Oorspronkelijk geplaatst door flappy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Noorwegen bant wagens op diesel of benzine vanaf 2025
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichtenalle problemen zijn binnen een paar jaar opgelost als de zelfrijdende auto's er zijn. Geen files meer, ... lol:Last edited by RX-8; 09/01/2020, 04:28.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Hoe? Was dat dan nog niet?“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Echt ? Van 't verschieten of zo ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Ge meent het of is daarvoor die smiley daar ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
ja van uwe smoel te zien
Okee dan. Maar bon, hoeveel dan ?
Comment
-
hoeveel wat??!!
communiceer wat duidelijker, ge zijt moeilijk te volgen in uw discours
Comment
-
-
wel omdat het zo vriendelijk vraagt... not
zoek maar eens zelf op google. Zijn zelfs studies rond geweest, publicaties in wetenschappelijke tijdschriften. Zijn zelfs filmpjes van te vinden.
Als het allemaal toch maar zever was... dan had men al die moeite niet gedaan.
Comment
-
PRIMEUR VOOR NOORWEGEN
MEER DAN HELFT NIEUWE AUTO'S IN NOORWEGEN ELEKTRISCH
Meer dan de helft van de nieuwe auto's die vorig jaar in Noorwegen werden verkocht, was volledig elektrisch. Daarmee is het het eerste land waar elektrische auto's het leeuwendeel van de verkopen vormde.
Volgens de Noorse branchevereniging Opplysningsrådet for Veitrafikken was 54,3 procent van de nieuw verkochte auto's volledig elektrisch. Daarmee is het Scandinavische land het eerste waar elektrische auto's populairder zijn dan auto's aangedreven door alle andere soorten brandstof samen. Noorwegen loopt in dat opzicht nog flink voor op Nederland, al ging ook hier het aandeel in 2020 flink omhoog. In Nederland was afgelopen jaar meer dan 20 procent van de nieuw verkochte auto's volledig elektrisch.
Noorwegen voert al jaren een beleid waarbij eigenaren van elektrische auto's voordelen genieten ten opzichte van auto's op benzine of diesel. Zo betalen ze minder belasting en zijn ze voordeliger uit op tolwegen en veerponten. Ook mogen ze gebruik maken van busbanen. Stroom is bovendien relatief goedkoop in Noorwegen omdat er veel wordt gewonnen middels waterkrachtcentrales.
In 2019 was al 42,4 procent van alle nieuwe auto's in Noorwegen volledig elektrisch. Toen was Tesla nog het merk dat de meeste elektrische auto's verkocht. In 2020 is Tesla echter ingehaald door Volkswagen. Dat pakte, net als in Nederland, de koppositie met de nieuwe ID3.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Zé zijn daar dan ook nog een pak goedkoper dan hier ondanks hun 25% btw. (had ik al iets van vermeld in het Enyaq topic)
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Als ik de tests van Bjorn Nyland zie op Youtube, is er in Noorwegen ook flink geïnvesteerd in (betaalbare) laadinfrastructuur. In België mag je al blij zijn om ergens een werkende laadpaal te vinden en dan nog zijn het vaak geen snellaadpalen (Tesla uitgezonderd). Op die manier is het voor veelrijders ook niet interessant om met een EV te gaan rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenAls ik de tests van Bjorn Nyland zie op Youtube, is er in Noorwegen ook flink geïnvesteerd in (betaalbare) laadinfrastructuur. In België mag je al blij zijn om ergens een werkende laadpaal te vinden en dan nog zijn het vaak geen snellaadpalen (Tesla uitgezonderd). Op die manier is het voor veelrijders ook niet interessant om met een EV te gaan rijden.
Noorwegen, dat met effectief regeringsbeleid het elektrisch rijden tot één van zijn stokpaardjes gemaakt heeft, wil dat tegen 2025 geen enkele nieuwe auto nog met een verbrandingsmotor de weg op gaat. Om dit te bereiken genieten elektrische modellen al langere tijd veel belastingvoordeel. Andere stimulerende maatregelen zijn vrij gebruik van busbanen, goedkopere parkeerplaatsen en lagere veerboot-tarieven.
Hoewel ik vrees dat het fileprobleem, als er daar al een is, zich naar de busbanen gaat verplaatsenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
En niet alleen die laadinfrastuctuur hé, nog veel meer voordelen.
Noorwegen, dat met effectief regeringsbeleid het elektrisch rijden tot één van zijn stokpaardjes gemaakt heeft, wil dat tegen 2025 geen enkele nieuwe auto nog met een verbrandingsmotor de weg op gaat. Om dit te bereiken genieten elektrische modellen al langere tijd veel belastingvoordeel. Andere stimulerende maatregelen zijn vrij gebruik van busbanen, goedkopere parkeerplaatsen en lagere veerboot-tarieven.
Hoewel ik vrees dat het fileprobleem, als er daar al een is, zich naar de busbanen gaat verplaatsen
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
Het straffe is dat ze met al die voordelen haaks ingaan op hun oneindige olie-industrie inkomsten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Uiteraard zouden er meer mensen op een EV overstappen indien er ook andere voordelen zouden zijn. Uit eigen ervaring kan ik alvast zeggen dat bij weinig kilometers particulier je geen EV moet kopen om goedkoper vervoer te hebben. De aankoopprijs ligt een pak hoger dan een ICE en dat win ik nooit terug. In onze buurlanden geven ze premies, in ons apen Vlaanderen schaffen ze die af voor EV's ...
Maar ik wou vooral dat punt van de laadinfrastructuur benadrukken om volgende redenen. De Smart Electric Drive konden we relatief gunstig overkopen van iemand in Brussel. Nochtans een pure stadsauto, maar de verkoper wou ervan af omdat er daar quasi geen laadpunten zijn. Ook mijn schoonbroer met zijn PHEV kan bij zijn appartement niet laden, die werd door zijn werkgever verplicht om fiscale redenen.
Zelfde probleem bij de vorige eigenaar van onze Franse Kia : ondanks forse premies in Frankrijk heeft die terug een ICE gekocht. Te weinig laadmogelijkheden onderweg.
Momenteel brengen een aantal merken 'betaalbare' EV' s uit. Die liggen in het bereik van mensen die de overstap zullen doen voor hun enige gezinswagen. En daar vrees ik dat er toch ook een aantal teleurgesteld gaan zijn. Een dagtripje Kust of Ardennen als je daar niet kan bijladen, zijn niet echt leuk.
Comment
-
HYBRIDE BLIJFT NOG EVEN
‘LAATSTE BRANDSTOFAUTO NOORWEGEN AL IN 2022’
Officieel heeft Noorwegen het plan om de nieuwverkoop van niet-elektrische nieuwe personenauto’s vanaf 2025 te verbieden. Als de huidige trend wordt voortgezet, verdwijnt de puur door een brandstofmotor aangedreven auto echter al in 2022 van het Noorse toneel.
Maatregelen als een totaalverbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor zijn uiteraard bedoeld om de overgang naar elektrisch te versnellen. In Noorwegen lijkt die maatregel echter overbodig, omdat de transformatie een stuk sneller gaat dan gedacht.
Volgens een bericht van Motor.no, een uitgave van de Norwegian Automobile Federation (NAF), verdringt de EV de traditioneel aangedreven auto al in april 2022 van de Noorse verkoopranglijsten. Je leest het goed: in niet meer dan zeven maanden tijd heeft elke in Noorwegen verkochte auto wellicht een vorm van elektrische aandrijving. Motor.no baseert zich daarbij op de verkoopcijfers van de laatste tijd. Zo merkt het op dat benzine- en dieselauto’s in 2017 nog goed waren voor meer dan 25 procent van de verkopen, terwijl het aandeel van benzine en diesel in de eerste 8 maanden van dit jaar al is gedaald naar respectievelijk 4,93 en 4,73 procent.
Toch erkent ook Motor.no dat het naderende einde van de benzine- en dieselauto’s niet betekent dat de EV vanaf volgend jaar het alleenrecht heeft. Zo stelt het medium dat er voorlopig nog een kleine markt bestaat voor dit soort auto’s, onder meer in de vorm van kleine, betaalbare vierwielaandrijvers van Suzuki.
Belangrijker is wellicht nog dat er in de cijfers geen rekening lijkt te worden gehouden met het aandeel van hybrides, ofwel gedeeltelijk elektrisch aangedreven auto’s. Kijken we naar het aandeel van de pure EV, dan valt op dat deze in 2019 bijna de helft van de Noorse markt in handen hadden. In 2020 was dat al meer dan de helft en in het meest recente bericht over Noorse autoverkopen kwam dat aandeel op 70 procent. De groei van de EV-verkopen gaat dus hard, maar naar 100 procent in een dik halfjaar lijkt evengoed ambitieus. Anderzijds verdwijnt de puur door een brandstofmotor aangedreven auto wel rap: in augustus viel slechts 7,8 procent in deze categorie.
Noorwegen is al vanaf de allereerste opleving van de EV bezig met stimuleringsmaatregelen waaraan zelfs Nederland niet kan tippen. Wie in dit land géén EV aanschaft berooft zichzelf van zoveel voordelen dat de brandstofauto alleen in hele specifieke gevallen nog een zinnige oplossing is.
Bron: Autoweek
Top 50 verkoop in Noorwegen van januari tot augustus 2021
Bron: OFV.nr Merk Model Aandrijflijn Nummer 2021 Deel in% 1 Tesla Model 3 Elektrische auto 7 048 6.36 2 Toyota RAV4 Hybride opladen (B) 6 515 5.88 3 Volkswagen ID.4 Elektrische auto 5 235 4.72 4 Volvo XC40 Elektrische auto 4 995 4.51 5 Ford Mustang Mach-E Elektrische auto 4.523 4.08 6 Audi e-tron Elektrische auto 3 979 3,59 7 Mercedes-Benz EQC Elektrische auto 3 301 2.98 8 Nissan Leaf Elektrische auto 3 184 2.87 9 Skoda Enyaq Elektrische auto 3 148 2.84 10 Poolster Polestar 2 Elektrische auto 2 799 2,52 11 Volvo XC60 Elektrische auto 2 309 2.08 12 Peugeot e-2008 Elektrische auto 2 257 2.04 13 Hyundai Kona elektrisch Elektrische auto 2 245 2.03 14 MG ZS EV Elektrische auto 2 150 1.94 15 Volkswagen ID.3 Elektrische auto 1 980 1.79 16 Toyota Corolla Hybride 1 869 1.69 17 Kia e-Niro Elektrische auto 1 674 1.51 18 BMW X1 Hybride opladen (B) 1 472 1.33 19 BMW iX3 Elektrische auto 1 460 1.32 20 Hyundai IONIQ 5 Elektrische auto 1 404 1.27 21 Toyota C-HR Hybride 1 404 1.27 22 BMW i3 Elektrische auto 1 400 1.26 23 Tesla Model Y Elektrische auto 1 309 1.18 24 Toyota Yaris Hybride 1 290 1.16 25 Ford Kuga Hybride opladen (B) 1 067 0.96 26 Kia e-Soul Elektrische auto 1 063 0.96 27 Peugeot e-208 Elektrische auto 1 054 0,95 28 Audi Q4 e-tron Elektrische auto 1 019 0,92 29 Citroen e-C4 Elektrische auto 1 015 0,92 30 Volvo XC90 Hybride opladen (B) 960 0,87 31 Mazda MX-30 Elektrische auto 950 0,86 32 BMW X5 Hybride opladen (B) 894 0,81 33 Mitsubishi Eclipse Cross Hybride opladen (B) 894 0,81 34 Peugeot 3008 Hybride opladen (B) 762 0,69 35 Lexus UX Elektrische auto 761 0,69 36 BMW 3-serie Hybride opladen (B) 710 0,64 37 Hyundai IONIQ Elektrisch Elektrische auto 706 0,64 38 Volkswagen Tiguan Diesel 678 0,61 39 Mercedes-Benz GLE Hybride opladen (D) 672 0,61 40 Skoda Citigoe iV Elektrische auto 642 0,58 41 Opel Corsa-e Elektrische auto 638 0,58 42 BMW X3 Hybride opladen (B) 635 0,57 43 Mercedes-Benz EQA Elektrische auto 628 0,57 44 Skoda Octavia Hybride opladen (B) 626 0,56 45 Skoda Kodiaq Diesel 625 0,56 46 Volvo V60 Hybride opladen (B) 624 0,56 47 Skoda Fantastisch Hybride opladen (B) 590 0,53 48 Renault Zoë Elektrische auto 582 0,52 49 Mitsubishi Outlander PHEV Hybride opladen (B) 554 0,5 50 Peugeot 5008 SUV Diesel 554 0,5 Totaal alle modellen 110 864
PS: Sommige modellen worden geleverd met verschillende aandrijflijnen, maar voor het merendeel van de verkopen wordt de aandrijflijn in het overzicht vermeld.
Volkswagen heeft daarmee de populairste niet EV met alleen een verbrandingsmotor, met de Tiguan op de 38e plaats.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk BerichtenHopelijk neemt vlaanderen hier geen voorbeeld aan... in de eu zijn er imo betere manieren om op korte tijd minder co2 uit te stoten zoals de energie sector en de scheepvaart
Dat is nu een toepassing waar het met batterijen of waterstof niet makkelijk is, en enorm duur.
Comment
Comment