Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Transportbegeleiding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Transportbegeleiding

    Weet iemand aan welke voorwaarden je moet doen om begeleider van uitzonderlijke transporten aan het werk te gaan?


    Ik speel met het idee om na mij studies een dergelijke dienst op te richten die zich naast het begeleiden van speciale transporten ook zou bezighouden met het begeleiden van bijvoorbeeld evenementen op de openbare weg, optochten e.d.

    Misschien dat er hier mensen zitten die al ervaring hebben in die sector?

    Laten jullie dan jullie (zwaai)licht ook eens schijnen over de uitrusting die ik in gedachten heb?:

    - Bestelwagen van het type Vito,T5, Ducato of Transit)
    - Rood-witte markeringen op voor -en achterzijde
    -Xenon flitsers in koplampen
    -(LED) Repeaters in gril
    -Traffic Advisor Achteraan
    -Lichtbalk, type nog nader te bepalen, vooraan en lichtbalk achteraan
    -Gele koetswerkkleur, of indien wettelijk toegestaan lichtgrijze kleur met speciale retroreflecterende "battenburg" markering in fluogeel.

    De binnenzijde dan (laadruimte:

    - Verkeerskegels
    - Signalisatielichten
    -1 Oertzen HDL 200 Hochdruck-Löschgerät
    -1 vat olieabsorberende korrels
    - detergent voor reinigen wegdek
    -1 vat 25 kg zand
    - teklite verlichting
    - cirkelzaag

  • #2
    Eerste waar ik aan denk: toegang hebben tot alle info over hoogtes van bruggen en hoeveel ton er over elke brug mag.

    En vergunningen kunnen loskrijgen om zware lasten op scheepskaaien te laten lossen?


    Ook belangrijk: een hele goede verzekering voor schade aangebracht aan wegen etc.
    A Twist of the Wrist

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
      Eerste waar ik aan denk: toegang hebben tot alle info over hoogtes van bruggen en hoeveel ton er over elke brug mag.

      En vergunningen kunnen loskrijgen om zware lasten op scheepskaaien te laten lossen?


      Ook belangrijk: een hele goede verzekering voor schade aangebracht aan wegen etc.

      Dat laatste, is de begeleider daarvoor verantwoordelijk, of de transporteur?

      Comment


      • #4
        Vaak doen dergelijke begeleidingsfirma's - zoals bv Heavy of ZCS - veel meer dan enkel met gele camionettekes rondrijden. Ze zorgen voor alle vergunningen, plannen de route en dergelijke. De 'pilot cars' zijn maar een klein onderdeel van deze activiteiten - omdat ze verplicht zijn bij alle transporten langer dan 30 meter, breder dan 3,5 meter of hoger dan 5 meter... Als je dus klandizie vind die iets moet vervoeren aan die groottes, gaan ze vaak meer verwachten dan enkel een pilot car.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Vaak doen dergelijke begeleidingsfirma's - zoals bv Heavy of ZCS - veel meer dan enkel met gele camionettekes rondrijden. Ze zorgen voor alle vergunningen, plannen de route en dergelijke. De 'pilot cars' zijn maar een klein onderdeel van deze activiteiten - omdat ze verplicht zijn bij alle transporten langer dan 30 meter, breder dan 3,5 meter of hoger dan 5 meter... Als je dus klandizie vind die iets moet vervoeren aan die groottes, gaan ze vaak meer verwachten dan enkel een pilot car.

          Uiteraard zou dat in de service inbegrepen zijn.

          Comment


          • #6
            In weze is dan je uitrusting het laatste waar je aan gaat denken. Die vergunningen zijn heel wat interessanter.

            Het klinkt net alsof je al weet welk type helm en race-overall je gekozen hebt, maar nog geen idee hebt van racer, laat staan race-klasse waarin je wil meedoen...

            Voor alle gele signalisatie heb je een vergunning nodig, behalve als je een takelwagen hebt.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
              Weet iemand aan welke voorwaarden je moet doen om begeleider van uitzonderlijke transporten aan het werk te gaan?


              Ik speel met het idee om na mij studies een dergelijke dienst op te richten die zich naast het begeleiden van speciale transporten ook zou bezighouden met het begeleiden van bijvoorbeeld evenementen op de openbare weg, optochten e.d.

              Misschien dat er hier mensen zitten die al ervaring hebben in die sector?

              Laten jullie dan jullie (zwaai)licht ook eens schijnen over de uitrusting die ik in gedachten heb?:

              - Bestelwagen van het type Vito,T5, Ducato of Transit)
              - Rood-witte markeringen op voor -en achterzijde
              -Xenon flitsers in koplampen
              -(LED) Repeaters in gril
              -Traffic Advisor Achteraan
              -Lichtbalk, type nog nader te bepalen, vooraan en lichtbalk achteraan
              -Gele koetswerkkleur, of indien wettelijk toegestaan lichtgrijze kleur met speciale retroreflecterende "battenburg" markering in fluogeel.

              De binnenzijde dan (laadruimte:

              - Verkeerskegels
              - Signalisatielichten
              -1 Oertzen HDL 200 Hochdruck-Löschgerät
              -1 vat olieabsorberende korrels
              - detergent voor reinigen wegdek
              -1 vat 25 kg zand
              - teklite verlichting
              - cirkelzaag
              Beste Jack,

              Voor 2010 diende men enkel in orde zijn met het instructieformulier B/2001. Op 1 juni 2010 werd alles geregeld onder 2 wetgevingen, enerzijds de bewakingswetgeving (wet Tobac) en anderzijds in de wetgeving omtrent uitzonderlijk vervoer. Enkele maanden geleden is de wet van 2010 tenietgedaan en gaat de transportbegeleiding een bevoegdheid zijn van de Gewesten (Vlaams, Brussel en Waals). Tot zolang zij geen nieuwe wetgeving hebben voorzien en dus de verantwoordelijkheid niet hebben opgenomen, blijft de wet van juni 2010 van kracht.

              Tot op heden dien je volgende opleidingen te volgen als je een eigen zaak wilt opstarten voor transporten te begeleiden:
              • opleiding "uitvoerend personeel type A"
              • opleiding "begeleiding van uitzonderlijk vervoer met het oog op de verkeersveiligheid (8ste luik in de bewakingssector)"

              Wil je ook graag evenementen begeleiden dan dien je volgende opleiding bij te volgen:
              • opleiding "begeleiding van groepen en personen met het oog op de verkeersveiligheid (7ste luik in de bewakingssector)"

              Let op! Als je groepen en personen wilt begeleiden zal je nog steeds een bewakingsfirma nodig hebben en de opleiding dienen te volgen, als de Gewesten hun bevoegdheid hebben opgenomen, heb je voor uitzonderlijk vervoer de eerste 2 opleidingen niet meer nodig (deze zullen naar alle waarschijnlijkheid wel vervangen worden door een andere opleiding). Toch zal je voor de groepen en personen wel nog jou uitvoerend personeel type A nodig hebben!

              Wat betreft uitrusting aan de buitenzijde van het voertuig conform de wetgeving tot op heden:
              • minimum 3 voertuigen (type maakt niet uit, voertuigen moeten wel voldoen conform de wettelijke voorwaarden, max 3,5 ton en voor enkel- of dubbel gebruik)
              • kleur van het koetswerk is RAL1003, RAL1004, RAL1023 of equivalent
              • de voor- en achterzijde van het voertuig zijn bedekt met afwisselende witte en rode strepen van 75 tot 120 millimeter breedte met een helling van 45 tot 60 graden over een oppervlakte van minstens een halve vierkante meter (de witte strepen vooraan en de rode strepen achteraan zijn retroreflecterend)
              • elke zijde van het voertuig zijn retroreflecterende vlakken met « open pijlen » aangebracht. Deze vlakken hebben minstens de afmetingen van 1,00 meter op 0,30 meter. Zij zijn rood en wit of rood en geel gekleurd. De pijlen wijzen naar de voorzijde van het voertuig en hebben een breedte van 0,10 meter
              • minstens twee geeloranje knipperlichten op het dak. Deze lichten zijn rondom zichtbaar. Zij zijn in werking gedurende het uitzonderlijk vervoer
              • op het dak een lichtbalk met gele amberkleurige directionele waarschuwingspijlen (traffic advisor)

              Wat betreft uitrusting aan de binnenzijde van het voertuig conform de wetgeving tot op heden:
              • CB (communicatiemiddel om constant in verbinding te staan met overige begeleidingsvoertuigen en/of met de vrachtwagen)
              • 1 brandblusser van 3 kilogram
              • 10 geeloranje reflecterende kegels of geeloranje wegafbakeningslichten
              • 2 witte toortslampen op batterijen met geeloranje kegels als toebehoren
              • 2 reflecterende verkeersborden C3 met handvat
              • 2 verkeersborden A51 op driepikkel
              • 1 decameter
              • 1 uitschuifbare meetlat van minimum 6 meter

              Overige zaken zijn overbodig maar uiteraard niet nutteloos.
              Mocht je vragen hebben kan je me steeds contacteren.

              Contactgegevens vind je op onze website, http://www.belgopilots.be/.

              Comment


              • #8
                Amai, dit topic wordt in augustus 10 jaar!
                't Kan z'n plechtige communie beginnen voorbereiden!

                Comment


                • #9
                  Nuttige info, al denk ik wel dat de topicstarter ondertussen iets anders doet gezien het bijna 10 jaar geleden is.

                  Comment

                  Working...
                  X