Oorspronkelijk geplaatst door corollaWRC
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe legaal het vermogen van een voertuig opdrijven ( aka chippen )
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
... je kan ook dan meteen de wagen kopen met het hogere vermogen
De dealers etc. zouden beter eerst zien dat de klant weldegelijk z'n opgegeven vermogen krijgt. Dan betaal je al tenminste voor waar je recht op hebt.
Er zijn er veel, met een vermogen dat ze niet halen, maar betalen dan wel lekker BIV voor het opgegeven fabrieksvermogen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenIk ken niemand die het al aangegeven heeft en heb er ook nog nooit over gehoord.
Trouwens, binnen dit en twee jaar zou het wel eens gedaan kunnen zijn met het "omzeilen" van de wetgeving wanneer ze in de keuringscentra ook een systeem zullen hebben om te zien of uw wagen wel nog op zijn origineel vermogen zit. Vraag is wie dan wel en wie niet aan deze controle zal kunnen ontsnappen want niet elke wagen heeft een rechtstreekse toegang tot het motormanagement. Zeker de oude types niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Flitser Bekijk BerichtenABT-centra geven het zelfs automatisch door naar eigen zeggen
Trouwens, binnen dit en twee jaar zou het wel eens gedaan kunnen zijn met het "omzeilen" van de wetgeving wanneer ze in de keuringscentra ook een systeem zullen hebben om te zien of uw wagen wel nog op zijn origineel vermogen zit. Vraag is wie dan wel en wie niet aan deze controle zal kunnen ontsnappen want niet elke wagen heeft een rechtstreekse toegang tot het motormanagement. Zeker de oude types niet.
de max!
30€ betalen en een testbankrun krijgen. Krijg je de uitdraai dan ook mee?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Flitser Bekijk Berichten
Dat is makkelijk te omzeilen: elk jaar terug naar de chiptuner, alles origineel naar de keuring en dan terug naar de chiptuner...
Wat zullen ze dan doen met iemand die zijn wagen tweedehands gekocht heeft en niet wist dat de auto gechipt was?
Comment
-
Vermogentestbank zal niet gebeuren, ben ik 100% zeker van. Uitlezen of de software in de wagen nog origineel/standaard is, dat kan best wel zijn ja. Nuja, dat kan dus zoals Diaboloc zegt wel makkelijk omzeild worden.
Dus helaas ir_fuel, geen testbank-uitdraai @ keuringLast edited by Wouter; 28/03/2009, 18:09.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk BerichtenVermogentestbank zal niet gebeuren, ben ik 100% zeker van. Uitlezen of de software in de wagen nog origineel/standaard is, dat kan best wel zijn ja. Nuja, dat kan dus zoals Diaboloc zegt wel makkelijk omzeild worden.
Dat is volgens mij praktisch niet haalbaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenDat is makkelijk te omzeilen: elk jaar terug naar de chiptuner, alles origineel naar de keuring en dan terug naar de chiptuner...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenAh dan gaan ze iedereen verplichten dezelfde ECU te gebruiken, of gaan ze de software van alle merken hebben?
Dat is volgens mij praktisch niet haalbaar.
En dit is al evenmin praktisch, neemt een pak tijd in beslag. Om maar niet te beginnen over het feit dat sommige wagens meer/minder pk's hebben dan opgegeven. Welke discussie's gaan daar dan naderhand uit voortvloeien ?
Ik heb al gevallen gezien met bijna 20% meer vermogen dan opgegeven en dat fully stock.
Ofwel doen ze zoals in Nederland, daar is een marge van (ik dacht) 30% afwijking vermogen toegelaten. M.a.w. chippen zou gewoon kunnen ook... to a certain extent
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
Ofwel doen ze zoals in Nederland, daar is een marge van (ik dacht) 30% afwijking vermogen toegelaten. M.a.w. chippen zou gewoon kunnen ook... to a certain extent
Dan kan je een compressor op een 350Z schroeven. 300 -> 400pk is geen probleem dan
Comment
-
ABT-centra geven het zelfs automatisch door naar eigen zeggen
Trouwens, binnen dit en twee jaar zou het wel eens gedaan kunnen zijn met het "omzeilen" van de wetgeving wanneer ze in de keuringscentra ook een systeem zullen hebben om te zien of uw wagen wel nog op zijn origineel vermogen zit. Vraag is wie dan wel en wie niet aan deze controle zal kunnen ontsnappen want niet elke wagen heeft een rechtstreekse toegang tot het motormanagement. Zeker de oude types niet
hier zie ik al direct een antal problemen mee.
1) uw wagen zijn opgegeven pk's worden gemeten aan de krukas en de pk's op de testbank zijn deze achteraan de wielen.
hier is een HEEL groot verschil.
2)als ge weet hoeveel een testbankrun kost, ga je dit dan ook moeten betalen op de keuring ?
3) ik zou mijn auto opvoeren gewoonweg om te zien hoeveel pk er nodig is om die bank op te blazen.
+ YouTube Video
4) wat als die mannen van de keuring ( die niks kunnen ) uwen auto om zeep helpen
+ YouTube Video
ze kunnen natuurlijk met de computer kijken of jou waardes nog wel origineel zijn. (heb jij een boek met alle data van elke auto ter wereld van elk jaar ?
denk het niet
en wat als ik juist de temperatuur van de ventilator naar beneden heb gebracht voor meer koeling. ben ik dan afgekeurd ? dacht het niet.Last edited by Timmie; 28/03/2009, 21:02.
Comment
-
Zo'n testbankrun bij een turbo auto is erg afwijkend en afhankelijk van zoveel factoren.
(Temp., luchtvochtigheid, soort benzine, afstelling ontsteking, turbodruk, aansturing wastegate enz...)
En ik kan met één enkele druk op een knop de turbodruk ( en dus het vermogen) van 1.4 naar 0.6 bar brengen. En chapeau aan de gast die dat gaat vinden....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk BerichtenVermogentestbank zal niet gebeuren, ben ik 100% zeker van. Uitlezen of de software in de wagen nog origineel/standaard is, dat kan best wel zijn ja.
Ik ben geen expert dus weet niet wat men op zo'n pc te zien krijgt wanneer men die aansluit op je stuurdoos maar als ze in de garage perfect kunnen zien dat het motormanagement van je wagen is gewijzigd om meer vermogen uit de motor te halen dan zullen ze dat bij de keuringscentra ook wel kunnen van zodra men de nodige apparatuur heeft. Ik kan jullie alleen maar zeggen dat ze er mee bezig zijn om dat in de toekomst ook te kunnen controleren.
Als dat dan zo makkelijk te omzeilen is, zoveel te beter natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joris Bekijk BerichtenHieronder volgt hoe je legaal te werk kan gaan wanneer je het vermogen opdrijft van jouw auto.- Het motorvermogen laten aanpassen;
- Attest van deze aanpassing van de tuner ontvangen;
- Naar verzekering gaan en deze van de verandering van het vermogen in kennis stellen;
- Roze aanvraag tot inschrijving + oud inschrijvingsbewijs opsturen naar DIV ( voertuig herinschrijven met het nieuwe vermogen );
- Nieuw COC ( certificate of conformity ) aanvragen bij garage of invoerder van het automerk.
- verzekering zal waarschijnlijk stijgen ( meer vermogen )
- belasting tot inverkeersstelling en jaarlijkse verkeersbelasting zullen ook waarschijnlijk stijgen
Natuurlijk gaat deze werkwijze wel wat meer tijd en geld kosten dan gewoon chippen en gas geven.
Als er nog vragen zijn zal ik deze ( proberen ) correct te beantwoorden.
ik ben aan het rondzoeken naar een tweedehands Alfa en zou uiterlijk voor oktober dit jaar een vervanger voor mijn huidige kar moeten hebben (keuring wordt een probleem dan). Probleem: Belgische tweedehands Alfa's blijken voor 90% diesels te zijn. Nu goed, hoewel ik liefst van al een benzine zou willen maakt het vooruitzicht van tuningmogelijkheden die diesels nog wel aantrekkelijk. Maar wat is de kans dat ik met zo'n JTD naar Squadra bol en effectief met medewerking van een garage/importeur dit volledig legaal kan houden? Dus niet alleen aangeven bij de verzekering maar ook gelijkvormigheidsattest en dus BIV enzovoort. Kosten zijn niet per se een bezwaar zolang het niet monsterlijk wordt, ik wil het liever tot in de puntjes in orde hebben.
Trouwens, over de eerste post, waarom zou de jaarlijkse taks eigenlijk omhoog gaan? Is die niet gebaseerd op cilinderinhoud en gewicht (dus niet vermogen), of is dat alweer veranderd?
Alvast bedankt!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door motorpsycho Bekijk BerichtenTrouwens, over de eerste post, waarom zou de jaarlijkse taks eigenlijk omhoog gaan? Is die niet gebaseerd op cilinderinhoud en gewicht (dus niet vermogen), of is dat alweer veranderd?
Alvast bedankt!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk BerichtenIs de inschrijving niet op fiscale pk berekend?
Inschrijving/BIV is berekend op fiscale PK tot een bepaalde limiet, en die limiet zijn de effectieve din PK's.
De hoogste inschrijvingstax mogelijk is bvb. een kleine 5000 EUR, en deze is vanaf het moment dat de wagen meer heeft dan 211PK.
Dus als je nu een 2,5 liter hebt met 225PK, of een 5 liter met 500PK, inschrijvingstax voor deze 2 wagens blijft hetzelfde, al zal de jaarlijkse verkeersbelasting voor de 5 liter een pak hoger zijn.
Comment
-
Dat bedoelde ik dus, BIV zal wel omhoog gaan als je er een aanzienlijke hoeveelheid pk's bij krijgt, maar fiscale pk (en dus taks) blijft hetzelfde, toch? Maar goed.
Ik lees in deze thread uiteenlopende dingen, van no way dat je een nieuw gelijkvormigheidsattest krijgt, tot dealers die er zelf reclame voor maken. Enig idee of er Alfa dealers zijn die dit spelletje willen meespelen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP Bekijk BerichtenIs het ook mogelijk om te downtunen? (En dat dan achteraf terug op te vijzen?)Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP Bekijk BerichtenBIV omzeilen..
Jaja meneer polies, een 911 turbo heeft echt maar 110 pk!A Twist of the Wrist
Comment
-
is er eigenlijk al iemand erin geslaagd het stappenplan van mijnheer de polies met succes te volgen ?
Lijkt me niet eenvoudig te zijn nieuwe COC-papieren te verkrijgen van de invoerder bij een hoger vermogen door chiptuning. Om niet te zeggen onmogelijk.
Topic is dus eigenlijk overbodig
Comment
Comment