Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elektrische Fiets - High Speed Model

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Elektrische Fiets - High Speed Model

Hallo mensen,

Ik ben al enkele maanden aan het uitkijken naar een elektrische fiets (45km/u model) welke ik na de winterperiode zou aankopen, en ik heb er voorlopig 2 gevonden die mij enorm interesseren.

- Stromer ST2

- M1 Spitzing S-Model

Beide modellen zitten in dezelfde prijsklasse, maar hebben toch wel enkele verschillen.

Stromer ST2 :

- Ziet eruit als een iets of wat 'normale' fiets. Wolfje in schaapskleren dus.
    - Regeneratief remmen (batterij laad deels terug op tijdens het remmen)
    - Naafmotor in achterwiel (35nm koppel)
    - Versnellingen met derailleur.
    - Volledig digitaal (bluetooth,gps,4G,tracking,enz...)
    - Spatborden, verlichting en andere 'stadsuitrusting' standaard voorzien.

M1 Spitzing

- Valt enorm op door zijn 'sportieve' uiterlijk en grote opvallende batterij. Geen wolf in schaapskleren dus
    - Geen regeneratief remmen
    - Middenmotor met 120nm koppel!
    - Optie om een Nuvinci versnelling te kiezen (vind ik een zeer knap systeem!)
    - Geen spatborden/Verlichting of andere stadsuitrusting aanwezig.

Graag zou ik tips/raad krijgen van mensen die veel weten van fietsen en hun techniek.
    Ik heb altijd een fiets gehad, en ik kan wel een (binnen)band vervangen en zo van die dingen, maar ik ken niet genoeg van de overige techniek om een overtuigende keuze te maken tussen deze modellen.

Ook had ik nog enkele -misschien wel domme- vragen omtrent deze fietsen....

- Na wat opzoekwerk heb ik gelezen dat de meerderheid toch wel een middenmotor verkiest boven een naafmotor...... klopt dat? En zou dat bij fietsen in deze prijsklasse nog zo'n groot verschil uitmaken?
    Zo ja -> Wat zijn dan de grote verschillen of voor- en nadelen van beide motoren?

- Ik zou hem voornamelijk gebruiken voor woon- en werkverkeer, maar kan je met zo'n fiets door water rijden (als in off-road gaan als je eens zot wil doen)?

- De Stromer heeft een knap staaltje van connectiviteit zoals Bluetooth (via een app je fiets configureren), 4G (online updates, tracking van de fiets bij diefstal,enz...) GPS, enz ....
    Maar dan denk ik ook weer -> Met veel snufjes kan er veel fout gaan ook.... :unsure:

- Wat me ook aanspreekt in de M1 is die Nuvinci versnelling waarmee je traploos kan schakelen, en ook een derailleur overbodig maakt (oogt veel minder rommelig).

- De Stromer is 'plug and play' wat betreft stadverkeer met onderandere spatborden en verlichting (dagrijlicht en volwaardige koplamp voor in het donker). Maar bij de M1 is een spatbordje en verlichting snel voorzien uiteraard, dus daar ga ik mijn keuze niet van laten afhangen denk ik.

Ik ga binnenkort beide modellen eens testrijden ook en kijken welke het beste aanvoelt. Zijn er bij zo'n testrit ook nog cruciale dingen waarop ik moet letten?

Zodus ---> Alle tips en raad zijn welkom, alsook eventuele vragen.
    Als er eventueel nog mensen zijn die soortgelijke fietsenmerken kennen, dan mogen die hier uiteraard ook altijd gepost worden !

Alvast Bedankt !
    Last edited by ; 16/12/2014, 14:47.

Ik ken ook niet zoveel van elektrische fietsen. Maar als je deze toch voornamelijk voor woon-werk verkeer gaat gebruiken zou ik voor de ST2 gaan alleen al voor de spatborden. Op een MTB Kan je zoon spatborden niet zetten. En dat is na een regenbui geen overbodige luxe hoor. Heb vorig jaar de winter met een MTB naar school gereden. Heb 3 verschillende sets spatborden geprobeerd niets kan een gewoon spatbord evenaren.
    En voor de MTB ritjes kan je misschien en gewone MTB aanschaffen of je huidige behouden als je er nu een hebt.
    RIP Den borre!

Comment

zijn die dingen niet verboden in belgie? zeker als je er woon-werk verkeer mee doet kan je in de problemen komen bij een eventueel ongeluk. deze dingen worden namelijk aanzien als een brommer en niet als fiets (dus ook nodige papieren, nr plaat, verzekering en rijbewijs moet in orde). belgie is MAX 250watt, max 25km/h en ENKEL als je zelf ook meetrapt.
      ik heb zelf mijn electrische fiets gebouwd en voor bovenstaande reden ook weer afgebroken. die reed 22km/h zonder trappen en ging 29 als je meetrapt (daarboven begon die te laden).

middenmotor is niet zo ideaal omdat je niet echt snel kan rijden. eens die motor zijn toerental heeft vooraan, is het gedaan. bij een naafmotor kan je gewoon harder trappen en rijd je dan als een fiets met ook versnellingen achteraan.

Comment

Ik denk dat het verandert is. Want zag van de week in de etalage van de fietsenwinkel op de hoek een elektrische fiets en daaronder stond een een bord onder met 45 km/h op. Maar had geen tijd om de tekst in de kleine lettertjes er bij te lezen. En ik weet ook dat 2 leerkrachten bij mij op school er ook zo een hebben die bijstand levert tot 45KM/H.
        RIP Den borre!

Comment

Heb de indruk dat uw voorkeur naar de M1 gaat.
          Spatborden kan je altijd plaatsen op een mtb model maar 100% spatvrij zijn die nooit.
          Het is eerder de schade beperken.
          De middenmotor word bij stadsfietsen vooral gebruikt voor een betere gewichtsverdeling.
          Er is dan geen zware kant om op te heffen, iets waar het doelpubliek het wel moeilijk mee heeft.
          Ben benieuwd wat de keuze gaat worden en waarom.
          Hopelijk heb je op uw werk een fiets stalling waar men af en toe controleert.
          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Ook eens de Gocycle bekeken?
            Kan ook 45 km/u aan, en eveneens configureerbaar en upgradable via Bluetooth...

Comment

Die M1 spreekt me vooral aan vanwege het mooie en toch wel speciaal ontwerp.

Ik heb momenteel ook een MTB met spatborden die er achteraf zijn op gezet, en het oogt idd niet zo mooi als diegene die op de Stromer zitten, maar vor zover ik er ervaring mee heb houden ze toch wel vrij veel rotzooi tegen

Wat betreft de 'legaliteit' -> Je moet idd een verzekering nemen en een fietshelm is ook verplicht. Maar voor de rest worden deze fietsen toch toegelaten voor zover ik weet. Een collega op mijn werk heeft er ook eentje (Kalkhoff Impulse), en hij heeft er nog nooit problemen mee gehad.

Op mijn werk is het geen probleem qua stalling want daar komt geen vreemd volk, en ik kan hem daar ook vastmaken. Maar aangezien ik op een sleepboot werk in de Haven van Antwerpen kan ik hem desnoods ook gewoon aan boord zetten en hem daar opladen indien ik lange ritten moet doen en niet met 1 laadbeurt toekom om heen en terug te rijden. Soms liggen onze boten op linkeroever en als ik dan van Stabroek naar daar moet is het 40km rijden (helemaal rond via voetgangerstunnel in Antwerpen). En bij maximale ondersteuning word 80KM niet haalbaar heb ik al gelezen (bij de Stromer althans).

Mijn vriendin heeft een Giant (25km/u) met naafmotor en als je daar boven de maximale snelheid gaat dan is het ook praktisch onmogelijk om nog sneller te gaan.
              Dus ik denk zowel met naaf als middenmotor dat je moeilijk boven de maximale snelheid zal geraken.
              En al zeker als je al 45km/u rijd, als dan de ondersteuning niet meer meewerkt ga je nooit sneller kunnen met zo'n zware fiets denk ik

Comment

Om er meer uit halen dan 45 zal je al een hele goede conditie moeten hebben en lang zal het ook niet duren.
                Wat is het gewicht van die fietsen ongeveer?
                Met de M1 kan je ook nog wat offroad paden berijden.
                den borre

Int3x0r

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                  Om er meer uit halen dan 45 zal je al een hele goede conditie moeten hebben en lang zal het ook niet duren.
                  Wat is het gewicht van die fietsen ongeveer?
                  Met de M1 kan je ook nog wat offroad paden berijden.
                  De M1 weegt 27kg, en de Stromer 28kg.

Die M1 heb je zelfs nog in een R-versie waarmee je 75km/u kan halen, maar dat lijkt me levensgevaarlijk eerlijk gezegd, en ook niet toegestaan om hiermee op de openbare weg te komen....

Comment

Ik ken niet veel van elektrische fietsen. Mijn vrouw heeft een Cannondale e-bike die 25 km/h haalt. Die heeft een Bosch middenmotor. Voordeel is dat het zwaartepunt in het midden en laag ligt en de aandrijving op de trapas gebeurt.

Comment

Slik... 6200 pleuro?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Slik... 6200 pleuro?
                        De Gocycle kost minder dan 3000 EUR, en is nog opplooibaar bovendien. Er kunnen er zo twee in de koffer van onze auto (dus geen behoefte om daar zo'n lelijk, onaërodynamisch ding achteraan op de monteren).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichten
                          Ik denk dat het verandert is. Want zag van de week in de etalage van de fietsenwinkel op de hoek een elektrische fiets en daaronder stond een een bord onder met 45 km/h op. Maar had geen tijd om de tekst in de kleine lettertjes er bij te lezen. En ik weet ook dat 2 leerkrachten bij mij op school er ook zo een hebben die bijstand levert tot 45KM/H.
                          Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk Berichten
                          Wat betreft de 'legaliteit' -> Je moet idd een verzekering nemen en een fietshelm is ook verplicht. Maar voor de rest worden deze fietsen toch toegelaten voor zover ik weet. Een collega op mijn werk heeft er ook eentje (Kalkhoff Impulse), en hij heeft er nog nooit problemen mee gehad.
                          dat zijn dan geen fietsen meer maar kleine elektrische scooters. t zal nog leuker worden als een 70jarige daarmee de baan op gaat

in belgie zowieso al verboden. een electrische fiets mag MAXIMAAL 250watt zijn en 25km/h gaan. alles erboven is een scooter en dient te worden ingeschreven. en die krijgen dan een nrplaat met een S erin (S-xxx-xxx)

Comment

collega van me heeft zo een Strömer (volledig matzwart zoals op hun site) en heeft toen ergens iets rond de 5000 euro betaald. heb hem wel niets over BT of 4G horen vertellen (is misschien optie geweest dan nog)

hij is er wel tevreden van, maar zou het toch nietmeer kopen....

wij laten onze fietsen ombouwen naar electrisch (mogelijk tot snelheid van 45 per uur en meer mogelijk zelfs) en kost veel minder. wel geen BT of 4G dan.

maar wie een degelijke gewone fiets koopt van 1500 euro en hem laat ombouwen voor 1000 euro, heeft de creme de la creme voor 2500 euro

wat betreft dat opladen terwijl je rijdt moet je niet teveel van verwachten... dat gaat enkel lukken als je stijl bergaf hebt en dan houdt hij serieus tegen.

Comment

Een maat van mij heeft zo'n Stromer. Hij maakt er de Brugse binnenstad mee onveilig, dat ding trekt wheelies en haalt bijna 50km/u
                              My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

Bij de onze kan je het bijladen in 5 stappen instellen.
                                In stand 5 sta je op een brug gewoon stil.
                                Stand 3 is meer aan te raden.

Sent from here
                                den borre

Int3x0r

Comment

Ik heb een Batavus middenmotor Yamaha 80 NM 250 watt, begrensd 25 per uur.
                                  45 km per uur kan, maar je moet hem verzekeren en er is helmplicht. Bestaan wel mooie goedgekeurde helmen voor.
                                  Koop zeker een kant en klare fiets. Kader is erop voorzien op die krachten, en bekabeling mooier weggewerkt.
                                  Ook zou ik zeker voor middenmotor gaan van Yamaha Bosch ed..
                                  Batterij zeker zwaar genoeg nemen, ik denk min 450 ah voor zo'n fiets. Liever groot genoeg, als je graag meer uitleg hebt hoe je het best met de batterij omgaat zeg je het maar. Heb me daar redelijk in ingelezen. Je kan de batterij een veel langere levensduur geven door correct gebruik.
                                  De eerste fiets is te zwak van motor, ga je met moeite boven de 40 km per uur geraken of je zal je doodzweten.
                                  Is ook achterwielaandrijving, wat verouderd is. Balans van de fiets en fietsgevoel is vele beter met middenmotor.Dan gebruik je je versnellingen in combinatie met de motor.
                                  Als je kan kiezen, kies voor een lifepo4. Maar meestal zal dit Li Ion zijn, is ook niet slecht bij juist gebruik.
                                  De stromer heeft 120 Nm wat erg goed is. Dat is al veel hoor. Ook de Nuvinci is zeer goed. Je gaat niet meer echt schakelen maar je gaat je trapsnelheid gaan regelen. Voordeel is dat je die kan veranderen terwijl je blijft kracht zetten, bvb bij een stevige bergop. Ook het bereik van de Nuvinci is zeer groot in vergelijking met versnellingen.
                                  De automatische Nuvinci is het knapste, die werkt volautomatisch.
                                  Enig nadeel van Nuvinci is dat ze een paar watt energie opslorpt tov een derailleur. Hierdoor niet gewild bij gewone fietsen, wel ideaal bij elektrische.
                                  Wil je een fiets die wat goedkoper is en toch heel knap kan je even kijken bij Haibike.

Je kan een 45 per uur kopen en je volledig in regel zetten met verzekering en zo, je kan ook een 25 per uur kopen en een badass tuning of dongle opzetten zodat die ook 45 halen. Sommige tuningsmodules kan je zelfs met je smatphone instellen, bvb bij controle kan je hem begrenzen op 25. Bij een dongle moet je juist een stekkertje uittrekken en hij is weer begrensd. Kostprijs tuning doorgaans 180 euro geloof ik.
                                  Test BadAss Tuning Box für Bosch Antrieb Gen.III

Wil je een stevige echt comfortabele fiets... mijn Batavus Stream rijdt bijzonder goed. Ga hem ook tunen.
                                  Batterij 500 ah wat heel goed is 80 NM koppel, Magura's, knap afgewerkt en Yamaha middenmotor/ Wel Klassiek model.
                                  Hier gekocht, stevige korting en service aan huis (goede service) http://www.fietsenwinkel.nl/fietsen/...-n7-2015-heren

Succes met je zoektocht

Comment

Stylish, urban, high-level electric bike. Timeless Dutch handcrafted design. Economical and environmentally friendly. Available in any colour that suits you

Comment

trefecta drt

http://www.trefectamobility.com/vehicle/

louwman gaat distributie doen voor benelux

Comment

In te schrijven als moto dan...

Comment

Working...