Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De Tucson is terug van weggeweest. De iX35-opvolger krijgt weer de naam van zijn voorganger, maar rijden doet hij heel anders.
Tucson is een woestijnstad in Arizona. Veel wilder dan daar wordt het westen niet en het was dan ook altijd een mooie naam voor een SUV met ballen. iX35 zou ook de nieuwe compacte camera van Canon kunnen zijn en dat hebben ze bij Hyundai nu ook in de gaten. Daar komt bij dat de Tucson een wereldauto moet zijn, dus krijgt hij, net als de Santa Fe en de Genesis, wereldwijd dezelfde naam.
Dat neemt niet weg dat de Europese Tucson in Europa wordt gebouwd en, belangrijker, op onze smaak is aangepast. De ophanging is verrassend communicatief voor een Koreaan en overhellen blijft beperkt tot een heel acceptabel minimum. Dankzij de met drie centimeter toegenomen wielbasis is hij ook lekker stabiel op rechte stukken. De besturing is nog steeds tamelijk licht, maar tegelijkertijd lekker scherp en precies. We rijden de nieuwe 1.6 T-GDi die dankzij de turbolading flink meer vermogen heeft dan zijn atmosferische broertje: 177 pk om precies te zijn. Toch voelt de motor bijna atmosferisch aan, met zijn geleidelijke krachtopbouw. De zeventraps automaat met dubbele koppeling doet prima zijn werk, maar heeft net wat meer bedenktijd nodig dan de meeste concurrenten. Bij 130 km/h in zijn hoogste versnelling draait de motor 3.200 toeren en dat maakt hem lekker rustig op de snelweg.
Tevreden zijn we ook met de binnenruimte. Vooral achterin zit je behoorlijk royaal en de kofferruimte is met 629 liter ook aan de forse kant. De instapprijs heeft Hyundai gelijk weten te houden aan de iX35. Over de rest van de prijzen wordt nog met de fabriek onderhandeld, die worden op 16 juli bekendgemaakt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Voor de nieuwe generatie van haar C-segment SUV grijpt Hyundai terug naar een vertrouwde naam. De ix35 is niet meer, welkom terug Tucson. Valt er buiten die naam genoeg nieuwigheid te rapen om indruk te maken in het drukbevochten segment? We deden de test in de omgeving van Frankfurt.
Je spreekt het uit als Tjoeson, maar je schrijft het als Tucson. Klinkt die naam trouwens bekend in de oren? Dat kan. Want het Zuid-Koreaanse merk had in het begin van de eeuw de Tucson in het gamma. In 2010 moest die naam echter wijken voor 'ix35' en hoewel dat model de deur uit vloog als dim sums bij een all you can eat-buffet, keert Hyundai nu op haar stappen terug. Tucson, dat moet de sterke naam zijn voor de zogenaamde Hero of the range bij Hyundai. Om maar te zeggen dat het merk hoge verwachtingen heeft van de nieuwe SUV.
Korea goes premium
Visueel zal je alvast merken dat het Hyundai menens is. Tot op heden is de Tucson namelijk één van de knapste vormgegeven creaties van het merk. Daar kan je Peter Schreyer voor bedanken, de man achter onder andere de Audi TT, New Beetle en Kia Sportage. Zijn visie van de C-segment SUV van Hyundai uit zich via een prominente grille, uitgerekte koplampen, gespierde flanken en fraaie achterkant.
Hyundai pocht dat het met deze Tucson meer tussen de emotievolle karakterkoppen genre Range Rover Evoque, Mazda CX-5 en Mercedes GLA staat. Awel, we gaan ze geen ongelijk geven. Als je bekijkt naar die eerste generatie uit 2004, dan kan je niet anders dan besluiten dat het merk op tien jaar tijd enorme designstappen voorwaarts heeft gezet.
7 jaar lang flitspalen ontwijken
Over het interieur kunnen we spijtig genoeg niet zo lovend zijn. Dat lijkt eerder op een sterk herwerkte versie van die uit de ix35. Pas op, op zich is daar niets mis mee, maar er valt iets te veel harde plastiek te bespeuren op dashboard, deurpaneel en middenconsole. Een wat gemiste kans, want met de i20 tonen de Zuid-Koreanen aan dat ze best weten hoe soft touch plastiek er uit ziet.
Qua materiaalgebruik dus geen hoogvlieger, op het vlak van afwerking en technologie is het dat weer wel. Zo krijg je tegenwoordig een 8-duims infotainmentscherm dat een navigatie tevoorschijn tovert die maar liefst drie keer sneller werkt dan bij de ix35. Daarnaast maakt het gebruik van TOMTOM Live waardoor je zeven jaar lang (!) snelheidscamera's zal kunnen ontwijken en het weer zal kunnen bekijken. Tenslotte werd het opvallend stiller in de cabine. Zelfs bij - Duitse snelheden - van zo'n 200 km/u.
Het grootste gat
Ook uniek in het segment zijn de geventileerde stoelen vooraan. Verwarmen kan je ze ook, net zoals het stuurwiel en de stoelen achteraan. Verder pakt de SUV uit met een noodremfunctie, lane keep assist, dodehoekdetectie en een actieve motorkap die enkele centimeters naar boven klapt om de impact te verzachten na een aanrijding met een voetganger of fietser.
Dankzij het gloednieuwe platform waarop deze Tucson rijdt, konden de ingenieurs dan weer wat spelen met de aanwezige ruimte in het interieur. Die is voldoende zonder echt uit te blinken. De koffer doet dat dan weer wel. Met zijn maximale laadruimte van 1.503 liter is 'ie niet de grootste, maar hij beschikt wel over de breedste opening in het segment. Samen met de vlakke laadvloer lekker gemakkelijk om bijvoorbeeld een fiets in te laden.
Motor nodig?
Kijken we naar het krachtvoer, dan biedt Hyundai een ruime keuze aan. Zo heb je niet alleen benzine-en dieselmotoren, maar ook nog eens vierwielaandrijving. Op benzinevlak krijg je een 1.6 GDI met 132 pk en 161 Nm (147 g/km CO2) en de nieuwe 1.6 T-GDI met 177 pk en 265 NM (169 g/km).
hyundai-tucscon-2015-rijtest
Relevanter voor ons Belgenland zijn de Dieselblokken. Helemaal bovenaan heb je een 185 pk sterke 2.0-liter viercilinder die over 400 Nm beschikt en het doet met een CO2-uitstoot van 154 g/km. Diezelfde motor kan je ook krijgen met 136 pk (373 Nm) waardoor de C02-uitstoot slinkt naar 127 g/km. De winnaar bij ons zal ongetwijfeld de 1.7 viercilinder zijn met 115 pk, 280 Nm en een CO2-uitstoot van 119 g/km.
Als een Duitser
Wij gingen alvast op pad in en rond Frankfurt met de strafste 2.0-liter diesel en de 1.6 T-GDI. Blokken die zich goed thuis voelen in de Tucson en samen met het '4WD-systeem' (lees: voorwielaandrijving tot er iets gebeurd) over best wat stuifkracht beschikken. Zowel de manuele zesbak als de nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling zijn aardige versnellingsbakken. De handbak toont zich echter als de meest daadkrachtige van het gezelschap.
De ophanging en het chassis werd dan weer afgesteld naar Europese normen. Dat zal je geweten hebben want met 'Europese normen' bedoelt elk non-Europese constructeur natuurlijk 'Duits'. Hoe de Tucson dus rijdt? Wel, zoals een Duitser. Droog, zacht zonder zompig te zijn en met een veilige dot onderstuur. Kortom: heel aangenaam. Mede door het compleet nieuw elektrisch bekrachtigt stuursysteem en de gegroeide remmen. De sportiefste van de hoop wordt de Zuid-Koreaan er niet door, maar laten we eerlijk zijn... hoeveel mensen zijn er in de markt voor een sportieve SUV?
Launch
Prijzen voor de Tucson hebben ze bij het moment van schrijven nog niet bij Hyundai België. Dat maakt het wat moeilijk om het vergelijkingvat open te trekken. Doen we dat toch, dan denken we aan de Mazda CX-5, de Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Ssangyong Korando en ja, ook de Land Rover Discovery Sport. Wagens die - buiten de zeer goedkope Korando en iets duurdere Discovery Sport - allemaal rond de 25.000 euro bengelen.
Als je weet dat de uitgaande ix35 in zijn hoogdagen ook voor zo'n prijs van eigenaar wisselde, dan kan je wel ongeveer bedenken wat zo'n Tucson moet gaan kosten. Initieel valt er wel al een Launch edition te bestelling. Die kost - afhankelijk van uitvoering - 29.649 euro (1.6 GDi 132 pk 2WD MT) tot 41.099 euro (2.0 CRDi 185 pk 4WD AT) en koppelt dat aan een riante uitrusting en, zoals steeds, vijf jaar garantie.
Conclusie
Met de Tucson schuift Hyundai weer een stapje op naar premium. Dat zie je aan het expressievolle uiterlijk, het volwassen rijgedrag en de technologische mogelijkheden. Spijtig dat de Zuid-Koreanen enkele materiaalsteken in het interieur laten vallen. Steken die ze meer dan goed maken door standaard 5 jaar garantie te bieden met onbeperkte kilometers. De Tucson moet niet alleen het best verkopende model van Hyundai worden, het heeft ook alle competenties om dat daadwerkelijk te worden.
Klopt, de stijle opgang van Hyundai-Kia is aan topdesigner Peter Schreyer te danken, is trouwens chief designer van de 2 merken ondertussen. Denk niet dat hij nog wil terugkomen naar VAG, voor vele miljoenen weet je nooit natuurlijk
Comment