Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dat zijn dus die extreme gevallen maar ik zou graag weten of er al eens een terugvordering is geweest bij een simpele chiptuning (niet visueel vast te stellen).
Als dat zo is zou je moeten gek zijn om dat risico te nemen maar er worden dagelijks tientallen karren gechipt dus ja. En wat als ik een 2e hands koop, moet ik als goede huisvader de ecu laten uitlezen, zowel particulier als van een handelaar? Wie is er dan aansprakelijk bij een zwaar ongeval? En ligt de oorzaak aan de chiptuning of wordt het louter niet conform zijn aan het GVA aanvaard in de rechtspraak?
mijn verzekering was geinformeerd over de extra kw's en heeft daar eigenlijk niks mee gedaan. wel nog geen accident mee gehad waarvan ik in fout was
Je had ze zelf op de hoogte gebracht van het nieuwe vermogen ? En hebben ze je dan verzekerd op dat nieuwe vermogen ? Ik dacht ooit gehoord te hebben dat dit kan, maar mijn verzekeringsagent kwam uit de lucht vallen.
Ja ik had mijn verzekeringsagent zelfs de papieren gegeven van de remap met alle info op.
aan de prijs is er nooit gekomen, enkel de kws waren aangepast maar bleven volgens mij binnen een bepaalde marge. Keuring heeft ook nog nooitgeen moeilijk gedaan dat de kws niet overeenkomen tussen papier van de auto en die van verzekering
het gaat in mijn geval wel degelijk over een benzine auto. DFI is de benzine motor van mini, beetje verwarrend met de D. De reden dat ik dan ook twijfel aan chiptuning is dat het iligaal is zoals jullie zeggen. Bedankt voor het advies
Ja ik had mijn verzekeringsagent zelfs de papieren gegeven van de remap met alle info op.
aan de prijs is er nooit gekomen, enkel de kws waren aangepast maar bleven volgens mij binnen een bepaalde marge. Keuring heeft ook nog nooitgeen moeilijk gedaan dat de kws niet overeenkomen tussen papier van de auto en die van verzekering
Da's straf eigenlijk... Ik vroeg het destijds bi KBC en kreeg vrij snel een dikke njet .
Volgens mij ben je nu wettelijk gezien niet in orde maar wat veel belangrijker is, voor de verzekering ben je wel volledig in orde...
Ik las daarstraks dat het verband tussen chiptuning en een ongeval zelfs niet moest aangetoond worden, maar dat de aanwezigheid van tuning op zichzelf de verzekering het recht heeft om het uitbetaalde bedrag van de verzekeringsnemer te recupereren. Dus nog strenger dan bvb alcohol.
Maar hier moet jij je dus geen zorgen meer in maken.., ze hebben het zelfs op papier gezet. Werd dat door de verzekeringsagent goedgekeurd of vroegen ze dit voor u ook aan bij de hoofdzetel ? Bij KBC hebben ze de hoofdzetel aangesproken...
Pas op, tot men dan zegt "Je had er niet bij gezeg dat je dit niet officieel in orde had gemaakt".
Er is een zeer omslachtige manier om "legaal" te tunen, maar dan moet dat via de fabrikant verlopen ofzoiets, dus kans klein dat het ook effectief lukt. Weet niet meer precies hoe het werkt.
Ik zie de verzekering zich nog altijd terugtrekken, moet wettelijk gezien makkelijk genoeg zijn voor hun.
Wettelijk kan je het niet in orde krijgen... Moet goedkeuring hebben van de constructeur en die zal hij natuurlijk nooit geven. Zelfs dat op zichzelf is niet voldoende, dan zou je nog via de keuring enkele stappen moeten doorlopen.
Bizar dat het in Duitsland mag, ik denk dat het in Nederland ook mag (voor zover ik hoor op een Nederlands forum komt dat wettelijke nooit ter sprake).
Pas op, tot men dan zegt "Je had er niet bij gezeg dat je dit niet officieel in orde had gemaakt".
Er is een zeer omslachtige manier om "legaal" te tunen, maar dan moet dat via de fabrikant verlopen ofzoiets, dus kans klein dat het ook effectief lukt. Weet niet meer precies hoe het werkt.
Ik zie de verzekering zich nog altijd terugtrekken, moet wettelijk gezien makkelijk genoeg zijn voor hun.
als je in context bekijkt zeker.
als ik tegen iemand zijn bumper gereden was ging er wel nog niks aan de hand zijn, had ik een zwaar ongeval waar snelheid een factor in speelde kon dat zeker wel eens het geval zijn.
natuurlijk moeten ze dit toch zelf ook nog kunnen betwisten met logica nee? het is niet zo dat ik plots vermogen heb waarvan de banden, remmen of wat dan ook van de wagen er niet op voorzien is. dus ja de auto heeft wat meer vermogen dan op papier maar zorgt dit er voor dat de auto ergens in een rode zone komt? nee.
er is hier vb ook iemand in de buurt met een 2de hands M5 en wegens te duur liggen daar banden op die totaal niet voorzien zijn voor zo'n auto. heb je daar een accident mee kan de verzekeraar zich even gemakkelijk terugtrekken
Je auto moet ten allen tijde een geldig gelijkvormigheidsattest hebben. Als zou blijken, bvb bij een ongeval, dat je auto afwijkt van dat gelijkvormigheidsattest, dan kan de verzekering in principe zijn handen van de zaak trekken wegens valsheid in geschrifte. Dat nakijken gaan ze niet doen voor een bluts of een deuk, maar het wordt een ander verhaal als er lichamelijke schade is. En al helemaal als er iemand gehandicapt geraakt, of overlijdt. Als dan blijkt dat de software op je ECU niet conform die van de autofabrikant is, heb je 't vlaggen.
In principe kan je wel de procedure doorlopen om een nieuw gelijkvormigheidsattest aan te vragen. Maar dat is een calvarietocht. Kijk maar naar het topic over het importeren van "exotische" wagens die hier niet in 't systeem zitten. Bovendien moet ik de eerste chipboer nog tegenkomen die de papierwinkel wil en kan leveren, bvb op vlak van uitstoot, die de overheidsinstanties gaat doen zeggen: OK, dit is safe en het valt binnen die-en-die normen.
Dus al is het strikt genomen niet verboden, de piste om het legaal te krijgen heeft een dusdanig lage kans van slagen dat het veilige advies is: niet aan beginnen. Of je dat advies volgt: dat is geheel aan jou
Op dat vlak zou wat meer eenvormigheid in Europa welkom zijn. Maar blijkbaar wilt niemand zich daar aan wagen.
In duitsland en oostenrijk staat dat in de papieren dus als je zo eentje importeert......then what?
Dan geldt nog altijd dat je een in België geldig eenvormigheidsattest moet hebben. Als het een model is dat op die manier in België bestaat, dan kan de Belgische importeur je dat leveren. Bestaat het model hier niet op die manier, dan moet je het zelf voor elkaar krijgen. Daar bestaat twee topics over:
Onlangs is die Audi A7 waar de zoon in omgeving Halle ofzo het nogal bont had gemaakt toch verbeurd verklaard. De papa kreeg zijn auto niet terug, was ook een getuned modelleke, met niets in orde.
Comment