Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verlagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verlagen

Hallo forummers,

Ik kon over de volgende vragen geen antwoord vinden op internet. Mijn excuses als deze ergens anders op het forum toch al beantwoord zijn, dan heb ik erover gelezen.

Ik heb een paar vragen omtrent verlagen, ik probeer het zo kort mogelijk te houden:

1) Wat controleert men bij de keuring allemaal aangaande de verlaging?
    2) Moet men een speciale versie of extra keuring doorlopen voor/anders dan de normale keuring?
    3) Wat kost het ongeveer om een schroefkit te monteren?
    4) Wat zijn de nadelen wanneer men alleen besluit om verlagingsveren (30mm) te installeren zonder de schokdempers te vervangen? (km. stand: 135.000km)
    5) Welke papieren/certificaten moet men hebben voor de installatie van en van de verlagingsveren of schroefkit zelf?

Alvast bedankt!

1. Men gaat na of je nog over het balkje van 11 cm(9 in realiteit is voldoende, dacht ik) kan. Ook kijkt men na of de uitlijning nog in orde is, en of de gegevens op het montage-attest kloppen.
    2. Je doorloopt een keuring na verlaging. Dit houdt in dat de bovenstaande dingen gecontroleerd worden, maar de auto wordt ook gecontroleerd op de elementen van een gewone keuring.
    3. Enkel een schroefkit monteren? ± 100-150 euro (inclusief schroefkit zit je tussen de 500 en 1400 euro, afhankelijk van wat je wil)
    4. Nadelen van de OEM schokdempers: bij vluchtheuvels moet je vrij fel opletten, want je auto veert goed door(ik heb ervaring met een vaste verlaging van 3 cm icm OEM schokdempers). Voor de rest vind ik alles wel meevallen. Wel ga je sowieso aan comfort inboeten, maar dat wist je waarschijnlijk wel al.
    5. Je hebt een GOCA-attest nodig. Deze zitten meestal bij je veren geleverd, als ik me niet vergis. Ook heb je een montage-attest nodig, ingevuld door de plaatser.

Comment

Als je je auto verlaagt moet je een geometrische keuring doorlopen. Hierbij wordt de auto eerst gewoon gekeurd zoals een jaarlijkse keuring met extra aandacht voor de staat van de schokdempers en veren en hoe het geheel gemonteerd werd. Na de gewone keuring moet je over een houten balkje rijden om na te gaan of je auto niet te hard verlaagd is. Daarna volgt dan de geometriekeuring waar men nakijkt of je auto goed uitgelijnd is.

Voor de keuring van een verlaging heb je een montage attest (ingevuld door de garage waar de verlaging gestoken is) en een validatieverslag (papier ingevuld door het bedrijf dat de verlaging maakt) nodig.

Kostprijs om een schroefkit te monteren hangt van plaats tot plaats af, ik ben bij Crauwels te Begijnendijk geweest en heb daar niet te veel betaald. Bandencentrale Ackermans heb ik ook al veel goeds over gehoord. Het beste is dat je op verschillende plaatsen prijs vraagt, maar let wel op dat prijs soms rechtevenredig staat met kwaliteit.

Nadeel aan enkel veren is dat je kans hebt dat je auto met de veren eronder te laag hangt voor de keuring, ik heb het zelf al een aantal keren gezien, hoe het komt weet ik niet. Bij een schroefset heb je dat probleem niet omdat je zelf wat kan spelen met de hoogte. Bijkomend nadeel kan zijn dat je auto vanvoor lager kan liggen dan vanachter, bij een schroefset kan je dat dan weer gemakkelijk corrigeren.

Natuurlijk kan het ook zijn dat je het niet laag genoeg vindt met enkel je veren te veranderen.

Voordeel van enkel veren is dat sommige veren gewoon zwart zijn gespoten en dat je dus kans maakt dat ze het bij de keuring niet zien dat je auto verlaagd is.

Als je schokdempers moesten versleten zijn zou ik niet twijfelen en voor een goede schroefset gaan, dat zal denk ik goedkoper zijn dan OEM schokdempers.

Comment

Driver W is me te snel af, maar nu heb je de twee meningen. Hij heeft enkel zijn veren veranderd, ik heb een schroefset.

Wat ik er nog snel ga bijvermelden is dat schokdempers van een schroefset wel meer piepen en kraken dan OEM dempers.

Comment

Nu dat Glenn dat zegt, houd er rekening mee dat zowat iedere auto na verlaging dmv vaste veren vanvoor hoger gaat liggen dan vanachter.

Als je daarvanaf wil, kan je wel vanvoor -4.5 cm steken en vanachter -3 cm. Ik weet alleen niet in welke mate die veren in dergelijke sets aangeboden worden.

Comment

is die geometrische keuring dan op dezelfde locatie of een gewone keuring(vb de autokeuring in st denijs westrem))?
            gewoon een extra onderdeel dat ze controleren?
            Last edited by ThomasT; 23/08/2010, 21:37.
            2013- Volvo V60 D3 R-Design
            2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Er zijn daar bepaalde centra voor. Je kan niet in elk keuringstation een geometriekeuring doorlopen. Welke dit zijn, vind je terug op hun site.

Comment

Vergeet ook niet dat je in principe direct na plaatsing een geometrische keuring moet doen. Doe je dit niet is je auto eigenlijk niet gekeurd en dus ook niet in orde voor de verzekering.

Al doen de meesten dit niet, haalt het niet heel veel uit ( zeker niet bij een schroefset: je draait omhoog voor de keuring en terug lager erna), zal je echt wel pech moeten hebben als de verzekering er moeilijk over doet en is de politie niet altijd op de hoogte of het nu moet of niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Glenn Bekijk Berichten
                  Wat ik er nog snel ga bijvermelden is dat schokdempers van een schroefset wel meer piepen en kraken dan OEM dempers.
                  Sorry hoor maar dan heb je toch geen degelijk materiaal gekocht

Reken voor een degelijke schroefkit toch min 700/800€. Daarvoor heb je een Weitec set welke al tot de betere behoord.
                  Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                  Audi S3 '02 sold => topic
                  Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                  Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

Ik heb weitec hoor, en die piept/kraakt, vooral als het geregend heeft.

Niet constant maar toch dikwijls maar ik rij wel heel dikwijls zonder radio.

Comment

het is toch enkel het chassis van de auto dat niet lager dan 11cm (9cm tolerantie)??
                      bumpers mogen lager komen maar als je schade hebt mag je niet mekkeren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Glenn Bekijk Berichten
                        Ik heb weitec hoor, en die piept/kraakt, vooral als het geregend heeft.

Niet constant maar toch dikwijls maar ik rij wel heel dikwijls zonder radio.
                        Ik had een KW Var1 op mijn ibiza en nooit gepiep/gekraak gehoord hoor.
                        Op de S3 komt een H&R monotube schroefkit.

Ik denk dat er toch iets versleten is dan bij jou want normaal gezien mag dit niet.
                        Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                        Audi S3 '02 sold => topic
                        Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                        Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

op mijn vorige auto (1jaar oud, nieuwe veren) kraakte mijn veren als het koud en/of nat was. Heb dat toen opgezocht en da's blijkbaar normaal bij sommige wagens/veren...
                          Iedereen van Lancer heeft daar last van dus echt druk zou ik me er niet in maken

Comment

gekraak en gepiep komen meestal van ophangingsrubbers. of verduurde rubberen rubbers, of droge poly rubbers.

bij deze laatste gewoon eens goed wat vet tussen smeren.

Comment

Hoi iedereen,

Bedankt voor alle antwoorden, wauw!

Voor mij zijn nog twee dingen onduidelijk:

1) Wat kost het plaatsen ongeveer van a) verlagingsveren en b) verlagingsveren + schokdempers

2) Moet ik nu wel een complete set (dus met schokdempers) halen of alleen de verlagingsveren. Ik twijfel omdat de complete set toch vrij veel meer kost en omdat je normale schokdempers het dus blijkbaar evengoed nog een jaar kunnen volhouden ookal heb je verlagingsveren nieuw gemonteerd... keuzes keuzes...

Comment

voor 30mm zou ik geen andere dempers steken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anthrax.player Bekijk Berichten
                                  Hoi iedereen,

1) Wat kost het plaatsen ongeveer van a) verlagingsveren en b) verlagingsveren + schokdempers

2) Moet ik nu wel een complete set (dus met schokdempers) halen of alleen de verlagingsveren. Ik twijfel omdat de complete set toch vrij veel meer kost en omdat je normale schokdempers het dus blijkbaar evengoed nog een jaar kunnen volhouden ookal heb je verlagingsveren nieuw gemonteerd... keuzes keuzes...
                                  Prijs hangt echt af van waar je gaat. Ik heb voor een schroefset van Weitec 800 euro betaald incl plaatsing. Maar er zit ook verschil in de prijs van de schroefsetten naargelang voor welke wagen het is.

Hoe laag wil je gaan? Dat moet je zelf kiezen he, mss eens zoeken achter foto's van hetzelfde type auto met schroefset/veren, dan kan je al eens kijken hoe het eruit zou zien.

Comment

Ik wil ongeveer 30mm laag gaan. Ik bedoel wat de prijs van het installeren is los van welke kit ik gebruik. Dus de prijs van het monteren voor enkel de veren en ook een prijs voor het monteren van veren+dempers. Dan weet ik bv al veel meer.

Dank voor diegene die mij antwoorden kan verschaffen!

Comment

bij crauwels in begijnendijk heb ik 250euro betaald voor Eibach -3cm op mijn vorige auto (lancer) incl. montage.
                                      De veren kostten los 200euro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anthrax.player Bekijk Berichten
                                        Hoi iedereen,

1) set + plaatsen + uitlijnen.
                                        set = +- 250 - 300 euro
                                        plaatsen = afhankelijk van hoe makkelijk het is bij de auto
                                        uitlijnen = +- 40 euro

2) de vraag is. wil je gewoon laag rijden om hem laag te hebben ( laat de schokdempers dan achterwegen )
                                        wil je een auto die lager ligt en ook nog eens de bocht beter pakt en goeie baanligging heeft.
                                        neem de schokdempers erbij.
                                        Springs and Shocks:
                                        Like the cam and heads on an engine,Springs and shocks must be closely matched for optimum performance. Springs come in a million different rates(lbs/inch),and are used for different applications from drag racing to road racing,and all imbetween. Shocks can be valved to the rate needed by particular springs(not adjustible,but valved at factory). When you buy springs(from whoever),if the company cannot suggest shocks that are closely matched,buy somewhere else,because your combo needs to be very close. One word about adjustible struts/shocks,they tend to leak faster than non-ajustibles because they are usually higher pressure with more moving (internal) parts.

Comment

Working...