Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Vlaanderen kreeg al voor 1,5 miljoen euro schadeclaims door slechte wegen

    18/11/10, 13u31

    Bij de Afdeling Juridische Dienstverlening (AJD) van de Vlaamse overheid zijn al voor 1,5 miljoen euro claims ingediend voor schade aan auto's door de slechte staat van de wegen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits vandaag gezegd in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.
    Dat er dit jaar een recordaantal schadeclaims is ingediend bij de Vlaamse overheid was al bekend. Op dit moment heeft de AJD zo'n 1.600 dossiers ontvangen. Dat zijn er al dubbel zoveel als in heel 2009.

    De tot nu toe ingediende claims bedragen in totaal 1,5 miljoen euro, maar minister Crevits verwacht dat dat bedrag tegen het einde van het jaar de 2 miljoen euro zal overschrijden. In 2008 en 2009 betaalde de Vlaamse overheid respectievelijk 1,5 en 1,2 miljoen euro voor schadeclaims rond de slechte staat van de wegen.

    De autoverzekeraars vinden goed de weg naar de Vlaamse overheidsdiensten om schade door slechte wegen op Vlaanderen te verhalen. Crevits is dan ook niet van plan om de procedure aan te passen.

    Marino Keulen merkte op dat, ondanks dat verzekeraars de schade verhalen op de Vlaamse overheid, de premies toch de hoogte ingaan.

    Verzekeringen zijn federale materie, maar Crevits plant op het einde van komende winter wel een korte evaluatie van de Vlaamse schadeclaimprocedure met de verzekeraars. (belga/adb)


    Comment


    • #82
      beste wat ze kunnen doen is gewoon weer het ouderwetse asfalt gebruiken ipv dat ZOAB gebeuren dat veel water moet doorlaten.....

      en wegennet 100% herstellen....kunnen ze de automobilist beter een jaar thuis betaald laten zitten ipv telkens een stukje asfalt te herstellen...
      juist de overgang van oud naar nieuw asfalt gaat heel vaak kapot.

      op de weg van rotterdam (A13) en richting amsterdam (A4) in nederland zie ik al als truck-chauffeur dat heel dat asfalt naar de klote gaat.
      als je over dat wegdek rijd met je truck en je rijd bijvoorbeeld 85 knal je zowat met je kop tegen het plafond van de truck
      en het word steeds erger. is zelfs al gelukt om de trailer zn banden van de grond te krijgen op de A4

      Comment


      • #83
        Vrieskou ruïneert onze wegen

        28/12/10, 12u14








        DM UPDATE De vrieskou van de afgelopen weken heeft grote gaten gemaakt in het wegdek. Zo is de rechterrijstrook op de E19 tussen Mechelen-Noord en Kontich niet meer berijdbaar. Automobilisten krijgen de raad hier de rechterrijstrook te vermijden.

        Wegens de ernst van de situatie worden daar zowel deze middag en nacht verschillende herstellingen uitgevoerd. "Als wij merken dat er op sommige plaatsen putten in het wegdek zijn die de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen, dan gaan wij daar tijdelijk maatregelen nemen", zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer.

        Warm asfalt
        "Dat kan met koud of gietasfalt. Als er heel wat putten op een kleine oppervlakte zijn of als koud of gietasfalt niet helpt, hebben we sinds dit jaar de mogelijkheid om warm asfalt te gebruiken. Maar in dit geval moet dan wel de toplaag volledig verwijderd en opnieuw aangelegd worden, met extra verkeershinder tot gevolg." Op de E19 en de E313 zijn deze winter al gaten hersteld met warm asfalt.

        Kosten?
        Voor een volledige inventarisering van de opgelopen schade door het vriesweer is het echter nog te vroeg. Ook op de herstellingskosten kan voor het einde van de winterpiek geen cijfer geplakt worden, aldus woordvoerster Ilse Luypaerts. (belga/sam/eb)


        Comment


        • #84
          Nieuwe parodie over impasse: "Vissen in putten wegennet"


          Na het initiatief van Benoit Poelvoorde om je niet meer te scheren totdat er een regering is, is er een nieuwe parodie opgedoken op het internet. 'Lapino Albino' doet een verdienstelijke poging om de impasse in ons land uit te beelden. De humoristen gooiden hun vislijn uit. Niet in een of ander meertje, maar wel in een van de gigantische putten in het wegdek. "We trokken een parallel tussen de verslechtering van het wegennet en de politieke traagheid, waaraan ons land momenteel lijdt", zegt co-oprichter Pedro.

          Het filmpje, geproduceerd door twee Walen en twee Vlamingen, is best te pruimen. "De slechte wegen zijn een afdruk van hoe het hier in België vierkant draait. Alles wordt op zijn beloop gelaten, niemand grijpt in. Het is zoals een visser die een grote vangst wil doen in een wegverzakking." (dea)


          + YouTube Video
          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.





          21/01/11 19u11


          HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

          Comment


          • #85
            Er is toch een vlaamse regering? Dat de wegen er zo bijliggen heeft niet veel te maken met het ontbreken van een federale regering.

            Comment


            • #86
              Roest doet verkeerspalen vallen

              Inspecties vanaf vandaag

              • maandag 07 februari 2011
              • Auteur: Cedric Lagast



              BRUSSEL - Honderden Vlaamse verlichtingspalen worden binnenkort aan een inspectie onderworpen. De afgelopen dagen vielen twee palen langs de E19 op de weg.






              Van onze redacteur

              Het begon vrijdagmiddag toen de wind een verlichtingspaal langs de E19 tussen Antwerpen en Brussel in Rumst omblies. Twee chauffeurs konden de metalen paal niet meer ontwijken maar de gevolgen vielen mee.

              Ongezien', klonk het bij Wegen en Verkeer. Maar zaterdagmorgen gebeurde net hetzelfde: een doorgeroeste paal viel in Mechelen-Noord op de snelweg, dit keer zonder een auto te raken.

              Het Agentschap Wegen en Verkeer stuurde daarop met spoed een team inspecteurs naar de snelweg.

              Na de inspectie werd besloten om onmiddellijk nog zeven verlichtingspalen neer te halen, omdat die ook dreigden neer te vallen.

              ‘De verlichtingspalen zijn onderaan doorgeroest omdat er bovenaan regenwater insijpelt', ontdekte doctor-ingenieur Yves Van Ingelgem van de Vrije Universiteit Brussel. Hij voert onderzoek naar de corrosie van metalen, en bestudeerde de afgeknakte palen zaterdag op vraag van de VTM-nieuwsdienst.

              ‘Het rubberen deksel dat de palen bovenaan afsluit, een piramidevormige dop, is weggeblazen door de wind. Het regenwater blijft onderaan staan, vaak tot aan de inspectiedeksels.'

              ‘Het metaal van de palen is vier millimeter dik', zegt Van Ingelgem. ‘Er treedt echter corrosie op omdat het water stilstaat. Op acht maanden tijd is staal van deze dikte doorgeroest. Het zwakste punt zit onderaan en daar scheurt de paal door.'

              Wegen en Verkeer oordeelde zaterdag dat het probleem alleen optrad bij metalen verlichtingspalen die niet in de grond konden worden verankerd, maar op een betonnen sokkel waren vastgeschroefd. ‘Een kleine minderheid van de palen', aldus een woordvoerster

              . Een 500-tal van deze palen die overal in Vlaanderen staan neergepoot, worden vanaf vandaag ook geïnspecteerd.

              Volgens professor Van Ingelgem lopen echter alle palen waar bovenaan water in kan lopen potentieel gevaar. Ook de palen die in de grond zitten.

              Toch wacht Wegen en Verkeer af. ‘Als onze experts ook deze analyse maken, zullen ze ook deze palen langs de E19 bekijken. Voorlopig concentreren we ons op de palen op een sokkel', aldus woordvoerster Eveline Vandecaetsbeek.
              Hoe het zover kon komen is voorlopig nog een raadsel.

              Volgens mobiliteitsorganisaties Touring en VAB schort er iets aan het onderhoud.

              ‘Alle palen worden om de vier maanden geïnspecteerd. Daarbij wordt naast de lampen ook gekeken naar stabiliteitsproblemen', klinkt het bij Wegen en Verkeer. Minister Hilde Crevits (CD&V) vroeg alvast alle inspectieverslagen bij het Agentschap op.




              Stel dat je juist op derde vak komt aangereden en paal valt net voor Uw auto , waardoor aanrijding ermee onvermijdelijk is en Uw wagen gaat overkop en rolt middenberm in , wat gaan ze dan zeggen : "bestuurder verloor controle over het stuur op de E zoveel en kwam in middenberm terecht en reed paal omver ? " .

              Dus dan is de schade aan je wagen + middenberm voor U en zetten ze nieuwe verlichtingspaal op U kosten .

              Comment


              • #88
                Twee zware winters leggen pijnpunten in wegennet bloot


                © belga
                Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits erkent dat er door de algemene onderhoudsachterstand van de Vlaamse wegen meer slechte wegvakken zijn. Tegelijk verzekert ze dat beterschap op komst is.

                Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V). © photo news




                Dat zegt de minister in een reactie op cijfers van mobiliteitsclub VAB, die aantoonden dat er dit jaar veel meer schadegevallen zijn door slechte wegen dan vorig jaar.

                Duchtig aan werken

                Dat de Vlaamse wegen met een onderhoudsachterstand kampen is niet nieuw. De zware winter van vorig en dit jaar maken de toestand niet bepaald rooskleuriger. "Twee zware winters leggen duidelijk de pijnpunten bloot", aldus Crevits, die ook benadrukt dat er duchtig aan gewerkt wordt. "De middelen voor structureel onderhoud van de wegen zijn nog nooit zo hoog geweest."

                Achterstand wegwerken
                Crevits wil tegen 2015 de onderhoudsachterstand op de snelwegen weggewerkt hebben, en tegen 2020 die op de gewestwegen. Die ambitie blijft overeind en is ook haalbaar, verzekert de minister. Tijdens de wintermaanden kunnen alleen oppervlakkige herstellingen uitgevoerd worden, maar vanaf het voorjaar start opnieuw het structurele onderhoud. Er zijn in 2011 alvast 85 wegenwerken gepland op de Vlaamse autosnelwegen.

                Pavement Management System

                Om de toestand op te volgen nadat alle onderhoudsachterstand is weggewerkt, werkt de minister op dit moment een Pavement Management System (PMS) uit, dat alle informatie over het wegdek opneemt, zowel over toplaag als fundering. "Over enkele jaren zal automatisch aangegeven worden welke werken precies nodig zijn", aldus Crevits. (belga/eb) 10/02/11 17u32


                Bron + reacties : http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...et-bloot.dhtml

                Comment


                • #89
                  Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                  Om de toestand op te volgen nadat alle onderhoudsachterstand is weggewerkt, werkt de minister op dit moment een Pavement Management System (PMS) uit, dat alle informatie over het wegdek opneemt, zowel over toplaag als fundering. "Over enkele jaren zal automatisch aangegeven worden welke werken precies nodig zijn", aldus Crevits. (belga/eb) 10/02/11 17u32


                  Bron + reacties : http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...et-bloot.dhtml
                  Volgens mij leest ons Hilde hiermee, toch misschien het topic over de kwaliteit vroeger en nu van het asfalt.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #90
                    Doorroeste verlichtingspalen voorlopig enkel langs E19

                    09/02/11, 17u30

                    © belga
                    Het ziet ernaar uit dat er enkel langs de E19 tussen Brussel en Antwerpen problemen zijn met verlichtingspalen die doorroest zijn.
                    Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van het onderzoek dat het Agentschap Wegen en Verkeer het afgelopen weekend opstartte nadat langs de E19 twee palen waren omgevallen. Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) woensdag in het Vlaams parlement.

                    De zogenaamde "ossenkoppenpalen" zijn de oudste metalen verlichtingspalen in ons land. In totaal staan er zo'n 2.000 van die palen langs de Vlaamse snelwegen. Afgelopen vrijdag vielen twee van die palen langs de E19 om. Preventief werden er een aantal andere weggehaald.

                    Controle van risicopalen

                    Minister Crevits heeft meteen een controle bevolen van alle risicopalen. Dat zijn, naast de 2.000 "ossenkoppen", ook nog eens 500 palen die op bruggen en leidingen staan. Die controle zal donderdagavond afgerond zijn, maar uit de voorlopige resultaten blijkt dat er enkel langs de E19 sprake is van "een probleemzone".

                    De minister gaf mee dat elke paal gecontroleerd wordt wanneer aannemers de lampen vervangen, dus in principe om de drie jaar. Ze wil de contracten met die aannemers herbekijken zodat elke paal zeker tijdig gecontroleerd wordt en er voor elke paal een fiche komt.

                    De precieze oorzaak van de roestvorming die de palen langs de E19 velde, wordt nog onderzocht. (belga/adha)


                    Comment


                    • #91
                      Honderdtal verlichtingspalen preventief verwijderd




                      11/02/11, 16u55

                      Na inspectie worden 128 verlichtingspalen langs Vlaamse wegen preventief verwijderd. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) controleerde deze week alle risicopalen nadat vorige vrijdag twee palen langs de E19 Brussel-Antwerpen omgevallen waren.

                      De omgevallen palen bleken een zogenaamde ossenkoppaal en een paal op een voetplaat. Ze vielen om omdat ze onderaan doorgeroest waren als gevolg van insijpelend water.

                      Ossenkoppalen

                      Daarop gelastte minister Crevits het AWV om alle palen van die types deze week nog te inspecteren. Er werden 2.660 van de 90.000 verlichtingspalen langs de Vlaamse wegen gecontroleerd. De ossenkoppalen -rechte palen met bovenaan een of twee U-vormige armen- zijn de oudste metalen verlichtingspalen die in Vlaanderen staan. Ze zijn allemaal 35 jaar oud. In totaal staan er 2.000 dergelijke palen verspreid over vier provincies. Bij 89 ervan werd corrosie of roest vastgesteld. De meeste kritische palen zijn al neergehaald, de andere volgen de komende dagen.

                      Onderhoudsfiches
                      Daarnaast zijn alle 660 palen op een voetplaat gecontroleerd. Dat zijn palen die niet in de volle grond verankerd zijn, zoals op bruggen. Daarvan worden er 39 preventief verwijderd. Om incidenten in de toekomst te vermijden, krijgen alle aannemers die instaan voor het onderhoud van de palen een brief met instructies voor de inspectie van de palen. Crevits wil ook een databank oprichten met onderhoudsfiches voor elke verlichtingspaal in Vlaanderen.

                      De minister benadrukte nog dat de verlichtingspalen die de laatste vijftien jaar geplaatst zijn beter behandeld zijn tegen roest. Of de verwijderde palen vervangen worden, hangt af van Crevits' verlichtingsplan, dat tegen de zomer klaar zal zijn. Daarin is beslist om vanaf de zomer de lichten langs de snelwegen te doven, behalve op verkeerswisselaars en op- en afritten. (belga/tma)

                      Comment


                      • #92
                        Verzekering auto duurder door slechte wegen



                        Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

                        Comment


                        • #93
                          Geen geld om 3.000 weggevreten verlichtingspalen te vervangen

                          21/02/11, 04u10

                          Drieduizend betonnen verlichtingspalen langs de Vlaamse autowegen lijden aan betonrot en moeten vervangen worden. De Vlaamse overheid heeft echter onvoldoende geld om zowel deze palen als de verroeste palen langs de E19 te vervangen. Dat melden de Concentrakranten.
                          Het Agentschap Wegen en Verkeer erkent dat er een probleem is met drieduizend betonnen palen. "De oorzaak is simpel, die palen zijn einde levensduur", zegt een woordvoerster van het agentschap in de kranten.
                          "De vervanging van al die palen stond op de planning van dit jaar", luidt het. Maar door de problemen met verroeste metalen palen langs de E19 tussen Antwerpen en Brussel moet de planning herbekeken worden.

                          "Het is een budgetkwestie", zegt de woordvoerster. Er is niet genoeg geld om alle betonnen palen en de verroeste ijzeren verlichtingspalen te vervangen. "Maar in de eindbeslissing zal de veiligheid van de weggebruiker de doorslag geven. Zeker is dat een deel van de betonnen palen nog dit jaar wordt vervangen." (belga/odbs)


                          Comment


                          • #94
                            Betonrot verlichtingspalen: 940 betonnen palen worden dit jaar vervangen

                            21/02/11, 14u33
                            Van de 3.000 oude betonnen verlichtingspalen langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen worden er 940 vervangen door metalen palen in de loop van dit jaar. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. "Een minderheid van die palen vertoont betonrot; de andere palen worden vervangen, omdat ze einde levensduur zijn", luidt het.
                            Het gaat om palen langs de E34, op het op- en afrittencomplex Herentals-Oost langs de E313, op het op- en afrittencomplex Deinze langs de E17, langs de N16 in Temse en langs de R8 in Kortrijk.

                            Systematisch
                            "De vervangingsoperatie kadert in het plan van het Agentschap Wegen en Verkeer om de oudste verlichtingspalen langs gewest- en autosnelwegen systematisch te vervangen. In de loop van 2010 werden al ongeveer 600 betonnen palen vervangen door metalen palen", stelt het Agentschap. Langs de E34 staan er in totaal 1.860 betonnen verlichtingspalen. Het vervangen van de betonnen palen door metalen kreukelpalen op de op- en afritten van de E313 en op de E34 tussen Turnhout en de Nederlandse grens zal starten in het najaar en in drie fases verlopen. Voor de eerste fase, waarbij 600 palen op de op- en afritten zullen worden vervangen, werd een bedrag van 750.000 euro vastgelegd. De andere fases worden tegen eind 2013 uitgevoerd.

                            Vlaanderen telt ongeveer 5.400 kilometer gewestwegen en 1.500 kilometer autosnelwegen. (belga/tma)

                            Comment


                            • #95
                              En dit alles wegens de slechte constructie van die palen. Het betonijzer te dicht bij de oppervlakte van de palen zodat er lucht aan kon en ze beginnen roesten zijn ?

                              Comment


                              • #96
                                Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

                                Comment


                                • #97
                                  Winterschade doet kwaliteit wegen verder achteruit gaan :



                                  Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.



                                  Comment


                                  • #98
                                    Opgepast voor de grote gevaarlijke stippellijn op de E19 !


                                    Blijf op de hoogte van het laatste autonieuws en lees onafhankelijke rijtesten van de nieuwste modellen. Bij Autofans vind je alles over auto’s, van reviews tot de nieuwste trends in de autowereld.

                                    Comment


                                    • #99
                                      Ze spreken daar over dat koud asfalt als zijnde black ice, ik dacht dat black ice de term was voor in de winter opgevroren vocht op asfaltwegen ? (Of zoals ze hier populair zeggen: ijsgang ....)

                                      Comment


                                      • Dat ziet er weer leuk uit de komende weken: vanaf 18? Juni gaan ze de E19 Antwerpen > Brussel aan de aansluiting met de Brusselse buitenring afsluiten tussen 14:00u & 21:00u. Aanbevolen word om langs de A12 naar Brussel te rijden, en wat denk je dat ze daar op het einde (Laken) aan het doen zijn tot ergens in Augustus?.....Juist ja...
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment

                                        Working...