Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Carrosserie: hoe plaatbewerking na lassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Carrosserie: hoe plaatbewerking na lassen?

    Goeieavond,
    ik zit met een heel voor de hand liggende en simpele vraag, maar waar ik maar geen duidelijk antwoord op vind op internet.
    Wat is nu de juiste volgorde/producten voor het bewerken van de plaat nadat die is gelast, om deze uiteindelijk te kunnen plamuren en verven?
    Bvb: ik ben aan mijn oldtimer bezig, ik las er een stuk plaat in, dorpel, wielboog, etc.. ( plaat uit een gewoon stuk van een carrosserieplaat van Van Wezel)

    En nu komt mijn vraag:
    Wat moet ik na het lassen als EERSTE op mijn laswerk/plaatwerk aanbrengen alvorens mijn eerste laag plamuur aan te brengen? Verzinker, epoxy, of nog iets anders?
    Ik heb op mijn oldtimer de dorpels en wielbogen volledig nieuwe in gelast. Men heeft me verteld dat ik eerst epoxy moest aanbrengen. Ik heb dus op alles eerst Brunox Expoxy primer (spuitbus) gedaan alvorens te plamuren ( ik heb het niet grof geschuurd want dan schuur je het er weer af en heeft de epoxy 'film' geen enkel nut, maar dan denk ik weer, dit is toch slecht voor de hechting van de plamuur.. is dit een grote fout en zal de plamuur nu snel loskomen of niet?). Of is dit helemaal verkeerd en moet je het eerst verzinken met bvb Zinga spray en dan meteen plamuren?

    Ik hoop dat hier een ervaren en proffesionele carrossier me een duidelijk antwoord kan op geven, als je er geen verstand van hebt gelieve niet te replyen. Met een uitleg van iemand die "denkt" te weten hoe het moet ben ik ook niets :-) Bedankt

  • #2
    zorg dat er absoluut geen roest is op het nieuwe metaal, en doe er dan plamuur op
    in principe doe je NOOIT plamuur bovenop verf. slecht idee.
    indien je met puntje roest achterblijft, gebruik dan roestomvormer en dan plamuur
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Geen echt antwoord op je vraag, maar overweeg ook eens vertinnen van je lasnaden ipv plamuren.Oldschool, maar nog steeds gebruikt bij dure restauraties. Voordeel is oa dat tin meebuigt met de plaat en niet barst. Nadien kan je eventueel nog een laagje spuitplamuur gebruiken.
      Ik heb het bij de restauratie van mijn opel GT gebruikt.

      Geert
      1970 Opel GT - 1980 Lotus Esprit S2.2

      Comment


      • #4
        @gvy
        ik ben op zoek naar een goede lasser/plaatbewerker om een youngtimer (23j oud) te doen , er zijn maar een paar plekjes die moeten gedaan worden, de kas is vrij goed), interesse ?

        Comment

        Working...
        X