Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Door het rood rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door kevinenjess Bekijk Berichten
    Ook als ik u zwart op wit kan aantonen, dat door het begrip "door het rood rijden" al mensen zijn vrijgesproken?
    Het is wel degelijk voorbij het verkeerslicht rijden en niet erdoor rijden...
    Dat is stof waar een goede advocaat opvalt.

Zie hier hoe het in de wet staat en laat me weten of er iets staat over door het rood rijden:

Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
    rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

Politie zal altijd spreken van rood licht negeren. Verkeerspolitie is ervoor opgeleid om in PV's de jure onbetwistbaar taalgebruik te hanteren. Vandaar de vaak nogal oubollige constructies met "woonachtig" en "te" en dergelijke erin.

Door het rode licht rijden is zoals gezegd perfect Nederlands en er maakt niemand een fout door dit te gebruiken op dit forum.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Ben in december per ongeluk door het rood gereden puur uit verstrooidheid
      Je kan niet begrijpen dat zo'n dingen gebeuren tot het je zelf overkomt.

Comment

Door het rood rijden mag dan correct Nederlands zijn in de volksmond, in rechtszaken en vaststellingen door politie gelden alleen de van toepassing zijnde wetgevingen die letterlijk moeten gebruikt en overgenomen worden. In een proces-verbaal, opgesteld door de politie zal nooit gesproken worden over de bestuurder van het voertuig x, is door het rode licht gereden. Dit is niet correct in rechtspleging en moet zijn voorbij het driekleurig (in dit geval) verkeerslicht, staande op de rode stand gereden of heeft het verkeerslicht, staande op de rode stand, genegeerd. Zelfs spreken over heeft het rode verkeerslicht genegeerd, gezien dat zelfde licht "meestal" in drie standen kan staan, is voor interpretatie vatbaar. Ook dat kan zelfs geseponeerd worden wanneer de overtreder dit ter discussie brengt, al zal dit niet vaak gebeuren. In geval van een flitscamera, kan de inbreuk eigenlijk niet meer weerlegd worden gezien de inbreuk op foto werd vastgesteld.
        Dat kan als mierenneukerij overkomen, maar jullie moesten is weten wat er allemaal geseponeerd wordt op zowel gerechtelijk als verkeersniveau inzake fout gebruikte termen, tegenstrijdigheden,...
        We leven spijtig genoeg in België...
        Last edited by ; 24/01/2013, 22:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
          Ben in december per ongeluk door het rood gereden puur uit verstrooidheid
          Je kan niet begrijpen dat zo'n dingen gebeuren tot het je zelf overkomt.
          Ik ook al ze maat.
          Toen ik van de Sterre kwam richting Latem.
          Aan Maria Middelares heb je daar 2 lichten kort achter elkaar en ik was toevallig naar de verkeerde aan het kijken...
          Ik heb ho*rechance gehad.

Wie zich wil haasten om voorbij het oranje te rijden, maar daarbij te laat komt, moet op de blaren zitten.

Comment

Kevin, zie je die oranjerode banner hierboven? De grijze achtergrond? Het zalmroze kadertje hierrond?

Dat lijkt niet echt op een PV hier, niet?

Ik ben er zeker van dat in het PV waarvan sprake de juiste terminologie is gebruikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
              Ik ook al ze maat.
              Toen ik van de Sterre kwam richting Latem.
              Aan Maria Middelares heb je daar 2 lichten kort achter elkaar en ik was toevallig naar de verkeerde aan het kijken...
              Ik heb ho*rechance gehad.

Wie zich wil haasten om voorbij het oranje te rijden, maar daarbij te laat komt, moet op de blaren zitten.
              Da's ook nog een relatief veilige plaats om dat te doen, bij mij was het dat ook. Kwam van de Martelaarslaan en reed richting Godshuizenlaan op de R40 aan de Bijloke. Het is daar nogal een gecompliceerd kruispunt en je rijdt eerst nog een trambedding over die richting station gaat, daarop ben ik nog kunnen stoppen. Rood licht heb ik uit verstrooidheid helemaal niet naar gekeken. Enorm toevallig ging ik dan nog wel net op een een politiecombi knallen die door het groen aan het rijden was maar dat is niet gebeurd en ze hadden nog begrip voor mijn "foutje" ook.

Comment

Hier in mechelen noord op de antwerpse steenweg op het kruispunt heb je ook zo een situatie waar er VEEL los door rood rijden.
                Dit omdat het soms verwarrend is die situatie,je hebt 2 vakken 1 voor links richting industrie te rijden,en rechts om rechts richting sint kat waver of rechtdoor,
                richting walem te rijden.
                Nu die rechterbaanvak gaat het licht veel sneller op groen,terwijl op linkerbaanvak het nog rood is (dat is met pijltje in het licht) .
                Waardoor veel door rijden,odmat ze het niet eens door hebben,dat er een afzonderlijk licht stond.
                Vd week nog een peugeot 206 voor mij die links indraaide terwijl het nog rood was,deed teken met lichten en hij stopte wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Kevin, zie je die oranjerode banner hierboven? De grijze achtergrond? Het zalmroze kadertje hierrond?

Dat lijkt niet echt op een PV hier, niet?

Ik ben er zeker van dat in het PV waarvan sprake de juiste terminologie is gebruikt.
                  Je neemt de woorden uit m'n mond. (of klopt deze zin ook al niet meer?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                    Hier in mechelen noord op de antwerpse steenweg op het kruispunt heb je ook zo een situatie waar er VEEL los door rood rijden.
                    Dit omdat het soms verwarrend is die situatie,je hebt 2 vakken 1 voor links richting industrie te rijden,en rechts om rechts richting sint kat waver of rechtdoor,
                    richting walem te rijden.
                    Nu die rechterbaanvak gaat het licht veel sneller op groen,terwijl op linkerbaanvak het nog rood is (dat is met pijltje in het licht) .
                    Waardoor veel door rijden,odmat ze het niet eens door hebben,dat er een afzonderlijk licht stond.
                    Vd week nog een peugeot 206 voor mij die links indraaide terwijl het nog rood was,deed teken met lichten en hij stopte wel.
                    Net hetzelfde meegemaakt op de Rijksweg in Roeselare, een paar jaar terug. Ik sta de eerste om linksaf te slaan. Naast mij springt het op groen, en de wagen naast mij vertrekt. Ik vertrek mee.
                    Paar dagen later een PV in de bus. Ik had blijkbaar een rood licht genegeerd. Ik kon me begot niet herinneren dat ik door het rood gereden had... Dus: foto gaan raadplegen bij de politie van Roeselare. Inderdaad, twee haarscherpe foto's, waar ondergetekende faliekant het rode licht negeert, nadat het al secondenlang op rood stond, en dat aan de creepy snelheid van 31 km/h.
                    De dienstdoende agente wist meteen hoe de vork in de steel zat: ze hadden al tientallen dergelijke PV's (Wat m.i. toch een teken aan de wand moet zijn: als er al zoveel bestuurders daar in de fout gegaan zijn, scheelt er duidelijk iets aan de situatie).
                    En 'roodrijders' worden onmiddellijk doorgestuurd naar het parket. In Kortrijk krijg je in dergelijke gevallen een minnelijke schikking van 160 euro. Andere rechtbanken doen er moeilijker over, en je krijgt het beloofde rijverbod.
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

kevinenjess, gelieve eerst je werkwoorden leren vervoegen voor je commentaar geeft op iemand zijn Nederlands.

Comment

Working...
                      X