Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
OPEL ASTRA GSE IS NIEUWE SPORTIEVE PLUG-IN HYBRIDE
EERSTE VAN GSE-LABEL
Opel heeft een nieuw label in het leven geroepen voor zijn sportievere modellen: GSe. Het GSe-label debuteert op een sportieve variant van de nieuwe Astra. Dit is de Opel Astra GSe, een krachtige plug-in hybride.
Het GSE-label ken je ongetwijfeld nog van de Opel Commodore en de Monza. Anno 2022 schrijf je GSE als GSe en staat het niet voor Grand Sport Einspritzung (of later Grand Sport Injection, GSI), maar voor Grand Sport Electric. Het 'Electric'-deel daarvan is belangrijk, Opel past het label namelijk alleen toe op geëlektrificeerde modellen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Astra GSe waar het label mee tot leven wordt gewekt, een plug-in hybride aandrijflijn heeft.
Opel Astra Sports Tourer GSe
De Opel Astra was al te krijgen met een 180 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn. Technisch broertje Peugeot 308 is met dezelfde stekkerhardware te krijgen, maar wordt als GT Hybrid daarnaast ook met een 225 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn geleverd. Opel hangt diezelfde sterkere plug-in hybride techniek nu in de Astra GSe. Dat betekent: een 180 pk sterke 1.6 en een 110 pk sterke elektromotor, goed voor 225 pk en 360 Nm koppel. Uitgebreide technische specificaties geeft Opel nog niet vrij, al zijn de 7,5 tellen die de Peugeot 308 GT Hybrid 225 voor de o-100-sprint nodig heeft, ongetwijfeld indicatief voor wat de Astra GSe in huis heeft. Ook de stationversie van de Astra, de Astra Sports Tourer, komt er als GSe. Achterin de stekkerversies ligt een 12,4 kWh accu waar je zo'n 60 elektrische kilometers uit perst.
De Astras GSe liggen een centimeter dichter tegen het asfalt en de dempers zijn straffer afgesteld dan die van de minder potente versies. Ook het ESP-systeem is voor de GSe-versies anders afgesteld. Vanbuiten herken je de sportieve versies voornamelijk aan de 18-inch wielen waarvan het ontwerp is geïnspireerd aan de exemplaren onder de Manta GSe. Daarnaast geeft Opel de GSe's aangepaste en met meer zwarte delen ingevulde bumpers en een stel GSe-badges. In het interieur vind je met alcantara beklede sportstoelen. Prijzen hebben we nog niet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Maak kennis met de volledig elektrische versies van de Opel Astra. De elektrische Opel Astra Electric is er als hatchback én direct ook als praktische Sports Tourer. Je leest het goed: hij heet niet Astra-e maar Astra Electric.
Enkele maanden nadat Opel medio vorig jaar het doek trok van de geheel nieuwe Astra, maakte het merk bekend dat er ook een volledig elektrische versie van zou komen. Die is er nu. Dit is de elektrische Opel Astra Electric. Wie de reguliere hatchback niet ruim genoeg vindt hoeft niet meteen uit te wijken naar een EV van een andere fabrikant. Er is namelijk ook een elektrische Opel Astra Electric Sports Tourer! De naam van de elektrische Astra is enigszins opmerkelijk, daar de elektrische versies van de Corsa en Mokka een '-e' achter hun modelnaam kregen.
De huidige generatie Opel Astra is een echt Stellantis-kind en dus deelt het model zijn techniek met een stel andere modellen uit die enorme familie, waaronder de DS 4 en de Peugeot 308. De elektrische hardware die Opel in de Astra Electric stopt, komt niet geheel verrassend dan ook sterk overeen met de techniek van de eerder dit jaar gepresenteerde elektrische Peugeot e-308.
Opel Astra Electric Sports Tourer
Specificaties Opel Astra Electric
De elektrische Opel Astra Electric en Astra Electric Sports Tourer hebben een 54 kWh accu met een bruikbare capaciteit van 51 kWh. Daar komen de elektrische Astra's tot 416 kilometer ver mee. De actieradius van de Astra Electric is daarmee 16 kilometer groter dan het bereik van 400 kilometer dat Peugeot voor de e-308 communiceerde. De elektrische Astra's Electric hebben een 11 kW-boordlader. Aan een 100 kW-snellader is het accupakket in zo'n 30 minuten tot 80 procent van zijn capaciteit vol te laden met stroom.
Net als in de e-308's worden ook in de elektrische Opel Astra Electric de voorwielen aangedreven door een 156 pk sterke elektromotor. Het maximum koppel bedraagt 270 Nm. Opvallend is de topsnelheid van de Astra Electric, die is voor een EV in een relatief conventioneel segment met 170 km/h niet bepaald laag.
Laden kost laadruimte
De bagageruimte van de elektrische Astra's is overigens wel kleiner dan die van de versies met benzine- of dieselmotoren. Zo slokt de Astra Sports Tourer met verbrandingsmotor namelijk 608 tot 1.634 liter op. De elektrische Astra Electric Sports Tourer lust met 516 liter al ruim 90 liter minder. Gooi je de achterbank plat, dan kan je in de Astra Electric Sports Tourer voor 1.553 liter aan spul meenemen. Dat is 81 minder.
Vooralsnog is de MG 5 Electric de enige elektrische stationwagen op de Europese markt die je daadwerkelijk kunt kopen. Volgend jaar is MG's 5 Electric met de komst van de elektrische Opel Astra, Peugeot 308 en de stationversies daarvan dus een stuk minder uniek.
Prijzen van de elektrische Opel Astra Electric hebben we nog niet. In het voorjaar van 2023 slaat Opel de orderboeken open.
Opel wordt elektrisch
De elektrische Astra is natuurlijk niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste elektrische Opel. De Rocks-e is het kleinste lid van Opel's elektrische modellenreeks die verder uit de Corsa-e en Mokka-e bestaat. Daar komt nu dus de elektrische Astra Electric bij. Vanaf 2028 verkoopt Opel in Europa enkel nog elektrische auto's.
Comment