7 VOOR 7
HYUNDAI IONIQ 7
Na de enthousiast ontvangen volledig elektrische Ioniq 5 komt volgend jaar de Ioniq 6. Daarna is het wachten op de Ioniq 7. Op papier is deze forse elektrische SUV al veelbelovend, al is het nog wel even spannend hoe de Ioniq 7 over enkele jaren werkelijk bij de dealer komt te staan.
Even leek het erop dat Hyundai het Ioniq-label als een waar elektrisch submerk in de markt zou zetten, maar op de eerder dit jaar gepresenteerde Ioniq 5 prijkt toch weer gewoon het bekende H’tje. Dat doet echter niets af aan de extravagantie van Hyundai’s nieuwe elektrische auto. De Koreanen namen immers in grote lijnen de opvallende 45 Concept in productie en daarmee tonen ze lef. Een opvallende verschijning is het zonder meer. Datzelfde geldt ongetwijfeld voor de Ioniq 6, als men die aanpak nog eens herhaalt en het lijnenspel van de Prophecy Concept overhevelt naar het productiemodel. Van een duidelijk familiegezicht is in dat geval alleen geen sprake. Dat wordt nog maar eens bevestigd nu bij de Ioniq 7 het eerste tipje van de sluier is opgelicht.
Bonkig
Het voorlopige topmodel van de ioniq-serie kijkt alleen nog verlegen om de hoek in een teaserfoto en dan gaat het ongetwijfeld ook nog om de te onthullen concept-auto. Toch is al duidelijk dat de Ioniq 7 op allerlei fronten uit ander hout gesneden is dan de Ioniqs 5 en 6. Geen retro-lijnen (Ioniq 5) of uiterst wulpse rondingen (Ioniq 6), maar een redelijk rechttoe rechtaan SUV-koets. Een traditionele vorm die weliswaar een stevige dosis lef – netjes gezegd – uitstraalt. Dan gaat het natuurlijk over de opvallende ‘grille’ die er hoogstwaarschijnlijk op zit. Een hekwerk waar je u tegen zegt, al dient het behalve als eventuele verzamelplaats voor sensoren en camera’s vrijwel zeker nergens voor. Het gevaarte wordt geflankeerd door bijna kaarsrechte ledverlichting, met verticaal geplaatste koplampen en een horizontale streep voor de dagrijverlichting. De achterkant is nog een mysterie, al zou het hier door onze illustrator voorgestelde ontwerp goed aansluiten bij het opvallende front.
E-GMP-voordeel
Hoe anders de Ioniq 7 uiterlijk ook wordt dan zijn ‘kleinere’ broers, op technisch vlak zijn er uiteraard veel overeenkomsten. Hyundai heeft voor de Ioniqs het schaalbare E-GMP-platform en daarop troont de 7 ook. De Ioniq 7 wordt niet alleen wat betreft formaat het hoogst in de markt gezet van de drie, maar ook qua aandrijving. Het aanbod begint namelijk bij een 313 pk sterke aandrijflijn die alle wielen aandrijft, vergelijkbaar met wat de topversie van de Ioniq 5 in huis heeft. Daar krijg je echter wel een groter accupakket bij dan in de 5, met een capaciteit van 100 kWh. Omdat de 7 ongetwijfeld een stuk zwaarder en minder aerodynamisch is, kun je ondanks de grotere capaciteit voorzichtig rekenen op een redelijk vergelijkbare actieradius. Ga maar vast uit van tegen de 500 km volgens de WLTP-cyclus. Aangezien de bestellijst bij die versie begint en de Ioniq 7 het vlaggenschip lijkt te worden, mag je ook nog rekenen op varianten die daaraan in kracht en actieradius voorbijgaan. Hyundai heeft tenslotte ook nog wel even de tijd om verder te komen met de techniek: de Ioniq 7 staat op de planning voor een marktintroductie begin 2024. Het zou geen grote verrassing zijn als het al zeer snelle laden van de Ioniq 5 (met maximaal 350 kW) overtroffen wordt. In een ruim kwartier van 10 tot 80 procent bijladen is in ieder geval reëel.
Tenslotte brengt de Ioniq 7 goed nieuws voor grote gezinnen of personenvervoerders, want hij doet zijn naam eer aan. Als optie wordt de 7 namelijk leverbaar met zeven zitplaatsen. De concurrentie zit uiteraard niet stil, maar een volledig elektrische zevenzitter, waarin volwassenen waarschijnlijk ook echt nog fatsoenlijk achterin kunnen zitten, is behoorlijk onontgonnen terrein in autoland. Laat nu het lange wachten maar beginnen.
Bron: Autoweek
Hyundai Ioniq 7 (illustratie: Andrei Avarvarii)
HYUNDAI IONIQ 7
Na de enthousiast ontvangen volledig elektrische Ioniq 5 komt volgend jaar de Ioniq 6. Daarna is het wachten op de Ioniq 7. Op papier is deze forse elektrische SUV al veelbelovend, al is het nog wel even spannend hoe de Ioniq 7 over enkele jaren werkelijk bij de dealer komt te staan.
Even leek het erop dat Hyundai het Ioniq-label als een waar elektrisch submerk in de markt zou zetten, maar op de eerder dit jaar gepresenteerde Ioniq 5 prijkt toch weer gewoon het bekende H’tje. Dat doet echter niets af aan de extravagantie van Hyundai’s nieuwe elektrische auto. De Koreanen namen immers in grote lijnen de opvallende 45 Concept in productie en daarmee tonen ze lef. Een opvallende verschijning is het zonder meer. Datzelfde geldt ongetwijfeld voor de Ioniq 6, als men die aanpak nog eens herhaalt en het lijnenspel van de Prophecy Concept overhevelt naar het productiemodel. Van een duidelijk familiegezicht is in dat geval alleen geen sprake. Dat wordt nog maar eens bevestigd nu bij de Ioniq 7 het eerste tipje van de sluier is opgelicht.
Bonkig
Het voorlopige topmodel van de ioniq-serie kijkt alleen nog verlegen om de hoek in een teaserfoto en dan gaat het ongetwijfeld ook nog om de te onthullen concept-auto. Toch is al duidelijk dat de Ioniq 7 op allerlei fronten uit ander hout gesneden is dan de Ioniqs 5 en 6. Geen retro-lijnen (Ioniq 5) of uiterst wulpse rondingen (Ioniq 6), maar een redelijk rechttoe rechtaan SUV-koets. Een traditionele vorm die weliswaar een stevige dosis lef – netjes gezegd – uitstraalt. Dan gaat het natuurlijk over de opvallende ‘grille’ die er hoogstwaarschijnlijk op zit. Een hekwerk waar je u tegen zegt, al dient het behalve als eventuele verzamelplaats voor sensoren en camera’s vrijwel zeker nergens voor. Het gevaarte wordt geflankeerd door bijna kaarsrechte ledverlichting, met verticaal geplaatste koplampen en een horizontale streep voor de dagrijverlichting. De achterkant is nog een mysterie, al zou het hier door onze illustrator voorgestelde ontwerp goed aansluiten bij het opvallende front.
E-GMP-voordeel
Hoe anders de Ioniq 7 uiterlijk ook wordt dan zijn ‘kleinere’ broers, op technisch vlak zijn er uiteraard veel overeenkomsten. Hyundai heeft voor de Ioniqs het schaalbare E-GMP-platform en daarop troont de 7 ook. De Ioniq 7 wordt niet alleen wat betreft formaat het hoogst in de markt gezet van de drie, maar ook qua aandrijving. Het aanbod begint namelijk bij een 313 pk sterke aandrijflijn die alle wielen aandrijft, vergelijkbaar met wat de topversie van de Ioniq 5 in huis heeft. Daar krijg je echter wel een groter accupakket bij dan in de 5, met een capaciteit van 100 kWh. Omdat de 7 ongetwijfeld een stuk zwaarder en minder aerodynamisch is, kun je ondanks de grotere capaciteit voorzichtig rekenen op een redelijk vergelijkbare actieradius. Ga maar vast uit van tegen de 500 km volgens de WLTP-cyclus. Aangezien de bestellijst bij die versie begint en de Ioniq 7 het vlaggenschip lijkt te worden, mag je ook nog rekenen op varianten die daaraan in kracht en actieradius voorbijgaan. Hyundai heeft tenslotte ook nog wel even de tijd om verder te komen met de techniek: de Ioniq 7 staat op de planning voor een marktintroductie begin 2024. Het zou geen grote verrassing zijn als het al zeer snelle laden van de Ioniq 5 (met maximaal 350 kW) overtroffen wordt. In een ruim kwartier van 10 tot 80 procent bijladen is in ieder geval reëel.
Tenslotte brengt de Ioniq 7 goed nieuws voor grote gezinnen of personenvervoerders, want hij doet zijn naam eer aan. Als optie wordt de 7 namelijk leverbaar met zeven zitplaatsen. De concurrentie zit uiteraard niet stil, maar een volledig elektrische zevenzitter, waarin volwassenen waarschijnlijk ook echt nog fatsoenlijk achterin kunnen zitten, is behoorlijk onontgonnen terrein in autoland. Laat nu het lange wachten maar beginnen.
Bron: Autoweek
Hyundai Ioniq 7 (illustratie: Andrei Avarvarii)
Comment