Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe reageren bij prioritaire voertuigen met dringende opdracht
Collapse
X
-
Is wel goed voor sommige mensen, sommigen beginnen echt te pannikeren als er een ambulance oid achter hen komt.2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold
1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold
2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold
2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!
-
Intressant filmpje, als de bestuurders van de prioritaire voertuigen zich daar ook aan houden dan is het goed.
Ik weet echter maar al te goed dat ze dit niet altijd doen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIntressant filmpje, als de bestuurders van de prioritaire voertuigen zich daar ook aan houden dan is het goed.
Ik weet echter maar al te goed dat ze dit niet altijd doen.
Comment
-
Idd, dat is juist.
Maar het is niet de bedoeling om op je weg naar een dringende interventie nog slachtoffers te maken.
Paar jaren terug ben ik zo voor een ambulance moeten uitwijken waardoor ik bijna in een gracht stak!Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Allemaal relatief.
- Als je staat te wachten kan het niet rap genoeg gaan, zelf voor een stom verkeersongeval waar alleen de papieren moeten ingevuld worden. En als er gewonden zijn duurt iedere minuut in je hoofd een eeuwigheid.
- Als ze achter je rijden krijg je het ervan op je zenuwen want er is bijna nergens plaats meer of het is te druk om fatsoenlijk uit te wijken. De meeste tijd is het trouwens heel moeilijk in te schatten vanuit welke richting een sirene precies komt, zeker in de stad. De meeste mensen hun bloeddruk en adrenalinegehalte gaat automatisch omhoog als ze een sirene horen en zeker als die plots achter hen opdoemt. Dan reageren ze plots niet meer helder en logisch en doen ze de raarste, onverwachte, dingen. Spijtig genoeg blijkt bij velen de achteruitkijkspiegel ook een optie te zijn.
- Als je zelf in zo'n prioritair voertuig zit zal je, afhankelijk van de opdracht, ook in meer of mindere mate een adrenalinestoot krijgen, soms gevolgd door tunnelvisie wat ook niet bevorderlijk is voor een heldere kijk op de verkeerssituatie rondom.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk BerichtenZodra je kan opzij,en anders zo rechts mogelijk rijden (als ze dit langs 2 kanten doen) kan een prioritair voertuig met gemak door.
Comment
-
Bekijk goed het filmpje, want het is niet zomaar nuttig om bijvoorbeeld voor een bocht of helling te gaan stoppen.
Mijn eerste rit als chauffeur van een ambulance met dringende opdracht was zo een mooie: helling met bocht bovenop de top, en een volle lijn. Mijn voorligger besliste om op die plek te gaan stoppen, zodat ik moest kiezen tussen erachter blijven wachten, of quasi blind gaan inhalen over een volle lijn...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIdd, dat is juist.
Maar het is niet de bedoeling om op je weg naar een dringende interventie nog slachtoffers te maken.
Paar jaren terug ben ik zo voor een ambulance moeten uitwijken waardoor ik bijna in een gracht stak!
Een paar jaar terug was ik 's nachts nog op de baan, ik reed op de N80 (Naamsesteenweg) richting Sint-Truiden.
Er was geen verkeer op de baan, dan ineens zie ik wel een tegenligger aankomen, tot hier geen probleem. Maar plots duikt er achter die tegenligger een ambulance op met zwaailichten, ZONDER sirene.
Ik zie deze uitwijken naar mijn kant, dus ik had de keuze, frontaal d'r op of uitwijken richting de gracht.
Had hij 1 seconde gewacht dan kon hij zonder problemen voorbij die andere auto.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenDat moet dan wel een grote tegenligger geweest zijn als je de zwaailichten niet achter de tegenligger zag uitsteken.
2) Het was in een bocht;
3) De ambulance kwam aan een zeer hoge snelheid afgevlogen;
4) Hij had geen sirene op staan.
Nog niet duidelijk genoeg??Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Ik heb eens ik Holland gereden toen men radio uitviel en er een alarmtoon op te horen was, op het RDS scherm verscheen toen ook de tekst !!AMBULANCE!!. En idd een paar tellen later passeerde een ambulance mij. Dit bleek om een testproject te gaan waarbij prioritaire voertuigen een stoorzender bij hadden en zo de automobilist kunnen waarschuwen. Zouden ze van mij direct mogen invoeren want het hielp idd echt wel
DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIk wil bovenstaande post toch nog even verduidelijken.
Een paar jaar terug was ik 's nachts nog op de baan, ik reed op de N80 (Naamsesteenweg) richting Sint-Truiden.
Er was geen verkeer op de baan, dan ineens zie ik wel een tegenligger aankomen, tot hier geen probleem. Maar plots duikt er achter die tegenligger een ambulance op met zwaailichten, ZONDER sirene.
Ik zie deze uitwijken naar mijn kant, dus ik had de keuze, frontaal d'r op of uitwijken richting de gracht.
Had hij 1 seconde gewacht dan kon hij zonder problemen voorbij die andere auto.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichtenzonder sirene is geen prioriteir voertuig
Lees onderstaande eens hardop, drie keer na mekaar. En schrijf het dan over.
En lees dan eens na wat je zonet geschreven hebt.
37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
Comment
-
Hij bedoelt waarschijnlijk gewoon dat zonder sirene het prioritair voertuig geen vooirrang heeft op andere weggebruikers EN ook de wegcode moet volgen.
Maar daar had je waarschijnlijk niet veel aan toen je 1/10 sec had om een keuze te maken.
Cowboys heb je overal, aan beide zijden.
Comment
-
En niet alleen cowboys, soms maken ook bestuurders van prioritaire voertuigen fouten. Want zover ik weet zijn dat ook mensen. En zover ik weet, is het merendeel van de bestuurders van prioritaire voertuigen wel theoretisch getraind op het rijden met dringende opdracht, maar het aantal met praktische opleidingen is niet zo groot, zeker niet onder de groepen ambulanciers en brandweermannen.
Comment
-
Als ik op de baan ben met het voertuig met blauwe zwaailichten en zonder de sirene aan wil dit gewoon zeggen :uitkijken mensen,niks meer niks minder ,met sirene aan is het een ander verhaal natuurlijk,dan moet men asap plaats ruimen ,idem met de rode lichten,vertragen tot 5à10/uur en als het veilig voor ons en de andere weggebruikers lees links/rechts van ons ,pedall tho the metal ...over het algemeen rij ik in geval van file waar mogelijk op de pechstrook met de zwiermolen en sirene aan,om zo weinig mogelijk hinder/paniek reactie te veroorzaken...
Comment
-
Rijden over de pechstrook is zo een twijfelgeval.
Ik ben er op zich tegen omdat niemand in zijn rechterspiegel kijkt als ie plots beslist om zelf over de pechstrook te gaan rijden om aan de volgende afrit af te rijden en dus bijgevolg kan iedereen voor je neus opeens in schieten. Daarenboven ligt de pechstrook in België vol rommel en riskeer je dus lek te rijden. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het eigenlijk illegaal is voor andere prioritaire voertuigen dan politiewagens.
Anderzijds kan ik me wel een rit herinneren waar ik de pechstrook op reed en snel bij de gewonden was, terwijl mijn MUG doorheen de file ging navigeren en dik 5 minuten later arriveerde...
Als het verkeer helemaal stil staat, is er voor veel auto's al niet de mogelijkheid om nog uit te wijken omdat iedereen bumper op bumper gaat staan, laat staan dat een vrachtwagen nog kan manoevreren. Dit zou makkelijk opgelost kunnen worden als iedereen in een file uiterst links of uiterst rechts gaat rijden in zijn rijvak naargelang van het rijvak waar men rijdt, maar dan hindert men natuurlijk motorrijders niet meer en dat kan ook niet...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenRijden over de pechstrook is zo een twijfelgeval.
Comment
Comment