Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai Ioniq 7 (2024)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai Ioniq 7 (2024)

    7 VOOR 7

    HYUNDAI IONIQ 7

    Na de enthousiast ontvangen volledig elektrische Ioniq 5 komt volgend jaar de Ioniq 6. Daarna is het wachten op de Ioniq 7. Op papier is deze forse elektrische SUV al veelbelovend, al is het nog wel even spannend hoe de Ioniq 7 over enkele jaren werkelijk bij de dealer komt te staan.

    Even leek het erop dat Hyundai het Ioniq-label als een waar elektrisch submerk in de markt zou zetten, maar op de eerder dit jaar gepresenteerde Ioniq 5 prijkt toch weer gewoon het bekende H’tje. Dat doet echter niets af aan de extravagantie van Hyundai’s nieuwe elektrische auto. De Koreanen namen immers in grote lijnen de opvallende 45 Concept in productie en daarmee tonen ze lef. Een opvallende verschijning is het zonder meer. Datzelfde geldt ongetwijfeld voor de Ioniq 6, als men die aanpak nog eens herhaalt en het lijnenspel van de Prophecy Concept overhevelt naar het productiemodel. Van een duidelijk familiegezicht is in dat geval alleen geen sprake. Dat wordt nog maar eens bevestigd nu bij de Ioniq 7 het eerste tipje van de sluier is opgelicht.

    Bonkig

    Het voorlopige topmodel van de ioniq-serie kijkt alleen nog verlegen om de hoek in een teaserfoto en dan gaat het ongetwijfeld ook nog om de te onthullen concept-auto. Toch is al duidelijk dat de Ioniq 7 op allerlei fronten uit ander hout gesneden is dan de Ioniqs 5 en 6. Geen retro-lijnen (Ioniq 5) of uiterst wulpse rondingen (Ioniq 6), maar een redelijk rechttoe rechtaan SUV-koets. Een traditionele vorm die weliswaar een stevige dosis lef – netjes gezegd – uitstraalt. Dan gaat het natuurlijk over de opvallende ‘grille’ die er hoogstwaarschijnlijk op zit. Een hekwerk waar je u tegen zegt, al dient het behalve als eventuele verzamelplaats voor sensoren en camera’s vrijwel zeker nergens voor. Het gevaarte wordt geflankeerd door bijna kaarsrechte ledverlichting, met verticaal geplaatste koplampen en een horizontale streep voor de dagrijverlichting. De achterkant is nog een mysterie, al zou het hier door onze illustrator voorgestelde ontwerp goed aansluiten bij het opvallende front.


    E-GMP-voordeel

    Hoe anders de Ioniq 7 uiterlijk ook wordt dan zijn ‘kleinere’ broers, op technisch vlak zijn er uiteraard veel overeenkomsten. Hyundai heeft voor de Ioniqs het schaalbare E-GMP-platform en daarop troont de 7 ook. De Ioniq 7 wordt niet alleen wat betreft formaat het hoogst in de markt gezet van de drie, maar ook qua aandrijving. Het aanbod begint namelijk bij een 313 pk sterke aandrijflijn die alle wielen aandrijft, vergelijkbaar met wat de topversie van de Ioniq 5 in huis heeft. Daar krijg je echter wel een groter accupakket bij dan in de 5, met een capaciteit van 100 kWh. Omdat de 7 ongetwijfeld een stuk zwaarder en minder aerodynamisch is, kun je ondanks de grotere capaciteit voorzichtig rekenen op een redelijk vergelijkbare actieradius. Ga maar vast uit van tegen de 500 km volgens de WLTP-cyclus. Aangezien de bestellijst bij die versie begint en de Ioniq 7 het vlaggenschip lijkt te worden, mag je ook nog rekenen op varianten die daaraan in kracht en actieradius voorbijgaan. Hyundai heeft tenslotte ook nog wel even de tijd om verder te komen met de techniek: de Ioniq 7 staat op de planning voor een marktintroductie begin 2024. Het zou geen grote verrassing zijn als het al zeer snelle laden van de Ioniq 5 (met maximaal 350 kW) overtroffen wordt. In een ruim kwartier van 10 tot 80 procent bijladen is in ieder geval reëel.

    Tenslotte brengt de Ioniq 7 goed nieuws voor grote gezinnen of personenvervoerders, want hij doet zijn naam eer aan. Als optie wordt de 7 namelijk leverbaar met zeven zitplaatsen. De concurrentie zit uiteraard niet stil, maar een volledig elektrische zevenzitter, waarin volwassenen waarschijnlijk ook echt nog fatsoenlijk achterin kunnen zitten, is behoorlijk onontgonnen terrein in autoland. Laat nu het lange wachten maar beginnen.

    Bron: Autoweek

    Hyundai Ioniq 7 (illustratie: Andrei Avarvarii)





    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    VOORLOPIG LAATSTE IONIQ

    ELEKTRISCHE HYUNDAI IONIQ 7 IN BEELD

    De elektrische Hyundai Ioniq 5 krijgt binnen nu en enkele jaren nog minstens twee Ioniq-broertjes naast zich. Een daarvan is de Ioniq 7, een forse elektrische SUV waar we nu beter beeld van hebben.

    Toen Hyundai in oktober 2020 aankondigde van modelnaam Ioniq een hele modellijn te maken, liet het merk al de eerste afbeeldingen zien van een drietal op stapel staande EV's die Hyundai aan het Ioniq-label zou hangen. Daarvan is er eentje al op markt: de Hyundai Ioniq 5. De Ioniq 5 krijgt volgend jaar gezelschap van de Ioniq 6, een lager en vooral langgerekter model dan Ioniq 5 waar de Hyundai Prophecy Concept als voorbode van diende. Hyundai laat in een video die Prophecy als Ioniq 6 Concept zien, maar interessanter is de grote SUV die ernaast is te zien.

    De forse elektrische SUV is de auto die Hyundai eerder omschreef als de Ioniq 7, een elektrische SUV die in 2024 op de markt moet komen. Net als de Ioniq 6 en de reeds bekende Ioniq 5 komt die SUV van Sorento-formaat op het modulaire E-GMP-platform te staan, een elektrische basis die Kia ook gebruikt voor de EV6.


    Hyundai Ioniq

    De Ioniq 7 belooft een bonkig model te worden, compleet met een hoge neus en rechthoekige proporties. De SUV op de foto's is uiteraard nog niet de definitieve productieversie, al zullen de basisvorm en zaken als de oplopende schouderlijn en de hoog ge plaatste achterlichten het productiestadium samen met de vierkante wielkasten waarschijnlijk wel halen.

    Hoe de aandrijflijnen van de Ioniq 7 zijn samengesteld, is nog even koffiedik kijken. Reken op krachtige elektromotoren die in hun minst potente vorm zo rond de elektro-pk's leveren een een accupakket van zo'n 100 kWh. Op naar 2024! Omstreeks 2025 wil Hyundai wereldwijd twaalf elektrische modellen in zijn leveringsgamma hebben. Daar zitten niet alleen auto's tussen die in de basis als EV zijn ontwikkeld zoals de Ioniq-modellen, het merk komt namelijk ook nog met elektrische versies van auto's die ook met (geëlektrificeerde) aandrijflijnen leverbaar worden, denk aan de huidige en volgende generatie Kona.


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      https://www.carscoops.com/2021/10/20...-else-we-know/

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment

      Working...
      X