Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Kodiaq - Facelift (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Skoda Kodiaq - Facelift (2021)

    VERNIEUWDE SKODA KODIAQ RS KRIJGT BENZINEMOTOR

    De Kodiaq was in 2016 de eerste SUV van Skoda en dat maakt het model inmiddels ook tot de oudste SUV van het merk. Tijd dus voor een facelift. De Kodiaq wordt op uiterlijk vlak aangepakt, maar er is ook interessant technisch nieuws. Zo komt de RS gewoon weer terug, maar die wisselt zijn 240 pk dieselmotor om voor een sterker benzineblok.

    Skoda startte zijn SUV-avontuur in de moderne autogeschiedenis in 2016 met de Kodiaq, een optioneel als zevenzitterleverbare auto die later gezelschap kreeg van de kleinere Karoq en Captur-concurrent Kamiq. Hij krijgt nu ruim vier jaar na zijn marktintroductie een facelift. Het blijft onmiskenbaar een Kodiaq, maar er is toch ook groot nieuws onder zon.

    Design

    We beginnen met het uiterlijk. De Kodiaq behoudt zijn over twee lagen verdeelde verlichting, maar de lichtunits zelf zijn aangepast. Naast de vernieuwde hexagonale grille, die voortaan ook meer rechtop staat, zitten voortaan standaard ledkoplampen. De daadwerkelijke lichtunits zijn iets platter dan voorheen. De lichtunit eronder is de mistlamp, die op de dikkere Kodiaqs ook een ledpit is. Voor het eerst is de Kodiaq ook met led-matrixkoplampen te koop. Ze zijn standaard op de L&K- en RS-versies en zijn vanaf uitrustingsniveau Ambition optioneel leverbaar. Meer nieuws aan het Kodiaq-front heeft betrekking op de motorkap, die is herzien en aan de zijkanten hoger dan bij zijn voorganger. Geen facelift zonder aangepast bumpers en dus krijgt ook de Kodiaq ze. De onderste grille in de bumper heeft een andere invulling gekregen en aan weerszijden ervan zitten voortaan nieuwe kunststof sierdelen. Onderaan de voor- en achterbumper zit voortaan een aluminiumkleurig deel.

    De achterbumper wordt op vergelijkbare wijze vernieuwd, maar er is meer. Zo zit er boven de achterruit voortaan een langere, zwarte dakspoiler. Ledverlichting achter is voortaan standaard, maar de units zelf zijn net als de koplampen iets dunner geworden. Vanaf de Ambition-uitvoering zijn ze voortaan uitgerust met dynamische richtingaanwijzers.

    Interieur



    De aanpassingen aan interieur zijn minder ingrijpend. Skoda noemt de komst van nieuwe materialen, stiksels die over de gehele breedte van het dashboard zichtbaar zijn en uitgebreidere sfeerverlichting. Daarnaast wordt - als het portier van de bestuurder is geopend - een Skoda-logo op de grond geprojecteerd. Nieuw zijn elektrisch verstelbare en volgens Skoda extra ergonomische stoelen met geheugenfunctie die met geperforeerd leer zijn bekleed en die naast elektrisch verwarmbaar ook een ventilatiefunctie hebben. Ook zijn er voortaan 'ecostoelen', die volgens de Tsjechen 'vegan' zijn en bekleerd met gerecycled materiaal. Skoda haalt verder het in de huidige Octavia geïntroduceerde tweespaaks stuurwiel naar de Kodiaq. De Sportline- en RS-versies hebben een exemplaar met drie spaken.

    Kodiaq RS

    De Kodiaq RS is Skoda's eerste RS-SUV. Die auto kreeg destijds een 240 pk en 500 Nm sterke biturbo 2.0-dieselmotor als krachtcentrale, maar daarvoor valt nu het doek. De gefacelifte Kodiaq RS krijgt namelijk een 245 pk en 370 Nm sterke 2.0 TSI-benzinemotor onder de kap, die ook in de Golf GTI ligt. Die 2.0 is gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. De motorwissel levert de Kodiaq RS een gewichtsbesparing op van ruim 60 kilo. Hij is vanbuiten te herkennen aan zijn sportieve en eveneens nieuwe bumperwerk. Naar chroomkleurige accenten kun je lang zoeken, de SUV is namelijk volgehangen met zwarte details. De Kodiaq RS staat op 20-inch sloffen en krijgt standaard de Virtual Cockpit en een sportief aangekleed interieur met sportstoelen en een bonte verzameling rode stiksels. Technische specificaties volgen nog.


    Skoda Kodiaq RS

    Geen behoefte aan een RS-versie? Dat hoeft geen probleem te zijn, de Kodiaq krijgt namelijk ook mildere motoren. De Tsjech is als vanouds leverbaar met een 150 pk 1.5 TSI die zowel met een handgeschakelde zesbak als met een DSG7-automaat verkrijgbaar is. Alle andere motoren hebben standaard de DSG-transmissie. Op de internationale motorenlijst staan verder ook een 190 pk 2.0 en 2.0 TDI's van 150 pk en 200 pk. Vierwielaandrijving is overigens standaard voor de uitvoeringen met minimaal 190 pk, dus ook de voor de RS.

    De gefacelifte Kodiaq is vanaf mei te bestellen en staat begin juli bij de dealers. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie. Sinds de lancering in 2016 heeft Skoda verspreid over vier productielocaties ruim 600.000 Kodiaqs gebouwd. Let wel, daarbij gaat het ook om de Kodiaq GT, de aan de Chinese markt voorbehouden coupéversie die Skoda in zijn fabriek in Changsha produceert. In het Tsjechische Kvasiny zijn met bijna 363.000 stuks veruit de meeste exemplaren gebouwd.

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2




























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
















      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Mooie subtiele update.... ik mag die nieuwe Skoda neus wel eigenlijk

        Dat interieur van zo'n RS ziet er toch ook wel dik uit hoor.

        Comment


        • #5
          Skoda Kodiaq - Review

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6




            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Skoda Kodiaq - Review

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Skoda Kodiaq im Test (2023) Wir fahren das 4x4 Facelift! Fahrbericht | Review | Sportline | Preis

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment

                Working...
                X