Hallo mensen,
Ik ben al enkele maanden aan het uitkijken naar een elektrische fiets (45km/u model) welke ik na de winterperiode zou aankopen, en ik heb er voorlopig 2 gevonden die mij enorm interesseren.
- Stromer ST2
- M1 Spitzing S-Model
Beide modellen zitten in dezelfde prijsklasse, maar hebben toch wel enkele verschillen.
Stromer ST2 :
- Ziet eruit als een iets of wat 'normale' fiets. Wolfje in schaapskleren dus.
- Regeneratief remmen (batterij laad deels terug op tijdens het remmen)
- Naafmotor in achterwiel (35nm koppel)
- Versnellingen met derailleur.
- Volledig digitaal (bluetooth,gps,4G,tracking,enz...)
- Spatborden, verlichting en andere 'stadsuitrusting' standaard voorzien.
M1 Spitzing
- Valt enorm op door zijn 'sportieve' uiterlijk en grote opvallende batterij. Geen wolf in schaapskleren dus
- Geen regeneratief remmen
- Middenmotor met 120nm koppel!
- Optie om een Nuvinci versnelling te kiezen (vind ik een zeer knap systeem!)
- Geen spatborden/Verlichting of andere stadsuitrusting aanwezig.
Graag zou ik tips/raad krijgen van mensen die veel weten van fietsen en hun techniek.
Ik heb altijd een fiets gehad, en ik kan wel een (binnen)band vervangen en zo van die dingen, maar ik ken niet genoeg van de overige techniek om een overtuigende keuze te maken tussen deze modellen.
Ook had ik nog enkele -misschien wel domme- vragen omtrent deze fietsen....
- Na wat opzoekwerk heb ik gelezen dat de meerderheid toch wel een middenmotor verkiest boven een naafmotor...... klopt dat? En zou dat bij fietsen in deze prijsklasse nog zo'n groot verschil uitmaken?
Zo ja -> Wat zijn dan de grote verschillen of voor- en nadelen van beide motoren?
- Ik zou hem voornamelijk gebruiken voor woon- en werkverkeer, maar kan je met zo'n fiets door water rijden (als in off-road gaan als je eens zot wil doen)?
- De Stromer heeft een knap staaltje van connectiviteit zoals Bluetooth (via een app je fiets configureren), 4G (online updates, tracking van de fiets bij diefstal,enz...) GPS, enz ....
Maar dan denk ik ook weer -> Met veel snufjes kan er veel fout gaan ook.... :unsure:
- Wat me ook aanspreekt in de M1 is die Nuvinci versnelling waarmee je traploos kan schakelen, en ook een derailleur overbodig maakt (oogt veel minder rommelig).
- De Stromer is 'plug and play' wat betreft stadverkeer met onderandere spatborden en verlichting (dagrijlicht en volwaardige koplamp voor in het donker). Maar bij de M1 is een spatbordje en verlichting snel voorzien uiteraard, dus daar ga ik mijn keuze niet van laten afhangen denk ik.
Ik ga binnenkort beide modellen eens testrijden ook en kijken welke het beste aanvoelt. Zijn er bij zo'n testrit ook nog cruciale dingen waarop ik moet letten?
Zodus ---> Alle tips en raad zijn welkom, alsook eventuele vragen.
Als er eventueel nog mensen zijn die soortgelijke fietsenmerken kennen, dan mogen die hier uiteraard ook altijd gepost worden !
Alvast Bedankt !
Ik ben al enkele maanden aan het uitkijken naar een elektrische fiets (45km/u model) welke ik na de winterperiode zou aankopen, en ik heb er voorlopig 2 gevonden die mij enorm interesseren.
- Stromer ST2
- M1 Spitzing S-Model
Beide modellen zitten in dezelfde prijsklasse, maar hebben toch wel enkele verschillen.
Stromer ST2 :
- Ziet eruit als een iets of wat 'normale' fiets. Wolfje in schaapskleren dus.
- Regeneratief remmen (batterij laad deels terug op tijdens het remmen)
- Naafmotor in achterwiel (35nm koppel)
- Versnellingen met derailleur.
- Volledig digitaal (bluetooth,gps,4G,tracking,enz...)
- Spatborden, verlichting en andere 'stadsuitrusting' standaard voorzien.
M1 Spitzing
- Valt enorm op door zijn 'sportieve' uiterlijk en grote opvallende batterij. Geen wolf in schaapskleren dus

- Geen regeneratief remmen
- Middenmotor met 120nm koppel!
- Optie om een Nuvinci versnelling te kiezen (vind ik een zeer knap systeem!)
- Geen spatborden/Verlichting of andere stadsuitrusting aanwezig.
Graag zou ik tips/raad krijgen van mensen die veel weten van fietsen en hun techniek.
Ik heb altijd een fiets gehad, en ik kan wel een (binnen)band vervangen en zo van die dingen, maar ik ken niet genoeg van de overige techniek om een overtuigende keuze te maken tussen deze modellen.
Ook had ik nog enkele -misschien wel domme- vragen omtrent deze fietsen....
- Na wat opzoekwerk heb ik gelezen dat de meerderheid toch wel een middenmotor verkiest boven een naafmotor...... klopt dat? En zou dat bij fietsen in deze prijsklasse nog zo'n groot verschil uitmaken?
Zo ja -> Wat zijn dan de grote verschillen of voor- en nadelen van beide motoren?
- Ik zou hem voornamelijk gebruiken voor woon- en werkverkeer, maar kan je met zo'n fiets door water rijden (als in off-road gaan als je eens zot wil doen)?
- De Stromer heeft een knap staaltje van connectiviteit zoals Bluetooth (via een app je fiets configureren), 4G (online updates, tracking van de fiets bij diefstal,enz...) GPS, enz ....
Maar dan denk ik ook weer -> Met veel snufjes kan er veel fout gaan ook.... :unsure:
- Wat me ook aanspreekt in de M1 is die Nuvinci versnelling waarmee je traploos kan schakelen, en ook een derailleur overbodig maakt (oogt veel minder rommelig).
- De Stromer is 'plug and play' wat betreft stadverkeer met onderandere spatborden en verlichting (dagrijlicht en volwaardige koplamp voor in het donker). Maar bij de M1 is een spatbordje en verlichting snel voorzien uiteraard, dus daar ga ik mijn keuze niet van laten afhangen denk ik.
Ik ga binnenkort beide modellen eens testrijden ook en kijken welke het beste aanvoelt. Zijn er bij zo'n testrit ook nog cruciale dingen waarop ik moet letten?
Zodus ---> Alle tips en raad zijn welkom, alsook eventuele vragen.
Als er eventueel nog mensen zijn die soortgelijke fietsenmerken kennen, dan mogen die hier uiteraard ook altijd gepost worden !
Alvast Bedankt !
Comment