrijk deel technisch voort op de Favorit, maar was ook al leverbaar met Volkswagen-motoren. Met de in 1996 gelanceerde Octavia en de eerste Fabia uit 1999 ging het al een stap verder: die deelden immers hun technische basis al met modellen uit de Volkswagen Group.

In het begin van deze eeuw werkte Skoda onder bewind van de Volkswagen Group hard aan het verbeteren van z'n imago. Hoewel Skoda oneerbiedig gezegd het budgetmerk van de groep bleef, moest dat niet heel overduidelijk meer zijn. De ontwerpen van de Skoda's werden aantrekkelijker gemaakt, het interieur mocht niet teveel meer onderdoen voor dat van de Volkswagen-evenknieën en ook kwam er een onderscheidend element bij: ruimte. Met de introductie van de eerste Superb sloeg Skoda zelfs een wat luxer straatje in.

Succes

Het legde zowel Skoda als de Volkswagen Group geen windeieren. Momenteel timmert Skoda onder meer aan de weg met de splinternieuwe Octavia en de volledig elektrische Enyaq en binnenkort verschijnt de nieuwe Fabia.

Bron: Autoweek

De handtekeningen worden gezet - 28 maart 1991

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Skoda 105L (1987)

Comment

• Skoda Octavia Touring Sport (1960)

Comment

• Schitterend exemplaar, doet mij wat aan een Volvo Amazon denken.

Comment

• Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Comment

• Mooie kleur, lelijke dakrails.

Comment

• Skoda Octavia (1996-2010) - Een team onder leiding van de Belg Dirk van Braeckel ontwierp de carrosserie.

Comment

• Skoda Sport (1949): Een Tsjech met slechts 50 pk in Le Mans

Comment

• Skoda Octavia V//RS TDI DSG 184 PK : RS Comfort pack, RS Traveler pack, ACC.....
                        Klikerdeklikhier
                        Car name: Octavius Rsus

Comment

• 75 jaar Skoda 1101/1102 "Tudor" (1946-1952)

Tussen 1946 en 1952 werden in totaal 66.904 civiele "Tudors" gebouwd. Ruim 65 procent van alle Skoda 1101 en 1102 ging naar buitenlandse klanten. Tot 1951 telde de lijst van exporterende landen 76 landen. De belangrijkste markten waren Polen, Nederland, België en de Bondsrepubliek Duitsland, maar ook verder weg gelegen landen als Australië, Brazilië, India, de Zuid-Afrikaanse Unie en Canada.

De 1101/1102 behaalde ook verschillende successen op de racecircuits van de wereld. Bijvoorbeeld op 11 juli 1948: Tijdens de 24-uursrace in Spa, België, behaalden drie "Tudors" goedgekeurd door de lokale auto-importeur Healers een indrukwekkende klasse-overwinning. Zelfs zware en langdurige regenval kon de auto's, die na 1.972 kilometer vlak achter elkaar over de finish kwamen, niet stoppen.

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

• Die lichten op de facelift blijf ik raar vinden.

Comment

• Comment

• Zeer populair bij de politie overal ter wereld

Comment

• Maaseiker politie heeft ook zo anonieme Skoda Octovia waarmee mijn broer eens veel geluk mee had. Toen die pas zijn Tesla 3 performance had wilde die natuurlijk eens weten hoe snel die was. Hij nam de rotonde en had vrij baan op de ringlaan en gaf volle gas. Snelheid lag op +200km/h. Wat hij niet wist is dat die anonieme Skoda Octavia achter hem reed. Bij de verkeerslichten werd hij tegengehouden en hij vreesde het ergste. Maar omdat hij zo snel weg was van de politiewagen hebben ze geen betrouwbare meting kunnen doen. Ze hebben hem wel streng aangemaand zulke capriolen niet meer uit te halen.

Comment

• Skoda 180 RS en 200 RS (1974): rallyhelden van het Oostblok

Comment

• Vorige week een testrit gedaan met een Octavia iV Combi en normaal deze week een afspraak voor een offerte. De dealer heeft mij gecontacteerd dat er een bestelstop is per direct op de iV modellen van de Octavia en Superb en dus geen offerte kon maken voor de plug-in Octavia. Je kan de plug-in motor ook niet meer selecteren in de configurator bij beide modellen

Dit vond ik op het skodaforum van onze noorderburen:

Vanwege de productie beperkingen bij onze fabrikant, hebben enkele modellen/varianten binnen het ŠKODA modellen aanbod inmiddels een verwachte levertijd in 2023.

Hierdoor is besloten om het bestelsysteem/CST voor deze modellen/varianten per direct (vrijdag 29 oktober 2021) tijdelijk dicht te zetten voor nieuwe klantorders, totdat de productiesituatie en daarmee de levertijd voor deze modellen verbeterd. Zodra dit het geval is, word je hier direct over geïnformeerd.

Eveneens zullen de modelpagina’s en de car configurator op skoda.nl en de prijslijsten aangepast worden aan deze nieuwe, tijdelijke, situatie.

Het betreft de volgende modellen/varianten:

OCTAVIA Hatchback
                                          - Alle modelcodes
                                          OCTAVIA Combi
                                          - Alle PHEV (iV) varianten
                                          SUPERB Hatchback
                                          - Alle modelcodes
                                          SUPERB Combi
                                          - Alle PHEV (iV) varianten
                                          Opel Insignia Sport 2.0 cdti 118kw

Opel Vectra GTS 1.9 cdti 88kw
                                          Opel Astra Coupé 1.8 92kw
                                          Opel Zafira 1.8 85kw