Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moer los of vastdraaien schokdemper achteraan opel astra F

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Moer los of vastdraaien schokdemper achteraan opel astra F

    Hallo,
    Ik heb een Opel Astra F 1700TD diesel ,bj 97

    Hoe kan men gemakkelijk de moer van een schokdemper los of vast draaien achteraan in de koffer?
    wanneer je aan de moer probeert te draaien dan draait de schokdemper zelf mee .

  • #2
    In de stang van de schokdemper (waar de moer op zit) moet normaalgezien een uitsparing zitten in de vorm van een inbus (zeskant) of een platte uitsparing. Hiermee kun je de stang tegenhouden terwijl je aan de moer draait. Een ander systeem is dat de stang aan het uiteinde een platte kant heeft die je met een kleine steeksleutel kunt tegenhouden. Wat je ook kunt doen is de moer met een luchtsleutel ("bolleneus") eraf draaien maar dat zou ik enkel doen als de schokdemper al stuk is en niet met de nieuwe schokdemper.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Focus RS Bekijk Berichten
      In de stang van de schokdemper (waar de moer op zit) moet normaalgezien een uitsparing zitten in de vorm van een inbus (zeskant) of een platte uitsparing. Hiermee kun je de stang tegenhouden terwijl je aan de moer draait. Een ander systeem is dat de stang aan het uiteinde een platte kant heeft die je met een kleine steeksleutel kunt tegenhouden. Wat je ook kunt doen is de moer met een luchtsleutel ("bolleneus") eraf draaien maar dat zou ik enkel doen als de schokdemper al stuk is en niet met de nieuwe schokdemper.
      bedankt voor de snelle reactie.
      Ik had er even overgekeken het was tijdens mijn middag pauze .
      er is aan het uiteinde een platte kant voor een kleine steeksleutel.
      Ik heb zojuist de moer proberen nog meer aan te spannen maar deze staat al keihard vast.
      Mijn wagen was gisteren in de garage binnen geweest om achteraan te lassen in de koffer waar de schokdemper binnen komt niet omdat het daar roest was maar puur omdat daar het metaal gescheurd was.
      Alles is mooie gelast ,alleen wanneer ik aan de bout van links naar rechts beweeg zit de schokdemper nog los en deze maakt lawaai(een tikkend geluid als je de bout waarop de moer zit van links naar rechts beweegt) en ook tijdens het rijden. Ik dacht eerst de moer zit niet goed vast maar dat is het niet.
      Wat kan hiervan de oorzaak nog zijn en wat kan ik hieraan doen ?

      Ik heb even een foto genomen van de gelaste kant en de originele kant.


      De gelaste kant :

      Dat zwart die los zit aan de rubber aan de gelaste kant is rutex



      De kant die nog origineel is :
      Last edited by tommy_077; 03/07/2015, 00:12.

      Comment


      • #4
        De schokdemper zit niet gewoon door een gat in de carrosserie, er zit nog een rubber tussen. Deze zit onder dat schoteltje onder de moer. Als deze te ver uitgesleten is kun je de schokdemper ook van links naar rechts bewegen. Als ze gelast hebben terwijl de schokdemper - en dus ook die rubber - nog op zijn plaats zat, kan het ook zijn dat die rubber gesmolten/ verbrand is door de hitte van het lassen.

        Comment


        • #5
          metaal gescheurd??? dat is al niet normaal. bij laswerken op dergelijke plaatsen MOET je de demper er ook uithalen. uwe demper zal ook mee opgewarmt hebben, daar zitten moeren in met zo een plastic randje aan tegen loskomen, diverse ronddellen en plastic ringen, rubbers...
          allemaal spul die dus kapot gaat door de hitte van het lassen.

          wat voor garage is dat waar je geweest bent?
          gelast metaal is ook zwakker dan origineel, de kans is nu heel groot dat het net naast de las weer gaat scheuren.
          als dergelijke plaatst structureel te zwak is, dan moet die verstevigd worden met overzetplaten. zoniet is er toch een reden dat het metaal gaan scheuren is? (roest van aan de wielkant ofzo)

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Focus RS Bekijk Berichten
            De schokdemper zit niet gewoon door een gat in de carrosserie, er zit nog een rubber tussen. Deze zit onder dat schoteltje onder de moer. Als deze te ver uitgesleten is kun je de schokdemper ook van links naar rechts bewegen. Als ze gelast hebben terwijl de schokdemper - en dus ook die rubber - nog op zijn plaats zat, kan het ook zijn dat die rubber gesmolten/ verbrand is door de hitte van het lassen.
            Op de foto van de niet gelaste kant zie je een ring die op de wielkast zit. Zie pijl foto originele kant( ring): http://www.mupload.nl/img/ou2nmgl1zfj.jpg

            Persoonlijk kan ik zelf niet zien of de ring mee is vast gelast in de wielkuip op de plaats waar de herstelling is gedaan ( zie foto link aangegeven met rode pijl hieronder).
            De gelaste kant rode pijl :
            http://www.mupload.nl/img/kp08ege1o6g.jpg


            Link rubber die onder het schoteltje zit met de moer.
            http://www.fsrs-opelwebshop.nl/schokbrekerrubber-achterzijde-opel-astra-calibra.html


            Deze rubber rust gelijk op de ring maar zit niet tussen de carrosserie en de schokdemper zelf denk ik ? Zie pijl foto originele kant( ring): http://www.mupload.nl/img/ou2nmgl1zfj.jpg
            Maar zit onder de moer en het schoteltje en rust op de ring die op de wielkast zit.

            De rubber is wel veel stugger aan de originele kant dan aan de gelaste kant.

            Heeft er iemand tekeningen of foto’s van hoe dit eruit ziet in gedemonteerde toestand in mijn vraagbaak staan geen foto’s of figuren .

            Comment


            • #7
              Op dit filmpje zie je hoe het eruitziet als je de rubber demonteert:



              Volgens mij is dat schoteltje origineel vast gelast aan het koetswerk en dient dit om de rubber op zijn plaats te houden. De rubber samen met de bovenste schotel houdt dan weer de schokdemper op zijn plaats volgens mij. Aangezien je zegt dat de rubber aan de gelaste kant soepeler is dan aan de originele kant is deze aan de gelaste kant volgens mij versleten met speling van de schokdemper tot gevolg.

              Als je het echt zeker wilt weten zit er niets anders op dan de rubber los te maken en deze te vergelijken met die aan de andere kant.

              PS. Ik heb zelf geen astra F en heb er ook nooit aan gewerkt. Wat ik hier allemaal schrijf is ook maar gebaseerd op wat ik op de foto's zie. Succes ermee.

              Comment


              • #8
                als je in dat filmpje kijkt als ze het schoteltje en de rubber eraf nemen, zie je een metalen bus over die draadstang zitten.
                jouw moer+ring vanboven zitten tegen die metalen bus gespannen (daarom kan je niet harder aantrekken), maar door de hitte is je rubber gesmolten en heeft geen spankracht meer.

                moer en dekseltje eraf, nieuw rubber monteren. post ook maar eens een foto van dit rubber en je nieuwe naast elkaar. zou nog leuk worden om te zien.
                ps: pas op dat de demper zijn stang niet opeens omlaag valt hé. door het lossen van de bout kan die wel inzakken en daar ga je moeilijk aan geraken (lees: dan moet je de demper onderaan losmaken, die er weer door de koffer steken, vastzetten en dan weer in de achteras monteren). als je alles dus uit elkaar haalt, houd je die stang altijd vast. daarna ff die rondel en moer er licht opzetten als je de rubbers fotografeerd.

                ps: als dat rubber dus verbrand is door de laswerken, ff je garagist een draai rond zijn oren geven
                Last edited by ; 05/07/2015, 09:06.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                  als je in dat filmpje kijkt als ze het schoteltje en de rubber eraf nemen, zie je een metalen bus over die draadstang zitten.
                  jouw moer+ring vanboven zitten tegen die metalen bus gespannen (daarom kan je niet harder aantrekken), maar door de hitte is je rubber gesmolten en heeft geen spankracht meer.

                  moer en dekseltje eraf, nieuw rubber monteren. post ook maar eens een foto van dit rubber en je nieuwe naast elkaar. zou nog leuk worden om te zien.
                  ps: pas op dat de demper zijn stang niet opeens omlaag valt hé. door het lossen van de bout kan die wel inzakken en daar ga je moeilijk aan geraken (lees: dan moet je de demper onderaan losmaken, die er weer door de koffer steken, vastzetten en dan weer in de achteras monteren). als je alles dus uit elkaar haalt, houd je die stang altijd vast. daarna ff die rondel en moer er licht opzetten als je de rubbers fotografeerd.

                  ps: als dat rubber dus verbrand is door de laswerken, ff je garagist een draai rond zijn oren geven
                  Ik heb het even los gedaan en een filmpje van gemaakt.
                  Ik denk dat de rubber te groot is en de opening ook waar de stang met schroefdraad door het koetswerk komt .
                  zie link filmpje:
                  http://nl.tinypic.com/r/2nkkkjo/8

                  Comment


                  • #10
                    Dikwijls zit er een kraagje op die rubbers. De draadstang of afstandsbusje gaat anders schuren of piepen bij veren.
                    Als ge 't niet vertrouwd dan haal je een set nieuw rubbers.

                    Bijgevoegde Bestanden
                    Last edited by wielscheel; 05/07/2015, 14:47.
                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                    Comment


                    • #11
                      Dit is normaal de rubbers die ik zou moeten hebben, zo te zien zijn hier geen kraagje aan .




                      Ik vind persoonlijk die opening waar de stang van de schokdemper door het koetswerk komt ook zeer groot, teveel speling vind ik.

                      Comment


                      • #12
                        Lijkt meer op een doorvoertule . Demper naar beneden trekken indien gas gevulde.
                        Gat is dan vrij en via schroevedraaier of koordje in groef en zeep de rubber op zijn plaats wroeten.
                        Let evtl op of er geen afstandsbusje opzit.Indien geen is de de draad niet doorlopend. De draad zou anders het rubber stuk schuren.
                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                          Lijkt meer op een doorvoertule . Demper naar beneden trekken indien gas gevulde.
                          Gat is dan vrij en via schroevedraaier of koordje in groef en zeep de rubber op zijn plaats wroeten.
                          Let evtl op of er geen afstandsbusje opzit.Indien geen is de de draad niet doorlopend. De draad zou anders het rubber stuk schuren.
                          het gaatje in de koetswerk is maar zo groot als duim dik daar kan die rubber nooit tussen. Bekijk anders het filmpje eens van hoe het eruit ziet http://nl.tinypic.com/r/2nkkkjo/8
                          dan is het wat duidelijker of wat ik hier zeg.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door tommy_077 Bekijk Berichten
                            Ik heb het even los gedaan en een filmpje van gemaakt.
                            Ik denk dat de rubber te groot is en de opening ook waar de stang met schroefdraad door het koetswerk komt .
                            zie link filmpje:
                            http://nl.tinypic.com/r/2nkkkjo/8

                            dat lijkt mij wel normaal. als je bovenstaande filmpje (bij post van focus RS) eens bekijkt, zie je op 0:39 hoe jouw auto er hoort uit te zien, het rubber valt in een soort van donut gleuf.
                            als je dan ff terugklikt naar 0:26, dan zie je dat het rubber er ook los opligt en tamelijk hoog is.
                            als je dan terugklikt naar 0:13 zie je dat dit rubber haast de helft is van wat het op 0:26 is. dat rubber wordt namelijk door de schroef platgedrukt. die zal zich bijgevolg ook in de breedte gaan uitzetten en zo uwe stang centraal gaan opspanning in het midden van die donutvorm.

                            bij u ontbreekt die donutvorm en lijkt het alsof er een plaat ontbreekt (waardoor het rubber ook heen en weer schuift).
                            ik zou ook eens je andere kant losmaken en kijken hoeveel mm die stang bovenop de rand zit. en dan eens vergelijke met links.

                            vergelijk ook beide rubbers eens
                            Last edited by ; 06/07/2015, 04:26.

                            Comment


                            • #15
                              Maakt de andere zijde van de wagen hetzelfde lawaai? Indien niet kun je even de andere zijde losmaken en kijken of de opbouw dezelfde is.


                              Hoewel er veel verschillende modellen zijn van de Astra kijk bijvoorbeeld eens naar de deze tekening en zit de geleider/bus nummer 9 op die schokdemper?

                              Fcapri was mij blijkbaar voor om voor te stellen om de andere zijde los te maken sorry voor het dubbel voorstellen.
                              Last edited by 96gr; 06/07/2015, 04:45. Reden: Fcaprri was me voor...
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • #16
                                Rubber met kraag zit denkelijk onderaan en is denkelijk stuk(gedraaid).Of gat te klein,kraag moet erin zitten !
                                En boven heb je ook een rubber.
                                Hier een video ( https://www.youtube.com/watch?v=0H0Q...xezuqZwSQj7PKw ) en foto
                                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                                  Rubber met kraag zit denkelijk onderaan en is denkelijk stuk(gedraaid).Of gat te klein,kraag moet erin zitten !
                                  En boven heb je ook een rubber.
                                  Hier een video ( https://www.youtube.com/watch?v=0H0Q...xezuqZwSQj7PKw ) en foto
                                  Dat zal wel het probleem zijn.

                                  Rubber zijn moeilijk te verkrijgen zelf waar ik regelmatig stukken koop kunnen ze niet meer bij de leverancier besteld worden. Ik zal ze moeten bestellen via internet.
                                  Ik heb de herstelde kant nog eens los gedaan 6 dagen gelden en alles opnieuw gemonteerd.
                                  Toen had u hier nog geen post gedaan.
                                  Nu was het zo wanneer ik daarvoor met mijn wagen reed hoorde ik steeds een tikkend geluid wanneer ik in een putje of over een verkeersdrempel reed of bij iedere aaneenschakeling van het wegdek nu niet meer enkel hoor ik nu nog een sissend geluid.
                                  luister naar de opname(geluid aanzetten bij de video) :

                                  Zijn dit de rubber die ik hoor ?
                                  Is dit een normaal geluid of niet ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Met wat zijt gij bezig, dat lijkt wel een melkmachine. Zit er nog olie in ?
                                    Veiligheid !Koop eens nieuwe schokdempers en de rubbers.
                                    Rubbers haalt ge desnoods bij Opel.
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                    Comment


                                    • #19
                                      haal die demper er eens uit. steek die met 1 kant in een bankvijs en trek/duw aan de andere kant.
                                      normaal moet dat heel geleidelijk gaan en moet die u tegenwerken. als je dat vlot kunt en ge hoort dat sissen, is uwe demper kapot.

                                      ff kijken wat een nieuwe set kost op mister-auto ofzo.

                                      wel ff model controlleren, maar ik vind een nieuwe voor 23€. en daar zitten precies alle rubbers ook nog bij. hoef je niet los te bestellen.


                                      als het de goeie zijn, dan heb je voor 46€ een stel nieuwe die langer gaan leven dan je auto . geen gesukkel meer met kapotte dempers, missende rubbers...
                                      Last edited by ; 11/07/2015, 17:52.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                        haal die demper er eens uit. steek die met 1 kant in een bankvijs en trek/duw aan de andere kant.
                                        normaal moet dat heel geleidelijk gaan en moet die u tegenwerken. als je dat vlot kunt en ge hoort dat sissen, is uwe demper kapot.

                                        ff kijken wat een nieuwe set kost op mister-auto ofzo.

                                        wel ff model controlleren, maar ik vind een nieuwe voor 23€. en daar zitten precies alle rubbers ook nog bij. hoef je niet los te bestellen.


                                        als het de goeie zijn, dan heb je voor 46€ een stel nieuwe die langer gaan leven dan je auto . geen gesukkel meer met kapotte dempers, missende rubbers...
                                        Hallo fcapri
                                        Ik heb deandere kant de goede originele kant eens goed bekeken hoe alles daaruit zag.
                                        De oorzaakdat ik dit lawaai hoor komt omdat de garage heeft zitten knoeien.
                                        Ze hebbenten eerste de rubber die bovenaan zat onderaan gemonteerd op deschokdemper en de rubber die nu bovenaan zit is een verkeerde rubber van eenander auto merk en type vandaar dat de rubber bovenaan veel te groot was die jein bovenstaande post ziet( filmpje)
                                        Waar mijnoriginele onderste rubber is gebleven weet ik niet is misschien gesmolten alsze
                                        laswerkhebben gedaan god zal het weten.Dit is de rubber die ik zou moeten hebben http://www.mupload.nl/img/oo6tujj5mtg.jpg
                                        Mijn wagenis een ASTRA F DIESEL1.7 TD (68Pk)
                                        Ik heb ookeven getest hoe de toestand van de schokdemper was bij het in duwen enuittrekken heb ik een tegendruk.Het naar omlaag induwen gaat makkelijker danhet naar boven bewegen dan heb je meer tegendruk komt volgen mijn omdat je daneen opwaartse beweging maakt en bij het naar omlaag duwen je meer je lichaamsgewichtkunt gebruiken.
                                        Zie filmpjedie ik hiervan heb gemaakt:
                                        http://nl.tinypic.com/r/2e3qq7b/8

                                        http://nl.tinypic.com/r/4g5768/8
                                        Nu is mijnvraag is mijn achterste schokdemper noggoed en waar kan ik die rubber bestellen?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X