Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo Recharge Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volvo Recharge Concept

    DE TOEKOMST VAN VOLVO

    VOLVO RECHARGE CONCEPT LUIDT NIEUW HOOFDSTUK IN

    Volvo presenteert de Recharge Concept: een volledig elektrisch studiemodel dat het midden houdt tussen een stationwagon en een SUV. Met de Recharge Concept toont Volvo waar het de komende jaren heen gaat.

    Volvo doet uitgebreid uit de doeken wat ons de komende jaren te wachten staat, in de aanloop naar een puur elektrisch modelaanbod in 2030. In zekere zin een transitiefase, maar dan wel een waarbij Volvo op allerlei fronten nu al een nieuw hoofdstuk opent. Bij een nieuw hoofdstuk hoort natuurlijk een auto die dat belichaamt. Dat is de Recharge Concept die we hier nu voor het eerst zien.

    Zoals gezegd houdt de behoorlijk forse Recharge Concept het midden tussen een stationwagon en een SUV. Reken er dus op dat we hier qua ontwerptaal vooral een voorbode zien op een nieuwe generatie van de XC90 en V90 (en S90), maar waarschijnlijk ook de 60-serie. Logischerwijs troont de Recharge Concept op de nieuwe SPA2-basis, waar die middelgrote en grote nieuwe Volvo's gebruik van zullen maken. De nieuwe XC90 wordt volgens CEO Hakan Samuelsson volgend jaar al onthuld, althans, dan komt er een 'nieuw vlaggenschip, een SUV'.

    De Recharge Concept is weliswaar duidelijk herkenbaar als een Volvo, maar laat op enkele gebieden het bekende achter zich. Zo is er onder meer geen grille meer, vanwege de elektrische aandrijflijn natuurlijk, maar vallen ook de proporties van het exterieur én interieur op. Zo heeft de Recharge Concept om te beginnen een redelijk laag aflopende neus en een behoorlijk laag dak. Althans, het dak zelf is niet per se laag maar ondanks dat de auto zelf vrij hoog is, zijn de raampartijen juist redelijk bescheiden van formaat. Richting de achterkant loopt het dak iets schuin af en dat moet er volgens Volvo in combinatie met de enigszins geknepen achterzijde voor zorgen dat het geheel zo aerodynamisch efficiënt mogelijk is. Overigens doet het lijnenspel ook enigszins denken aan de onlangs geteasede Polestar 3, die ongetwijfeld verwant is aan de Volvo's die een voorbeeld nemen aan deze conceptauto.

    In het interieur toont Volvo duidelijk de voordelen van een elektrische aandrijflijn als het aankomt op binnenruimte. De Recharge Concept heeft een totaal vlakke vloer, die bijna geheel ononderbroken vlak doorloopt tussen de stoelen. Alleen tussen de voorstoelen zien we nog een klein ontwerpgrapje; daar is een soort 'bak' waar je zo te zien een tas in kunt zetten. Verder oogt het allemaal bovenal erg minimalistisch. Vanuit de riante zetels kijk je uit op een bijzonder 'plat' dashboard, met daarin een 15 inch groot centraal infotainmentscherm als eyecatcher. Daarop wordt vrijwel alles bediend, al is er ook nog een touchpad op de middenarmsteun.

    Specifieke specificaties geeft Volvo nog niet vrij, maar de Recharge Concept is in ieder geval een uithangbord voor de ontwerptaal en technologie die op relatief korte termijn in productiemodellen terug te zien is. Over die technologie en Volvo's plannen voor de komende jaren lees je hier meer.

    Bron: Autoweek



















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Ik vind hem wel iets hebben!
    Wel een wagen van tegen 100.000€ schat ik, gezien de afmetingen.
    Vind het een beetje spijtig dat Volvo geen kleinere modellen als de V40 meer maakt.

    Ik vraag me toch een beetje af welke richting ze met Polestar uitwillen.
    Dat de 1 een S90 coupé was: ok, eerste model snel en relatief goedkoop in de markt gezet (goedkoop voor Polestar, niet de klant)
    De 2 was eigenlijk een afgekeurd Volvo ontwerp. Ook nog te begrijpen. De focus Polestar ging dan van hybride naar puur elektrisch.
    Ondertussen gaat Volvo ook zeer serieus op EV inzetten. Ik dacht dat men het onderscheid dan met design ging maken. Het lijkt er echter op dat men toch een gelijkaardige designtaal gaat gebruiken, op dezelfde platforms, met dezelfde software. Blijft dus een zeer klein verschil met Volvo.

    Comment

    Working...
    X