NIEUWE SUBARU CROSSTREK IS ONZE NIEUWE XV
NU OVERAL DEZELFDE NAAM
Subaru heeft in Japan het doek getrokken van de volledig nieuwe Crosstrek. In Europa ken je de Crosstrek als Subaru XV en dus weten we nu ook hoe de voor de Europese markt bestemde variant eruit komt te zien.
De uitgaande tweede generatie Subaru XV werd in 2017 gepresenteerd en de Europese versie ervan ging in 2021 onder het mes. Een lange carrière is die cross-over niet gegund. In thuisland Japan stelt Subaru nu namelijk de nieuwe derde generatie van de Crosstrek voor, in feite de internationale variant van onze XV. Subaru meldt dat de aanduidingen Crosstrek en XV samensmelten tot één internationaal te gebruiken modelnaam. Dat wordt simpelweg Crosstrek. Ook in Europa gaat de XV dus waarschijnlijk Crosstrek heten.

De modelnamen XV en Crosstrek smelten samen tot simpelweg Crosstrek.
De nieuwe Subaru Crosstrek komt pas 'in 2023 of later' op de Japanse markt. In Europa moeten we ongetwijfeld nog langer op het model wachten. De nieuwe Crosstrek is direct als zodanig te herkennen. De cross-over krijgt een compleet nieuw front, waarmee de Crosstrek netjes aansluit bij recentelijk gewijzigde modellen als de WRX, Ascent, Legacy en Outback. We zien relatief kleine en venijnig de wereld in starende koplampen, een met grof gaaswerk ingevulde grille en twee chroomkleurige elementen erin die visueel overlopen in de nieuwe ledkoplampen. De raampartij lijkt opvallend veel op die van het uitgaande model. Achterop zien we andere achterlichten, die de inmiddeks van Subaru bekende C-vorm hebben gekregen. Aan zowel voor- als achterzijde is het bumperwerk hoekiger vormgegeven. De zwarte wielkastranden zijn daarbij ook strakker getekend. Volgens de Japanners is de nieuwe Crosstrek de eerste Subaru met led-bochtverlichting.

Subaru Crosstrek: nu ook met groot verticaal infotainmentscherm.
Uiteraard gaat de Crosstrek vanbinnen met zijn tijd mee. Centraal in de middenconsole vinden we een groot verticaal georiënteerd 11,6-inch infotainmentscherm. Volgens Subaru is de nieuwe Crosstrek stijver, stiller en trillingsarmer dan het model dat hij vervangt. Daarnaast moet de auto lichter zijn dan zijn voorganger. De nSubaru Crosstrek krijgt in elk geval een 2,0-liter mild-hybride e-Boxer-aandrijflijn, die aan Subaru's Lineartronic-transmissie is geknoopt. De uitgaande Crosstrek-generatie heeft in de Verenigde Staten ook een plug-in hybride-uitvoering. Over een nieuwe stekkerversie zegt Subaru nog niets.
De nieuwe Subaru Crosstrek is 4,48 meter lang en daarmee is hij iets meer dan een centimeter langer dan het uitgaande model. De wielbasis bedraagt 2,67 meter en die is daarmee onveranderd. Dat sterkt ons samen met de al genoemde ogenschijnlijk ongewijzigde raampartij dat de nieuwe Crosstrek een doorontwikkeling is van het huidige model.
Bron: Autoweek
NU OVERAL DEZELFDE NAAM
Subaru heeft in Japan het doek getrokken van de volledig nieuwe Crosstrek. In Europa ken je de Crosstrek als Subaru XV en dus weten we nu ook hoe de voor de Europese markt bestemde variant eruit komt te zien.
De uitgaande tweede generatie Subaru XV werd in 2017 gepresenteerd en de Europese versie ervan ging in 2021 onder het mes. Een lange carrière is die cross-over niet gegund. In thuisland Japan stelt Subaru nu namelijk de nieuwe derde generatie van de Crosstrek voor, in feite de internationale variant van onze XV. Subaru meldt dat de aanduidingen Crosstrek en XV samensmelten tot één internationaal te gebruiken modelnaam. Dat wordt simpelweg Crosstrek. Ook in Europa gaat de XV dus waarschijnlijk Crosstrek heten.

De modelnamen XV en Crosstrek smelten samen tot simpelweg Crosstrek.
De nieuwe Subaru Crosstrek komt pas 'in 2023 of later' op de Japanse markt. In Europa moeten we ongetwijfeld nog langer op het model wachten. De nieuwe Crosstrek is direct als zodanig te herkennen. De cross-over krijgt een compleet nieuw front, waarmee de Crosstrek netjes aansluit bij recentelijk gewijzigde modellen als de WRX, Ascent, Legacy en Outback. We zien relatief kleine en venijnig de wereld in starende koplampen, een met grof gaaswerk ingevulde grille en twee chroomkleurige elementen erin die visueel overlopen in de nieuwe ledkoplampen. De raampartij lijkt opvallend veel op die van het uitgaande model. Achterop zien we andere achterlichten, die de inmiddeks van Subaru bekende C-vorm hebben gekregen. Aan zowel voor- als achterzijde is het bumperwerk hoekiger vormgegeven. De zwarte wielkastranden zijn daarbij ook strakker getekend. Volgens de Japanners is de nieuwe Crosstrek de eerste Subaru met led-bochtverlichting.

Subaru Crosstrek: nu ook met groot verticaal infotainmentscherm.
Uiteraard gaat de Crosstrek vanbinnen met zijn tijd mee. Centraal in de middenconsole vinden we een groot verticaal georiënteerd 11,6-inch infotainmentscherm. Volgens Subaru is de nieuwe Crosstrek stijver, stiller en trillingsarmer dan het model dat hij vervangt. Daarnaast moet de auto lichter zijn dan zijn voorganger. De nSubaru Crosstrek krijgt in elk geval een 2,0-liter mild-hybride e-Boxer-aandrijflijn, die aan Subaru's Lineartronic-transmissie is geknoopt. De uitgaande Crosstrek-generatie heeft in de Verenigde Staten ook een plug-in hybride-uitvoering. Over een nieuwe stekkerversie zegt Subaru nog niets.
De nieuwe Subaru Crosstrek is 4,48 meter lang en daarmee is hij iets meer dan een centimeter langer dan het uitgaande model. De wielbasis bedraagt 2,67 meter en die is daarmee onveranderd. Dat sterkt ons samen met de al genoemde ogenschijnlijk ongewijzigde raampartij dat de nieuwe Crosstrek een doorontwikkeling is van het huidige model.
Bron: Autoweek
Comment