Oorspronkelijk geplaatst door bobo
Bekijk Berichten
Een 6 in lijn is gewoon met minder techniek en design soepel te krijgen. Er zit dus een historische voorliefde bij. Een V6 was enkel interessant toen gezien de plaatsbesparing. Maar de techniek tot hetzelfde comfort was complexer en duurder. Maar dat die techniek en design over de jaren steeds soepeler maakte klopt uiteraard. En recente techniek is vaak beter dan oude om hetzelfde te bereiken en ook steeds goedkoper.
het is dat wat een stanaard 4 pitter acceptabel maakt. En ik kan het weten. mijn CDI'ke zit vol van balansassen, tegengewichten en andere compensatietechniek.
Maar ik ben altijd bereid om diepgaand te vergelijken tussen V6 en I6 verspreid over verschillende jaren.
Want ook de op komst zijnde I6 van benz zal wederom een stapje verder zetten en de V6 zal passé zijn. je kan immers niet met dezelfde middelen twee 3.0 motoren aanbieden, V6 en I6. Dat is waanzin. Dus is vergelijken moeilijk.
Een perfect gecompenseerde V8 is ook zachter dan een V6 en heeft een nog vlakker koppelverloop (ik dacht bij elke slag van een cilinder is er maar een paar % meer koppel dan het gemiddeld koppel, dus bijna een recht verloop). En ook dat is voor een niet-autoliefhebber onvoelbaar. Die voelen enkel de Nm en de pk's.
Ook verhoogt de comfortgrens samen met de techniek. Zo zal elke hybride met extra full elektrokoppel aan 0 toeren in de elektromotor een massale comfortbonus geven die verder reikt dan conventionele vergelijkingen tussen verbrandingsmotoren.
Comment