Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Polestar O2 Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Polestar O2 Concept

    POLESTAR O2 CONCEPT: ELEKTRISCHE ROADSTER MET PRECEPT-GENEN

    NIEUW GEZICHT BIJ POLESTAR

    Polestar presenteert de O2 Concept. Daarmee toont het merk hoe een volledig elektrische roadster van Polestar ongeveer eruit kan zien. Ook etaleert Polestar hiermee zijn vooruitstrevende aanpak op het gebied van materiaalkeuze.

    Polestar timmert behoorlijk aan de weg. Na de nog op Volvo-concepten gebaseerde Polestar 1 en Polestar 2 verschijnen de komende jaren drie modellen die het zelf vorm heeft gegeven. Eerst is het de beurt aan de Polestar 3, een 'performance-SUV', daarna komt de Polestar 4, een compactere SUV-achtige met een schuin aflopende daklijn, en tenslotte de Polestar 5, een strak gelijnde vierdeurs GT. De '5' wordt grofweg de productieversie van de in 2020 onthulde Precept Concept, maar ook de Polestars 3 en 4 ontlenen veel van hun lijnenspel van de Precept Concept. Polestar borduurt nu nog eens voort op die eigen designtaal met deze O2 Concept.



    Vierzits 'roadster'

    In één oogopslag is te zien dat de O2 Concept sterk op de Precept lijkt. Met zijn in twee delen verdeelde koplampen en scherp gevormde doch minimalistische neus. Ook aan de achterkant zijn de overeenkomsten treffend. Net als de Precept Concept heeft de O2 Concept één ononderbroken ledbalk als achterlicht, die op de hoeken abrupt naar beneden duikt. Wat er in het midden van de auto gebeurt, is echter totaal anders. De O2 Concept is namelijk geen vierdeurs GT maar een heuse vierzits roadster. Polestar opent met de O2 Concept dus weer een nieuw hoofdstuk. "De Polestar O2 is het toonbeeld van de visie van Polestar op open rijden en een opwindende rijkwaliteit – met alle voordelen van elektrische mobiliteit", aldus het Zweeds-Chinese merk.

    Met een conceptauto is alles mogelijk en dat maakt dat Polestar van het dak een behoorlijke blikvanger heeft kunnen maken. Het is namelijk een grotendeels glazen dak, dat zo te zien in zijn geheel van de auto is te halen. Voorzichtig ergens neerzetten zonder het glas te beschadigen lijkt ons een aardig uitdaging, maar het ziet er in ieder geval spectaculair uit. In het interieur is het minimalisme dat hoogtij viert. Net als bij de Precept Concept - daar is-ie weer - heeft de O2 Concept een strak en opgeruimd dashboard, dat enkel onderbroken wordt door een centraal geplaatst verticaal 15-inch display. Daarop is vrijwel alles te bedienen, maar er zijn ook nog stuurhendels aanwezig. Achter het stuur schuilt een betrekkelijk klein display voor het digitale instrumentarium.



    Een leuke gimmick: de O2 Concept heeft een eigen filmdrone aan boord. De achterbank kan tijdens het rijden iets omhoog komen om een zone van onderdruk te creëren, zodat de drone tijdens het rijden kan opstijgen zonder direct weg te waaien. De drone kan vervolgens tot een snelheid van 90 km/h autonoom de auto volgen en opnames maken. Hij keert ook zelf weer terug naar de auto en uploadt vervolgens de beelden, die je vervolgens op het centrale display kunt bekijken en bewerken. Influencers kunnen hun hart ophalen.

    Nieuwe basis

    De O2 Concept lijkt niet alleen in veel opzichten op de Precept Concept, maar deelt ook zijn technische basis ermee. Of beter gezegd, met de productieversie van de Precept. Het gaat namelijk om een nieuw platform dat specifiek door Polestar is ontwikkeld voor de Polestar 5. Eerder gaf Polestar al aan dat deze basis, die grotendeels is opgetrokken uit 'gelijmd aluminium', de stijfheid moet bieden die je verwacht van een supercar. Polestar stelt dat de O2 Concept bewijst dat 'ouderwets' rijplezier niet verloren hoeft te gaan bij een elektrische aandrijflijn. Polestar belooft een 'hoge rijdynamiek' en bovendien een auto die ondanks zijn ongetwijfeld relatief hoge gewicht niet zo zwaar aanvoelt.

    CEO Thomas Ingenlath laat tegenover onder meer AutoWeek los dat de O2 Concept ondanks zijn kortere wielbasis in theorie hetzelfde accupakket als de Polestar 5 kan huisvesten. Die heeft volgens hem een capaciteit van 'ruim 100 kWh'. Ook vertelt de topman ons dat de O2 Concept in theorie vierwielaangedreven is. Helaas wil hij verder niet uitweiden over de elektrische krachten. Voor de Polestar 5 zetten we in ieder geval in op een topuitvoering met een vermogen van (ruim) 500 pk, die in 2 à 3 seconden van 0 naar 100 km/h schiet. De O2 Concept geldt vooralsnog enkel als een ontwerpstudie, derhalve zouden prestatiecijfers ook een beetje luchtfietserij zijn, maar zulke prestaties zouden ook goed bij de O2 Concept passen. Mochten deze cijfers werkelijkheid worden, dan zou de O2 Concept ook goed kunnen wedijveren met de op stapel staande Tesla Roadster, die in 2,1 seconden naar de 100 km/h moet schieten.



    Duurzame materialen

    Waar Polestar in ieder geval wel uitgebreid op ingaat, zijn de materialen die voor de O2 Concept gebruikt zijn. Polestar laat zich graag van zijn 'duurzame' kant zien en doet dat (net als bij de Precept Concept) ook met de O2 Concept. Zo is in het interieur een 'thermoplastisch monomateriaal' gebruikt. Eén materiaal voor tal van verschillende onderdelen. Dat moet het recyclen ten goede komen. Er is uitsluitend gebruikgemaakt van gerecycled polyester voor de 'zachte' onderdelen. Al met al moet de O2 Concept een voorbeeld zijn van circulariteit, dat geldt overigens ook voor de gebruikte metalen. De verschillende soorten aluminium in het chassis zijn gelabeld, zodat bij het demonteren van de auto deze ook weer apart kunnen worden verwerkt. Zo vermindert volgens Polestar op den duur de afhankelijkheid van nieuw aluminium.

    Het ziet er allemaal veelbelovend uit, maar wat kunnen we er nou concreet van verwachten? Nou, Polestar stelt vooralsnog dat de O2 Concept samen met de Precept Concept als vooruitblik geldt op de drie nieuwe modellen die er de komende jaren aankomen: de 3, 4 en 5. De Precept wordt de Polestar 5, maar de O2 Concept lijkt dus geen direct productievervolg te krijgen. Jammer?

    Bron: Autoweek




















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Leuke stijloefening

    Comment


    • #3
      Eindelijk eens een EV cabrio!
      Zal nog wel minstens 5 jaar duren eer we zoiets kunnen bestellen, maar eindelijk een beetje licht aan het eind van de tunnel.
      Straatbeeld wordt alsmaar schraler.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
        Het is namelijk een grotendeels glazen dak, dat zo te zien in zijn geheel van de auto is te halen. Voorzichtig ergens neerzetten zonder het glas te beschadigen lijkt ons een aardig uitdaging, maar het ziet er in ieder geval spectaculair uit.
        In één van de filmpjes is te zien dat het dak wegklapt in de koffer.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • #5
          Een leuke gimmick: de O2 Concept heeft een eigen filmdrone aan boord. De achterbank kan tijdens het rijden iets omhoog komen om een zone van onderdruk te creëren, zodat de drone tijdens het rijden kan opstijgen zonder direct weg te waaien. De drone kan vervolgens tot een snelheid van 90 km/h autonoom de auto volgen en opnames maken. Hij keert ook zelf weer terug naar de auto en uploadt vervolgens de beelden, die je vervolgens op het centrale display kunt bekijken en bewerken. Influencers kunnen hun hart ophalen.
          Waar en wanneer heb ik al zoiets gelijkaardig gezien?
          ... in 2014:
          Op het salon van Delhi heeft Renault de conceptcar Kwid onthuld, een kleine SUV vergezeld van een eigen drone, die desnoods automatisch het verkeer in de verte kan scannen.

          Comment


          • #6
            en deze is in productie

            BRABUS 800 Adventure XLP online:https://www.brabus.com/en/supercars/brabus-800-xlp.htmlBRABUS on Instagram:https://instagram.com/theofficialbrabusFuel econom...


            maar ik denk dat het verschil zit in rijdend landen en vertrekken

            Comment


            • #7
              En het doel van de drone, bij de Polestar vooral om jezelf al rijdend te filmen, bij de Renault om vooruit te kunnen kijken in het verkeer.
              (Volgens de uitleg die erbij gegeven word)
              Bij die Brabus weet ik niet wat het doel is.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Bij die Brabus weet ik niet wat het doel is.
                Reclame maken voor een drone die met 250 sneller kan als de auto (210)? Meer kan ik ook niet bedenken


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Dat zou wat worden als iedereen zo’n idiote drone boven, voor of achter zijn auto heeft vliegen.
                  Wie bedenkt zo’n dingen?

                  Comment


                  • #10
                    POLESTAR 6: 884 PK STERKE ELEKTRISCHE CABRIOLET KOMT IN 2026

                    BLOEDSNEL

                    Polestar breidt zijn modellengamma de komende vier jaar enorm uit. Momenteel verkoopt het slechts de 2, maar tot en met 2026 voegt Polestar daar de 3, 4 en 5 aan toe. Daar blijft het niet bij, nu kondigt het merk namelijk de Polestar 6 aan. Dat wordt geen elektrische SUV, maar een elektrische cabriolet!

                    Polestar meldt dat het in 2026 een elektrisch open model op de markt brengt die luistert naar de naam 6. De Polestar 6 wordt de productieversie van de O2 Concept die het merk in maart dit jaar liet zijn. Destijds sprak het merk nog niet over concrete productieplannen, maar nu meldt Polestar dat het na "[...] overweldigende reacties van consumenten en media" heeft besloten om met een van de O2 Concept afgeleid productiemodel te komen.

                    De Polestar omschrijft de 6 zelf als een cabriolet met hardtop en dat betekent dus dat het uitneembare dak ook de overstap naar het productiemodel overleeft. Opvallend is dat Polestar de 6 ook omschrijft als een roadster, maar omdat de auto vier zitplaatsen heeft is dat niet helemaal terecht. De Polestar 6 wordt gebouwd rond een aluminium basis die het ten dele deelt met de op stapel staande Polestar 5. De Polestar 6 wordt bepaald geen kinderachtig model. Polestar belooft namelijk een vermogen van maar liefst 884 pk en 900 Nm, afkomstig uit twee elektromotoren. De Polestar 6 moet in 3,2 tellen vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h kunnen schieten. Z'n topsnelheid: 250 km/h. Net als de Polestar 5 kan de Polestar 6 dankzij 800v volt boordspanning behoorlijk rap laden.


                    Polestar 6

                    Polestar komt onder meer met een speciale introductieversie van de Polestar 6 die LA Concept heet, een verwijzing naar de Polestar O2 Concept die in Los Angeles debuteerde. Er komen 500 stuks van beschikbaar en zijn allemaal in Sky-blauw uitgevoerd en hebben een licht lederen interieur. Je kunt zelfs al een productieplek voor de Polestar 6 LA Concept reserveren. Wel moet je daarvoor een aanbetaling van ruim €24.000 doen. De verwachte vanafprijs bedraagt omgerekend een bepaald niet malse €197.250.

                    De Polestar 6 komt zoals gezegd in 2026 op de markt. Dit jaar breidt Polestar zijn modellengamma uit met de Polestar 3, een elektrische SUV die nog niet is onthuld maar waar AutoWeek je onlangs al de technische specificaties en zelfs de Nederlandse prijzen van kon melden. In 2024 komt de Polestar 4 en voor 2025 staat de Polestar 5 gepland. Overigens is Polestar niet het enige merk dat met een elektrische open sportieveling komt. MG komt binnenkort namelijk ook met een open elektrische tweezitter. Die auto kon AutoWeek je ook ruimschoots voor zijn onthulling al laten zien.

                    Bron: Autoweek
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment

                    Working...
                    X